
Pokud jste měli někdy tu čest se podívat do profesionálního studia, tak to co vidíte fyzicky jako hardware není vždy to nejdražší na studiu. Není vyjímkou že výstavba akusticy vyvážené CR stojí někdy více než samotný HW ve studiu a pokud jste se již setkali při otázce na volbu vašich monitorů s připomínkou "prvně vyřeš akustiku" pak tato připomínka nebyla od věci a měli by jste ji brát vážně.
Každá místnost má své specifikace a profesionálové používají složité programy pro tvorbu ideální akustiky daného prostoru. Žádná místnost nejde napodobit aby zněla stejně jako ta první a i když ji postavíte od základu a za stejných materiálů vždy bude znít jinak. Jako příklad se můžeme podívat na Live room (LR) studia SOUND CITY dnes FAIRFAX. Toto studio je známo nejlepším akustickým prostředím pro nahravání bicích. I když byly snahy toto prostředí napodobit a vystavět stejně znějící místnost nikomu se to nepodařilo. To je jen příklad o unikátnosti každé místnosti jakýchkoliv rozměrů.
Zpátky k Control Room (CR) na kterou se v tomto příspěvku (seriálu) zaměřím. Jak je všeobecně známo, díky velkému výkonu počítačů se hudební produkce přesunula do domácích studíí a v dnešní době již není problém pořídit relativně dobrou nahrávku živé kapely v domácím studiu a to nemluvím o taneční hudbě (EDM) kterou je dnes možno tvořit poměrně snadno na laptopu či iPadu. I když kreativní tvorba a kvalitní zvuk jsou součástí jednoho celku jsou to dvě zcela odlišné kategorie. Pokud se zaměříme na EDM tak většina producentů se stará o projekt ceklově, ale není vyjímkou kdy se producent (DJ) věnuje pouze kreativní tvorbě, a o FINÁLNÍ zvuk před masteringem se stará někdo jiný.
Ať už jste Tracking, recording, mixing či mastering engineer s domácím či projektovým studiem nebo laptop producent EDM ve vašem pokoji 3x2m máme jedno společné a to kvalitní zvuk. Nebudu se zde zabývat technikami jak ho dosáhnout, ale prvním kritickým bodem je akustika místnosti ve které mixujeme či tvoříme skladby, soundtracky ke hrám, reklamám či filmu, a to ať už z vlastní tvorby či z tvorby někoho jiného. K tomu aby jakákoliv skladba zněla dobře v jakémkoliv prostředí je zapotřebí mít frekvenčně vyváženou akustiku místnosti kde mix tvoříme.
Pro ty z vás kteří se s termínem Akusticky vyvážená místnost setkávají poprvé, jde zjednodušeně o místnost kde všechny frekvence neboli cykly budou znít absolutně stejně hlasitě a to není snadné a v podstatě nemožné. Avšak vytvoření místnosti s relativně plochou odezvou je možné vytvořit za pomoci správně umístěných Basových pastí (Bass Traps), Difuzerů (Diffuzers), Rezonátorů (Resonators) či Pohlcovačů zvuku tzv Absorberů (Absorbers). Nezáleží na tom jak je místnost velká (alespoň do jisté míry) aby jsme byli schopni vytvořit relativě akusticky vyváženou místnost.
Někdo se může ptát: A k čemu je to dobré? Takže, pokud bude místnost akusticky nevyvážená pak se (většinou v malých místnostech) stává, že jsou sklaby přebasované. A proč tomu tak je? Hmm, jelikož nízké frekvence (cykly) jsou poměrně dlouhé co se jejich fyzické délky týká (např celý cyklus 40 Hz je cca 8m dlouhý) vzniká díky odražení vlny zpět tzv. Interference (ovlivňování) vln neboli cyklů. K tomuto problému se vrátím později, ale jednoduše řečeno, výsledkem je že tyto basové frekvence budou znít v určtých místech hlasitěji než frekvence ostatní a v jiných místech slaběji. Jelikož je obtížné dostat nízké frekvence pod kontrolu, v akusticky nevyvážené místnosti se může stát, že tyto frekvence ztlumíte (zesílíte) a skladba pak bude v jiné místnosti znít jinak.Tedy bez basů či přebasovaná. Nízké frekvence uvádím jako příklad jelikož jsou v malých místnostech největším poroblémem avšak ne neřešitelným. Vyšší frekvence je možné ovládnout (tzv. dostat pod kontrolu) o mnoho snadněji než nízké kmitočty (frekvence).
A proč o tom všem píši? Mám stejný problém jako většina z nás a to je vytvoření relativně akusticky vyvážené CR (Conntrol Room) domácího studia. Vím že akustika je věda sama o sobě a jak jsem již uvedl NEJSEM expert na akustiku a tak moje poznatky berte s rezervou a pokud budou tyto příspěvky číst profesionálové z oblasti akustiky nemám nic proti upřesněním podaném LIDSKOU formou jak jen to bude možné. Já předpokládám že většina z vás má základní znalosti o tom co to zvuk je jak se šíří a chová, takže se pojd'me podívat na první kritérium a to je poměr stran.
Prvním bodem kterým jsem se zabýval byl poměr stran CR.
Tři nezákladnější poměry (ratio) jsou:
1.00 : 1.14 : 1.39
1.00 : 1.28 : 1.54
1.00 : 1.60 : 2.33
Výchozí jednotkou 1.00 je výška stropu. Zde je jednoduchá tabulka v excelu kde zadáte výšku a výsledkem bude ideální šířka a délka místnosti.
Tyto poměry vyjadřují nejoptimálnější poměr stran vzhledem ke frekvenční odezvě. Ať už budete stavět místnost v místnosti či bude te pouze přizpůsobovat stávající místnost pomocí absorberů, basových pastí atd. pak tyto poměry se týkají VŽDY vnitřních rozměrů.
TO BE CONTINUED….
