nemo píše:
No jasne, uplne bezne se toci unisono vice tejku pod sebe, treba M. Jackson klasicky postupne v ruznych vzdalenostech od mikrofonu - pekne video tady:
Solovy vokal do popu-rocku spravidla mono,potom ma uplne jasnu lokalizaciu v strede stereobazy.Ine je to pri nahravani vokalov zborovych.Pokial ich nespieva technologiou multiplaybacku jedna-dve osoby,ale skutocny viacclenny zbor,treba skusit stereo.Plasticky dojem je omnoho presvedcivejsi ako pri pseudostereofonii.V zasade AB technika je na to najvhodnejsia.Pri malickych zborikoch aj XY.
Teraz som si pozrel videjko Jacksona,super!!Skoro som sa rozreval,ked som videl tu C12,lebo pred rokmi som jednu sice nefunkcnu,ja dilino,vymenil za fantomovy napajac.Princip zobrazeny na videu spociva vo vrstveni soloveho vokalu,duplovane nabery ale s pribudajucou vzdialenostou obsahuju viac difuzneho signalu,nesuceho priestorovu informaciu.Predpokladam,ze Jacko takto postupoval preto,aby lepsie splynul so zbormi,ktore v definitivnej verzii su.Aspon som nikdy nezaregistroval jeho part nejako vyrazne trcat z nahravky v tychto pasazach.
ta myslim ze medzi tymi vrstvami sa potom v mixe robili crossfady, to je mozno hlavna finta tych jackovych nastojcivych akcentov, ktovie. ale video si na mojom gprs pripojeni nepozriem
Dvojení vokálu je prostě technika jako každá jiná - přináší nějakej efekt, kterej se někdy hodí a někdy ne.
Teď jsem si zas na něco vzpomněl - výbornej poprockovej hit "Teenage Dirtbag" - před posledním refrénem zpívá holka takovou "éterickou" pasáž - zpěv je zdvojenej a natvrdo rozhozenej do sterea. Paráda.