mastering tutorial
Re: mastering tutorial
Kdyz se obcas projdete poznamkama lidi, co mastrujou na rozumny urovni, tak tam casto narazite na to, ze skoro vubec nekompresujou a kdyz, tak hooodne malo. U tanecnich veci je casto dynamika stejne hodne mala (od zacatku do konce jeden kopak/virbl - kdyz to zjednodusim). Takze bych se nedivil, ze staci limiter. Sam narazim casto na to, ze kompresi dana vec vubec nepotrebuje. A nekdy dokonce nepotrebuje nic, jen dorovnat hlasitost. Ale tech je opravdu malo (vetsina z nich, co me ted napadaj byly ambienty). Kazdej ma svoje cesty, jak se dostat k cili.
Re: mastering tutorial
To je otázka ... Špičkový analogový kompresor není jen "kompresor", ale dodá nahrávce i takový "sexy", krásně propojený a homogenní zvuk ... i když se komprimuje jen velmi málo
Re: mastering tutorial
Ivo: jo, tohle chapu tak, ze dela i nejakou jemnou saturaci a mozna nejakou dynamickou ekvalizaci z principu soucastek, ze kterych je postavenej? Jako obdobu tohodle procesu bych moh brat pluginy pro saturaci zminene v tom clanku? 

Re: mastering tutorial
priznajme sa , ze po dobrom mixe mastering je zbytocnyIvo píše:No a pak je možná zbytečný i masteringPytkin píše: Inak ked sa nad tym zamyslam , tak ak je kompresia pri masteringu zbytocna (lebo je uz pri mixe) , tak z rovnakeho dovodu je zbytocna aj ekvalizacia (rovnako je pri mixe) ..

- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
Re: mastering tutorial
Samozrejme ze neexistuje sablona ktera plati na vsechno. Ale obecne pokud se rekne mastering, tak je tim myslenej proces kterej finalne umi podporit zvuk frekvencne ale taky dynamicky - prirozene za predpokladu ze uz behem michani neni zvuk v limiteru a SW compressoru pretlacenej na maximalni miru. Cili material kterej je sposta moznosti jak dynamicky podporit aby znel lip, citelnej. Je bez debat ze u mnoha pripadu neni compressor potreba. Ale clovek by mel masteringovej compressor brat i trochu jinak nez treba ucel pro kterej je vybranej a nastavenej konkretni kus pro compressi treba podskupiny bubnu. Krom toho kdyz je mix skvele smichanej je bez jasna vec ze uz do nej neni treba vstupovat protoze je proste skvelej. Ale to by se mluvilo o idealnich pripadech, kterejch zadny studio nedela vetsinu. Co mam zkusenost tak zvuk ze zdejsich CZ/SK studii povetsinou mastering comressi potrebuje. Protoze ne vzdy se jedna o ideale znejici michacky. Compressor pak umi dodat to co zvuku chybi, treba silnejsi attacky bubnu, vyrovnanejsi dynamickej balanc v basech mezi kopakem a basou, atd, spousta prikladu.
Ja pomoci compressoru VCA nebo Varimu nebo Opto, dodavam zvuku plnost a objem. Nemusi se primo jednat o tvarovani uderu kopaku nebo virlu ale o dodani barvy a charakteru. Treba Thermionic Phoneix MV umi znit ciste, ale taky hodne charakterove kdyz ho nabudim na vstupu a to jsou veci ktery se digitalne resit nedaji, pritom to zvuku doda krasnej charakter at uz compressor zabira hodne nebo jen velmi nepatrne. VCA compressor Focusrite Blue 230 umi bejt zase hodne pojicim prvkem, zni hezky snappy a uderne i kdyz je nastavenej jen na malou gain reduction (je na analog neuveritelne rychlej ! ..nemuzu odolat i s nakupem BLUE 330 : ) Navic tim ze BLUE 230 ma trafo na vstupu i vystupu dodava zvuku sirku ktera zni skvele. Uplne jiny moznosti umi treba elektronkovej multiband compressor TubeTech SMC-2B, ten pouzivam naopak kdyz chci aby mix dostal kulatou tloustku a kremovej plnej zvuk. Zni jemnej nez rychlej Focusrite a hodi se na jiny ucely. Vzdycky si vybiram z tehle analogovejch compressoru ten kterej se k dany hudbe hodi. Nikdy ne vsechny soucasne. Jsou ale taky situace kdy lepsi sluzbu udela digitalni "nebarevna" compresse, at uz Oxford nebo Voxengo atd. Kazdej material si rekne co mu nejlip slusi. Ja compressory pouzivam pri masteringu rad, protoze pomoci jejich ruznejch vlastnosti muzu zvuk dobre podporit.
Zminenej tutorial byl evidentne ukazka nejakyho postupu pro asi uz honde konkretni mix kde je pravdepodobny ze compressor u behem mixaze byl pouzitej. Nicmene pokud by to bylo popsano takhle, nama se to jmenovat Tutorial a melo by to primo popisovat konkretni postup prace a nepodavat to takhle obecne. Ale at tak ci onak retezec procesu neukazoval nic co by me presvedcilo ze bylo nutny mit za sebou prave tyhle nastroje a v takovym poctu. Mene je vice u masteringu plati dvojnasob.
Ja pomoci compressoru VCA nebo Varimu nebo Opto, dodavam zvuku plnost a objem. Nemusi se primo jednat o tvarovani uderu kopaku nebo virlu ale o dodani barvy a charakteru. Treba Thermionic Phoneix MV umi znit ciste, ale taky hodne charakterove kdyz ho nabudim na vstupu a to jsou veci ktery se digitalne resit nedaji, pritom to zvuku doda krasnej charakter at uz compressor zabira hodne nebo jen velmi nepatrne. VCA compressor Focusrite Blue 230 umi bejt zase hodne pojicim prvkem, zni hezky snappy a uderne i kdyz je nastavenej jen na malou gain reduction (je na analog neuveritelne rychlej ! ..nemuzu odolat i s nakupem BLUE 330 : ) Navic tim ze BLUE 230 ma trafo na vstupu i vystupu dodava zvuku sirku ktera zni skvele. Uplne jiny moznosti umi treba elektronkovej multiband compressor TubeTech SMC-2B, ten pouzivam naopak kdyz chci aby mix dostal kulatou tloustku a kremovej plnej zvuk. Zni jemnej nez rychlej Focusrite a hodi se na jiny ucely. Vzdycky si vybiram z tehle analogovejch compressoru ten kterej se k dany hudbe hodi. Nikdy ne vsechny soucasne. Jsou ale taky situace kdy lepsi sluzbu udela digitalni "nebarevna" compresse, at uz Oxford nebo Voxengo atd. Kazdej material si rekne co mu nejlip slusi. Ja compressory pouzivam pri masteringu rad, protoze pomoci jejich ruznejch vlastnosti muzu zvuk dobre podporit.
Zminenej tutorial byl evidentne ukazka nejakyho postupu pro asi uz honde konkretni mix kde je pravdepodobny ze compressor u behem mixaze byl pouzitej. Nicmene pokud by to bylo popsano takhle, nama se to jmenovat Tutorial a melo by to primo popisovat konkretni postup prace a nepodavat to takhle obecne. Ale at tak ci onak retezec procesu neukazoval nic co by me presvedcilo ze bylo nutny mit za sebou prave tyhle nastroje a v takovym poctu. Mene je vice u masteringu plati dvojnasob.
-
- Příspěvky: 139
- Registrován: 15 pro 2008 13:49
Re: mastering tutorial
Ja vím že to píšeš jako fórek, ale i pro ostatní, toto neplatí zdaleko pro všechny pluginyIvo píše:No já myslím, že "tutorial" je sám o sobě principiálně problematický, protože konkrétní postup se vždy odvíjí od daného tracku ... takže se to nedá zevšeobecnovat ... Osobně taky moc nerozumím, proč by se měly používat 3 EQ pluginy ... zvlášt že když se zjistilo, že všechny znějí víceméně stejně
Zrovna třeba UAD ekvalizéry se EQ z DAW vynulovat nepodařilo, dokonce tam jeden týpek, kterej má k dispozici originál Harrison konzoli zkoušel a naopak vynuloval konzolovej EQ UADčkovym


- jsem.devka
- Příspěvky: 270
- Registrován: 07 kvě 2007 19:36
Re: mastering tutorial
ahoj prosím na jaké hodnotě řežete zezdola eq? děkuju
Re: mastering tutorial
ja kdyz uz neco "masteruju", tak pouzivam 20-30Hz hipass, podle eq a pocitu.. casto mam ale uz vyreseno z mixu, takze neni treba nic
- jsem.devka
- Příspěvky: 270
- Registrován: 07 kvě 2007 19:36
Re: mastering tutorial
haha já někde čet že něco jako 150Hz, bylo mi to nějaký divný 
díky

díky
Re: mastering tutorial
devka: to muselo bejt asi pro nakej konkretni nastroj... a predpokladam, ze to asi nebyla basa 

- jsem.devka
- Příspěvky: 270
- Registrován: 07 kvě 2007 19:36
Re: mastering tutorial
http://www.dreamface.net/modules.php?na ... nt&sid=115
snažim se to teď dělat s timhle chainem, akorát na konci mám Waves L3 MultiMaximizer a pak za tim ještě Powercore Oxford Limiter. dithering na L3 vypínám a mám zapnutej na Oxford Limiteru. Ví někdo a poradil by mi prosím nějaké VST, které jsou schopné fungovat jako lepší články tohodle řetězu? díky
snažim se to teď dělat s timhle chainem, akorát na konci mám Waves L3 MultiMaximizer a pak za tim ještě Powercore Oxford Limiter. dithering na L3 vypínám a mám zapnutej na Oxford Limiteru. Ví někdo a poradil by mi prosím nějaké VST, které jsou schopné fungovat jako lepší články tohodle řetězu? díky

-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Re: mastering tutorial
dobrej limiter je elephant, schopnej kompresor na master muze bejt psp mastercomp. zalezi samozrejme na kontextu, ale hlavne na poslechu; na bednickach kolem dvacitky clovek moc rozdilu stejne nepozna.jsem.devka píše:http://www.dreamface.net/modules.php?na ... nt&sid=115
snažim se to teď dělat s timhle chainem, akorát na konci mám Waves L3 MultiMaximizer a pak za tim ještě Powercore Oxford Limiter. dithering na L3 vypínám a mám zapnutej na Oxford Limiteru. Ví někdo a poradil by mi prosím nějaké VST, které jsou schopné fungovat jako lepší články tohodle řetězu? díky
Re: mastering tutorial
chapu v chainu jeste dva kompresory, ale dva limitery? a dithering se zapina jen kdyz chces z 24bitu rovnou udelat jednim vypoctem i 16 bit ne? ja delam vetsinou dither az nakonec samostatne, protoze si nekdy ukladam i zmastrovanou 24b verzi.
jinak jsem taky priznivcem elephanta (with 4x oversample) a taky t-racks pluginu - hlavne optocomp
jinak jsem taky priznivcem elephanta (with 4x oversample) a taky t-racks pluginu - hlavne optocomp
Re: mastering tutorial
jasne, dithering na konci... pride tiez na to, v akom programe sa mastruje, vo wavelabe je tak ako tak zabudovany okrem interneho aj apogee algoritmus pre dithering, takze nejake veestecko na to mat je piate koleso na voze...biscuit píše:chapu v chainu jeste dva kompresory, ale dva limitery? a dithering se zapina jen kdyz chces z 24bitu rovnou udelat jednim vypoctem i 16 bit ne? ja delam vetsinou dither az nakonec samostatne, protoze si nekdy ukladam i zmastrovanou 24b verzi.
jinak jsem taky priznivcem elephanta (with 4x oversample) a taky t-racks pluginu - hlavne optocomp
Re: mastering tutorial
A ako potom toto riesit napr. v abletone? Niekedy pouzijem iZotope Ozone 4, kde nastavim dither, na konci chain-u ale este ableton pri renderi exporte sa ma pyta aky typ ditheru? Mam ho vypnut pri abletonackom exporte alebo na konci chainu v ozone 4? Ktory je vhodnejsie pouzit?