Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu
Nebudu teoretizovat, ale jen se podělím o svou praktickou zkušenost. Skoro všechno ve studiu nahrávám na AB (v různých variantách), protože mi to zní nejlépe. ORTF/NOS jsou fajn techniky v případě konzistentně rozestavěných více hráčů (soubor), pak to dává pěkný stereo obraz. Ale ORTF na jednoho hráče mi připadá vždycky divné, protože ty mikrofony směřují úplně jinam - a výsledek zní adekvátně: trochu ploše, nekonkrétně, bez detailů (v porovnání s AB). XY je něco, co osobně opravdu nemám rád, zní to skoro jako mono, ploše, bez prostoru. SKvělá "near coincidence" technika je ovšem Blumlein (dvě "osmičky" nad sebou v úhlu 45 stupnů : velmi pěkný stereo obraz - měl jsem ho na ribbonu AEA R88).
Někdo říká že AB je problém v případě lehce se pohybujícího hráče (např. houslista
) Ale já sólo housle nahrávám na AB (dvě koule) skoro pořád. A když se to AB udělá takové "štědré" , pak ty housle mají takový všeobjímající prostor a zvuk, který se mi líbí, jako třeba v tomhle sólu v jedné hebrejské písničce (je tomu několik roků nazad, co jsem tohle CD nahrával):
Houslové sólo AB stereo pozice
Někdo říká že AB je problém v případě lehce se pohybujícího hráče (např. houslista

Houslové sólo AB stereo pozice
Naposledy upravil(a) Ivo dne 02 srp 2008 20:05, celkem upraveno 1 x.
Strávil jsem opravdu desítky hodin za posledních několik let různými pokusy a experimenty nahrávat věci např. dvěma stereofonními páry (blízký - vzdálenější apod.), spotem a párem apod. Znělo to super, ale když jsem nechal jen jeden čistý stereo pár, znělo to nakonec vždycky nejlépe, nejčistěji, nejpřirozenějiCundo píše:Mne sa osvedcuje kombinacia XY+AB.Prva dvojica na detail a lokalizaciu,druha na klenbu a priestor.Ostatne musim preskumat.

Už jsem se mnohokrát zapřísáhl, že už v tom nebudu experimentovat. Občas neodolám - vždy nakonec se stejným výsledkem. Mluvím ted o nahrávání ve studiové místnosti. Někde ve velkých sálech, kostelích atd. je to samozřejmě trochu jinak.
nebude to dost zavisle na mikrofonoch? ja som skusal dve oktavy 220 ako AB gule a nebolo to nic moc. najlepsie dopadli prave tie dve osmy v roznych uhloch (skusal som 30, 45, 60, 90), akurat montaz na stojan bola dost krkolomna. celkovo ale pri nahravani dua gitara spevacka som sa nakoniec na stereotechniky vykaslal. ovsem ziadne dalsie dva zhodne mikrofony neboli
http://www.cunderlik.sk/prenos/ezone/oblivion.wma
Toto je ukazka kombinacie XY primarne na akordeon +AB primarne na orchester.Samozrejme naraz a vo velkom zivom studiu,na jednej spolocnej osi.
Toto je ukazka kombinacie XY primarne na akordeon +AB primarne na orchester.Samozrejme naraz a vo velkom zivom studiu,na jednej spolocnej osi.
http://schoeps.de/showroom/
doporučuji ke shlédnutí a samozřejmě k poslechu
doporučuji ke shlédnutí a samozřejmě k poslechu
Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu
Zkoušel jsem teď o víkendu nahrávat kytaru v MS, JZ BH2 jako kardioida a HAT800 jako osmička a mám problém, že mi to dost padá na jednu stranu, samozřejmě vždy na tu, která nemá otočenou fázi, fakt už nevim kde by mohl být problém, možná je v tom HATu, ale bohužel jinou osmičku doma nemám, takže nemůžu vyzkoušet. Stalo se to někdy někomu?
Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu
predpokladam, ze sis zkontroloval, jestli to MS spravne dekodujes?
Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu
nevim, jestli dobre chapu "pada na jednu stranu" ale me prijde normalni, ze akusticka kytara nahrana MS nikdy nesedi presne ve stredu ale je vic v jednom kanalu. Mikrofony mivam nekde v te standardni poloze pred 15. prazcem a tim padem osma bere min od hmatniku a vic od tela
Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu
No, mám to standartně: kardioida na středu a osmička ve dvou stopách, jedna 100% L a druhá 100% R s obrácenou fází. Nic víc jsem s tím nedělal. Kytara byla snímaná u dvanáctého pražce, vzdálenost cca 20cm od strun.Amorph píše:predpokladam, ze sis zkontroloval, jestli to MS spravne dekodujes?
No kdyby to bylo jen trochu, tak bych to neřešil, ale takhle mi to přijde takový nepřirozený, koukal jsem jinak že se u M/S spíš doporučuje mít na středu nějakou tužku než velkomembránu, tak to možná časem zkusím znovu s tužkou a nějakou jinou osmičkou.radek_p píše:nevim, jestli dobre chapu "pada na jednu stranu" ale me prijde normalni, ze akusticka kytara nahrana MS nikdy nesedi presne ve stredu ale je vic v jednom kanalu. Mikrofony mivam nekde v te standardni poloze pred 15. prazcem a tim padem osma bere min od hmatniku a vic od tela
Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu
No tak asi nejjednodušší cesta je si signál z osmičky v Cubase naroutovat rovnou do dvou stop a u jedný mít otočenou fázi. Já to ale většinou dělám tak, že si nahraju jednu stopu a tu pak zduplikuju, fázi u druhý stopy samozřejmě otáčím až v DAW.