Mastering - hezke vysvetleni pojmu s info pro newbies

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
vasek
Příspěvky: 2315
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek »

No když jsme u toho T-Racks... trochu jsem si s tím hrál a nechápu, proč i ovládání je tak VINTAGE. Jen pár postřehů:
- pravé tlačítko nedělá nic
- moduly nejdou posunovat v chainu (stylem drag and drop)
- práce s presety je extrémně nepřívětivá

...nebo jsem něco nepochopil?

Jo a k čemu jsou módy v brickwall limiteru, když kromě clean všechny clipujou?

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 5068
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph »

Asi aby clovek pochopil, ze vintage neni prdel.

Uživatelský avatar
upman
Příspěvky: 1625
Registrován: 08 zář 2004 16:29
Vybavení

Příspěvek od upman »

No me se libil zvuk na takovy dub veci, co jsem zkousel, ale zatim jsem do toho moc nevrtal.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

vasek píše:No když jsme u toho T-Racks... trochu jsem si s tím hrál a nechápu, proč i ovládání je tak VINTAGE. Jen pár postřehů:
- pravé tlačítko nedělá nic
- moduly nejdou posunovat v chainu (stylem drag and drop)
- práce s presety je extrémně nepřívětivá

...nebo jsem něco nepochopil?

Jo a k čemu jsou módy v brickwall limiteru, když kromě clean všechny clipujou?
no, asi by si sa mal zamysliet co taky brickwall limiter asi robi a ci clip so zagulatenymi hranami je este clip

vasek
Příspěvky: 2315
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek »

kexik: ta poslední věta už není stěžování, ale otázka. Jako laik bych čekal, že brickwall limiter nebude nic pouštět přes ceiling.

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1080
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Příspěvek od Liquid Sound »

matucha píše: Zdroje, hudba, aranz, produkce = 90%
mix = 9.9%
master = 0.1%
SUPER! :) Takhle nějak to vnímám i já. Plus k tomu jen to, že i tou poslední desetinou procenta se dá znevážit celých zbylých 99.9 procent :)

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha »

;-) jo to me pobavilo ;-) to sedi

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

matucha píše:
Zdroje, hudba, aranz, produkce = 90%
mix = 9.9%
master = 0.1%
.
S T-Racks, L2 apod. je to pravděpodobné, tam to někdy může jít i do minusu :wink:

V případě že předchozí stadia jsou na víceméně obvyklé "digitální" úrovni, špičkový analogový mastering může celou věc přenést do úplně jiné dimenze ...Hudbu a aranže samozřejmě nepřetvoří. Ale co se týče zvuku, je to pak často nebe a dudy ... Špičková světová masteringová studia si za to účtují opravdu hodně (Sterling, Gateway atd.) a lidé vědí proč to tam dávají

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1080
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Příspěvek od Liquid Sound »

Ivo píše:
matucha píše:
Zdroje, hudba, aranz, produkce = 90%
mix = 9.9%
master = 0.1%
.
S T-Racks, L2 apod. je to pravděpodobné, tam to někdy může jít i do minusu :wink:

V případě že předchozí stadia jsou na víceméně obvyklé "digitální" úrovni, špičkový analogový mastering může celou věc přenést do úplně jiné dimenze ...Hudbu a aranže samozřejmě nepřetvoří. Ale co se týče zvuku, je to pak často nebe a dudy ... Špičková světová masteringová studia si za to účtují opravdu hodně (Sterling, Gateway atd.) a lidé vědí proč to tam dávají
Jak z reklamní brožurky! :D

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha »

Ivo píše:S T-Racks, L2 apod. je to pravděpodobné, tam to někdy může jít i do minusu :wink:

V případě že předchozí stadia jsou na víceméně obvyklé "digitální" úrovni, špičkový analogový mastering může celou věc přenést do úplně jiné dimenze ...Hudbu a aranže samozřejmě nepřetvoří. Ale co se týče zvuku, je to pak často nebe a dudy ... Špičková světová masteringová studia si za to účtují opravdu hodně (Sterling, Gateway atd.) a lidé vědí proč to tam dávají
Jo sou pripady, kdy nekdo dobre smicha vec, ale ma pokrivenej poslech a tak to celkove je trochu "takove a takove", no a pak tam mastering pomuze velmi efektivne. Obcas se i s stestim zacatecnika nekomu povede mix, ktery de zachranit mastrem.. Ale sam vis, ze obyvakovym metalistum zadnej mastering dostat se na uroven svych bohatych idolu nepomuze. A sam taky nenechavas nic nahode, co se tyce nahravani/skladani a svoje veci nakonec urcite nijak vyrazne pri masteringu nemenis, protoze 99% vseho zvuku ziskas uz tim, ze si ho dobre nahral.

"Don't worry, we'll fix it in the marketing."

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

matucha píše: Jo sou pripady, kdy nekdo dobre smicha vec, ale ma pokrivenej poslech a tak to celkove je trochu "takove a takove", no a pak tam mastering pomuze velmi efektivne. Obcas se i s stestim zacatecnika nekomu povede mix, ktery de zachranit mastrem.. Ale sam vis, ze obyvakovym metalistum zadnej mastering dostat se na uroven svych bohatych idolu nepomuze.
To ne, ale může ten výsledek znít 2-3x lépe než výchozí mix (což většinou vzbudí v obýváku velké nadšení :)
matucha píše:A sam taky nenechavas nic nahode, co se tyce nahravani/skladani a svoje veci nakonec urcite nijak vyrazne pri masteringu nemenis, protoze 99% vseho zvuku ziskas uz tim, ze si ho dobre nahral.
Záleží o jaké hudbě mluvíme. V případě klasiky nebo víceméně solových nástrojů je to určitě pravda. Ale jakmile se dostáváme do světa běžného "umělého" popu, rocku, fúze, elektroniky atd., pak vhodný procesing a vyladění výsledného mixu má většinou dost podstatný vliv na výsledný zvuk a je to stejně nedílná součást tvůrčího procesu jako nahrávání a mix. Zejména když je mix sice dobře udělaný, ale zní tak trochu "digitálně". Pak analogový mastering tomu většinou vdechne úplně jinou dimenzi, to, co znělo sice fajn, ale relativně "skromně" , najednou dostane hloubku, prostor, energii, jasnou strukturu detailů - prostě takový "sexy" zvuk ... Jak někdo kdysi řekl :"main point of mastering is to bring a light to the mix". Nebo to můžeme přirovnat k autu: dobrý mix je jako hotové nenastříkané auto, mastering dodá metalízu, čalounění a tuning motoru :)

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 3123
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Příspěvek od Fractal »

Ivo: o tom se budou vést diskuze vždy, 99% lidí rozdíl nepozná, protože si pouští hudbu na čem si ji pouští, nemluvě o "mp3 kompresi a ekvalizaci" :)

nadruhou stranu, chtěl bych míchat místo v DAW přes nějaký topclass lampový mix, kvůli přirozené sumaci a feelingu (sexy zvuku), protože tady, myslím si, je rozdíl více patrný

samosebou, skladby které mají, krom elektronických, živé nástroje a živé vzezření (různé fúze) si o mastering pořádnými mašinkami říkají; podle mě ale čistě elektronická hudba, jako dnb, psy, dubstep ho nepotřebuje, možná kdybych měl tvoje bedny tak mluvím jinak :)

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3669
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Příspěvek od peteness »

Liquid Sound píše: tomu jen to, že i tou poslední desetinou procenta se dá znevážit celých zbylých 99.9 procent :)
to je fakt a u T-Racks (ale i jinych plugins/bundles) je to skoro zaručeno.
Když někdo produkuje jen pro potřeby webu, tak je imho ideální na konci použít jen limiter.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

Fractal píše:podle mě ale čistě elektronická hudba, jako dnb, psy, dubstep ho nepotřebuje,
Podle mých zkušeností právě tam jsou ty rozdíly a posuny skoro největší ... a slyšitelné i na posledním ipodu :) Jedny z nejvděčnějších žánrů na mastering ... Dokonce existují přímo i masteringoví specialisté na tyto žánry ... Už třeba jen to co dokáže udělat špičkový analogový kompresor se základními pulsy a beaty (na kterých je tato hudba z větší části postavena) je něco co se "in the box" prostě dosáhnout nedá ...

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22477
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin »

Ivo : Najrozumnejsie , keby si sem dal ukazky .. PRED a PO .. 30 sekund trebars ..

Odpovědět