mastering tutorial

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: mastering tutorial

Příspěvek od matucha » 20 lis 2009 16:58

Kdyz se obcas projdete poznamkama lidi, co mastrujou na rozumny urovni, tak tam casto narazite na to, ze skoro vubec nekompresujou a kdyz, tak hooodne malo. U tanecnich veci je casto dynamika stejne hodne mala (od zacatku do konce jeden kopak/virbl - kdyz to zjednodusim). Takze bych se nedivil, ze staci limiter. Sam narazim casto na to, ze kompresi dana vec vubec nepotrebuje. A nekdy dokonce nepotrebuje nic, jen dorovnat hlasitost. Ale tech je opravdu malo (vetsina z nich, co me ted napadaj byly ambienty). Kazdej ma svoje cesty, jak se dostat k cili.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: mastering tutorial

Příspěvek od Ivo » 20 lis 2009 17:07

To je otázka ... Špičkový analogový kompresor není jen "kompresor", ale dodá nahrávce i takový "sexy", krásně propojený a homogenní zvuk ... i když se komprimuje jen velmi málo

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: mastering tutorial

Příspěvek od Amorph » 20 lis 2009 17:28

Ivo: jo, tohle chapu tak, ze dela i nejakou jemnou saturaci a mozna nejakou dynamickou ekvalizaci z principu soucastek, ze kterych je postavenej? Jako obdobu tohodle procesu bych moh brat pluginy pro saturaci zminene v tom clanku? :-)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21300
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: mastering tutorial

Příspěvek od Pytkin » 20 lis 2009 17:34

Ivo píše:
Pytkin píše: Inak ked sa nad tym zamyslam , tak ak je kompresia pri masteringu zbytocna (lebo je uz pri mixe) , tak z rovnakeho dovodu je zbytocna aj ekvalizacia (rovnako je pri mixe) ..
No a pak je možná zbytečný i mastering :mrgreen:
priznajme sa , ze po dobrom mixe mastering je zbytocny :) pri masteringu v zasade ide o to , ze sa na nahravku dostane aj iny pohlad .. ktory to moze vylepsit alebo aj zhorsit ..

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Re: mastering tutorial

Příspěvek od ECSON WALDES » 20 lis 2009 18:04

Samozrejme ze neexistuje sablona ktera plati na vsechno. Ale obecne pokud se rekne mastering, tak je tim myslenej proces kterej finalne umi podporit zvuk frekvencne ale taky dynamicky - prirozene za predpokladu ze uz behem michani neni zvuk v limiteru a SW compressoru pretlacenej na maximalni miru. Cili material kterej je sposta moznosti jak dynamicky podporit aby znel lip, citelnej. Je bez debat ze u mnoha pripadu neni compressor potreba. Ale clovek by mel masteringovej compressor brat i trochu jinak nez treba ucel pro kterej je vybranej a nastavenej konkretni kus pro compressi treba podskupiny bubnu. Krom toho kdyz je mix skvele smichanej je bez jasna vec ze uz do nej neni treba vstupovat protoze je proste skvelej. Ale to by se mluvilo o idealnich pripadech, kterejch zadny studio nedela vetsinu. Co mam zkusenost tak zvuk ze zdejsich CZ/SK studii povetsinou mastering comressi potrebuje. Protoze ne vzdy se jedna o ideale znejici michacky. Compressor pak umi dodat to co zvuku chybi, treba silnejsi attacky bubnu, vyrovnanejsi dynamickej balanc v basech mezi kopakem a basou, atd, spousta prikladu.

Ja pomoci compressoru VCA nebo Varimu nebo Opto, dodavam zvuku plnost a objem. Nemusi se primo jednat o tvarovani uderu kopaku nebo virlu ale o dodani barvy a charakteru. Treba Thermionic Phoneix MV umi znit ciste, ale taky hodne charakterove kdyz ho nabudim na vstupu a to jsou veci ktery se digitalne resit nedaji, pritom to zvuku doda krasnej charakter at uz compressor zabira hodne nebo jen velmi nepatrne. VCA compressor Focusrite Blue 230 umi bejt zase hodne pojicim prvkem, zni hezky snappy a uderne i kdyz je nastavenej jen na malou gain reduction (je na analog neuveritelne rychlej ! ..nemuzu odolat i s nakupem BLUE 330 : ) Navic tim ze BLUE 230 ma trafo na vstupu i vystupu dodava zvuku sirku ktera zni skvele. Uplne jiny moznosti umi treba elektronkovej multiband compressor TubeTech SMC-2B, ten pouzivam naopak kdyz chci aby mix dostal kulatou tloustku a kremovej plnej zvuk. Zni jemnej nez rychlej Focusrite a hodi se na jiny ucely. Vzdycky si vybiram z tehle analogovejch compressoru ten kterej se k dany hudbe hodi. Nikdy ne vsechny soucasne. Jsou ale taky situace kdy lepsi sluzbu udela digitalni "nebarevna" compresse, at uz Oxford nebo Voxengo atd. Kazdej material si rekne co mu nejlip slusi. Ja compressory pouzivam pri masteringu rad, protoze pomoci jejich ruznejch vlastnosti muzu zvuk dobre podporit.

Zminenej tutorial byl evidentne ukazka nejakyho postupu pro asi uz honde konkretni mix kde je pravdepodobny ze compressor u behem mixaze byl pouzitej. Nicmene pokud by to bylo popsano takhle, nama se to jmenovat Tutorial a melo by to primo popisovat konkretni postup prace a nepodavat to takhle obecne. Ale at tak ci onak retezec procesu neukazoval nic co by me presvedcilo ze bylo nutny mit za sebou prave tyhle nastroje a v takovym poctu. Mene je vice u masteringu plati dvojnasob.

jeany_jeany_jeany
Příspěvky: 139
Registrován: 15 pro 2008 13:49

Re: mastering tutorial

Příspěvek od jeany_jeany_jeany » 21 lis 2009 16:59

Ivo píše:No já myslím, že "tutorial" je sám o sobě principiálně problematický, protože konkrétní postup se vždy odvíjí od daného tracku ... takže se to nedá zevšeobecnovat ... Osobně taky moc nerozumím, proč by se měly používat 3 EQ pluginy ... zvlášt že když se zjistilo, že všechny znějí víceméně stejně :mrgreen:
Ja vím že to píšeš jako fórek, ale i pro ostatní, toto neplatí zdaleko pro všechny pluginy
Zrovna třeba UAD ekvalizéry se EQ z DAW vynulovat nepodařilo, dokonce tam jeden týpek, kterej má k dispozici originál Harrison konzoli zkoušel a naopak vynuloval konzolovej EQ UADčkovym :D no asi to maj hoši nasimulovaný celkem dobře, zřejmě slušnej oddíl,no :mrgreen:

Uživatelský avatar
jsem.devka
Příspěvky: 269
Registrován: 07 kvě 2007 19:36

Re: mastering tutorial

Příspěvek od jsem.devka » 23 dub 2010 00:36

ahoj prosím na jaké hodnotě řežete zezdola eq? děkuju

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: mastering tutorial

Příspěvek od biscuit » 23 dub 2010 11:31

ja kdyz uz neco "masteruju", tak pouzivam 20-30Hz hipass, podle eq a pocitu.. casto mam ale uz vyreseno z mixu, takze neni treba nic

Uživatelský avatar
jsem.devka
Příspěvky: 269
Registrován: 07 kvě 2007 19:36

Re: mastering tutorial

Příspěvek od jsem.devka » 24 dub 2010 13:17

haha já někde čet že něco jako 150Hz, bylo mi to nějaký divný :D
díky

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: mastering tutorial

Příspěvek od Cyril » 24 dub 2010 14:28

devka: to muselo bejt asi pro nakej konkretni nastroj... a predpokladam, ze to asi nebyla basa :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
jsem.devka
Příspěvky: 269
Registrován: 07 kvě 2007 19:36

Re: mastering tutorial

Příspěvek od jsem.devka » 29 dub 2010 11:04

http://www.dreamface.net/modules.php?na ... nt&sid=115
snažim se to teď dělat s timhle chainem, akorát na konci mám Waves L3 MultiMaximizer a pak za tim ještě Powercore Oxford Limiter. dithering na L3 vypínám a mám zapnutej na Oxford Limiteru. Ví někdo a poradil by mi prosím nějaké VST, které jsou schopné fungovat jako lepší články tohodle řetězu? díky :oops:

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: mastering tutorial

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 29 dub 2010 11:14

jsem.devka píše:http://www.dreamface.net/modules.php?na ... nt&sid=115
snažim se to teď dělat s timhle chainem, akorát na konci mám Waves L3 MultiMaximizer a pak za tim ještě Powercore Oxford Limiter. dithering na L3 vypínám a mám zapnutej na Oxford Limiteru. Ví někdo a poradil by mi prosím nějaké VST, které jsou schopné fungovat jako lepší články tohodle řetězu? díky :oops:
dobrej limiter je elephant, schopnej kompresor na master muze bejt psp mastercomp. zalezi samozrejme na kontextu, ale hlavne na poslechu; na bednickach kolem dvacitky clovek moc rozdilu stejne nepozna.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: mastering tutorial

Příspěvek od biscuit » 29 dub 2010 11:39

chapu v chainu jeste dva kompresory, ale dva limitery? a dithering se zapina jen kdyz chces z 24bitu rovnou udelat jednim vypoctem i 16 bit ne? ja delam vetsinou dither az nakonec samostatne, protoze si nekdy ukladam i zmastrovanou 24b verzi.

jinak jsem taky priznivcem elephanta (with 4x oversample) a taky t-racks pluginu - hlavne optocomp

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: mastering tutorial

Příspěvek od kexik » 29 dub 2010 12:53

biscuit píše:chapu v chainu jeste dva kompresory, ale dva limitery? a dithering se zapina jen kdyz chces z 24bitu rovnou udelat jednim vypoctem i 16 bit ne? ja delam vetsinou dither az nakonec samostatne, protoze si nekdy ukladam i zmastrovanou 24b verzi.

jinak jsem taky priznivcem elephanta (with 4x oversample) a taky t-racks pluginu - hlavne optocomp
jasne, dithering na konci... pride tiez na to, v akom programe sa mastruje, vo wavelabe je tak ako tak zabudovany okrem interneho aj apogee algoritmus pre dithering, takze nejake veestecko na to mat je piate koleso na voze...

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: mastering tutorial

Příspěvek od tomy45 » 29 dub 2010 13:20

A ako potom toto riesit napr. v abletone? Niekedy pouzijem iZotope Ozone 4, kde nastavim dither, na konci chain-u ale este ableton pri renderi exporte sa ma pyta aky typ ditheru? Mam ho vypnut pri abletonackom exporte alebo na konci chainu v ozone 4? Ktory je vhodnejsie pouzit?

Odpovědět