Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
vecerka
Příspěvky: 39
Registrován: 05 lis 2013 15:51

Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od vecerka » 11 úno 2015 19:24

Zdravím místní borce ,zajímalo by mě jestli se "upravuje " zvuk při LIVE koncertu ktery pak vyjde na CD ebo DVD -konkrétně u jazzove a važné hudby
Bylo mě receno jedním učitelem že Jazova a vazna hudba se neupravuje a jede se prímo z mixu uz "upravena" a hotovo ...to mě osobně prijde jako "pitomina" myslym že nějaka ta posprodukce se děla i v Jazzu (poměry nastroju,komprese,atd atd..)

Diky za vaše postehy
Naposledy upravil(a) vecerka dne 12 úno 2015 15:17, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pierre niko
Příspěvky: 719
Registrován: 28 pro 2004 11:04

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od Pierre niko » 11 úno 2015 19:43

Upravuje. Kompresi / limitaci,EQ, efekty ale nepouzivas do takove miry, abys zacal nahravku signifikantne ovlivnovat (nebo produkovat). Naopak. Pouzijes to co potrebujes pouze k tomu, abys odstranil nedostatky pri nahravani a snazis se dosahnout co nejprirozenejsiho zvuku. Cili, pouzijes jakekoli nastroje k tomu, abys odstranil dusledky specifickyho zpusobu nahravani (umisteni majku atd.), pouzityho gearu (sumy, ruchy, frekvencni nevyvazenost, atd.), nekdy muzes pouzit i nejkaky adekvatni mnozstvi efektovani, ale to uz je hodne citliva zalezitost. Rozhodne prece nechces, aby konrabas trpel nedostatkem basu, kvuli specifikum nahravani a frekvencnim prubehu nahravaciho retezce, stejne tak jako nechces, aby ti tu a tam vystrelovaly spicky do cervenejch. To by asi platilo pro jazz. Vazna hudba je jeste konzervativnejsi teritorium, tak se proste musis maximalne soustredit na naber. Ale i tam muzes pozit to, co te dostane k prirozenejsimu zvuku. K tomu by ti mohl neco rict Matucha, ten tady pred nedavnem daval fotky z nahravani telesa smidlikacu. Mozna tu mame expertu vice...

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od Ivo » 11 úno 2015 20:13

Samozřejmě že upravuje ... Já dělám mastering živých koncertů jazz i vážné hudby dost často ... a samozřejmě to hodně prospěje výslednému zvuku ... je vyváženější a kompaktnější ...

vecerka
Příspěvky: 39
Registrován: 05 lis 2013 15:51

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od vecerka » 11 úno 2015 21:27

ok díky . Udajně zivé koncerty od Chick Corea -jazovy pianista pry jsou jeho koncerty opravdu "live" a neupravené... to mě tvrdil ten učitel hudby... mě to taky prijde divny ... (mozna tehdá v 60 tych letech ....nebyly takove možnosti editace atd) . je to mozne ?
Naposledy upravil(a) vecerka dne 12 úno 2015 15:18, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od Ivo » 11 úno 2015 21:29

Možná myslel "needitované" ? Zvukově "upravené" je to už v okamžiku kdy se vytáhnou mikrofony :wink:

vecerka
Příspěvky: 39
Registrován: 05 lis 2013 15:51

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od vecerka » 11 úno 2015 21:56

asi jo že pry ma nahravky na pásu ale i na cd bez uprav ... tak nevim to taky tedy existuje ? jako ze to vydaji na cd bez jakekoliv upravy ?

rastis
Příspěvky: 2882
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od rastis » 11 úno 2015 22:05

zalezi, co sa mysli upravou. dnes je bezne (a robi sa to tak uz aj par desatrocii), ze live, ktore nakoniec vychadzaju na nosici, sa dodatocne v studiu dolepsuju, prehravaju cele party, spevy, atd. pamatam si slavne The Wall z Berlinu 1990, ktore davali v zivom prenose v telke. mal som to z tej telky nahrate. neskorej to vyslo ako oficialny nosic a len som cumel, ako som niektore veci nepoznaval :)

verim, ze Chick Corea je a vzdy bol taky frajer, ze jeho live mohlo ist na nosic bez vsetkeho.

k zvukovym upravam sa tu uz vyjadrilo :)

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od dendy » 11 úno 2015 22:09

ja by som siel v prvom rade po doveryhodnosti tej informacie - odkial je ten ucitel ma, ci niekde na internete len cital alebo sa osobne ucastnil nahravania takeho koncertu :-) a tiez co mysli pod tym neupravene - nestrihane ? neekvalizovane ? medzi strihovou upravou a len doladenim zvuku (co je vec ktoru aj tak hrac pri hre nema moc ako ovplyvnit - je to vec nastroja, mikrofonov, akustiky priestoru kde sa nahrava,,,)

ci vlastne sam naozaj presne vie co hovori a ma doveryhodny zdroj a nie len take "jedna baba rekla" :-)

jak sa hovori never nikomu a vsetko si preveruj z 3 zdrojov :-))

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od Ivo » 11 úno 2015 22:13

Ono upřímně řečeno - když přišel do studia Oscar Peterson s triem (apod.) tak délka nahrávání se obvykle rovnala délce alba :) To jen dnes se každý prd nahrává ve 200 verzích a edituje 2 týdny ... Takže to bylo taky víceméně "live" ... Myslím že ani Chick Corea nemá zapotřebí cokoliv editovat/mazat/upravovat ze svého koncertu. Jiná věc je zvuk, ten se dá vždycky vylepšit.

vecerka
Příspěvky: 39
Registrován: 05 lis 2013 15:51

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od vecerka » 11 úno 2015 22:18

Ješte doplním a upresnim co rekl : Nahravají se Live koncerty vždy do dvou stop . hotovo nic víc ! Pry jak by se vypořádaly s přeslechy do mikrofonu... to jsem nějak nepobral .... Vzdyt to je blbost ne ... V pripade ze bude LIVE koncert v TV opravdu zivi prenos tak tam ano tam sedi zvukarici a "udelaji" zvuk primo .Ale kdyz to jde na CD nebo DVD tak se preci vzdy dela nejaka Postprodukce je tak ?



Právě nooo :) taky se mě tomu moc nechtělo verit že je to bez "absolutniho zásahu" ...no možná Chick Corea... nevim dival jsem se na obaly na google... neni to tam moc videt ... Ale tak všeobecně mě jeho tvrzení že -LIVE JE LIVE ! k čemu by to pry byl live !Když pry zavřeš oči musíš videt ten koncert pred sebou ...

Pry i Dawid Bowie by se musel stydět kdyby si to nechaval upravovat ....:) na to jsem panu učitely odpovědel že mám několik DVD live koncertu a defakto všude vidim v záverečných titulkach : Mixoval ten a ten ...masteroval ten a ten ...Michalo se v tom a tom studiu ! Prý je to nesmysl a že tomu nerozumím .... Nedal si říct...:)
A že poslouchá zásadně pres elektronkovy zesilovač a nekdy i z pasku ... pry to se to pak poslouchá .... :) Tohle mě už začalo "zavánět " těžkou HIFISTIKOOO :)

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od dendy » 11 úno 2015 22:36

vecerka píše:A že poslouchá zásadně pres elektronkovy zesilovač a nekdy i z pasku ... pry to se to pak poslouchá ....
jo tak na takych pozor, ti obvykle dost kecaju :-)) brat vsetko z rezervou, idealne jednym uchom dnu druhym von.. ale nepustaj sa snim do diskusie, hlavne ked je to ucitel.. mysli si svoje, a nechaj ho nech rozprava :-))

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od Amorph » 11 úno 2015 22:38

Samozrejme ze i s preslechama se da (a nekdy musi) michat. Co myslis, ze delaj ty zvukari u mixu pri live koncertu? - michaj :)

vecerka
Příspěvky: 39
Registrován: 05 lis 2013 15:51

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od vecerka » 11 úno 2015 23:00

No ja to chápu ja jsem mu to říkal že se tak točí i ve studiu s preslechama kdyz nahravaji soucasně .....nedal si říct....

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2683
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od Fractal » 12 úno 2015 09:18

Jsou různé přístupy k nahrávání jazzu. V podstatě bych je rozdělil na kontaktní a bezkontaktní. Při kontaktním sejmutí nástrojů se používají velice blízké a úzce směrové mikrofony, často připevněné na nástroji tzv. clip majky. Důležité je si uvědomit že jazz je pořád "live", a nějaké overduby nebo jiné editace skoro nepřichází v úvahu. Pokud ale nahráváme živý koncert pro album, setkáme se mnohem více s kontaktním sejmutím materiálu. Ve studiu je tendence upřednostňovat živý zvuk před sterilním, proto se volí bezkontaktní snímání různýma charakteristikama a často se snímá i room. Dobré je akusticky ohradit zejména bicí. Přeslechy hrajou klíčovou roli, protože jejich vzájemné fázování právě podporuje onu živost. Musí se ale najít jakási rovnováha, přelechů nesmí být zas moc, protože by se ztrácela transparentnost.

Viděl jsem videa, kde při nahrávání ve studiu měli muzikanti na uších sluchátka a jejich "území" byly až úzkostlivě odděleny různými akusticky odraznými/pohltivými prvky. Nahrané stopy možná pak dávají větší svobodu při mixingu, ale v zásadě se pak nahrávka odlidšťuje a připomíná spíše nahrávání po nástrojích jak známe z popu a rocku. Takový ten "v xichtě" zvuk.

Zrovna se neúspěšně peru s masteringem jazzového uskupení a můžu říct, že to lehké rozhodně není. Vůbec si nemalujte nějaké představy o čistotě nahrávky. Loudness war pronikly i do klasického jazzu. A právě proto se musí zvuk jazzových nahrávek upravovat. Poslední dva měsíce jsem naposlouchal hodně různého jazzu a kolikrát bych blil, jak zkresleně a nepřirozeně to znělo. Vlastně jsem ještě neslyšel jazzovou nahrávku, která by se mi bezvýhradně líbila. Osobně nežeru usa-grammy sound, je to tak odosobněné až mě to nebaví poslouchat.

Ajo, taky jsem si všiml třech typů celkového zvuku:
1) tzv. barový sound - celé to zní jak v zakouřeném baru, trošku retro, hezké, problém je kdy začne hrát totálně zkompresorovaný a divně nazvučený kontrabas.
2) tzv. mystický sound - vše zní z dálky a utopené v reverbech
3) tzv. digitální sound - má to čistost, ale i sterilitu, v zásadě vlastně ok, až na moment kdy poprvé uslyšíte hajtku a cymbály bodající do uší.

S nahráváním a produkcí klasiky nemám přímé zkušenosti, ale nedělám si iluze.

Uživatelský avatar
countrymetalman
Příspěvky: 217
Registrován: 23 lis 2007 14:05

Re: Upravuje se zvuk LIVE koncertu i u Jazzu a važné hudby??

Příspěvek od countrymetalman » 12 úno 2015 10:15

Nic nikomu nevnucuju, ale v zásadě taky souhlasím s panem učitelem. Ten musel při obhajobě svého názoru podle mne naprosto správně vyjít z toho, že muzikanti dokážou dodat vynikající zvuk už každý ze svého nástroje z podia a že zvukař, PA a nahrávací technika se použije jen na samotné nahrání a zesílení, případně stereováhu, ale ne na nějaké zmršení zvuku zbytečným rozdrbáním korekcí, gate, nebo dozvuky apod, jak kolem sebe dnes a denně vidím a slyším, a je to fakt hrůza... :evil: Sám jsem se taky už něco nadrbal s masteringem live záznamů, kde byly muzikantama použity mizerné nástroje, mizerné digitální efekty, mizerný komba atd - obvykle se z toho už žádným způsobem ten suchý, syrový a hlavně přirozený zvuk, jak by měl jazz a obdobné styly znít, nedostane. Akorát se ty zmršené nabrané stopy nebo celek můžou zmršit jiným směrem, ale je to z deště pod okap...

Takhle, pokud máš třeba jazz trio, kde basák hraje na Stagga a honí to přes takovej ten malej Zoom, kde má zapnutý kompresor, chorus a podrbané korekce, do toho hrne klavírista piáno na Triton Le, M50, Juno nebo nějakou levnou Yamahu apod a zpěvák střídající třeba nejakej dech to nabírá přes Shure PG řadu, nebo kytarista jazzovou lubovku značky Cort made in China protáhne kombem Behringer nebo ještě nějakým digitálním multiefektem apod., tak skutečně neznám žádné pluginy ani HW mastering zařízení, které by z takovýchto náběrů udělalo muzikální zvuk.. Chick Corea, ale i skoro mediálně neznámí jazzmani co k nám jezdí, co jsem viděl a slyšel, tak obvykle hrají systémem kvalitní nástroj - mix (popř. nějaký kvalitní efekt, co nezmrší původní zvuk), korekce skoro narovno, a je to tam, žádná věda, jenom kvůli přebuzení na sumáru nějaký limiter a to je celý. Fakt je to hlavně v přirozenosti a zachování původnosti zvuku a v hlavě, pracky většinou dobrým muzikantům zahrajou samy to, co hlava a mozek poručí na základě toho co právě slyší. Když slyší nařezaný nebo naopak přebasovaný nebo jinak frekvenčně rozdrbaný a nepřirozený zvukový humus, zahrajou obvykle taky h.... a celá nahrávka je pak taky na h.... Nezapomenout, že pokud si nastavím zvuk sám na sebe, tj. aby zněl plně a frekvenčně skoro jako celá kapela dokupy, jak to dělá skoro každej u nás, tak potom když tohle udělají všichni v tý kapele, tak zvukař kdyby se pos...., nic použitelnýho z toho nedostane! Těm co to hraje dobře, tak to taky zní dobře a jako celek je to dobrý, protože každej si dělá a připravuje svoje zvuky a party v rámci celku, pro celkový sound. Takže samozřejmě když si na takto připravené zvuky hraje sám, tak se mu to vůbec nemusí líbit, může to být suchý, bez basů nebo bez výšek atd, ale to je právě ONO, pokud tím dává prostor jinému nástroji, který zase zní přirozeně v jiném frekvenčním pásmu, v tom co "chybí" tomu prvnímu, atd.

Takže všema deseti hlasuju, že slušná parta slušnejch muzikantů co se poslouchají a jedou v týmu, má obvykle nejlepší nahrávky live vystoupení až na ten sumár limiter a rozhození stereo spektra prakticky bez jakýchkoli dalších úprav a efektů, na jazz osobně nemám rád ani trošku reverbu, prostě úplně nasucho, syrově, živočišně, jazz je muzika o pocitech, náladách. Jestli seš robot nebo digitální mašina, tak si hrej jazz o efektech a highend zvuku, ale mně se to líbit nebude a zdravím pana učitele, který to asi takhle vnímá celé, akorát vám to asi tak detailně nevysvětlil...

Odpovědět