Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
info@lukasf.cz
Příspěvky: 14
Registrován: 10 led 2017 20:58

Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od info@lukasf.cz » 12 dub 2017 10:57

Dobrý den, vespolek,

předem se omlouvám mé dotazy příliš primitivní, v komunitě jsem nový a ihned co se mi podařilo odstranit technické problémy při nahrávání (za pomoc od uživatelů fóra mnoho děkuji) vyplouvají na povrch další "záludnosti".

Aktuálně se inspiruji a hledám "svůj" zvuk jednotlivých bicích "komponentů". Našel jsem mnoho článku o EQ a kompresi nic méně si stále není jasný obecný postup a zda mám spíše pracovat s pozicí mikrofonů, laděním bicích nebo správným EQ. Je mi jasné, že není asi jednoduché říct jeden zaručený postup a zkušený "zvukař" své know how chce uchovat. Nic méně pokud bude někdo ochotný sdělit pár obecných rad budu moc vděčný.

Aktuálně nejvíce "bojuji" s přechodovými bubny (Tomy), přechody mi hodně rezonují a v nahrávce bych preferoval kratší důrazný (basový) zvuk jednotlivých přechodů.

Moje dotazy zní...
1) Mám smysl provádět eq jednotlivých komponentů (mikrofonů) před záznamem a následně pracovat a ladit EQ jako celek. Nebo je to to jedno a eq bicích mohu provádět až po záznamu kompletní nahrávky a pracovat s nahrávkou jako celkem

2) Jak na resonanci a dozvuk jednotlivých bubnů? Pozice mikrofonů? Tlumení? Ladění? Nebo EQ a komprese před záznamem či po?

Pro záznam používám:
Zvuková karta: FOCUSRITE Scarlett 18i20-2G
Software: Ableton Live 9 Suite
Mikrofony: Shure PG56, PG52

Předem moc děkuji za zpětnou vazbu.

vasek
Příspěvky: 1901
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od vasek » 12 dub 2017 11:47

1/ Obecně vzato nemá smysl při nahrávání do digitálu ekvalizovat - max. spodní ořez, kde to je relevantní
2/ O tomhle existuje hromada článků i videí na Youtube, převážně teda v angličtině. Pokud aspoň trochu rozumíš, tak by neměl být problém. Ovšem tohle je věc, která chce zkušenosti. Každopádně buben musí být vyřešen jako takovej a nepoléhat se na "fix in the mix".

info@lukasf.cz
Příspěvky: 14
Registrován: 10 led 2017 20:58

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od info@lukasf.cz » 12 dub 2017 21:19

Ahoj Vašku,

děkuji za reakci. Mrknu se po článcích v angličtině moc zběhlí nejsem, ale poradím si. Děkuji

jammix
Příspěvky: 418
Registrován: 02 črc 2015 23:10

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od jammix » 12 dub 2017 23:19

1) ked nahravaš separatne stopu jednotlivych časti tak neekvalizuj ,
2) mal som neprijemny dozvuk rezonanciu spodnych blan a vyriešil som to tak že som do bubna hodil vystrihnuty kusok z penovej handričky na riad 8)
vopred som si to vyskušal z vrchu ako moc tlmi , podla toho som strihal velkosť.

Uživatelský avatar
mistergo
Příspěvky: 161
Registrován: 08 říj 2012 22:17

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od mistergo » 13 dub 2017 01:18

1) technicky vzato v digitálu nemá smysl, možná jen v případě, že by se chtěl člověk přiblížit vintage work-flow z časů analogových pásů (aneb filozofie neodkládat všechna rozhodnutí na později, ale to musí člověk hodně dobře vědět, co chce). Na spodní ořez pozor, taky bych to nechal až na posouzení při mixu, často se ukáže, že není nutné řezat vůbec.
2) Ladění+tlumení. Je-li čas, vždy je lepší dostat z nástroje ten zvuk, který potřebuju, než to ex-post kroutit při mixu. Nahrát kontrabas a potom se z něj snažit vykroutit housle není ideální postup. :) Ladění bubnů ovšem není úplná legrace, je dobré mít k dispozici někoho, kdo to umí.

wreptile
Příspěvky: 21
Registrován: 02 úno 2010 13:44

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od wreptile » 13 dub 2017 11:44

Ohledně dozvuku, geniální je drum gel na utlumení zkrácení dozvuku. Na snare i tomy funguje perfektně.

Matif_1985
Příspěvky: 38
Registrován: 21 bře 2014 15:40

Re: Obecný postup při nahrávání / záznamu bicích

Příspěvek od Matif_1985 » 14 dub 2017 19:21

Aby dobre hrali bici na nahravce, tak jsou hlavni novejsi blany a ladeni. Hodne kapel to podcenuje, ale je to asi to nejdulezitejsi. Ikdyz si to mnozi neuvedomuji a mysli si, ze je to jen rana do blany, ladeni u bicich je dulezite jako ladeni napr. u kytary.
Na utkum pouzi ty gely, to je dobre reseni.
Pokud to nejak neprijemne huci a rezonuje, pohraj si s ladenim spodni rezonancni blany.
Popr. zkus dat mic dal od blan.
Co to mas za bici, ktere zvucis?
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!

Odpovědět