Vytahuju kostlivce ze skrine, ale tohle je celkem zajimavy tema, kde dochazi casto k nedorozumeni.Amorph píše:... pri 44Khz se sinus o frekvenci 22Khz aproximuje dvema samply - tedy necim jako pila nebo ctverec. Cim nizsi frekvence, tim je ta aproximace presnejsi.
To, co pises, neni tak docela (vlastne vubec

Ty rovny cary mezi tema "dvema samply", ktery si vyzoomujes v treba Soundforgi, nejsou signal, kterej leze ven z analogoveho vystupu zvukovky (to by bylo fakt maso). To je jen linearni interpolace, kterou dany program provadi, aby nemel praci s vyhlazovanim).
Digitalni signal ma periodicke spektrum. Aby nedochazelo k aliasingu, deje se toto: Na vstup DAC prijdou vzorky - hranaty signal, ktery ma spoustu harmonickych. Ta zubatost se odstrani low pass filtrem - da se to predsavit tak, ze se vlastne kazdy vzorek proklada takzvanou "sample funkci" (sinc(t)=sin(t)/t, dodefinovano v nule na hodnotu 1), ktera se nasobi hodnotou daneho vzorku. Vysledny prubeh je tedy hladky.
Takhle ta sample funkce (sinc) vypada. (http://en.wikipedia.org/wiki/Sinc_function)

Tady je obrazek interpolovaneho prubehu. Cervene jsou sample funkce, nalezici jednotlivym vzorkum. Modre je vysledny prubeh, ktery vznikl jejich souctem. Skoda, ze tam nejsou teckami vyznacene polohy vzorku (lepsi obrazek jsem nenasel), ty jsou ale patrne z pruseciku modreho prubehu a vrcholu jednotlivych sample funkci (na casove ose v bodech 0, 1, 2...)

Z toho plyne, ze onech 44.1kHz k prenosu 22.05kHz opravdu staci... zadny zuby ti do monitoru nejdou.
Vyznam tech 88,2kHz vidim jinde.
1.) Zalezi na kvalite onoho low pass filteru v DA prevodniku. Vsechno nad polovinou vzorkovaci frekvence (nyquistuv kmitocet) musi pryc (periodicita spektra, "zubatost", aliasing.. blablabla). Zadny filtr ale nema idealni strmost - nejde proste oriznout vsechno nad urcitou frekvenci a neoriznout NIC pod ni. Takze urcity pokles mame i na nejvyssich kmitoctech naseho audio signalu (proto se nejspis pouziva 44,1k - slysime do 20k, takze by teoreticky stacilo jen vzorkovat jen v 40k. Tech par kilo navic je IMHO rezerva, aby se zvlneni vlivem filtrace nedostalo do slysitelneho spektra).
Je ale mozne (to je ale jen muj dohad), ze levnejsi prevodniky proste nemaji ten low pass filtr tak dobre udelany, takze nam jednoduse jeho kousek do slysitelneho spektra zasahuje. Kdyz prepnes na 88.2k, mas tam 3 p*dele mista jako rezervu, takze na ten LP filtr zdaleka nejsou takovy naroky.
2.) Udajne frekvence nad 20k sice neslysime, ale stejne je "vnimame" lebecnimi kostmi. Nevim, co je na tom pravdy. Pokud to ale tak je, pak opravdu muzeme vnimat (ale ne slyset) rozdil v hudbe samplovane 44k vs. 88k. Nemluvim o tom, ze vetsina bednicek, na ktere lidi doma poslouchaji muziku, nehraje dobre ani 16k.
3.) Kdo ma v monitorech dobry tweetery, pustte si do nich cistych 25kHz. Neuslysite nic. Puste si ale zaroven 25kHz do leve bedny a 26kHz do prave bedny. Uslysite krasne 1kHz (rozdil obou frekvenci). Nejsem si tim jisty, ale podle meho nazoru muze timto zpusobem vysokofrekvencni obsah v nahravce ovlivnovat to, co slysime v slysitelnem pasmu.
Ufff... uz jsem toho vyblil dost. Ted me kamenujte
