Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
Cundo
Profesionál
Příspěvky: 616
Registrován: 15 pro 2007 17:44

Příspěvek od Cundo »

Jasne...
Aranžovanie, tvorba a nahrávanie hudby.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

Nebudu teoretizovat, ale jen se podělím o svou praktickou zkušenost. Skoro všechno ve studiu nahrávám na AB (v různých variantách), protože mi to zní nejlépe. ORTF/NOS jsou fajn techniky v případě konzistentně rozestavěných více hráčů (soubor), pak to dává pěkný stereo obraz. Ale ORTF na jednoho hráče mi připadá vždycky divné, protože ty mikrofony směřují úplně jinam - a výsledek zní adekvátně: trochu ploše, nekonkrétně, bez detailů (v porovnání s AB). XY je něco, co osobně opravdu nemám rád, zní to skoro jako mono, ploše, bez prostoru. SKvělá "near coincidence" technika je ovšem Blumlein (dvě "osmičky" nad sebou v úhlu 45 stupnů : velmi pěkný stereo obraz - měl jsem ho na ribbonu AEA R88).

Někdo říká že AB je problém v případě lehce se pohybujícího hráče (např. houslista :) ) Ale já sólo housle nahrávám na AB (dvě koule) skoro pořád. A když se to AB udělá takové "štědré" , pak ty housle mají takový všeobjímající prostor a zvuk, který se mi líbí, jako třeba v tomhle sólu v jedné hebrejské písničce (je tomu několik roků nazad, co jsem tohle CD nahrával):

Houslové sólo AB stereo pozice
Naposledy upravil(a) Ivo dne 02 srp 2008 20:05, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Cundo
Profesionál
Příspěvky: 616
Registrován: 15 pro 2007 17:44

Příspěvek od Cundo »

Mne sa osvedcuje kombinacia XY+AB.Prva dvojica na detail a lokalizaciu,druha na klenbu a priestor.Ostatne musim preskumat.
Aranžovanie, tvorba a nahrávanie hudby.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

Cundo píše:Mne sa osvedcuje kombinacia XY+AB.Prva dvojica na detail a lokalizaciu,druha na klenbu a priestor.Ostatne musim preskumat.
Strávil jsem opravdu desítky hodin za posledních několik let různými pokusy a experimenty nahrávat věci např. dvěma stereofonními páry (blízký - vzdálenější apod.), spotem a párem apod. Znělo to super, ale když jsem nechal jen jeden čistý stereo pár, znělo to nakonec vždycky nejlépe, nejčistěji, nejpřirozeněji :wink:

Už jsem se mnohokrát zapřísáhl, že už v tom nebudu experimentovat. Občas neodolám - vždy nakonec se stejným výsledkem. Mluvím ted o nahrávání ve studiové místnosti. Někde ve velkých sálech, kostelích atd. je to samozřejmě trochu jinak.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

nebude to dost zavisle na mikrofonoch? ja som skusal dve oktavy 220 ako AB gule a nebolo to nic moc. najlepsie dopadli prave tie dve osmy v roznych uhloch (skusal som 30, 45, 60, 90), akurat montaz na stojan bola dost krkolomna. celkovo ale pri nahravani dua gitara spevacka som sa nakoniec na stereotechniky vykaslal. ovsem ziadne dalsie dva zhodne mikrofony neboli

Uživatelský avatar
Cundo
Profesionál
Příspěvky: 616
Registrován: 15 pro 2007 17:44

Příspěvek od Cundo »

http://www.cunderlik.sk/prenos/ezone/oblivion.wma
Toto je ukazka kombinacie XY primarne na akordeon +AB primarne na orchester.Samozrejme naraz a vo velkom zivom studiu,na jednej spolocnej osi.

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn »

http://schoeps.de/showroom/
doporučuji ke shlédnutí a samozřejmě k poslechu

Zazy
Příspěvky: 76
Registrován: 24 čer 2004 23:08

Příspěvek od Zazy »

Super LINK


Uživatelský avatar
skeld
Příspěvky: 442
Registrován: 27 kvě 2004 09:29

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od skeld »

Zkoušel jsem teď o víkendu nahrávat kytaru v MS, JZ BH2 jako kardioida a HAT800 jako osmička a mám problém, že mi to dost padá na jednu stranu, samozřejmě vždy na tu, která nemá otočenou fázi, fakt už nevim kde by mohl být problém, možná je v tom HATu, ale bohužel jinou osmičku doma nemám, takže nemůžu vyzkoušet. Stalo se to někdy někomu?

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 5068
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od Amorph »

predpokladam, ze sis zkontroloval, jestli to MS spravne dekodujes?

radek_p
Příspěvky: 233
Registrován: 31 srp 2006 17:37

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od radek_p »

nevim, jestli dobre chapu "pada na jednu stranu" ale me prijde normalni, ze akusticka kytara nahrana MS nikdy nesedi presne ve stredu ale je vic v jednom kanalu. Mikrofony mivam nekde v te standardni poloze pred 15. prazcem a tim padem osma bere min od hmatniku a vic od tela

Uživatelský avatar
skeld
Příspěvky: 442
Registrován: 27 kvě 2004 09:29

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od skeld »

Amorph píše:predpokladam, ze sis zkontroloval, jestli to MS spravne dekodujes?
No, mám to standartně: kardioida na středu a osmička ve dvou stopách, jedna 100% L a druhá 100% R s obrácenou fází. Nic víc jsem s tím nedělal. Kytara byla snímaná u dvanáctého pražce, vzdálenost cca 20cm od strun.
radek_p píše:nevim, jestli dobre chapu "pada na jednu stranu" ale me prijde normalni, ze akusticka kytara nahrana MS nikdy nesedi presne ve stredu ale je vic v jednom kanalu. Mikrofony mivam nekde v te standardni poloze pred 15. prazcem a tim padem osma bere min od hmatniku a vic od tela
No kdyby to bylo jen trochu, tak bych to neřešil, ale takhle mi to přijde takový nepřirozený, koukal jsem jinak že se u M/S spíš doporučuje mít na středu nějakou tužku než velkomembránu, tak to možná časem zkusím znovu s tužkou a nějakou jinou osmičkou.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5829
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od delay »

Z toho mikrofonu s osmou rozdělíš jak ten signál? To máš na konci XLR kabelu 2 konektory a jednomu ze signálů otočíš fázi na preampu?
Já jen jeslti to dobře chápu :)

Uživatelský avatar
skeld
Příspěvky: 442
Registrován: 27 kvě 2004 09:29

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od skeld »

No tak asi nejjednodušší cesta je si signál z osmičky v Cubase naroutovat rovnou do dvou stop a u jedný mít otočenou fázi. Já to ale většinou dělám tak, že si nahraju jednu stopu a tu pak zduplikuju, fázi u druhý stopy samozřejmě otáčím až v DAW.

Odpovědět