snimani kontrabasu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
tankista
Příspěvky: 451
Registrován: 15 zář 2005 10:02

snimani kontrabasu

Příspěvek od tankista » 21 bře 2006 15:18

Potreboval bych jedny kapele na takovej vice mene lo-fi demacek nazvucit kontrabas, ale nemam s tim zadny zkusenosti. Muzete mi plz poraditm jak na to? Bude se nahravat nejspis samostane. Mam k dispozici 1 kondik, 2 overheady a 2 nastrojovy mikraky, ktery pouzivam na kytary... To znamena, ze nemam zadnej kontaktni snimac, kterej by sel nalepit na basu. Da se s tim dosahnout postacujiciho vysledku? Kam mam kondik smerovat?

Uživatelský avatar
Tudy
Příspěvky: 2379
Registrován: 28 pro 2002 15:07

Příspěvek od Tudy » 21 bře 2006 22:05

kdesi kdosi písal, že u houslí se krofón směruje na otvor ve tvaru f. Třeba to funguje i u basy
V praxi to znamená: přibít kontrabasistu dvoustovkami hřebíky k podlaze, a páteř vystužit trámem, aby s basou nehýbal :)
Petr Tudy Holubář - INSANIA, RIVER
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 22 bře 2006 17:03

presne tak, za predpokladu ze se ti basista nebude hejbat tak jo. Dalsi vec na ktery zalezi je mistnost kde to budes tocit resp akustika. Docela se mi osvedcilo dyl laborovat a umistenim basisty v mistnosti a s paravnama ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 22 bře 2006 17:08

nevim jakej to ma mit zvuk ... ale trba na LIVE se da pouzit houba na myti auta s dirou uprostred gumou zahaknuta na "f"ko ... a do prostredka strcit mikrofon. Ale ma to takovej hodne hutnej zvuk ... na druhou stranu se basista muze klidne kymacet .... ;-)
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
tony9
Příspěvky: 1385
Registrován: 04 zář 2003 23:51

Příspěvek od tony9 » 22 bře 2006 21:02

Poněvadž jsem hraval v cimbálovce tak s kontrabasem nějakou zkušenost mám . Basisti to řešili tak že mikrak zabalili do molitanu a za kobylkou ho připevnili v k base, jak se to řeší ve studiu nevím ale poptám se a když se něco kloudného dozvím tak dám vědět.

peetr1
Příspěvky: 84
Registrován: 07 lis 2005 20:36

Příspěvek od peetr1 » 28 bře 2006 19:07

Můj názor :cry:
Kontaktní snímač se hodně používá v populárních žánrech. U sól.hrajících houslí se umis?uje mikrofon cca 1-1,5 m nad nástrojem. U kontrabasu se mikrofony umis?ují před nástrojem. Chce to experimentovat. Čím blíž je mikrofón k nástroji, tím je zvuk ve spodním pásmu hutnější. Směr.charakteristika - hodně kardioida. Dobře zní i kulová. Záleží na akustice studia a přeslechu. Já bych volil citlivější kapacitní mikrák. Jde o demáč , volil bych monofonní snímání.

Zazy
Příspěvky: 73
Registrován: 24 čer 2004 23:08

Příspěvek od Zazy » 05 črc 2006 23:55

Zdar. Záleží na žánru a taky na tom jaký máš podmínky. Ale kontrabas je na s dobré sejmutí docela šichta :-)
Dobré výsledky na sólový kontrabas jsem měj cca 70 cm od nástoje - když se k basistovi postavíš čelem - tak jakoby mírně zprava mírně nad kobylkou. Chce to chvilku běhat. Každopádně když budeš mít dobrou akustiku, můžeš jít s mikrofonem trochu dál a ten zvuk je pak hutnější.
Jo - mikrofon jsem měl Neumann TLM 103.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 06 črc 2006 10:17

zazy, peetr: ;) tak ako? ja by som povedal blizsie = hutnejsie (proximity), ale kontrabas som nikdy nenahraval

Zazy
Příspěvky: 73
Registrován: 24 čer 2004 23:08

Příspěvek od Zazy » 06 črc 2006 10:37

Mám na mysli hutnost nástroje. Tím, že jdeš dál necháš více vyznít většímu počtu jeho harmonických složek. Jinak bližší snímaní je pak samozřejmě basovější.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 06 črc 2006 11:33

jo tak :)
tomu ja hovorim chlpatejsi :)

synthy
Příspěvky: 32
Registrován: 28 kvě 2004 16:22

Příspěvek od synthy » 07 črc 2006 08:39

Používáme dva mikrofony. Jeden jako "body" , druhej jako "neck". Jak už bylo řečeno, tak kromě akustiky cimry, je důležité donutit pána s velkýma rukama, aby, i když se vlní do rytmu "recorděné" písně, stála basa na místě :-DDDD (... basisti s ní rádi po vzoru Karla Vágnera rotojí po vertikální ose), což se projeví na "barvě".

No a zde "pást" z populárních sebraných spisů s poetickým názvem "recording guide".

How do I record an upright bass?
Not that many engineers get the opportunity to record an upright bass. Too bad, it's
challenging. The objective is to get the most you can from the bottom end, while still
maintaining the detail that comes from the fretboard.
While there are many mics that would be suitable for an upright, I would lean toward a
condenser with a large diaphragm. Short of that, don't put a gun in your mouth if all
you can rustle up is a decent $300 condenser. Chances are that will work just fine, and
nobody but a true jazz aficionado who also happens to be an accomplished recording
engineer would know the difference.
The upright presents a strong case for giving distance between the mic and the
instrument so the low end waves have room to develop. A Neumann U-87 is a popular
choice because it has a pretty friendly bottom end on it combined with just a little bit of
edge around 3K that does a nice job of accentuating the buzz and bend that come
from the fretboard and fingers plucking strings.
Simply place the mic about two feet away from the front of the instrument aiming for
the area around where the fingers pluck the strings. A tube limiter is a wonderful thing
on an upright. If you have one, use it. If you don't, not to worry. Any reasonably good
limiter will do the job. For a jazz combo sound, you'll want the bass to sound very
natural, so go easy on the compression ratio (start at 3:1), and keep the threshold
fairly loose.
If you find that the dynamics and the octave spread of a particular tune make for notes
that aren't annunciated very well, or disappear altogether, then go for a little more
compression. If you need to hear a little more "wood" from the bass, kick it up a couple
notches at 700Hz, but be careful, this frequency can be lethal in large doses. 100Hz
will fatten up the bottom, and 2.5Khz will give definition, but can also be dangerous in
large doses.

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 07 črc 2006 11:31

... u nahravani kontrabasu je IMHO nejzasadnejsi vec mistnost. Minule jsem stravil asi dve hodiny behanim kolem basisty s paravanama na mikrofonama, nez jsem nasel zvuk co by se me libil.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

synthy
Příspěvky: 32
Registrován: 28 kvě 2004 16:22

Příspěvek od synthy » 07 črc 2006 12:58

... u nahravani kontrabasu je IMHO nejzasadnejsi vec samotný nástroj. :-D

rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 07 črc 2006 13:53

Zalezi na muzike. Ja som nahraval kontrabas iba 1x piezzom a vysledok sa lubil vsetkym. Ale islo inak o kapelu s dychovou sekciou, elektrickymi gitarami a syntakom, takze tie poziadavky na vernost zvuku toho kontrabasu az tak vysoke neboli...

... u nahravani kontrabasu je IMHO nejzasadnejsi vec samotný hráč, pretoze pokial neladi, je prd platne, ako sa to snimalo :)

synthy
Příspěvky: 32
Registrován: 28 kvě 2004 16:22

Příspěvek od synthy » 07 črc 2006 14:11

Jelikož jsem pochopil, že bude kontrabas točit samostaně, tudíž bez přeslechů, lze konstatovat, že Autotune otázku intonace vyřešil jednou pro vždy. :-)

Odpovědět