Behringer Ultragain PRO-8 Digital ADA8000
ADA8k tuning
ADA8000 mám od léta, píchlej v DDX3216. Nijak extrémně nešumí a hraje v pohodě, nicméně jsem vyslyšel lákání v podobě tuningu, schema ( www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF ) ukazuje na možný rezervy. Na různejch fórech jsem četl o přemostění mikrofonního tranzistorovýho zesilovače - proč to nezkusit;-)
ADA je na dvou deskách, první je hnedka u vstupních konektorů a tam jsou i preampy, druhá obsahuje oddělovací operáky a digitální část + výstup. Dostat se k preampům chce trochu času, desku drží na předním manelu 8 XLRek a je tam zasunutá v docela sevřený drážce. Ovšem podařilo se, před sebou mám čistou elektroniku. Teda čistou... plošňáky jsou osazený hezky, ale čínské dělnice si už moc nedělaly starost s konektory a dalším vnitřním provedením, je to lehce halabala. Nejvíc mě ale štvou nestíněný kabely s linkovým signálem mezi deskama. ADA8k používá stejný AD převodníky (wavefront AL1101) jako Alesis AI3, malej SMPro 8 a některý Presonusy a RME. Jinak zapojení kanálového konektoru je (pořadí od červenýho drátu): signál plus, signál minus, zem, ledka signal, ledka peak.
Vyzkoušel jsem 3 různý verze úpravy - 1) přemostění od vazebních kondíků na vstup TL074. Implicitní zesílení cca 16dB, zvuk maličko prezenčnější, ale opravdu tak maličko, že to klidně mohly způsobit i jiný kabely od nástrojů. 2) od vstupu přes tantaly (normálně jsou elyty) opět můstek k TL074. Result prakticky stejnej jako v prvním případě, neslyším rozdíl. 3) od vazebních kondenzátorů přímo na vstup AL1101, přemostění se týká i TL074. Zvuk má nižší úroveň, není fatální rozdíl oproti cestě přes operák. Všechno jsem okamžitě porovnával se vstupem bez úpravy. A domnívám se, že použitý preamp zcela odpovídá kvalitě převodníků, maličko ubírá prezenčnosti a trochu přidává středů, ale jak už jsem psal, může to být klidně vlivem propojovacích kabelů. Rozdíly při přímým porovnání jsou slyšitelný, ale naprosto minimální. Přemostění TL074 (resp. ev. náhrada za lepší operák) nepřináší nic objevného, netřeba se tím zabývat.
Ve finále jsem všechny vstupy vrátil zpátky do původní verze, neměl jsem pocit, že by úprava vstupní analogové části přinesla nějakou významnější změnu. Naproti tomu možnost nastavit si gain na každém kanálu zvlášť se mi hodí. Zvukově by tedy měl být prakticky stejný jako AI3, který mikrofonní preampy nemá. To je výsledek večerního pokusu
ADA je na dvou deskách, první je hnedka u vstupních konektorů a tam jsou i preampy, druhá obsahuje oddělovací operáky a digitální část + výstup. Dostat se k preampům chce trochu času, desku drží na předním manelu 8 XLRek a je tam zasunutá v docela sevřený drážce. Ovšem podařilo se, před sebou mám čistou elektroniku. Teda čistou... plošňáky jsou osazený hezky, ale čínské dělnice si už moc nedělaly starost s konektory a dalším vnitřním provedením, je to lehce halabala. Nejvíc mě ale štvou nestíněný kabely s linkovým signálem mezi deskama. ADA8k používá stejný AD převodníky (wavefront AL1101) jako Alesis AI3, malej SMPro 8 a některý Presonusy a RME. Jinak zapojení kanálového konektoru je (pořadí od červenýho drátu): signál plus, signál minus, zem, ledka signal, ledka peak.
Vyzkoušel jsem 3 různý verze úpravy - 1) přemostění od vazebních kondíků na vstup TL074. Implicitní zesílení cca 16dB, zvuk maličko prezenčnější, ale opravdu tak maličko, že to klidně mohly způsobit i jiný kabely od nástrojů. 2) od vstupu přes tantaly (normálně jsou elyty) opět můstek k TL074. Result prakticky stejnej jako v prvním případě, neslyším rozdíl. 3) od vazebních kondenzátorů přímo na vstup AL1101, přemostění se týká i TL074. Zvuk má nižší úroveň, není fatální rozdíl oproti cestě přes operák. Všechno jsem okamžitě porovnával se vstupem bez úpravy. A domnívám se, že použitý preamp zcela odpovídá kvalitě převodníků, maličko ubírá prezenčnosti a trochu přidává středů, ale jak už jsem psal, může to být klidně vlivem propojovacích kabelů. Rozdíly při přímým porovnání jsou slyšitelný, ale naprosto minimální. Přemostění TL074 (resp. ev. náhrada za lepší operák) nepřináší nic objevného, netřeba se tím zabývat.
Ve finále jsem všechny vstupy vrátil zpátky do původní verze, neměl jsem pocit, že by úprava vstupní analogové části přinesla nějakou významnější změnu. Naproti tomu možnost nastavit si gain na každém kanálu zvlášť se mi hodí. Zvukově by tedy měl být prakticky stejný jako AI3, který mikrofonní preampy nemá. To je výsledek večerního pokusu
... super prispevek, Bóďo, diky moc !
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
jo, mrkol som na schemu, mas recht. v tom pripade je tl074 celkom dobra volba, pri malych zosilneniach sa z lacnych operakov chovaju tl07x uplne najlepsie... mozno by stalo v tom pripade za hriech vymenit vstupne tranzistory za lepsie. to ale predpoklada seriozne parovanie a na to vacsina beznych kutilov nema vybavenie (ani ja nie). prevodniky od wavefrontu nie su zle a ja hodnotim celu krabicu dlhodobo a bez predsudkov tak, ze za tie prachy je to slusny kaufbodyia píše:mic preampy jsou tranzistorový, 074 slouží spíš jako odělovač, může mít nastavený zesílení kolem 10dB.
Cilem meho pokusu bylo, zda-li má cenu se nějakým tuningem zabývat nebo ne. Kdyby výsledek bez preampu byl slyšitelně horší, určitě by to za to stálo, ale ve stávajícím případě, kdy jsou rozdíly skutečně minimální, se domnívám, že hledat lepší tranzistory by byla jenom zbytečná ztráta času/energie a zvukové zlepšení v míře akustického placeba. Ale testoval jsem to na synťákách, možná by "živější" nástroje ukázaly další vlastnosti, toť otázka. Tudíž bych krabici nechal tak jak je a hledačům lepšího zvuku doporučil třeba Rosettukexik píše:mozno by stalo v tom pripade za hriech vymenit vstupne tranzistory za lepsie...
bodiya, opakujemsa tusim, ale suhlas, ak to nepouzivas na mikrofony, ale len na syntaky, neni dovod to riesit. co mna by napadlo ako tuning v dasom kroku, by bolo vyhodit uplne vsetko okrem prevodnikov, a dat na vstupy slusne vstupne trafa. ale pri cene 2-3 tisic za kus, by to bol pekne drahy tuning...
Urcite dala ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz