Nahrávání symfonického orchestru

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
radek_p
Příspěvky: 232
Registrován: 31 srp 2006 17:37

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od radek_p » 13 led 2013 00:46

2. nahravka:
- celkem OK, tim myslim urovne nastroju a zpevu v poradku, mnozstvi dozvuku primerene
- takhle male obsazeni by se melo dat udelat (a bezne se dela) na dva mikrofony bez spotu
- snazil bych se postavenim mikrofonu (a - pokud to muzes ovlivnit - i rozesazenim muzikantu) roztahnout ty tri muzikanty vic do sterea. Slysim zpevacku lehce vlevo od stredu, cembalo lehce vpravo, gambu vic vpravo. Je to trochu vsechno na jedny hromade. S tim souvisi uz teda ciste muj subjektivni problem, ze kdyz si tu nahravku vizualizuju, tak stoji zpevacka cembalistce za zady. Jak tam stali ve skutecnosti? Pokud se viko cembala smeruje do lidi, tak z toho prirozene vychazi, ze cembalistka je vlevo aby videla z boku na zpevacku, ktera je uprostred.

1. nahravka
- zpev ma neco divneho ve stredech, zvlastni chorus/vibrato napr. na dlouhem tonu v 0:27, jako by tam neco rezonovalo nebo interferoval nejaky odraz, nebo je to mp3 kompresi (192kbps je malo). Mozna dela neplechu hlavni par versus spot (casove kompenzovat)
- zpev je podle me zbytecne vytazeny, pokud bereme meritka komorni hudby a ne popu. Asi byl pouzitej ten spot, coz asi taky zpusobuje, ze jsou muzikanti v trochu jinem prostoru (vic hallu) nez zpevak (spis "studiovy" hlas)

- nechapu poznamku o spotu na kontrabas, nikde kontrabas neslysim, takze jestli tam byl, tak je neco spatne. V prvni nahravce je gamba nebo barokni cello, kontrabas by v takhle malem obsazeni nikdy gambu nezdvojoval a slyset tam opravdu neni. V druhe nahravce je nejaky spatne citelny basovy nastroj vpravo, ale kontrabas to nepripomina.

Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1073
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od komasix » 13 led 2013 01:02

první nahrávka je vyloženě divnej zpěv o něco se tam vrací. taky mi přijde moc.
v druhý je v pohodě alepřijde mi moc jen do chvíle když se přidá celek. nepoznal sem gambu myslel sem že je to cello. v tu chvíli je už cebalo málo.
Taky věřim že to jde udělat na stereo, jestli je možnost trochu řešit rozestavění a zkoušet mikrofony.
Na začátku se tady ty techniky řešily.
Naposledy upravil(a) komasix dne 13 led 2013 01:07, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1073
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od komasix » 13 led 2013 01:06

jo a je to jen můj prostej názor. v tomhle stylu mám možná jiný představy a moc se neorientuju.
\taky záleží na účelu nahrávky. Celý mi to přijde trochu prasárna a je otázka jestli se tim zabejvat jinak než ve stylu: baví mne si s tim hrát (mne důvěrně známej)

nooly
Příspěvky: 566
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly » 13 led 2013 03:21

Díky za odpovědi! Je fakt, že jsem měl spoty zpozdit, je to vpravdě znát. Zpěvačka stála takřka v zákrytu s čembalistou, i mně to přišlo zvláštní, ale bral jsem to jako právo souboru na volbu vlastního rozestavení. A důvod, proč jsem nenahrával 1x stereo - moje jediné dva mikrofony do sterea jsou humus, ty spoty to trochu překryjí. V tomto ohledu vyhánění čerta ďáblem, ale vskutku to takhle zní o trochu líp. Jo, asi tam skutečně bylo barokní cello a ne kontrabas, nevěřil bych, že je v tom takový rozdíl (kredit pro radka). Na základě připomínek to určitě přemíchám.

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1075
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Liquid Sound » 13 led 2013 21:22

nevim jak tenhle post smazat, je tu omylem - smažte to pls
Naposledy upravil(a) Liquid Sound dne 13 led 2013 21:27, celkem upraveno 2 x.
Sound engineer & producer
Smecky Music Studios | CoPPO | IMDb | ALLMUSIC | ARTIST direct

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1075
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Liquid Sound » 13 led 2013 21:25

Já asi jenom krátce k tomu a protože je to na hodně hodně dlouhý lokte, tak jen v bodech co jsem za ty léta pochytal. Věřim že souvislosti vyplynou samy, všechno souvisí se všim a hodnocení je vždy nutně subjektivní. Jak jinak. :)

- skladby bejvaj nějak vymyšlený a mnohdy posaz orchestru musí respektovat předpis tj. třebas u smyčců I-II-vla-cbs-vcl, I-vcl-cbs-vla-II, atd.
- hraje roli jak levopravá pozice hráčů tak i výška jejich pozice např. když si sólista stoupne, opravdu vynikne (vzpomeňte sólisty bigbandů) nejde jen o psychoakustiku
- všechno musí fungovat co nejvíc na place - předevšim poměry
- přidání v mixu neni totéž co přidání dynamiky hudebníka - mění se tembr, nevytrhuje se z ambientu
- Kombinuje se ambient a spoty (běžně ve filmovce ale i v klasice). Ambientní filmovku jsem myslim neviděl ani na archivních fotkách
- poměry ambi:spot 60-80:40-20
- k poměrům je třeba přistupovat tak, že se dá v porovnání hlasitost spotu snížit minimálně (vznikne nepřímý zvuk) oproti jejímu zvýšení (vzniká konkrétní přímý, spotový zvuk) - to bývá potíž protože
- třebas v ČT se trubka dá na schod, ale okamžitě je nesmazatelně ve všem a nedá se s tim nic dělat. Když hráč hraje co nejpotišeji, je jinž tembr a především se mu leccos nemusí ozvat - vznikají nehratelné věc, musí se řešit overdubem = čas, = additional costs :(
- když mrknete na fotky (AR, Air, Oceanway, atd.) jede se vcelku ustálenej moderní model decca, outrigy a surroundy - standard je 5.1 a pak buď downmix nebo stereo mix
- dřív hodně frčelo ortf
- LCR panning
- od stereo stopy (ano fakt se dost točilo tak že se rovnou míchalo) až po klidně 64 stop, nejvíc jsem slyšel o nějakejch japoncích v rudolfinu kde jeli 96 stop naráz
- ambienty v drtivý většině koule, někde wide cardioid (co jsem viděl tak na surroundy) v bídě kde je blbá akustika cardioidy
- kvůli celkům se nad některý skupiny (aby nebyly spotama moc vytržený) dá pomoct dalšim párem ambientů, spíš overheadů (typicky dřeva, perkuse)
- spoty v drtivý většině cardio, jak LDM tak SDM, důležitý je vědět jak a kam
- spoty je strategický rozmístit tak, abe se co nejvíc "staraly" o co maj a současně aby byly co nejdál od ostatních. Jasně, nečekaně. Ale tady to neni tak snadný, protože to bejvaj lesy stojanů
- poslední dobou jako všude renesance páskovejch mikrofonů (ačkoliv mi přišlo že tady se s nima nikdy fakticky neskončilo)
- nikdy jsem nikde neviděl pušky polopušky atd. Jednou kdesi v Hradci, ale to už bylo dopředu jasný že to eufemisticky nebude dobré...
- Dost zvukařů má nějakej clickbox, nebo tleská nebo obyč metro pod každym spotem. To si natočí - dobře se mu panoramuje a dělaj případný delaye vůči ambientům.
- někdo delaye dělá někdo ne, má to jak je to rozjetý taky svý kouzlo btw. čim měnší je kapela tj. vzdálenost od ambientům tim menší to imo má smysl
- lampy nelampy... těžko říct, personal taste engineer od enigineera, stejně tak LDM vs. SDM na ambientech, ani nemůžu říct co vídám častěji...
- dost častá izolace paravanama - bejvá problématická (muzikanti nejsou zvyklí, potřebujou se slyšet kvůli ladění, musej vidět na dirigenta a skleněnej paravan je zvukový peklo, odrazy do osmičkovejch páskovejch spotů zezadu, atd... )
- pozor na ladění, dost věcí ma po americku 440 ))včetně tamních hudebníků) v Evropě 442, některý nástroje nelze (bez pilníku nevratně :)) přeladit, musí se řešit Varispeedem
- asi jsem toho ale dost zapomněl, je to specifická práce a pořád se učim :)
Sound engineer & producer
Smecky Music Studios | CoPPO | IMDb | ALLMUSIC | ARTIST direct

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od matucha » 13 led 2013 22:39

Mazec ;).

nooly
Příspěvky: 566
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly » 15 led 2013 05:08

Jo, mazec :] Díky, zanalyzuji jednotlivý body a zkusím je zúročit u budoucích nahrávek. Jo a osmičkovej páskovej spot budu asi těžko kdy řešit, ale člověk nikdy neví ;]

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od matucha » 09 úno 2013 17:33

A takhle to vypadalo v 60. letech.

Odpovědět