Mastering a masteringová studia

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 09 čer 2005 16:48

tak at se dari!

Uživatelský avatar
IGGY
Příspěvky: 100
Registrován: 10 čer 2004 14:18
Vybavení

Příspěvek od IGGY » 09 čer 2005 16:50

to MATUCHA: dovolim si trochu nesouhlasit s: Protoze takovej clovek z 99% vubec nebude vedet o vetsine detailu a tak... , mi prijde jako naprosta blbost, ten kdo to upravuje, tak to nesmi samozrejme zprasit, ale nadruhou stranu by mel dosahnout toho, aby to vsude hralo alespon podobne, takze bazirovat napr. na nejakym debilnim flazoletu kterej tam dela bordel nema cenu, to plati i nejakym uletu v basech.
taky delam na revealech, na techno bych si s tim netroufl, ale to co jsem delal dopadlo v pohode, nerikam ze je to gut (revealy), ale pro ty kapely to byl vetsi prinos nez kdyby to delal nekdo na super bednach a drahym HW a nevedel o tom stylu nic, kdyz je nahravka ok tak dokazi neudelat nic, to by mela byt podminka, se mi to stalo, vetsim problemem se mi jevi to, ze ty kapely zmenu zvuku vyzaduji...

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 09 čer 2005 17:12

No jestli si na tom lip nez ty lidi, co za tebou chodi, tak to ma smysl.

Hm, vis to sou podstatny veci, na eventech sem nemel predstavu o dynamice treba, resp. byla tak 50% oproti tomu, co mam ted. To je ale kua blby ne na mastering? Jak mam potom poznat, ze ta nahravka prekompresovana nebo jinak neduziva, kdyz mi bedny kompresujou jak o zavod (revealy to delaj taky, na to davej bacha a ver jim spis potichu). Jak mam poznat na eventech poznat, jestli sou vejsky dobre, kdyz je celkove poslech tak zkreslenej, ze nerozeznam barvy jednotlivejch veci od stredu nahoru a basy sou chumel. Ty vejsky tam byl extremni problem, strasne nezretelny a vostry. A co kdyz to ten clovek bude chtit kompenzovat, kdyz je to z 90% problem jeho monitoru a 10% problem ty nahravky? Myslis si, ze se trefi? Je to mala pravdepodobnost.

Tak jako ty bys asi nedal na mastering veci cloveku s Aiwa vezi, tak ja bych nedal na mastr svoje veci cloveku s Revealama. Ale sel bych si to k nemu poslechnout, jestli budu spokojenej ja ;-), to jako jo.

Jasne lidi chtej zmenu zvuku a hlasitost za hranici moznosti.... nastesti to neni az tak pravda, ne vzdycky.

Uživatelský avatar
IGGY
Příspěvky: 100
Registrován: 10 čer 2004 14:18
Vybavení

Příspěvek od IGGY » 09 čer 2005 17:43

ja si to samozrejme s nekym z kapely konzultuju, delal jsem nekolik desek a v ramci stylu spis se spickama, s tema jsem se vzdy domluvil v pohode, vedeli co chteji nebo pochopili co rikam, nejvetsi problem je s nezkusenymi zakazniky, kteri chteji zmenu za kazdou cenu.
muj postup poslechu je prepinani vice beden, sluchatek a to vse pri ruznych hlasitostech, nekdy mi pripadlo, ze kdyz nekde meli super bedny tak vysledek byl takovy, ze ta nahravka hrala jen tam, ale to je asi spis nase geograficka zalezitost, doufam, ze zapadne se to nedeje :wink:

k tomu HW,pripadne mi,ze SW se da HW priblizit, ale ta cesta nastaveni a vychytani je mnohem obtiznejsi, u HW je spis vic o intuici a tim se asi clovek drive dobere rozumnemu vysledku,alespon mi to tak pripadne. :roll:

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 09 čer 2005 18:24

kexik>

maj cisty krabice, krabice na barveni a veci mezi tim, je toho spousta. Namatkou to co me zaujalo:

Cranesong STC8: vicemene cistej kompresor s limiterem, ma dva mody fungovani, jeden je cistci, druhej je trochu zatazenejsi, zabarvenejsi. Vicemene de o to, ze komprimuje par db, aniz by to bylo moc slyset a smeluje zvuk.

Manley Vari-mu: hodne znamej, ale lidi se ho zacali zbavovat, protoze nema uplne pevnej bas. Celkove zmekcuje a stmeluje a barvi lehkou eufonickou distorzi.

Pendulum ES8: taky na principu fairchildu jako manley varimu, ale hodne cistej, nema problem s basama. Nekomu vadi, ze to treba v elektronice a rnb a hiphopu malo barvi.

Culture Vulture Phoenix: ted to nekdo na gearslutech porovnaval s pendulum a manley... pry to dela dobre eufonickou barvu a pritom nema problem s basama... hm... zacal me zajimat ;-)

Pendulum OCL2: optickej komp, hodne moderne poresenej, hodne zrychlenej... casto se o nem bavej na PSW, ze funguje super.

Weiss: digital... cisty komprese, bob katz pouziva... k tomu moc nevim co napsat, moc me to nezajima momentalne, ale dobre se v tom delaj paralelni komprese


Cranesong IBIS: cistej EQ se spetkou barvy, plus je mozny na kazdym pasmu barvu pridavat, basy a vejsky jsou jeho domenou.

Manley Massive Passive: silna barva, hodne unikatni kousek, skvelej na zesilovani veci ve stredech a ma pekny filtry, basy pry ujdou, vejsky nic moc.

Orig. Pultec: basy basy basy, ale na mastering se pultecy nepouzivaj (casto)

DW Fearn: to se mi hodne libilo... hodne sirokej a hodne hladkej ekvalizer, bohuzel mono kanal za $4000 je trochu ehm

Millenia NSEQ2... jeden z levnejsich, ale dost oblibenejch... vejsky vsechno... proste dobry

Cranesong HEDD... ruzny typy saturace a simulace pasu + prevodniky, je videt hodne

Sontec: uz se nevyrabi, zda se byt idealni, ale porucha znamena katastrofu

Prism Maselec EQ: vychazi ze Sontecu, ale no... lidi z nej uplne nesilej

GML: hodne oblibenej v dobach, kdy kraloval pás... dneska to vsichni prirovnavaj k zvuku diamantu nebo tristiciho se skla

SPL: motorizovany cudly a 120V cesta... k tomu nevim co rict

Weiss: linear a normal EQ (digitalni), cisty jak se dalo predpokladat

Prevodniky: Prism, DCS, Lavry (Gold, Blue), Cranesong (HEDD), .......


Bedny: B&W Nautilus 800, 801 nebo 802+sub, veliky PMCcka... hodne je slyset, ze ty bedny musej jit rozumne dolu a to ani ty 802ky uplne prej nejdou a tak k tomu lidi davaj sub (ale to je hodne problematicky, ja bych nechtel).

Pak to chce este nejakou konzoli a system na routovani, od prism, manley nebo dangerous nebo SPL... nemusi byt, primy propojeni fungujou a nejaky pasivni volume kolecko nebo treba cranesong Avocet poslouzi jak ma.

a dobra akustika predevsim, trochu zivejsi... skoro je to jako takovy to audiofilsky doupe, hodne se to tomu blizi


Hm ;-)

Uživatelský avatar
Ondrash
Příspěvky: 888
Registrován: 22 led 2005 10:43

Příspěvek od Ondrash » 09 čer 2005 18:35

Sakra chlapi, já když vás tak poslouchám, tak to mástrování teda fakt není žádná pr**el. A to zrovna mám Revealy. No. Dobrá zbavím se jich, ale stejně. Je to fakt, že na master si příliš netroufám. Mohl bych se taky přidat k Tudymu? Tak šest sedm kousků ve stylu house, trance, chill out, jazzfunk stylu? Tak někdy v srpnu, bych to viděl reálně. Zatím dodělávám materiál... Carloffe, Matucho? Co vy na to?

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 09 čer 2005 18:55

Neber to zas tak vazne... jestli de o demo, tak to delej sam, to staci uplne pokud nejak rozumne slysis a michas. Jestli de o vinyl, tak raci ne. A CDcko na vydani raci taky nedelej sam ;-).
Opakuju to znovu, dulezitej je mix a vyber zvuku! Tam se deje u tanecni muziky nejvic. U akusticky muziky de o to to co nejlip nahrat, pak to nezmrvit na mixu a mastering? To uz je fakt jenom tresnicka.


Jinak sem tam este zapomel napsat, ze dost veci se taky opravuje v M/S a na to sou taky v analogu hracky. Na PSW dokonce tvrdili, ze kdo netusi, co to M/S processing v masteringu je, tak by se mu nemelo nic sverovat ;-).

Uživatelský avatar
pm
Příspěvky: 267
Registrován: 04 čer 2002 15:19

Příspěvek od pm » 09 čer 2005 20:06

matucha: v MS se spousty veci i lip micha. Neni to dlouho co jsem si to pro sebe opravdu objevil, ale na nektery veci mi to pride skoro zazracny.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 09 čer 2005 20:10

pokud mas vic stereo zalezitosti tak urcite, ale me se u michani malokdy sejde vic stereo stop... ale souhlasim, je to hodne funkcni vec

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 09 čer 2005 21:29

Hezka debata:)

No, musite uznat ze spousta lidi u nas, ma zvlastni predstavu o tom, ze mastering, je neco ZAZRACNYHO - co zkrasli jakou koliv v domacich podminkach (a nenalhavejme si, temer vetsinou spatne) smichanou hudbu.

Preziva zde "mytus" ze mastering je neco co ma kouzelnou moc, jako ziva voda, jako neco co mavnutim proutku udela ze zvukovy mrdky NADHERNE ZNEJICI VEC - toje velkej omyl.... mastering neni plasticka chirurgie!


Kazdej ceka ze se behem mastering procesu neco strasne musi zmenit k lepsimu! Tyjo proc? Pokud by jste dostali neco skvele smichanyho (jen pro priklad R n B alba - USHER Confession, nebo BEYONCE Dangerously In Love), pochybuju ze by tomu tady v CR nekdo umel pomoci aby se to posunulo nekam zvukove jeste k lepsimu.. ..takze OTAZKA - kam by se to jako melo behem masteringu posunout ??? V takovym pripade ze hudba je super smichana, se ocekava jen to, ze se osetri dynamicky spicky, pohlidaj se subbasy, hudba se zesili a zachova se vstupni kvalita. Prirozene kvalitny compressory a equalisery dodaj prijemnou teplost a harmonicky slozky, to ale neni podstatny.
Neco co je dokonaly uz proste dokonalejsi nebude! Zde se to uz muze dit jen opacnou cestou - ze tomu zvukove ublizi.

Pravdou ovsem je, ze u spatne smichany hudby lze vylepsit zvuk neuveritelne. A to je jadro onoho ceskyho "mytu" o zazracnych ucincich masteringu. Ano - spatnou vec clovek muze castecne vylepsi - ehm, takze to je ta vytouzena zmena k lepsimu?:) Ale presto, chyby v michacce odstranit NELZE. Jak se rika - hovno nenalestis...

Myslim ze moc lidi nepochopilo proc obor "mastering" vzniknul, jakou ma hlavni funkci a taky co mastering v dnesni dobe zpusobuje.


Soucasnej "moderni" mastering je v podstate BULDOZER. To, co clovek michal X desitek hodin a v idealnim pripade pokud je takova hudba skvele smichana, obsahuje mnozstvi krasnych detailu, skvely dynamiky a jemnych transcientu - jo, tak to bude vlivem soucasnyho trendu masteringu behem okamziku "DEFINITIVNE ZNICENO" !
Musime si uvedomit, ze nesmasterovana hudba zni vzdycky lip, nez to co vyleze po masteringu. A to i kdyz je mastering luxusne proveden, je to obecne proces, kterej zvuku spise skodi nez prospiva.

Prvni jev - Dynamika jde do prdele. Detaily jsou pryc. Zapomente na stejne jemny transcienty. Vse zhrubne, zplacati - a to i vtom NEJ mastering studiu.
Kazdej asi nekdy sejmul data z audio CD a videl jak takova masteringem "upravena" nahravka vypada - je to cerny pretlaceny obdelnik. Co to znamena? - Ze puvodni dynamika neexistuje, ze hlasitost odpovida nekolika nasobku prvotniho sumacniho mixu.
Jediny PLUS ? = HLASITOST. Minusu to ale nese tolik, ze by byl problem je tu vsechny vyjmenovat.

Ale i presto - posloucham rad spoustu veci, ktery velkou kompresi / limitaci snesly a presto zneji skvele (napr ta Beyonce nebo USHER). Takovyho vysledku dosahnout je ale skutecne umeni s velkym "U".

Pro nekterou hudbu ale velka komprese / limitace neni problem - napr prave pro Hip-Hop nebo R n B. Tahle hudba je totiz instrumentalne jednoducha - obsahuje jen Bass Drum, Hihat, Snare, basu, nejkej melody zvoucek a pak hlavne velkej vokal. Toje vse. Takova hudba mimo to, ani sama osobe neni nositelem velkych dynamickych zmen. Jak zacne tak i konci - komprese / limitace ? = snese ji hodne.

Metal a Hard Rock - tam je nosna cast kytara, vetsinou vse totalne vybuzeno zkresleno jiz pri mixazi. Zkreslena kejtra je v dusledku brutalni limitace. A takhle jim to zustane az do finalniho mixu. Takze zde komprese / limitace ? = snese ji hodne.

Proc se asi symfonicky orchestry v podstate namasteruji? Protoze si unich nelze dovolit takovy prasarny jako u standardniho "POP" songu, kde muzeme hlasitost rvat az na hranici 9 RMS !!!
U vazne hudby by zpusob jakym jsou osetrovany pop songy, znamenal neuveritelne drasticky zmeny v barvach nastroju + zviraznila by se i doba rebverbu ktery je zde vzdy velky, no a samotna dynamika - vazna hudba nekde jen sepota a do toho PRASK se ozve obri uder celyho orchestru. Orchestry jsou proti pop masteringum nepomerne tissi. Schvalne si grabnete nejakej orchestr z CD.


Mimocodem z me zkusenosti vim, ze laik a ba i samotny hudebnik vetsinou prilis neumi posoudit kvalitu zvuku. Jediny co vnima je hlasitost a to nekecam! To zna kazdy kdo se michanim a masteringem zabejva:)
Nejdrsnejsi je, ze mi klientela reaguje casto jen nato, zda je jejich album finalne hlasity nebo ne. Tzn. kdyz jsem nechtel znicit zvuk a nepresahnout 12 RMS, bylo mi to vzdy hozeno na hlavu, ze to hraje "spatne", ale spatne proto, ze to neni nahlas jako to, co dotycni bezne poslouchaji ve svym discmanu....:)

Co rict zaverem. Nejdulezitejsi je mit co nejlip smichany album, tomu soustredit vsechnu koncentraci, usili i prostredky - a nespolehat se, ze mastering vse zachrani.



Jo a tu zminenou Beyonce michal TOP zvukar Tony Maserati v New Yorskym luxusnim studio komplexu The Hit Factory (tusim ze to bylo studio c.7), mastering provedl legenda Tom Coyne v New Yorskym mastering komplexu Sterling Sound. Tony michal Beyonce na pultu Solid State Logic XL 9080 K. Velky MAIN monitory v cely siti studii The Hit Factory jsou osazeny zakaznickymi TAD AUGSPRUGER.
Album je dost natlaceny, trochu tvrdy, ale hraje fantasticky! Za tohle album byl Tony nominovan na TEC Awards a myslim ze nominaci promenil ve zlato, no uz trochu zapominam.

sem se nejak rozkecal:))

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2685
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Příspěvek od Fractal » 09 čer 2005 22:26

http://www.4cn-studios.com

PS:
??? už jste někdy slyšeli cd vymastrované a vydané v česku, které mělo výborný zvuk???

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 09 čer 2005 22:40

Tudy píše:
Cyril píše:Hm, ja sem myslel, ze Dan Vaclavek z ADK je povazovanej za nakyho ceskyho masteringovyho gurua, aspon teda kazdej druhej ho ma v bookletu...? ,)
V ADK jsem byl jednou v životě a zrovna s Danem Václavkem a s jeho přístupem i prací jsem byl dost spokojen (akustická nahrávka). Jenže tentokrát potřebuji dělat zcela odlišný styl a nevím, jak by si v ADK poradili se zkreslenými kytarami...
... Dan je sice sikovnej, ale obavam se ze ho malo kdo dneska vytahne do PRaglu delat neco se zvukem. Pokud vim tak uz dva roku uspesne farmari a az na par vyjimecnych vyjimek se zvukarine vyhyba ... . Stastny clovek ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2685
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Příspěvek od Fractal » 09 čer 2005 22:51

ad ecson: bodej? by nedostal zlato, když tam michal 3 zvuky a vokal, a cds se porodalo nescetne kusů... usher, USHER? jo, zvuk má perfektní, ALE plive do očí všemu, čemu se říká hudba.... a víceméňe, když to srovnáš s Air, tak to je hnusná hadra na motorové pile... už jenom název toho studia THE HIT FACTORY... bože, proč si s takovou "hudbou" dávají vůbec práci... protože jsou marní, ale za takové buky, kdo by do toho nešelže? jako budoucí muzikolog (snad) tě s Usherem posílám do pekelných hlubin a hlubin pekelných, a je mi jedno, jestli si exon valdez, či dášenka, nebo reginald

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 09 čer 2005 23:02

Ivo píše: Trošku OT - když slyším na čem nahrávají, míchají a masterují naše top studia (zejména AD DA, též mikrofony atd.), tak se mi tomu občas ani nechce věřit. To by v zahraničí nepoužil ani hobbysta. Výsledky jsou pak taky slyšet. Zrovna jsem si poslechl ukázky z CD M.Balogové. Music je o ničem, ale i ten zvuk ! Tenký nevýrazný vokál ztrácející se v nějakých plastických syntácích
Když to porovnám třeba s touto omamnou zvukovou superchutovkou (kterou jen někdo skromně předložil k posouzení ...- akorát mně tam trochu vadí ty občasné syntetické smyčce)

Myslím, že naši "top" studiisté by měli častěji navštěvovat e-zone :-)
... tak tohle me, Ivo, zajima. Muzes byt konkretnejsi ? Kde byla ta Balogova tocena ?

Jinak ... to mas tezky. Vis sam jaka je situace v hudebnim prumyslu, ktery je studiim chlebodarcem. Velky studia jsou radi ze si vydelaji na naklady a na splaceni uveru. Vetsina prace se dneska presunula domu do obyvaku producentu a aranzeru, kteri v lepsim pripade prinesou MIDI a chteji po muzikantovi zahrat to co mu vytisknou v kulickach a nebo to chtej ve studiu jen nabrat (nekdy treba i jen bici) a smichaj si to doma. Pak je jeste treti zpusob kdy to namlatej doma ze samplu a smycek a tak se do toho zamilujou ze jim to prijde natolik uzasny ze s tim neni potreba po strance materialu nic delat ... a do vetsiho studia se to jede akorat smichat (a zvukari udelej s tim zazraky - ty uz to nejak udelas). A jak jiste vis tenhle trend neni jen v CZ, velka studia narikaji a rusi se po celem svete.

Dalsi vec je cas. Ono se spatne dela kdyz mas na desku omezenej rozpocet a tim i cas. Radu veci si pak nemuzes dovolit dotahnout tak jak by si deska a hudba zaslouzila - proste proto ze nad tebou visi damohluv mec zvany "deadline" . Pak se michaj dve veci za den a ve vysledku se to sice stihne ale ... ta casova tisen je tam slyset. A jak sam vis (ostatne to je i v jinych oborech) vzdysky se neco honi. At uz je to vanocni trh, jarni trh, nasmlouvana snura koncertu kde deska uz musi bejt venku nebo treba jen krest. Takze ono to casto neni ani o technice. Obcas je to v lidech, ale vetsinu viny bych pricital komercializaci hudby a casovemu shonu v jakem se pracuje a vydava. Ostatne ono totez je i v zahranici, ne nadarmo v poslednim nebo predposlednim tusim MIXu (nebo SOund On Sound, ted nevim) vysel jako tema mesice clanek s nazvem "Koho dneska zajima kvalita zvuku" (Who Cares About Sound Quality?).

Jinak ono to mas s tim gearem tezky. Tedy abychom si rozumeli ... za prve si nemyslim, ze by ta TOP studia (BTW ktera jsou to ??? ) byla s tim gearem na tom tak zle ... ale za druhe prodeje a nasledne rozpocty na desky jsou cim dal tim mensi, a tak ani chut investovat do noveho gearu neni zrovna velka - zvlast kdyz si vezmes v potaz ze ty TOP studia maji uz na vstupu docela megainvestici kterou jeste stale splaceji.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 09 čer 2005 23:30

Hmmm, tak nenasel jsem co jsem chtel (mozna ze tenhle nazev byl jen na obalce) ale nasel jsem: http://mixonline.com/mag/audio_quality_age_good/
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Odpovědět