Mix - úroveň faderů

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
longsleeper
Příspěvky: 542
Registrován: 03 lis 2011 21:13

Re: Mix - úroveň faderů

Příspěvek od longsleeper » 06 led 2013 22:47

...podle mě to Matucha vysvětlil vyčerpávajícím způsobem...díky moc za informace

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Mix - úroveň faderů

Příspěvek od biscuit » 07 led 2013 00:05

matousi, to je snad na nejakou ezonackou medaili :-)

hlavne to co si vzpomnel v bode 7, je docela opomijeny (i tady v tom tematu to nebylo zmineny) a casto vnimam, ze stereo delaj lidi tak nejak na nahodu, nebo na sirku, ktera jim prijde sexy, ale postrada to koncept.

Uživatelský avatar
COBOLT
Příspěvky: 385
Registrován: 28 lis 2007 19:01

Re: Mix - úroveň faderů

Příspěvek od COBOLT » 07 led 2013 18:28

matucha píše:No je to neco co Brooklin vykoukal, ze dela "tahleta mladez". Ze by to vedlo k moc hezkejm vysledkum a ze by to bylo "spravne", to myslim nikdo nerek. Oni se proste k vysledkum dostavaj tak, ze to vsechno na***** do limiteru a tim se jim to jakoby samo smicha jak se to musi vejit do uzkyho dynamickyho okynka. Je to ale prasarna, rozmotavani uzlu jeho preseknutim. Je to taky metoda, ktera funguje temer jen kdyz sam takovou vec vytvaris a vsechno zlo, ktery to s sebou nese pouzivas ve svuj prospech ;).

Jinak je to celkem drina a leta zkusenosti v delani skladanek. Cim fundamentalnejsi element, tim dulezitejsi. Jak vyberes zvuky, v jakej cas a jak dlouho budou hrat, s cim se budou kombinovat. Mas k dispozici zvukovy platno, ktery ma svoje omezeni, ktery platej pro vsechny. Muzes ho plnit peclive a vychytavat vsechny diry a boule presne na mistech, kde je chces/nechces... nebo to nechat udusat parnim valcem a nechat jenom na tom valci jak to kde slisuje. Obcas se stane, ze valec lisuje dobre, ale vetsinou je to agresivni a neprijemny na poslech.

Mozna se budes divit, ale aby neco pusobilo nahlas, tak to musi mit dynamiku. Vnitrni dynamika mixu muze znamenat, ze mas vizualne slisovanej salam a pritom slysis relativne zivou a udernou nahravku. Mix s zadnou a spatne udelanou vnitrni dynamikou je cistej bordel, kde nic nema prioritu a pak ani uder a autoritu. A ano i zahlceny pasaze maj v mixech svoje misto, protoze vyjadrujou urcity emoce, nektery zanry jsou vic zahlceny, jiny potrebujou udernost a tak zahlceni neprichazi v uvahu.

Dulezity je mit na pameti, ze tlesknuti v tichy mistnosti je velka rana. Tlesknuti vedle startujiciho tryskace neuslysis. Kdyz tohle budes vedome aplikovat na jednotlivy pasma (ne nijak rigidne definovany, v kazdym mixu jsou trochu jiny), tak se urcite v michani zlepsis. Proto je taky casto mene=vice. Cim vic nastroju musi v jeden cas hrat, tim min de cela vec udelat hlasita.

Takze je to:

1) aranz - jak efektivne a spravne veci poskladas
2) vyber zvuku - jak dobre plnej svoji funkci a jak zdravy a vhodny pro danou aranz/zvuky okolo jsou
3) pomery - zesilis vsechno na spravnou hlasitost, coz nemusi byt az tak jednoduchy, protoze nekdy se musis rozhodnout podle ceho ten pomer udelas, podle basu? stredu? vejsek? To zalezi od nastroje a jejich hlavni funkce, nekdy jsou zvuky akorat vyrovnany, ze to sedi dobre, jindy musis ubrat basy aby si sedly stredy a vejsky...
4) eq - ti pomuze zvyraznit co je v tvejch zvucich min nez by celek potreboval, nebo naopak potlacit co prebyva, nekdy je potreba delat i drasticky veci, casto je ale lepsi se poohlednout po jinejch zvucich raci nez brutalne ekvalizovat. Taky je nekdy treba dobry pridat dalsi zvuk, kterej ma ciste funkci rozjasneni jinyho zvuku a nebude ve vysledku jinak vnimanej... Nekdy se clovek muze zamotat v ekvalizaci a pritom je problem v pomerech.
5) komprese - v hudbe zalozeny na akustickejch nastrojich je to jeden z prostredku, kterej umozni vyrovnat dynamiku ne uplne konzistetnich hracu/zpevaku, taky se pouziva na tvarovani uderu a na charakter. V elektronice moc na jednotlivy zvuky nema smysl, protoze je mnohem adekvatnejsi zmenit obalku v syntaku nebo velocity v midi. Ma ale smysl na (lehky) komprimovani group, na sidechain a pak i na ten charakter, kdyz vis co delas.
6) limitace - idealne ma smysl na veci, kde jsou obcas neuzitecny peaky, ktery nejsou slyset a jen ubiraj hlasitost nebo treba rozhazujou nejakej proces. Zneuzivaj se masivne na absolutni hlasitost, proste v nich pridas gain a je to vic nahlas pricemz ti mizi udernost bicich a celkove roste zkresleni a plochost. Do urcity miry to nemusi byt uplne hrozny zlo, nekdy to zkresleni je i celkem fajn. Blbej mix moc nahlas dat nejde, skvelej mix snese i celkem dost mrveni a furt drzi - jen je ho skoda tak nicit ;).
7) stereo nastroje (panning, MS processing, hass, stereo tremolo) - nemit vsechno jenom na centr znamena, ze muzes pouzit vic mista, je dulezity si hlidat, jestli ciste M(ono) hudebne funguje, nemel by ti nic mizet... hlasity velky mixy vyuzivaj potencial M i S naplno
8) dozvuk - chytry pouzivani dozvuku prinasi hlasitost a velikost taky
...

Je to relativne hodne veci a obycejnymu (chapej - ne nekomu zazracne talentovanymu) coveku trva leta a leta nez se to nauci vsechno poradne pouzivat a chapat problemy souvislostech. A i kdyz uz spoustu veci vis a nejakou praxi mas, furt se najde neco co te vytresta. Je to taky trochu jak vrcholovej sport nebo hrani na nastroj, musis to porad delat abys byl v kondici.

dobře ty !

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Mix - úroveň faderů

Příspěvek od matucha » 07 led 2013 21:07

Zapomel jsem na zkresleni - tim se da ziskat charakter, daj se zesvetlit veci, ktery by jinak ekvalizaci uz moc nesly... jako sluha pomuze i v boji za vetsi hlasitosti tim, ze "problematickou" energii spodnich frekvenci presune do harmonickejch... zkresleni na spatnym miste (vynucenym cpanim do limitace/clipu) muze znamenat rozmazanost a neprijemnou vsudypritomnou agresivitu. Kontrolovany zkresleni na urcitejch vecech umi bezbolestne odstranit problematicky peaky. Je to mocnej nastroj, kdyz clovek vi co dela.

Uživatelský avatar
Symphonic
Příspěvky: 402
Registrován: 05 lis 2006 21:15

Re: Mix - úroveň faderů

Příspěvek od Symphonic » 08 led 2013 23:13

Pokus jde o zvuk 16letych kluku, zkusil bych stahnout demo Izotope Ozone. Nastav tam preset "House Master" a mas to :)

Odpovědět