Portamento externím efektem?
Portamento externím efektem?
Prosím radu, zda a čím lze udělat efekt portamento / glissando na mono lead lince hrané na analogovém presetovém keyboardu bez portamenta a bez midi, jen výstup mono line out. Nezkoušel to někdo nějakým pitch shift efektem nebo rack modulem atd? Bez změny původního zvuku, jde mi jen o přidání glisanda mezi 2 tóny mono. Dík.
Re: Portamento externím efektem?
Asi budeš muset jít cestou zásahu do nástroje... nějak se napíchnout na kontrolní signál, co kontroluje pitch oscilátoru, a použít na něj slew limiter... a možná si to představuju jako hurvínek válku 

Re: Portamento externím efektem?
Jejda to bych právě nerad zasahoval do 40 let starých nástrojů ve sběratelském stavu
Jedině externím efektem, ale třeba EHX co teď dělá ty kytarový efekty simulátory epiana, B3 a monosyntu tak mění i původní zvuk a to nechci.

Jedině externím efektem, ale třeba EHX co teď dělá ty kytarový efekty simulátory epiana, B3 a monosyntu tak mění i původní zvuk a to nechci.
Re: Portamento externím efektem?
Mas predstavu ako ten efekt vznika ? Asi ne , ked sa pytas take hluposti ..
Re: Portamento externím efektem?
Electro Harmonix Pitch Fork+ Pitch Shifter
Tento pitch shifter ma viac modov, ale navyse ma aj detune +/- 99 centov, takze predpokladam ze tocenim tohto potenciometra ide plynule pitch hore alebo dole.
Tento pitch shifter ma viac modov, ale navyse ma aj detune +/- 99 centov, takze predpokladam ze tocenim tohto potenciometra ide plynule pitch hore alebo dole.
Re: Portamento externím efektem?
tak k prechodu z jedneho tonu k druhemu (resp. zvuku) vraj v r.2019 vyvinul algoritmus student na MIT...
https://news.mit.edu/2019/math-portamento-music-0927
Popisany princip: Conventionally, the transition between two audio signals is done with a fade, where one signal is reduced in volume while the other rises. Henderson’s algorithm, on the other hand, smoothly slides frequency segments from one clip into another, with no fading of volume.
To do so, the algorithm splits any two audio clips into windows of about 50 milliseconds. Then, it runs a Fourier transform, which turns each window into its frequency components. The frequency components within a window are lumped together into individual synthesized “notes.” Optimal transport then maps how the notes in one signal’s window will move to the notes in the other.
Then, an “interpolation parameter” takes over. That’s basically a value that determines where each note will be on the path from its starting pitch in one signal to its ending pitch in the other. Manually changing the parameter value will sweep the pitches between the two positions, producing the portamento effect. That single parameter can also be programmed into and controlled by, say, a crossfader, a slider component on a DJ’s mixing board that smoothly fades between songs. As the crossfader slides, the interpolation parameter changes to produce the effect.
https://news.mit.edu/2019/math-portamento-music-0927
Popisany princip: Conventionally, the transition between two audio signals is done with a fade, where one signal is reduced in volume while the other rises. Henderson’s algorithm, on the other hand, smoothly slides frequency segments from one clip into another, with no fading of volume.
To do so, the algorithm splits any two audio clips into windows of about 50 milliseconds. Then, it runs a Fourier transform, which turns each window into its frequency components. The frequency components within a window are lumped together into individual synthesized “notes.” Optimal transport then maps how the notes in one signal’s window will move to the notes in the other.
Then, an “interpolation parameter” takes over. That’s basically a value that determines where each note will be on the path from its starting pitch in one signal to its ending pitch in the other. Manually changing the parameter value will sweep the pitches between the two positions, producing the portamento effect. That single parameter can also be programmed into and controlled by, say, a crossfader, a slider component on a DJ’s mixing board that smoothly fades between songs. As the crossfader slides, the interpolation parameter changes to produce the effect.
Re: Portamento externím efektem?
jusuf: tak to je hodně zajímavé! 

Re: Portamento externím efektem?
Este by cesta (pre vyvojarov, nie pre uzivatelov) mohla mozno viest cez nieco ako EHX Freeze, ale znacne doplnene minimalne o (len co mi v ramci predstavivosti napada):
- automaticke stisenie orig zvuku (tesne PRED zmenou tonu :-) ), v tu chvilu znie iba zmrazeny ton z efektu
-nejaky gate, signal ,ze sa zmenil ton
- zistovanie frekvencie noveho tonu z klavesu
- plynuly pitch shift na zistenu frekvenciu
- prechod k zvuku z nastroja...
....len take amaterske mentalne cvicenie...so zakladnym problemom, ako efekt spozna cas "tesne pred" :-)
EHX Freeze
- automaticke stisenie orig zvuku (tesne PRED zmenou tonu :-) ), v tu chvilu znie iba zmrazeny ton z efektu
-nejaky gate, signal ,ze sa zmenil ton
- zistovanie frekvencie noveho tonu z klavesu
- plynuly pitch shift na zistenu frekvenciu
- prechod k zvuku z nastroja...
....len take amaterske mentalne cvicenie...so zakladnym problemom, ako efekt spozna cas "tesne pred" :-)
EHX Freeze
Re: Portamento externím efektem?
demsky : to je ale pitch shifter .. nie portamento ..
Re: Portamento externím efektem?
Pytkin no tak sorry, je to uz 10 rokov co som riesil nejake portamento na K2000, tusim tam aj bola rychlost akou ide od jednej klavesy do druhej.
In any case, portamento is a different type of "pitchbending" application on a synth. Portamento is driven by a linear or exponential continuous curve that requires no manual intervention. Pitchbend does, but is often controlled by a device too limited to offer nuance in a range of multiple octaves.
In any case, portamento is a different type of "pitchbending" application on a synth. Portamento is driven by a linear or exponential continuous curve that requires no manual intervention. Pitchbend does, but is often controlled by a device too limited to offer nuance in a range of multiple octaves.
Re: Portamento externím efektem?
demsky : a to nespravis efektom "za syntakom" .. to musi byt v synteze oscilatorov ..
Re: Portamento externím efektem?
Napriek vsetkym spominanym technologiam mi to pride dost zlozite.
Ten efekt by musel priebezne analyzovat monofonny zvuk bez akejkolvek dalsej informacie ... a v momente ked zisti zmenu vysky tonu, by ho musel seknut, odobrat dalsiu vzorku a pomerne rychlo a hladko nasyntetizovat glissando. Po prehrati glissanda, zase spustit povodny signal. Asi by to islo, ale nejak pochybujem, ze by na toto existoval trh.
Ale HLAVNE - toto je predsa prznenie krasneho analogoveho vintage zvuku pomocou fuj hnus china digitalu....
Ten efekt by musel priebezne analyzovat monofonny zvuk bez akejkolvek dalsej informacie ... a v momente ked zisti zmenu vysky tonu, by ho musel seknut, odobrat dalsiu vzorku a pomerne rychlo a hladko nasyntetizovat glissando. Po prehrati glissanda, zase spustit povodny signal. Asi by to islo, ale nejak pochybujem, ze by na toto existoval trh.
Ale HLAVNE - toto je predsa prznenie krasneho analogoveho vintage zvuku pomocou fuj hnus china digitalu....

Re: Portamento externím efektem?
Děkuji za všechny odpovědi a postřehy, externím efektem udělat portamento asi fakt reálné není... Vyřešil jsem Moogem Subsequent 37, kde portamento funguje dokonale, ale štve mě, že nejstarší model analog Casio má tučnější a sytější zvuk u poloviny pevných presetů než tento Moog ze 2 VCO+subosc včetně přidanýho interního drive na oscilátory i filtr dohromady. Kdyby to Casio mělo portamento, tak na lead synt zvuky bych ten Moog nemusel kupovat 

Re: Portamento externím efektem?
ktore casio ?