Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 10 led 2017 20:58
Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Dobrý den, vespolek,
předem se omlouvám mé dotazy příliš primitivní, v komunitě jsem nový a ihned co se mi podařilo odstranit technické problémy při nahrávání (za pomoc od uživatelů fóra mnoho děkuji) vyplouvají na povrch další "záludnosti".
Aktuálně se inspiruji a hledám "svůj" zvuk jednotlivých bicích "komponentů". Našel jsem mnoho článku o EQ a kompresi nic méně si stále není jasný obecný postup a zda mám spíše pracovat s pozicí mikrofonů, laděním bicích nebo správným EQ. Je mi jasné, že není asi jednoduché říct jeden zaručený postup a zkušený "zvukař" své know how chce uchovat. Nic méně pokud bude někdo ochotný sdělit pár obecných rad budu moc vděčný.
Aktuálně nejvíce "bojuji" s přechodovými bubny (Tomy), přechody mi hodně rezonují a v nahrávce bych preferoval kratší důrazný (basový) zvuk jednotlivých přechodů.
Moje dotazy zní...
1) Mám smysl provádět eq jednotlivých komponentů (mikrofonů) před záznamem a následně pracovat a ladit EQ jako celek. Nebo je to to jedno a eq bicích mohu provádět až po záznamu kompletní nahrávky a pracovat s nahrávkou jako celkem
2) Jak na resonanci a dozvuk jednotlivých bubnů? Pozice mikrofonů? Tlumení? Ladění? Nebo EQ a komprese před záznamem či po?
Pro záznam používám:
Zvuková karta: FOCUSRITE Scarlett 18i20-2G
Software: Ableton Live 9 Suite
Mikrofony: Shure PG56, PG52
Předem moc děkuji za zpětnou vazbu.
předem se omlouvám mé dotazy příliš primitivní, v komunitě jsem nový a ihned co se mi podařilo odstranit technické problémy při nahrávání (za pomoc od uživatelů fóra mnoho děkuji) vyplouvají na povrch další "záludnosti".
Aktuálně se inspiruji a hledám "svůj" zvuk jednotlivých bicích "komponentů". Našel jsem mnoho článku o EQ a kompresi nic méně si stále není jasný obecný postup a zda mám spíše pracovat s pozicí mikrofonů, laděním bicích nebo správným EQ. Je mi jasné, že není asi jednoduché říct jeden zaručený postup a zkušený "zvukař" své know how chce uchovat. Nic méně pokud bude někdo ochotný sdělit pár obecných rad budu moc vděčný.
Aktuálně nejvíce "bojuji" s přechodovými bubny (Tomy), přechody mi hodně rezonují a v nahrávce bych preferoval kratší důrazný (basový) zvuk jednotlivých přechodů.
Moje dotazy zní...
1) Mám smysl provádět eq jednotlivých komponentů (mikrofonů) před záznamem a následně pracovat a ladit EQ jako celek. Nebo je to to jedno a eq bicích mohu provádět až po záznamu kompletní nahrávky a pracovat s nahrávkou jako celkem
2) Jak na resonanci a dozvuk jednotlivých bubnů? Pozice mikrofonů? Tlumení? Ladění? Nebo EQ a komprese před záznamem či po?
Pro záznam používám:
Zvuková karta: FOCUSRITE Scarlett 18i20-2G
Software: Ableton Live 9 Suite
Mikrofony: Shure PG56, PG52
Předem moc děkuji za zpětnou vazbu.
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
1/ Obecně vzato nemá smysl při nahrávání do digitálu ekvalizovat - max. spodní ořez, kde to je relevantní
2/ O tomhle existuje hromada článků i videí na Youtube, převážně teda v angličtině. Pokud aspoň trochu rozumíš, tak by neměl být problém. Ovšem tohle je věc, která chce zkušenosti. Každopádně buben musí být vyřešen jako takovej a nepoléhat se na "fix in the mix".
2/ O tomhle existuje hromada článků i videí na Youtube, převážně teda v angličtině. Pokud aspoň trochu rozumíš, tak by neměl být problém. Ovšem tohle je věc, která chce zkušenosti. Každopádně buben musí být vyřešen jako takovej a nepoléhat se na "fix in the mix".
-
- Příspěvky: 14
- Registrován: 10 led 2017 20:58
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Ahoj Vašku,
děkuji za reakci. Mrknu se po článcích v angličtině moc zběhlí nejsem, ale poradím si. Děkuji
děkuji za reakci. Mrknu se po článcích v angličtině moc zběhlí nejsem, ale poradím si. Děkuji
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
1) ked nahravaš separatne stopu jednotlivych časti tak neekvalizuj ,
2) mal som neprijemny dozvuk rezonanciu spodnych blan a vyriešil som to tak že som do bubna hodil vystrihnuty kusok z penovej handričky na riad
vopred som si to vyskušal z vrchu ako moc tlmi , podla toho som strihal velkosť.
2) mal som neprijemny dozvuk rezonanciu spodnych blan a vyriešil som to tak že som do bubna hodil vystrihnuty kusok z penovej handričky na riad

vopred som si to vyskušal z vrchu ako moc tlmi , podla toho som strihal velkosť.
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
1) technicky vzato v digitálu nemá smysl, možná jen v případě, že by se chtěl člověk přiblížit vintage work-flow z časů analogových pásů (aneb filozofie neodkládat všechna rozhodnutí na později, ale to musí člověk hodně dobře vědět, co chce). Na spodní ořez pozor, taky bych to nechal až na posouzení při mixu, často se ukáže, že není nutné řezat vůbec.
2) Ladění+tlumení. Je-li čas, vždy je lepší dostat z nástroje ten zvuk, který potřebuju, než to ex-post kroutit při mixu. Nahrát kontrabas a potom se z něj snažit vykroutit housle není ideální postup.
Ladění bubnů ovšem není úplná legrace, je dobré mít k dispozici někoho, kdo to umí.
2) Ladění+tlumení. Je-li čas, vždy je lepší dostat z nástroje ten zvuk, který potřebuju, než to ex-post kroutit při mixu. Nahrát kontrabas a potom se z něj snažit vykroutit housle není ideální postup.

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Ohledně dozvuku, geniální je drum gel na utlumení zkrácení dozvuku. Na snare i tomy funguje perfektně.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Aby dobre hrali bici na nahravce, tak jsou hlavni novejsi blany a ladeni. Hodne kapel to podcenuje, ale je to asi to nejdulezitejsi. Ikdyz si to mnozi neuvedomuji a mysli si, ze je to jen rana do blany, ladeni u bicich je dulezite jako ladeni napr. u kytary.
Na utkum pouzi ty gely, to je dobre reseni.
Pokud to nejak neprijemne huci a rezonuje, pohraj si s ladenim spodni rezonancni blany.
Popr. zkus dat mic dal od blan.
Co to mas za bici, ktere zvucis?
Na utkum pouzi ty gely, to je dobre reseni.
Pokud to nejak neprijemne huci a rezonuje, pohraj si s ladenim spodni rezonancni blany.
Popr. zkus dat mic dal od blan.
Co to mas za bici, ktere zvucis?
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Mám dotaz na zkušené nahrávače. Jde mi o to, jak nahrát bicí do písničky postupně - po částech. Kdysi jsme to dělali tak, že bubeník prostě na konci fráze přestal hrát (nezahrál první dobu) pak na to navázal. Ale to je divný a už to tak nechci dělat. Dá se v pohodě crossfadem přejít z jednoho tejku na druhý, pokud se dostatečně překrývají? Nebo jak to řešíte, když bubeník nezahraje celou pasáž bez pauzy dobře na jeden tejk?
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
záleži to od bubeníka, niektorí sa dokážu napojiť krátko pred potrebnou pasážou,ja by som urobil celý nový track a snažil sa sústrediť na to aby som sa v tej pasaži nepomýlil . sa to dá nejak zostrihať už z dvoch pokusov.
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Myslím, že u bubeníka jsem to nikdy neřešil, případně se to nahrávalo celé znova. Ale z principu bych řekl, že se to dá udělat "letmým strihem", jako kdykoli jindy - tj. pustí se přehrávání už zaznamenané stopáže pár taktů před místem, odkud se bude nově nahrávat. Bubeník se chytne a hraje s podkladem, no a v příslušném místě se ručně/automaticky přepne na záznam a je to.
P.
P.
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
No nejsem si tím právě jist, protože u bicích vždycky něco přeznívá, tak je otázka, kde to pak střihnout. Trochu se toho bojím, protože to bude jemná muzika, kde bicí budou dobře slyšet a hodně zvuku pojede z OH a room majků.
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Ano - když bubeník pojede s původním materiálem, jak píšu, mělo by to príma sednout (právě díky přeslechům).
P.
P.
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Ja to resil vzdycky crossfadem s tim, ze pro feeling je dobry, kdyz prvni pasaz pokracuje chvili dal a navazujici pasaz zacina chvili pred strihem. Vetsinou to jde pouzit, crossfade se jen musi udelat na vhodnem miste a ne nutne presne na prechodu. Nekdy tak i vybiram z vice tejku lepsi pasaze. Pokud jede cela kapela dohromady a jsou preslechy, tak striham vetsinou komplet tejky cele kapely a zalezi pak kde je celkove nejmin chyb:) Ale nekdy lze strihnout i jednotlive nastroje zvlast z ruznych tejku. Kazdopadne nevim jestli mas moc jinych moznosti.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Po nedělní session bych řekl, že obecné pravidlo se říct nedá. Někdy to jde, někdy to nejde. Pokud jeden tejk je relativně přesně, ale celkově před klikem a druhý zase za klikem, nedá se to spojit. Čím líp zahraný, tím líp se s tím pracuje. Čím míň činelů, tím líp 

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích
Nojo, je to prostě hlavně o bicmenovi.
P.
P.