Masteringová studia

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 19 říj 2007 21:32

ps :zpatky ze studia..ano michejte do kompresoru, klidne i s vetsim pomerem komprese, ale nevyjizdejte to tak do masteringoveho studia( pokud nemate opravdu dobry buss kompresor a to jeste opravdu jen s hlidanim spicek)s kompresi...
ztezuje se tim prace...
Naposledy upravil(a) carloff dne 19 říj 2007 21:34, celkem upraveno 1 x.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 19 říj 2007 21:34

Ondrash: DVD jsme nevidel ale myslim ze slo o mastering jen pomoci UAD pluginu...
pokud na limitovany signal das znovu treba i HW compressi a nakonec znovu limiter asi se to chovat hezky nebude...
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 19 říj 2007 21:58

Kazdy ma teda svuj zpusob jak k tomu pristupovat. Ja to asi nadale budu praktikovat tak, ze si pro sebe nahodim kompresor na master a pro svuj master kdyz budu posilat nekomu ukazku. Pak to budu vypinat a posilat final mix bez niceho na mastering do studia a lidem, kteri jsou na to lepe zarizeni.

A jeste jedna podstatna vec, proc chci aby to masteroval nekdo jiny je ta, ze pri michacce a skladani se mi to prilis oposloucha a nakonec potrebuju aby to slysely i jine usi. Cim vic lidi a na cim vice zarizenich to uslysi, tim lepe. Pak je vetsi jistota, ze to bude hrat slusne na ruznych bednach i treba v klubu.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 19 říj 2007 22:26

Presne
Kazdy ma teda svuj zpusob jak k tomu pristupovat. Ja to asi nadale budu praktikovat tak, ze si pro sebe nahodim kompresor na master a pro svuj master kdyz budu posilat nekomu ukazku. Pak to budu vypinat a posilat final mix bez niceho na mastering do studia a lidem, kteri jsou na to lepe zarizeni.

A jeste jedna podstatna vec, proc chci aby to masteroval nekdo jiny je ta, ze pri michacce a skladani se mi to prilis oposloucha a nakonec potrebuju aby to slysely i jine usi. Cim vic lidi a na cim vice zarizenich to uslysi, tim lepe. Pak je vetsi jistota, ze to bude hrat slusne na ruznych bednach i treba v klubu.
Nemam pripominek..
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

míchání skrze comp/lim a mastering

Příspěvek od velvet » 21 říj 2007 12:57

Mám dojem, že tohle téma (obecně - i na jiných webech) "smíchává" dohromady více problémů, což vede k nedorozuměním...

1/ míchání s comp na hlavní Bus vs. Limiter na hlavní Bus

Mám za to, že použití limiteru na hlavní Bus lze odůvodnit např. tím, když se nemíchá čistě ITB, ale zvuk jde z převodníků ven třeba do EQ nebo comp, nebo se mix nahrává rovnou do CD (Masterlink apod.)... Potom zde limiter opravdu "chytá špičky", a zajišťuje, aby se nepřebudil DA převodník. Podle mne je mnohem lepší mít dostatečný headroom (klidně -6 -9 db) a jistotu, že převodník nepřebudím takto... ALE -souvisí to taky s tím, v jakém DAW se pracuje. Jestli jsem se setkal s někým, kdo dává limiter na hlavní Bus, pak z 99% to používal v ProTools. Dost možná to souvisí s tím, že ProTools mají 48bit pevnou čárku (pokud se nepletu) a je jistý rozdíl oproti DAW s "floating point", kde Vám může metr na hlavní Bus jít do "červených" - ale díky vnitřnímu headroomu to nezní přebuzeně.
Tady bych měl asi zastavit a vysvětlit-samozřejmě, že pokud je to "in Red" a jde to tak do převodníku, tak to bude zkreslený. Popisuji situaci, kdy hlavní Bus je následována ještě hlavním výstupem a signál se ztlumí buď na hlavní Bus, nebo na hlavním Output - tak aby do převodníku nešel přes nulu. U DAWu s floating point takhle stačí stáhnout Master (ať už je "Master" šavlí hlavní Bus, nebo hlavní Output...) a signál přebuzenej nebude (samozřejmě to taky neunese všechno...). Ale v ProTools jakmile jste přes nulu, tak je to mnohem větší problém (clip). Proto dost lidí i při čistě ITB míchačce dá v ProTools na hlavní Bus limiter, aby nešli do "červenejch" - otázkou je, nakolik jim to stejně signál v momentě clipu zkreslí - a právě proto si myslím přiše SonnOx s tou funkcí Limiteru, kdy je schopen "rekonstrukce vlny"
Myslím, že používat Limiter na hlavní Bus při míchání v DAWu s floating point fakt netřeba...

Oproti tomu míchat do kompresoru/skrze kompresor na hlavní Bus je něco jiného.
Troufám si tvrdit, že obrovský kvantum rockových (nejen rockových) alb bylo , je a asi bude mícháno do kompresoru.
Pravda-většina z nich ne do "véesté" kompresoru - i když jich je taky spousta (a spousta z nich má zlatý a platinový ocenění).
Říká se tomu, že comp na hlavní Bus "geluje dohromady", ne?
Někdo míchá do kompresoru od samotného počátku míchačky. Někdo ho tam pověsí až před koncem (potom se použije menší záběr a poměr než v případě od počátku...).
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 21 říj 2007 13:14

velvet: K tomu bych měl jeden dotaz - mělo by smysl pořizovat nějaký solodní HW kompresor a finál mix z cubase jet ven do kompresoru a pak zpět do PC? Tzn. míchat do HW kompresoru.

Co se týče limiteru a špiček v mixu, tak já měl jediný důvod - když jsem si dělal doma mastering pomocí powercore a izotope ozone3 tak jsem mel problem to dostatecne zmaximalizovat, protoze se tam nasla v mixu nejaka otravna spicka. Limiter sem nastavil tak, aby mel co nejmesi vliv na zvuk a pritom orezal slusne spicky. Potom se dalo dosahnout hlasitosti prumernych tracku. Pokud jsem to dal k vam na mastering a slysim, ze vysledek z meho mixu je ted bez pouziti meho limiteru s vasim masteringem stejne hlasity a ne-li hlasitejsi nez nektere prumerne tracky, tak nemam duvod ten limiter na master cpát. (max. kompresor lehky HW kompresor , ktery by mohl zlepsit vysledek final mixu)

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 21 říj 2007 14:22

TOM-Thak píše:velvet: K tomu bych měl jeden dotaz - mělo by smysl pořizovat nějaký solodní HW kompresor a finál mix z cubase jet ven do kompresoru a pak zpět do PC? Tzn. míchat do HW kompresoru.
0

No jak psal Mr. Carloff "...opravdu dobrý HW compressor..." ;)
Musíš vzít v potaz DA konverzi do kompresoru a AD zpět do PC. Aby kvalita hw komprese nybyla degradována (ne)kvalitou převodníku. To by pak bylo podle mne lepší použít nějaký dobrý plugin. Myslím, že pluginy jsou čím dál tím lepší. Moje zkušenost je, (velmi zjednodušeně), že plugin comp se většinou dá na hlavní Bus použít stejně jako hw, ale ne "tolik" (tak velký záběr/ratio atd...), resp. že u pluginu nastane situace, kdy to zní moc zploštěle a nehezky mnohem dřív, než u hw. Ten hw může dopomoct k tomu dostat tam určitou barvu a taky komprimovat L a R kanál jednotlivě (pokud to hw umožňuje), což taky trochu "věci změní".
Je to o tom, zda to má cenu pro Tebe.

Co se týče otravných špiček, tak moje zkušenost je taková, že nic nenahradí otravnou ruční práci - ať už vyhledání "špičky" (k čemuž Ti pomůže nějaký analyzer s přehledem "špiček" v čase) a automatizace/nebo tužka a sample editor. Fakt si myslím, že řešit to limiterem na hlavní Bus je až poslední možnost. Radši automatika, komprimovat/limitovat (ve smyslu pochytat ty špičky) jednotlivou šavli, nebo submix-group atp.

Jen můj názor, jak říká Saša...
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 21 říj 2007 14:32

velvet: Taky jsem to začal řešit tak, že dva nastroje, ktere mi dělají hlavní bordel i přesto, že zni pěkně, tak v mixu dělají brajgl.. tak jsem na ně dal společně limiter a zlepšilo to mix. Ono možná něž plug iny vysloveně softwarove nebo HW kompresor a řešit převody.. tak bude asi lepší osahat si nějaký kvalitná plug in na Powercore kartu. Ty jsou celkem kvalitní.

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 21 říj 2007 15:40

2velvet: rucni prace se da pouzit, kdyz michas audiostopy. Kdyz jedes z VSTi, tak je to daleko otravnejsi, protoze nevidis zaznam ty vlny.

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 21 říj 2007 16:57

Amorph píše:2velvet: rucni prace se da pouzit, kdyz michas audiostopy. Kdyz jedes z VSTi, tak je to daleko otravnejsi, protoze nevidis zaznam ty vlny.
tak to asi ano.
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 21 říj 2007 17:57

Jeden cas jsem si rikal, ze to poskladam a vyjedu na stopy a potom to smicham.. ale kdyz jsem zjistil, ze vyjizdeni do stop mi zabere pul dne tak jsem to vzdal.

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 21 říj 2007 18:03

TOM-Thak píše:.. tak bude asi lepší osahat si nějaký kvalitná plug in na Powercore kartu. Ty jsou celkem kvalitní.
asi nenapíšu nic novýho, když doporučím UAD-1 spíš, nežli Powercore.
Alespoň co se týče Bus kompresoru - na UAD-1 je asi víc a kvalitnějších možností (Neve33609, Fairchild nebo 1176 by snad taky bylo možno použít...). Nebo Duende od SSL, nebo Liquid Mix (ten se prý zlepšil novou verzí firmware či software V.2).

Konec konců o URS Channel Pro (nebo jak se jmenuje) jsem slyšel jen samou chválu. Na můj vkus už je moc drahej-na to, že to je plugin.
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 21 říj 2007 18:04

TOM-Thak píše:Jeden cas jsem si rikal, ze to poskladam a vyjedu na stopy a potom to smicham.. ale kdyz jsem zjistil, ze vyjizdeni do stop mi zabere pul dne tak jsem to vzdal.
ufff! to je dost času!
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 21 říj 2007 18:46

tohle je az moc akademicka debata. mam track, kde byl od pocatku skladani l2 na 2busu a ve finale, kdyz sem podival, bere asi 16dB GR, kdyz hraje cela aranz. a zni dobre, rozhodnuti behem mixu se podrizujou tomu, co z nej leze. je to proste efekt. bypassovat maximizer, cely se to rozpadne a je konec.

mathiasm
Příspěvky: 19
Registrován: 03 črc 2007 20:17

Příspěvek od mathiasm » 21 říj 2007 22:24

Já třeba provádím mixáž tak, že na master šavli mám pověšený voxengo limiter nastavený hodně jemně aby mi jen lízal špičky, když přidávám nástroje, komponuju a zatím nijak moc neřeším zvuk...Když jsem tak nějak hotovej, limiter vypnu a upravím poměry a stereo a exportuju finální mixáž zcela bez jakékoli komprese s tím že si pomůžu i stažením master šavle někde na 75%. Potom teda provádím jakýs "mastering" sw pluginama...výsledek je...snesitelný.
Docela by mě zajímalo jak by si s mým mixem poradili někde v profi mastering studiu, třeba kluci z velvetu. Spíš by to bylo ale pro zajímavost, protože si zatím nejsem tolik jistý svojí produkcí, zkrátka zda za to stojí :wink: Zatím není důvod do toho nějak investovat, bohužel...

Odpovědět