victoria's & brooklyn's secrets

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

victoria's & brooklyn's secrets

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 03 lis 2006 03:00

nekolik tipu, rad, nasmerovani - tak, jak jsem k nim empiricky dospel; treba nekomu pomuzou.

tak poruznu, co me zrovna napadne.

delam itb, to je asi treba pro poradek zminit.


kontrola pasma kolem 2 - 4k; vyssi stredy

tohle je region, kterej pro me bejva hodne komplikovanej. snazim se ho mit pod kontrolou. jak?

multiband kompresi. vetsinou pouziju waves C1-sc, nastavim do modu splitband (funguje potom jako single band kompresor, ale pouze ve zvolenym regionu); zacilim kolem 4k a steluju.

tip: tohle nemusi bejt spatny na 2busu!!



paralelni komprese

tohle je pro me zaklad 'phat' zvuku, i kdyz netvrdim, ze to jinak nejde.

v sw je dulezity jednak mit zapnutou PDC, druhak zjistit, jestli plugin, ktery paralelne kompresuje (a nemusi to byt jen kompresor... zkuste distorze, veci jako free SSL listen mic compressor - zvlast na overheady - nebo free tritone colortone), preci jen neposouva fazi.

nejcasteji se NYC komprese da vyuzit na bici groupe, ale zkuste i bici + basu!

tip: pohrat si s releasem na paralelnim kompresoru; treba tak, aby zpatky vyskocil tesne pred kopakem na dalsi prvni dobe, ktery potom kompresor zase 'spolkne'. za tenhle kompresor se nekdy hodi dat EQ a vybrat stredy; cim vic linear tenhle EQ bude, tim lip...



vrstveni

jo, tohle je klic k velkymu zvuku; tam kde si tradicni zvukarina hraje s vintage kompresorem a tvaruje kopak, tam my vrstvime :] ale urcite jste si vsimli, ze vic vrstev = vetsi sound rozhodne neplati.

tady je podle me dobry delat klasicky podle ucha, ale taky graficky, v audiu.

na co si davam pozor:

1/ attacky

priklad: vrstvime snare. mame tri samply. kazdy ma na zacatku transient. ktery z nich ponechame? nejcistsi reseni je nechat jeden a u zbyvajicich samplu pouzit kratky fade in.

(tohle neplati vzdycky. treba v hiphopu se tradicne pouziva 'flam', kdy jsou u snaru dva transienty v rychlem sledu za sebou aka predsunutej clap.)

2/ faze

tohle plati hlavne pro kopaky. zpusobu, jak sladit, je vic. da se posouvat sampl v radech milisekund/samplu. muzeme se podivat na samply (audio) a sladit je graficky. muzeme pouzit neco jako voxengo pha979.

pouzivame-li sampler, muzeme nad/podladovat.

3/ vyber samplu

nema smysl vrstvit na sebe pet tonu, ktery peakujou na 196 Hz (to je nota G btw)... samply vybereme logicky... na snare neni treba spatny primichat na vrch hihat, nebo whitenoise (skrz verb?).. atd...

4/ primichavani tonu

*geek alert*
tohle je dost advanced a sam malokdy pouzivam, ale... muzeme zkusit pri vrstveni primichavat k bicim uderum tony. souvisi to s nasledujicim tipem. mame skladbu v G, ke snaru muzeme primichat ton v G; frekvenci si najdeme v tabulce ;]



frekvence, analyzer, delay times...

mam porad pri ruce tabulku s notama a jim prislusicima frekvencema. prijde vhod! stejne tak tabulka (nebo sw) na pocitani casu delaye. nebo proste kalkulacka... ;]



kontrola energie v uderech

castou chybu, kterou delam, je, ze ve snaze mit co nejvic 'phat' bici skoncim s uderama, ktery jsou moc 'dlouhy'. tohe urcite neplati pro vsechny styly, ale treba v dnb je kopak, ktery nese spodni ton vic nez treba 150ms, neprirozene dlouhej. vyplati se tomuhle venovat pozornost. casto je to pricina, proc je 'neco' spatne. kontrolovat se tohle da samozrejme mnoha zpusoby, od rozumnyho vyberu samplu po dynamicky EQ nebo - a tohle je vypecena metoda - kontrolou energie pomoci obalky na EQ. toho se da dobre docilit v sampleru jako napr. konakt. priklad: kopak - EQ - obalku priradit k eq a nastavit tak, ze treba po 80ms od spusteni samplu stahne basy (a jen basy; stredy a vysky a vubec dozvuk kopaku zustane)...


komprese?

tady se porad ucim. moje poselstvi ale zni: komprese neni jediny dynamicky proces! nejlip mi v tomhle udelal jasno manual k waves C4. ke stazeni je zdarma; doporucuji. muzeme mit 'low level' kompresi, 'high level' kompresi ('klasicka'), 'low level' expanzi (=gate) a 'high level' expanzi (=dekompresor).

tohle vsechno se da kreativne vyuzit. sidechain expansion anyone?

[left]http://juanita.mp3records.cz/brooklyn_dynamix.jpg[/left]


vic me napadne treba pozdeji...

update

michani do kompresoru

tohle se tu myslim uz probiralo. slyseli jste o zarucene nejlepsim kompresoru, multibandu, ktery slavnostne pridate na vystup z mixu a ten se rozpadne. kdyz chci z kompresoru dostat barvu, zavesim ho hned na zacatku (na bici groupu, nebo na master atp.). nemusi to byt kazdymu po chuti, ale rad si pred mixem vytvorim 'experimentalni' retezec pluginu na 2bussu, potom do nej micham a pozoruju, jak se chova - nevychazi z toho prirozenost, ale casto fakt zajimavy barvy a dynamika. zavesim za sebe treba L3 a L2, mezi ne treba dynamicky EQ se sidechainem, ktery klicuji basy v signalu a ty kdyz se v signalu objevi, zvyrazni vysky (takhle si predstavuju, ze hraje bubenik - kdyz nohou silneji uderi kopak, uderi v tu chvili silneji i rukou, tak nejak funguje mozek). to je jen priklad toho, jak se clovek muze vyblbnout. casto se pak dostanu do situace, ze mi master urcitym zpusobem pumpuje, coz se mi ale nelibi na vsem, a tak musim udelat krok zpet: chain na masteru presunu na groupu, do ni nasmeruju vsechny kanaly krome tech, ktery timhle retezcem prohnat nechci, a ty poslu na master, kterej je ted cistej, bez zadnych insertu. a tak dal.. casto tohle vyuziju pri experimentovani v ramci samostatnejch projektu. vetsinou tim vystavim CPU a ve vysledku mam skladbu rozhazenou treba do deseti, dvaceti pomocnych projektu, kdy jeden je hlavni, ktery se snazim udrzovat v ramci moznost 'tidy' (vetsinou mi to moc nejde) a zbytek jsou projekty, kde se nebojim udelat cokoliv blaznivyho.
Naposledy upravil(a) Brooklyn / juanita juarez dne 03 lis 2006 16:33, celkem upraveno 16 x.

j-bee74
Příspěvky: 54
Registrován: 20 črc 2004 09:23

Příspěvek od j-bee74 » 03 lis 2006 08:29

Díky. Člověk se holt furt učí. :-)

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 03 lis 2006 10:14

pekny

jen bych mel malou poznamku k tomu zacatku... davat na master buss neco jako de-esser nebo pasmovej kompresor mi pride jako leniva zkratka ve vymichavani vyssich stredu a vejsek. Ne ze by to nemuselo fungovat, ale raci nez "nicit" calej mix mi pride lepsi najit ty veci, ktery jsou over-the-top a poresit problem primo u nich... no ale vzhledem k tomu, ze ty rad michas do multibandu, tak ti to nebudu rozmlouvat ;-).

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 03 lis 2006 11:57

matucha: to imho nie je tak jasne pravidlo. namiesat "stredovo" a potom kurvit master vedie ku zvuku, ktory mi pride kompaktnejsi a viac lofi, vylezie tak spina medzi notami. citatelny mix je pri niektorych veciach na skodu. vo vacsine pripadov je to ale tak ako pises, kedze v "normalnej" muzike spinu nik nechce :)

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 03 lis 2006 12:07

brooklyn> super, rozhodne pokracuj v poodhalovani krajkoveho spodniho pradla... horda panicu z toho ma nebetycny uzitek!
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Kermitak
Moderátor
Příspěvky: 6446
Registrován: 12 led 2005 22:43

Příspěvek od Kermitak » 03 lis 2006 12:53

Vybornej nazev :)

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 09 dub 2008 11:15

kexik: co davas na master ty? Ja ted zkousim Waves SSL kompresor. Je ale zvlastni pocit, jak se to vsechno chova jinak, neco ztisis a tim ti neco jinyho vyleze apod... asi je to o zvyku (mam ratio 4:1, attack tusim 30 ms, release 0.1, treshold - bere to tak 4 db, zanr "metal")
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 09 dub 2008 11:45

To že ti něco vyleze, když něco jinýho ztišíš ale není kompresí :-), to asi víš.
Já používám Sonalksis pakl, Parametrickej EQ ve Fruity (málo, maloučko) a Limiter.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 09 dub 2008 11:48

ty jo, musim uznat, ze nektery z tehle veci teda nedavam :-) uz mi to mistama pripomina matfyz..
mmch co pouzivas lukasi na nyc za comp?

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 09 dub 2008 12:27

cyril zasa daco exhuhoval ;)
na master davam to co treba. obvykle lahucky reverb, casto multiband, ktory slape ale len na stredoch (basove a vyskove pasma bypasnute, na konci limiter, ktory ale vzdy treba vybrat tak aby pasoval, na rychlu hudbu s hlbokymi basmi mda dynamics, na bezne veci najradsej peak master z wavelabu, pocket limiter, kjaerhus classic. niekde pomedzi to nejaky chlpaty ekvalizer, bud hydratone alebo ten free harmonicky eq od voxenga co neviem ako sa vola. ale musim priznat ze v mastrovani mam furt hrozne rezervy a hlavne slaby vyber efektov

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 09 dub 2008 12:32

kexik: do toho vseho michas??!
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4613
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 09 dub 2008 12:39

Ja davam na master eq a limiter a kontroluju je. Kdyz musim hodne hybat s eq (vic nez 2 az 3db), tak to znamena, ze je neco spatne v mixu nebo i v aranzi. Kdyz mi moc nebo spatne zabira limiter -> opet chyba v mixu.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 09 dub 2008 12:50

Tak já spíš řeším jednotlivý stopy, nežli celej master (tam už jen lehce - ten limiter hlavně), ale je to jen mou neumětelností, pač tyhle věci nefungujou náhodným kroucením knobů. Člověk musí přesně vědět co chce udělat a jak a jakej plugin mu k tomu pomůže...

Co mi je platný když slyším že mám bordel v basech, když nevim jak se toho zbavit na 100%. Většinou začíná krutej kolotoč řešení ve stylu: Je ta basa blbě rytmicky?, je ten kopák blbě rytmicky? (délka not hlavně). Pak koukám jaký ty nástroje maj frekvence a snažím se potlačovat ty nepřirozený nebo jak bych to napsal, a aranžovat to tak aby nebyly na stejný. K tomu používám parametrickej EQ nebo někdy i LP/HP filtr. Pak samozřejmě aplikuju kompresory, ale spíš využívám presetů pač tady v tom dost plavu. Netvrdím že nechápu attack, release atd., ale jsem netrpělivej :-)... Tím to pro mě zhruba končí. Bohužel.
Naposledy upravil(a) delay dne 09 dub 2008 12:52, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 09 dub 2008 12:51

AMorph: Takhle jednoduše jsi to napsal a já maximálně souhlasím.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 09 dub 2008 13:08

Cyril píše:kexik: do toho vseho michas??!
nie... ten farbiaci eq davam az pri masteringu, on jednak zerie vela cpu, jednak ma latenciu. mam tam ten reverb a master limiter, ktory si ale zapinam a vypinam podla potreby, pripadne ten multiband (ten nie vzdy treba). ale ten setup sa vyvija, clovek sa uci

Odpovědět