Sub-bassy - jak na ně pomocí Pluginu?
Sub-bassy - jak na ně pomocí Pluginu?
Zdravím, prosím o radu a opět se omlouvám, pokud se to tady již probíralo.
Otázka zní - jak docílit (nejlépe pomocí nějakého VST Free Pluginu, znáte-li nějaký takový) extra nízkých basů v nahrávce tak, aby zněly jako z přiložené ukázky následovně - vyzkoušeno: Na obyčejném, levném "jezevčíku" nezkresleně, ale je znát, že tam nějaké basy jsou, na MP3 přehrávači s "peckami" do uší už trochu znatelněji (ale opět nezkresleně) a na dobré HiFi soustavě, nebo v dobrých sluchátkách dunivě, ale stále nezkresleně jako v ukázce (pokud ukázka zkreslená je, pak je to mojí interpretací při jejím nahrávání a omlouvám se). Pochybuji, že toho lze docílit "jen" ekvalizérem, nebo kompresorem, i když kombinací obojího lze dělat divy...
Poznámka - ukázka má asi 1.6 MB, berte ji opravdu orientačně, ignorujte ty ruchy v ní (je to začátek jednoho filmu) a doporučuji pustit si ji opravdu v kvalitních sluchátkách, nebo na dobré aparatuře - jinak ty sub-bassy nebudou tolik slyšet.
(Je to z filmového DVD a asi namítnete, že to je výsadou DVD masteringových studií pro účely prostorového zvuku, ale proč tedy zní ty bassy dobře i v normálním stereu?)
Předem moc díky za rady!
Otázka zní - jak docílit (nejlépe pomocí nějakého VST Free Pluginu, znáte-li nějaký takový) extra nízkých basů v nahrávce tak, aby zněly jako z přiložené ukázky následovně - vyzkoušeno: Na obyčejném, levném "jezevčíku" nezkresleně, ale je znát, že tam nějaké basy jsou, na MP3 přehrávači s "peckami" do uší už trochu znatelněji (ale opět nezkresleně) a na dobré HiFi soustavě, nebo v dobrých sluchátkách dunivě, ale stále nezkresleně jako v ukázce (pokud ukázka zkreslená je, pak je to mojí interpretací při jejím nahrávání a omlouvám se). Pochybuji, že toho lze docílit "jen" ekvalizérem, nebo kompresorem, i když kombinací obojího lze dělat divy...
Poznámka - ukázka má asi 1.6 MB, berte ji opravdu orientačně, ignorujte ty ruchy v ní (je to začátek jednoho filmu) a doporučuji pustit si ji opravdu v kvalitních sluchátkách, nebo na dobré aparatuře - jinak ty sub-bassy nebudou tolik slyšet.
(Je to z filmového DVD a asi namítnete, že to je výsadou DVD masteringových studií pro účely prostorového zvuku, ale proč tedy zní ty bassy dobře i v normálním stereu?)
Předem moc díky za rady!
To je jednoduche.......zrejme ma jit o basovy frekvence, ktery skoro nejsou slyset a pritom trhaji podlahu. Tady v te ukazce to zrovna nevychytali, je tam toho zbytecne moc a zatahuje to ostatni zvuky...........existuji pluginy, ktery dokazou prikouzlit skoro k cemukoliv spodni basy, ale zni to hrozne. V tehle nahravce je to evidentne hardware synt a podle mych zkusenosti je jedno ktery pouzijes, na znacce/typu nezalezi. Proste se nahraje naky basovy preset, ktery dostatecne duni na spodku a v softu (nebo na mixu, nebo jeste na tom syntu) pak ekvalizerem potlacis nepotrebne vyssi frekvence. Funguje to vzdycky.............jestli nemas syntak, pouzij samply........................je dobry to mit v mono stope na prostred panoramy, jinak zatahnes stredovyskovy nastroje. No a trosku si pohrat s vytazenim tohohle zvuku, aby to bylo tak akorat - docela umeni nekdy 

[peteness: Tady v te ukazce to zrovna nevychytali, je tam toho zbytecne moc a zatahuje to ostatni zvuky....]
Souhlasím, ta ukázka byla vybrána záměrně, toho zakrytí ostatního samozřejmě docílit nechci, jedná se mi o ty subbasy. Ale těší mě, že jste se už dva shodli na tom, že je to výsledek synthu. Syntezátory mám, ale jednalo se mi o to, jak přidat takové zvuky do již hotového mixu, jde-li to vůbec.
Souhlasím, ta ukázka byla vybrána záměrně, toho zakrytí ostatního samozřejmě docílit nechci, jedná se mi o ty subbasy. Ale těší mě, že jste se už dva shodli na tom, že je to výsledek synthu. Syntezátory mám, ale jednalo se mi o to, jak přidat takové zvuky do již hotového mixu, jde-li to vůbec.
Ještě jednou - ohledně té basy je to docela možné, ale spíše byl opravdu použit i nějaký subbass efekt, protože i jiné zvuky v tom filmu zní silně basově (např. bouchnutí dveří apod.) a přitom na horších zařízeních nezkresleně, ale nechci srovnávat domácí studio s nějakým filmovým masteringovým studiem, jen mě zajímá, jak se takovým basům alespoň přiblížit v domácích podmínkách, i když je zdaleka nelze použít pro všechno.To vypada na ~sinus basu s lehkejma harmonickejma a zakladem okolo 40Hz... na zacatku hraje s kopakem jakoby byla jeho soucast, pak hraje svoje a na kopak nehledi.
Je mozny, ze pouzili nejakej subbas efekt, ale spis bych to videl na primou cestu syntak a hodne nizkejch not.
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
Pro plnej hlubokej SUB je dulezita informace 30 - 70 Hz. Pokud mluvime o base rezu podle charkteru vsechno pod 20-30Hz, at uz je to syntetickej sinus nebo akusticka basa, je to vesmes nedulezita informace.
Oblast 20-30Hz je ale hlavne prekazkou pokud je potreba pracovat s compressory, potoze i kdyz frekvenci 20-30Hz clovek na beznych monitorech uz temer neslysi, tak compressor je na tuhle hlubokou frekvenci ktera se projevuje velmi velkou amplitudou zatracene citlivy a podle ni se pak celej compressor chova. Proto pokud chci cinnost compressoru soustredit do cileny oblasti nechci aby se mi dusil velkou amplitudou z nejhlubsiho subbasu. Pokud nejsou po ruce kvalitni velky main monitory nebo system se Sub bass monitorem, je dobry sledovat meraky analyseru, ten nelze nikdy. Analysery ale nemam rad, nepouzivam je, verim mejm bednam. Dobrej priklad je mastering, kdy u nahravky ktera obsahuje vetsi mnozstvi basu nez je klasickej prumer, je problem se dostat s hlasitosti (compresse/limitace) na hlasitost hudby ktera neni tolik bohat na velky basy, treba HipHop vs Rock, nekdy je potreba s basou kousek "uhnout" riznout ji zespoda v HPF a popr vybrat lehce vyssi basy, jinak se compressor bude dusit a nebude mozno docilit hlasitosti napr prumeru 10 RMS.
Pokud sub rezu, tak vzdy velmi strmym HPF filtrem, z puginu je pro tuhle praci nejlepsi presny Voxengo GLISS-EQ. Pokud se jedna o bici - kopak vetsinou nepotrebuje jit niz nez 40Hz, tekze 40 rezu v HPF pryc. Pro kopak jsou dulezite basove frekvence kolem 50, 100 a 200 Hz tam je vzdy nejvetsi energie. Akusticky kulaty kopaky pro jazz jsou ladeny niz 50-200 Hz. Tvrdy rockovy kopaky jsou nejsilnejsi v oblasti 100-200 Hz maji min subbasu, jsou prirozene kratsi a udernejsi.
Prechody /tomy tam maj hodne sirokej zaber od nejhlubsich basu az po vysoke. Ale presto nejvetsi akustickej tlak maji od 100 do 300 Hz. Takze neni problem je riznou az ke 100 hz. Pro citelnost prechodu v mixu, je lip je "ladit" v EQ mezi kopak a basu.
Zajimavosti jsou synteticky kopaky na subbass velmi bohaty, analogovy z Roland TR-808 jsou obecne nejhlubsi s dominantni sub slozkou a energii nejsilnejsi v oblasti 40-70 Hz. Analog kopak pouzivanej v House/Techno je z pozdejsi masiny Roland TR-909 je tvrdsi nez mekej 808, ma nejsilnejsi energii v oblasti 100 Hz, podle naladeni oscilatoru ale muze jit od cca 70 az do 200 Hz.
Pokud ti neco resonuje v beznejch konzumnich domacich bednach pri vetsi hlasitosti, tak ver ze to neni problem subbasu, ale oblasti kolem frekvenci 100, 200, 300 Hz. Jezevcik a podobny domaci sestavy muzou ale resonovat i na frekvenci 800 Hz, je to tenka plastova konstrukce na tuhle oblast citliva, takze tim se neznepokojuj. Dobrej subbas i kdyz je ho hodne, malejm bednam nebude delat zadny potize jednoduse ho skratka nezahrajou, a at uz pujde o jezevcika, ci treba jen mini stredovy repracky v notebooku. Takovej menic na basy nereaguje protoze je nezahraje. U Stredne velkych reproduktoru treba v TV nebo stary kazetaky budou naopak zretelne citelny oblasti kolem zminenejch 100 - 300 Hz. Hlubokej SUB v TV repraku neuslysis, (jednak proto protoze samotny prijimany TV signal uz je dost markante orezany jak dole tak na hore), ale vyssi basy uslysis, v tech taky bejva nejvic energie. Pro TV je od prvopocatku dulezity aby reproduktor reprodukoval dostatecne verne lidskej hlas, kterej je v basech nejsilnejsi kolem 200 Hz, to co je pod 200 (100Hz) uz u TV neni tolik dulezity, proc taky.
Co se filmu tyce, tak tam pracuje jedna samostatna skupina lidi, ktera ma na starosti SoundDesign, coz znamena ze pripravuje zvukovy efekty, ruchy a vubec doprovodny zvuky v prubehu deje. Soucasna manyra je cpat subbasy do vseho, jako je treba tvuj priklad bouchnuti dveri, je to nesmysl, ale ted se to tak dela je to momentalni estetickej ideal, za par let uz snad nebude. Postup je takovej ze ke stavajicimu zvuku pripojis ve vrstve ruchovej zvuk akustickej ci syntetickej kterej je bohatej na hluboky basy a pak je takova kolaz smichana a pusobi jako jeden zvuk. To ale neni jeden zvuk a taky to neni uplne jednoduchej proces aby vysledek znel kompaktne. Subbasy se taky daj dotvaret umele z originalniho zvuku pomoci subbas syntetiseru, psychoakustickejch procesoru, obohacenim signalu o dalsi harmonicky, ale to neni ten priklad.
No a vpodstate nejzasadnesji kapitolou jsou samotny zdroje basovyho zvuku. Stara vec - pokud je basovej motiv zahranej ve spatny poloze, je bud moc hlubokej nebo moc vysokej, zadnej zvukar uz to nezachrani. Pak je druha vec a to je amotny zdroj zvukovy. Dobre sejmuta akusticka basa je vyhra, spatne sejmuta basa je nestesti. Vzdy je idealni pokud se nepovedlo ji sejmout nahrat ji znovu. Opravy spatnejch zaznamu jsou vetsinou predem prohrana bitva. Volba basy vcetne strun komba mikrofonu prampu prevodniku a samozrejme muzikanta+zvukare jsou samozrejme zasadni.
U syntetickejch bass je potreba rozumne vybiran syntetizer ze ktereho chceme basu pouzit, ne vsechny syntetizery umi zahrat plnou bassu.
Prokletim je kdyz mi klient na michacku prinese WAV s bassou kterou nahral (jako prave dnes resim nestesti) z pluginu Spectrasonics TRILOGY. Boze tenhle sample SW je totalni pruser, neuveritelny, sere se stereo obraz, dokonce tak zasadni vec jako jsou faze, nemluve o propadajicich se notach kdy kazdej ton ma jinej pomer basu -prosim vas nepouzivejte TRILOGY, jeto levnej zmetek!!!
Z meho pohledu, kvalini analog synthy jsou namatkou napr: MiniMoog, ARP2600, SCi ProOne, Roland SH-09, SE-1X, Waldorf Pulse...... Spatny analogy pro basu: Alesis Andromeda, POLY800, Juno106, SH101. JX8P...... Dobry DSP na basu: Nordlead2, castecne Virus...... Nevhodny: AN1X, Prophecy, MS2000, NordModular
.
Oblast 20-30Hz je ale hlavne prekazkou pokud je potreba pracovat s compressory, potoze i kdyz frekvenci 20-30Hz clovek na beznych monitorech uz temer neslysi, tak compressor je na tuhle hlubokou frekvenci ktera se projevuje velmi velkou amplitudou zatracene citlivy a podle ni se pak celej compressor chova. Proto pokud chci cinnost compressoru soustredit do cileny oblasti nechci aby se mi dusil velkou amplitudou z nejhlubsiho subbasu. Pokud nejsou po ruce kvalitni velky main monitory nebo system se Sub bass monitorem, je dobry sledovat meraky analyseru, ten nelze nikdy. Analysery ale nemam rad, nepouzivam je, verim mejm bednam. Dobrej priklad je mastering, kdy u nahravky ktera obsahuje vetsi mnozstvi basu nez je klasickej prumer, je problem se dostat s hlasitosti (compresse/limitace) na hlasitost hudby ktera neni tolik bohat na velky basy, treba HipHop vs Rock, nekdy je potreba s basou kousek "uhnout" riznout ji zespoda v HPF a popr vybrat lehce vyssi basy, jinak se compressor bude dusit a nebude mozno docilit hlasitosti napr prumeru 10 RMS.
Pokud sub rezu, tak vzdy velmi strmym HPF filtrem, z puginu je pro tuhle praci nejlepsi presny Voxengo GLISS-EQ. Pokud se jedna o bici - kopak vetsinou nepotrebuje jit niz nez 40Hz, tekze 40 rezu v HPF pryc. Pro kopak jsou dulezite basove frekvence kolem 50, 100 a 200 Hz tam je vzdy nejvetsi energie. Akusticky kulaty kopaky pro jazz jsou ladeny niz 50-200 Hz. Tvrdy rockovy kopaky jsou nejsilnejsi v oblasti 100-200 Hz maji min subbasu, jsou prirozene kratsi a udernejsi.
Prechody /tomy tam maj hodne sirokej zaber od nejhlubsich basu az po vysoke. Ale presto nejvetsi akustickej tlak maji od 100 do 300 Hz. Takze neni problem je riznou az ke 100 hz. Pro citelnost prechodu v mixu, je lip je "ladit" v EQ mezi kopak a basu.
Zajimavosti jsou synteticky kopaky na subbass velmi bohaty, analogovy z Roland TR-808 jsou obecne nejhlubsi s dominantni sub slozkou a energii nejsilnejsi v oblasti 40-70 Hz. Analog kopak pouzivanej v House/Techno je z pozdejsi masiny Roland TR-909 je tvrdsi nez mekej 808, ma nejsilnejsi energii v oblasti 100 Hz, podle naladeni oscilatoru ale muze jit od cca 70 az do 200 Hz.
Pokud ti neco resonuje v beznejch konzumnich domacich bednach pri vetsi hlasitosti, tak ver ze to neni problem subbasu, ale oblasti kolem frekvenci 100, 200, 300 Hz. Jezevcik a podobny domaci sestavy muzou ale resonovat i na frekvenci 800 Hz, je to tenka plastova konstrukce na tuhle oblast citliva, takze tim se neznepokojuj. Dobrej subbas i kdyz je ho hodne, malejm bednam nebude delat zadny potize jednoduse ho skratka nezahrajou, a at uz pujde o jezevcika, ci treba jen mini stredovy repracky v notebooku. Takovej menic na basy nereaguje protoze je nezahraje. U Stredne velkych reproduktoru treba v TV nebo stary kazetaky budou naopak zretelne citelny oblasti kolem zminenejch 100 - 300 Hz. Hlubokej SUB v TV repraku neuslysis, (jednak proto protoze samotny prijimany TV signal uz je dost markante orezany jak dole tak na hore), ale vyssi basy uslysis, v tech taky bejva nejvic energie. Pro TV je od prvopocatku dulezity aby reproduktor reprodukoval dostatecne verne lidskej hlas, kterej je v basech nejsilnejsi kolem 200 Hz, to co je pod 200 (100Hz) uz u TV neni tolik dulezity, proc taky.
Co se filmu tyce, tak tam pracuje jedna samostatna skupina lidi, ktera ma na starosti SoundDesign, coz znamena ze pripravuje zvukovy efekty, ruchy a vubec doprovodny zvuky v prubehu deje. Soucasna manyra je cpat subbasy do vseho, jako je treba tvuj priklad bouchnuti dveri, je to nesmysl, ale ted se to tak dela je to momentalni estetickej ideal, za par let uz snad nebude. Postup je takovej ze ke stavajicimu zvuku pripojis ve vrstve ruchovej zvuk akustickej ci syntetickej kterej je bohatej na hluboky basy a pak je takova kolaz smichana a pusobi jako jeden zvuk. To ale neni jeden zvuk a taky to neni uplne jednoduchej proces aby vysledek znel kompaktne. Subbasy se taky daj dotvaret umele z originalniho zvuku pomoci subbas syntetiseru, psychoakustickejch procesoru, obohacenim signalu o dalsi harmonicky, ale to neni ten priklad.
No a vpodstate nejzasadnesji kapitolou jsou samotny zdroje basovyho zvuku. Stara vec - pokud je basovej motiv zahranej ve spatny poloze, je bud moc hlubokej nebo moc vysokej, zadnej zvukar uz to nezachrani. Pak je druha vec a to je amotny zdroj zvukovy. Dobre sejmuta akusticka basa je vyhra, spatne sejmuta basa je nestesti. Vzdy je idealni pokud se nepovedlo ji sejmout nahrat ji znovu. Opravy spatnejch zaznamu jsou vetsinou predem prohrana bitva. Volba basy vcetne strun komba mikrofonu prampu prevodniku a samozrejme muzikanta+zvukare jsou samozrejme zasadni.
U syntetickejch bass je potreba rozumne vybiran syntetizer ze ktereho chceme basu pouzit, ne vsechny syntetizery umi zahrat plnou bassu.
Prokletim je kdyz mi klient na michacku prinese WAV s bassou kterou nahral (jako prave dnes resim nestesti) z pluginu Spectrasonics TRILOGY. Boze tenhle sample SW je totalni pruser, neuveritelny, sere se stereo obraz, dokonce tak zasadni vec jako jsou faze, nemluve o propadajicich se notach kdy kazdej ton ma jinej pomer basu -prosim vas nepouzivejte TRILOGY, jeto levnej zmetek!!!
Z meho pohledu, kvalini analog synthy jsou namatkou napr: MiniMoog, ARP2600, SCi ProOne, Roland SH-09, SE-1X, Waldorf Pulse...... Spatny analogy pro basu: Alesis Andromeda, POLY800, Juno106, SH101. JX8P...... Dobry DSP na basu: Nordlead2, castecne Virus...... Nevhodny: AN1X, Prophecy, MS2000, NordModular
.
vetsina zarizeni (bednicek) je elektricky orezana na frekvenci, kde uz to nehraje... takze jasne, notebookovy repracky zadnej subbas neodpali, protoze do nich ani nedojde
trilogy? nekdy davno jsem to mel otevreny... a nezdalo se mi to zly tak jak pises (faze apod)... ale nenasel sem pro to vyuziti...
Co mam ja zkusenost, tak lidi casto naprosto podcenujou a neresej plnost basu. Vetsinou dostanu veci presubbasovany okolo 30-50Hz s tim, ze vsechno nad tim jako by neexistovalo a hraje to propadle
trilogy? nekdy davno jsem to mel otevreny... a nezdalo se mi to zly tak jak pises (faze apod)... ale nenasel sem pro to vyuziti...
Co mam ja zkusenost, tak lidi casto naprosto podcenujou a neresej plnost basu. Vetsinou dostanu veci presubbasovany okolo 30-50Hz s tim, ze vsechno nad tim jako by neexistovalo a hraje to propadle
ad trilogy: uz ji teda taky nemam dlouho nainstalovanou a nepouzivam, ale vim ze tam problem, kterej popisuje ecson trosicku byl. ale byl co si pamatuju v nastaveni toho sampleplayeru. spousta presetu byla ze dvou vrstev a casto byla dost podivne nastavena stereovaha a nekdy tomu davalo na prdel jeste nejak debilne nastaveny lfo (prirazeny k pan) to pak delalo fakt nesmysly z jinak zvukove, co si pamatuju kvalitniho, sampleplayeru.
ty problemy propadajicich se not jsem neregistroval (nemuze to bejt blbe nahrany? treba ze velocity ovlivnuje filtr treba?), ale muze to bejt i treba u nekterejch presetu blbe nasamplovany..
kazdopadne si nemyslim, ze je trilogy tak spatna, chce to s ni ale pracovat, ne jen loadnout preset
ty problemy propadajicich se not jsem neregistroval (nemuze to bejt blbe nahrany? treba ze velocity ovlivnuje filtr treba?), ale muze to bejt i treba u nekterejch presetu blbe nasamplovany..
kazdopadne si nemyslim, ze je trilogy tak spatna, chce to s ni ale pracovat, ne jen loadnout preset

ja jsem s trilogy nemel nikdy jediny problem a pouzivam ho skoro jako jediny basovy sampler ale je pravda ze syntakovou basu jsme nikdy z neho nepouzival...mylsim ze jde hodne o programming a jak je to zahrany...
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
Micham ted klientovi album kde 40% veci je z TRILOGY, bohuzel vsechny basy. Na albu jsou z TRILOGY pouzity akusticky basy i synteticky. Jedna se o firemni presety! Stopy jsem dostal vyrenderovany ve stereu. Akusticky hrajou mono, nemaj problem se sterem ale kazda nota ma jinej zvuk (coz je moc neprijemny) a uplne jinej charakter a plnost basu (coz je neresitelny v mixu), evidentne spane odvedenej multi sampling a zonovani. Syntakovy basy maj hodne prehnane roztazeny stereo a dole se dejou divny veci. Kazdou takovou basu musim slozite procesovat.Cyril píše:ecson: skvelej prispevek! K tomu trilogy- zkousel jsi ten sw sam, nebo mluvis jen na zaklade toho, co jsi slysel v tom udelany od jinych? Jestli to fakt nebyl problem toho, jak to nekdo zpatlal... a slo o akustickou basu nebo syntakovej patch?
Takhle problemovou stopu basy duplikuju, takze ji mam pak 2x pod sebou. Jednu riznu v HPF na 300 Hz a druhou v LPF na 300 Hz - Tzn jedna stopa hraje basy a druha stredy a vejsky, kazdou pak micham zvlast. Pricemz stopu ktera hraje basy mam prevedenou do mona a ze zdrojovyho sterea vzdy jen jeden kanal (treba levy) protoze pri zmoneni z obou signalu se dely hruzy s fazema. Nektery basy jsem ale nakonec uplne cely nahral znovu (treba ze starejch dobrejch klasik Pro53, nebo TC Mercury) protoze to bylo neopravitelny.
TRILOGY jsem nainstalovany nikdy nemel, nelibil se mi zvuk od prvopocatku to jsem ale jeste netusil jaky problemy umi. Navic proc mit analogovy basy ze samplovyho syntaku? Na to mam vsechny velky analogy v realu, nebo si danej zvuk nasampluju sam a poradne ne tak jak to vodflakli v TRILOGY. Popripade pouziju dobrej SW a nebudu odkazanej na tyhle nekvalitni samply.
Ale debata mela bejt k tematu BASS+SUBBASS, vratme se k tomu:)) !
jeste OT k trilogy:
ja si nemuzu pomoct ale je to nejlepsi basovej modul co jsem slysel--pokud je to nevyrovany tak ten clovek proste prepalil dynamiku jak to nahraval..staci upravit velocity...
navic kdyz hrajes na zivy nastroj tak mas fakt kazdy ton jiny...basa neni synth...
delam ted Krystof a trilogy tam opet bude:)
ja si nemuzu pomoct ale je to nejlepsi basovej modul co jsem slysel--pokud je to nevyrovany tak ten clovek proste prepalil dynamiku jak to nahraval..staci upravit velocity...
navic kdyz hrajes na zivy nastroj tak mas fakt kazdy ton jiny...basa neni synth...
delam ted Krystof a trilogy tam opet bude:)
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz