Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od safa »

Pripravuju pro AudioCity clanek o stereofonnim nahravani a pri hledani materialu jsem narazil na zajimavej webik. Nerad bych ten odkaz zase zapomnel tak si ho dam sem, ja myslim, ze i ostatnim by se mohl hodit.

Je to zajimava webova aplikace zobrazujici teoretickou krivku stereoobrazu pro danou stereofonni techniku pri dane vzdalenosti od zdroje, vzdalenosti paru a uhlu mezi mikrofony:

http://www.hauptmikrofon.de/ima2.htm
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

cough
Příspěvky: 41
Registrován: 04 srp 2005 17:56

Příspěvek od cough »

ja ja, to je dobrá věcička. Stereofonní nahrávací techniky jsou nejlíp popsány v On location recording techniques, což myslím máš. Pak taky Eargle ve své knížce o mikrofonech má pár zajímavých věcí.

Pak by bylo mít odkaz na Williamsovy křivky a podobné voloviny.

Dobrý seznam odkazů o stereofonních technikách je na stránce Herr Sengpiela z Teldecu: http://www.sengpielaudio.com/Links01.htm
Divíte se tomu, Klásek?.....

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa »

Barttletovce mam, Eargleho neznam ;-) . Nicmene ten clanek bude stejnej model jako vysel o vyberu mikrofonu, tedy "pro lamy" takze tam asi budou jen v amaterske praxi snadno pouzitelne techniky jako XY, ORTF, sirsi AB a MS. O zbytku se hodlam zminit tak nejak okrajove.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

No nevím, připadá mi to už trošku příliš vědecké ... (první odkaz). Praxe je o poznání jednodušší ...

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn »

http://www.schoeps.de/D-2004/PDFs/Mikrofonbuch_Kap1.pdf
strana 15 tabulka 2- komparace postavení mikrofonů a subjektivního vjemu zachyceného stereofonního obrazu (rozpor mezi prostorovostí a lokalizací) - doporučuji (Williamsovy křivky jsou zde též)

kdo nemá Bartletta, tak ve zkratce
http://www.tape.com/cgi-bin/SoftCart.ex ... +995498793
zajímavé je označení deformací rozložení zdrojů po bázi

víc teorie normální člověk o stereofonních technikách podle mne nepotřebuje

vasek
Příspěvky: 2315
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek »

Šáfo, za sebe, jako za člověka, kterej o tom něco málo ví, ale potřeboval by to trochu uspořádat, můžu naprosto souhlasit s rozsahem, co nadhodil Krokyn.

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa »

Vasku, ja bych taky souhlasil, ale ten clanek bude zamerenej spis na "lamy" co si nahravaj doma. Predpokladam, ze vsechno vo tam bude uz vis ;-) . Vazne je/bude to clanek navazujici na vyber mikrofonu pro lamy takze zamereny na domaci nahravani. Rozlozeni lokalizace orchestru u ruznych technik tam asi zminovat nebudu.

Jinak Krokyne takhle nejak si ten clanek vesmes predstavuju jen jednodussi, civilnejsim jazykem a ... v cestine ;-) . Bartletta mam ale diky za link, je to peke shrnuti.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa »

Ivo píše:No nevím, připadá mi to už trošku příliš vědecké ... (první odkaz). Praxe je o poznání jednodušší ...
... mmno pro tvoje ucely to je pravda.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn »

Safa: je trochu rozdíl psát o stereofonních technikách a výběru mikrofonů, i když to spolu souvisí. Sám jsem se setkal s docela pěknou nahrávkou na dynamické (!) mikrofony v konfiguraci ORTF (dobře zvolená konfigurace s ohledem na nástroje + dobře vybraná pozice mikrofonů vůči nim). Měl bys to možná rozdělit na dva díly.
Na netu je například spousta fotografií z nahrávání klavíru, které nevycházejí z žádné z uvedených technik (jedna ledvina na diskant ve směru od klavíristy, druhá na basy směrem ke klavíristovi) - a autoři jsou nadšeni, jak se jim to "povedlo" - řídili se pouze výběrem typu mikrofonů

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

V praxi člověk přijde, nastaví dva mikrofony (nebo více), trošku s tím bude hýbat, poslouchat a porovnávat rozdíly a začne nahrávat. Diagramy, grafy a odmocniny myslím u toho studuje a počítá málokdo. Co zní dobře, je nastaveno dobře ...

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa »

krokyn píše:Safa: je trochu rozdíl psát o stereofonních technikách a výběru mikrofonů, i když to spolu souvisí.
... ano, to je rozdil ... cos tim chtel rict ? (nemyslim tu otazku spatne nebo nedej boze jako flame, proste jsem nepochopil na co narazis) :?:
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Re: Stereofonni nahravaci techniky - sirka stereoobrazu

Příspěvek od krokyn »

sorry
zdál se mi rozpor mezi prvním a třetím příspěvkem, ale přehlédl jsem slůvko navazující
...navazující na výběr mikrofonů pro lamy...
domníval jsem se zprvu, že ho budeš psát a spojíš ho s těmi technikami (což je na článek docela slušnej balík informací)

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa »

... to jo ... i tak, jak jsi psal, uvazuju o rozdeleni na dve casti. Prvni by mela bejt zamerena na home recording jak byl puvodni zamer a druha by mohla byt mirne vic do hloubky (ovsem opravdu jen mirne zhruba na uroven Bartletta).

Mimochodem, pokud mas chut, budu rad, kdyz me ten clanek budes "mentorovat" ;-) .
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
Cundo
Profesionál
Příspěvky: 616
Registrován: 15 pro 2007 17:44

Příspěvek od Cundo »

Celkom casto vyuzivam XY a AB techniky.Vedel by niekto strucne vysvetlit, na ake pripady je vyhodnejsie pouzit u nas menej zname a pouzivane ORTF a NOS stereofonne techniky?Popripade zakladne principy prace s nimi.
V zasade sa mi zda,ze spominane dve posledne vlastne kombinuju do urcitej miery vlastnosti intenzivnej a fazovej stereofonie do jednej dvojice.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

intenzitnej, nie intenzivnej...

Odpovědět