Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , mastering

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , mastering

Příspěvek od carloff » 16 úno 2014 19:37

Myslím, že dobré a poučné téma je rozebrání nahrávky od začátku- preprodukce až po finální mastering. We On the Moon jsou takový americky střižený rock ale All Time Low nebo Thirty Seconds to Mars.
Před nahráváním jsme si sedli a nechal jsem si poslat dema ze zkušebny.Napsal jsem si formu a vyškrtli jsme jednu část.Zároveň jsme vymysleli dohromady harmonicky část před posledním refrénem. přibližně od 2:14..Bicí byla jejich vlastní DW sada přesně si už nepamatuji s původním DW snarem, činely jsem si nechal dovézt ty nejměkčí, co měli.
Mikrofony a cesty:
Kick HEIL PR48 , Heritage 8173 s 2 db na 60 highpas na 50 U47 FET API 2134
snare bottom Heil PR27 Thermionic Rooster s trochou zkreslení z triody
snare vrch BEYER M201 do Heritage 8173 malinko lízala asi 1db HW 1176 na 4:1 , highpass na 80
SM57 do API2143
tomy beyery 88 API 2134
stereo room AEA R84 x2 Cranesong Flamingo- NEVE 2254
mono room AEA 44 do REDD 47
OH -- 2X Royer R122 do DW FEARN VT2
OH2 NEUMANN SM69 tube do API 2134

bicí jsem po nahrávání hned sfázoval

basa- Fender USA Precission- do manley tube dI, který má rovnou rozbočení do aparátu -Ampeg SVT- do PALMER PDI 3 z konce 70.let do HW LA2A
basa se vyrovnala podle bicích a nakonec zůstal jen aparát.

kytary: vždy s rozbočením z manley přes aparáty Bogner Uberschall a Orange Tiny Terror .Bedna Bogner 412ST Straight Cabinets.
Mikrofony Royer , SM57 do API 2134.
U kytar jsme se snažili o co nejvíc kompaktní zvuk, který bude bratelný i pro rádia.Samozřejmě povinnost sfázovat mikrofony mezi

Zpěv: neumann U67 do RED.47 s Neve 2254 tak aby bral celkem- dost skoro 5 db rychlejší attack
vymýšleli jsme dost vokálů.
Vzadu to uu je třeba 8 vokálů na sebe, dvojení v tercíích atd zabralo hodně času, takže jsem v podstatě zpívali celý den.
Synthy a samply jsou většinou z Native Instruments komplete 9 a Omnisphere- včetně chóru.To jsem dodělával sám.

Mix:
základ byl všchno vyčistit a ořezat dole kytary a basu i nahoře . Používám na to většinou SSL channel z duende native, který mi zbyl po Duende FW..

nejvíc práce vždy dá přesné nasazování vokálů na hlavní zpěv , dolaďování atd....
Většinu pluginů jsem bral z UAD. např Snare DBX160, mono room send UAD 1176 . další použité pluginy LA2A, EVENTIDE , Valhalla Room, Valhalla Ubermod, na bicí grupu i roomy byla paralelní komprese z Cytomic Glue.... z HW EVENTIDE 7000 na delaye a micropitchshifty, LEX PCM 92 a TC4000 na haly.

o mastringu pak více Matucha -udělal skvělou práci.

PS:Ivo mě ukecal, že se Audiozone mění.. tak snad to bude pravda...:)
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od dendy » 16 úno 2014 19:57

:palec+:

hodit sem aj povedzme nejake ciastocne ukazky surovych nahravok pred a po efektovani - to by asi nemozes ze ? k tomu mixu kludne si sa mohol viac rozpisat - frekvencie kdez vyknes rezat dole aj hore, atd..

kazdopadne verim ze takymito vlaknami sa opat po rokoch ezone zase zacne hemzit :-)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od Ivo » 16 úno 2014 20:04

A jaký jsi u toho mixu používal primárně poslech ? KH 0300 ? Přepínáš občas ještě na ty malé Geithainy (nebo to bylo spíš naopak ? ) Používáš na kontrolu mixu i sluchátka ?

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od carloff » 16 úno 2014 20:21

Ukázky bohužel moc nemůžu. :(
Na frekvence se mrknu ve studiu- na projekt.Točí se mi tam tolik kapel a u každé je to trochu jinak podle charakteru nástroje a aranže..

Jinak poslech KH O300 , které používám asi nejvíc, hodně často opět přepínám na Geithainy kvůli kontrole basů a Yamahy NS10, kde poslouchám většinou v monu, jestli je všechno slyšet , speciálně basa , Zpěv pokud je hodně na NS10 je ok v mixu.
Sluchátka občas Senheissery HD600 .Ale někdy je ani nezapnu...
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3019
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od pavlii » 16 úno 2014 21:02

Tleskám a děkuju za super příspěvky (a to ještě matucha nic nenapsal 8) )!!!!

P.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21302
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od Pytkin » 16 úno 2014 23:56

carloff : este par fotiek z nataceni , a bolo by to dokonale ! :)

Uživatelský avatar
Hammond
Příspěvky: 1120
Registrován: 05 říj 2010 18:44

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od Hammond » 17 úno 2014 01:01

Carloff: Vdaka za zaujimave a prinosne citanie. Pozeram, ze stale pouzivas na kopak PR48 (kedysi si tu tusim nieco o tom mikrofone pisal). Vies nejak v rychlosti zhrnut, cim ta tie Heil mikrofony tak oslovili? Alternativ (aj tych osvedcenych) je na tento ucel predsalen dost.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od carloff » 17 úno 2014 01:23

No ona to není úplně pravda: Někdy používám 3 -4 mikrofony na kick . Jeden do díry , další na 11 hodinu na blánu a další. Na střed většinou 47fet 60-70 cm. Z dynamik točím PR48, Akg D12 starý, Blue Mouse , Akg D112, ev re20, a někdy i beyer 88 . U pr 48 mám pocit, že je to nejvíc hotový zvuk , ale záleží na kicku a žánru.
Pytkin: bohužel se nefotilo....
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
W.Cable
Příspěvky: 858
Registrován: 07 lis 2007 09:45

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od W.Cable » 17 úno 2014 09:48

Super, dekuju... uz se tesim na druhy dil od Matuchy.

Uživatelský avatar
Pierre niko
Příspěvky: 719
Registrován: 28 pro 2004 11:04

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od Pierre niko » 17 úno 2014 10:27

Palec nahoru, carloffe. Diky.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od carloff » 17 úno 2014 10:34

ještě taková poznámka: Používám třeba dvoje overheady nebo více roomů , mikrofonů na kick a snare,abych si pak mohl vybrat v mixu nebo různě dynamicky odlišit pasáže.Každopádně platí čím víc mikrofonů tím víc problémů s fázemi.Takže si to člověk musí fakt dobře pohlídat aby se něco navzájem nežralo.
Zároveň se snažim co nejvíc nahrávat tak, aby to znělo hotově už při náběru.Proto dost ekvalizuji a ořezávám ( ikdyž jsem omezen tím, že mám jen 6 kanálů preampů rovnou s EQ a jeden další stereo EQ) a důležité věci rovnou komprimuji.Chce to ovšem zkušenost, aby se člověk potom nechytal za hlavu, protože se dá opravdu hodně pokazit .Každopádněpak je daleko méně práce na mixu, pokud náběry díky aranži , výkonům, dobrým nástrojům, vhodně vybraným mikrofonům a EQ s komprimací, ( přesně v tomto pořadí důležitosti) znějí,co nejvíc hotově. Něco dohánět později většinou stojí čas a energii, což je v profi studiu ekonomicky i jinak nerentabilní.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz


vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od vasek » 17 úno 2014 12:17

Mám dotaz ke sfázování bicích (asi triviální) - room mikráky se taky sfázují tak, aby kopák a snare pokud možno vizuálně lícovaly nebo je tam nějaký zpoždění v pořádku? Díky.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od carloff » 17 úno 2014 12:23

Výborná otázka! Jsem rád, že nad tím někdo přemýšlí! :palec+:
Roomy jsou jediné stopy, kde žádné fáze neřeším.Naopak při pokusu to dorovnávat zní artificiálně - přirozený delay z roomu pomáhá vytvořit prostor.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Nahrávka od A až do Z / produkce, nahrávání, mix , maste

Příspěvek od delay » 17 úno 2014 12:36

Tak, nad tím asi přemýšlí skoro každej, kdo to myslí s náběrama alespoň trochu vážně, tím myslím i nás amatéry či středně pokročilé... Je to každopádně zajímavá otázka, pač já tohle vnímám jako nutnost třeba u náběru kytarového aparátu či akustické kytary (zejména v rámci mixu různých majků v monu), kdy stopy ve fázi zní rozhodně celistvěji a přirozeněji, u bicích kopák / snare / oh taky pomáhá "ztmelit" celkovej sound, avšak ne všichni technici to dělaj, a maj dobrý výsledky, ne? Ono to pak možná trochu svádí k flákání umístění mikrofonů, neberu třeba snare top / bottom, tam se to myslím nastavit docela dobře manuálně, ale spíš ty OH...
PS: růčo nebo nějak align plugin?

Odpovědět