Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Mikrofony a předzesilovače
Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 29 pro 2015 09:21

Ahoj,
v souvislosti s tím, jak jsem si začal pořizovat další mikrofony, tak mě napadlo, jak o mikrofony pečujete?

Dokud jsem tu měl jeden na stojanu a občas jsem něco nahrál nějaký voiceover, tak jsem to moc neřešil.
Inu pořídil jsem další a časem bych rád ještě něco.

Jak se o ně staráte? Např. u Neumanna píší v návodu při nepoužítí uklidit do krabice, co k tomu dodali (nutno podotknout papírová...)
tzn. pro každé nahrávání vyndaváte mikrofon, který je někde uskladnění v originál obalu a montujete ho na stojan a pak zase demontujete? Netrpí tím konektory, kabely, pavouky stálou montáží demontáží?
Naproti tomu, pokud to máte v normální místnosti s oknem, tak se zas objevuje prach, který může mikrofon zaprášit (ten starý MXL tu mám asi 5let a vždycky byl na stojanu a nic mu neni, jen se měnila lampa.)

Časem pořídím ještě páskáč. Tak je otázka, jestli každý typ je jinak náchylný (páskový, kondenzátorový, lampový, dynamický...

Uživatelský avatar
Stan
Příspěvky: 1904
Registrován: 27 dub 2013 15:26

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od Stan » 29 pro 2015 09:35

Montaz a demontaz zalezi na situaci, kazdopadne je dulezite ochranovat membranu jak to jen jde jelikoz prirozena vlhkost vzduchu spolu s prachem neni zrovna idealni konstelace pro cistou membranu. Pokud nahravas session s bicima cely tyden tak kazdy den mikrofony sundavat asi nebudes ale dobra praxe je na konci dne zabalit mikrofony na stojanu treba do plastikoveho obalu (mikrotenovy sacek). Jinak pri nepouzivani by mely byt uskladneny na (v) suchem a co nejmene prasnem miste. Co se tyka konektoru tak toho by jsem se nebal jelikoz stejne jako je tomu u klasickych XLR nebo TS (TRS) dochazi k takzvanemu samocisteni coz je dobra vec :)

Ja uchovavam vsechny mikrofony v originalnim pouzdre. Tady je jeden z prikladu pokud jich mas opravdu hodne :)
mic_storage_example.jpg
mic_storage_example.jpg (71.73 KiB) Zobrazeno 1084 x
EDIT: Tady je cast meho clanku o mikrofonech ktera se tyka udrzby.

Pokud nejsou mikrofony používány, měly by být skladovány buď v originálních obalech dodávaných výrobcem, či obalů k tomu uzpůsobených kde budou ochráněny před chladem, vlhkem a hlavně prachem. Speciálně kapacitní mikrofony jsou velmi náchylné na prach a vlhkost. Ribbon mikrofony s dlouhou hřebenovou membránou by měly být skladovány vertikálně pokud nejsou používány delší dobu čímž se zamezí její trvalé deformaci. 

Pokud je mikrofon používán velmi často, hrozí mu spíše poškození častým sundaváním a opětovným uchycováním na mikrofonní stojan než špatným uskladněním. Proto je lepší ponechat během několikadenního nahrávání mikrofon na stojanu a použít ochranný obal k jeho ochraně proti prachu. Některá studia nechávají během nahrávacích dnů jejich kapacitní mikrofony na stojanech se zapnutým fantomovým napájením, které pomáhá udržet jejich konstantní vnitřní teplotu.

Pokud je kapaciní mikrofon použit v prostředí s velkou vlhkostí vzduchu, či byl přinesen z chladného prostředí což má za následek kondenzaci vlhkosti uvnitř mikrofonu, pak vzhledem k této kondenzaci bude v signálu na pozadí slyšet prskání a praskání. Tento jev se ztratí jakmile je mikrofon ¨vysušen¨ a jen velmi zřídka dochází k jeho poškození, proto je vždy lepší přinést či zapnout mikrofon s dostatečně velkým předstihem.

Částice nečistot uchycených na membráně v sobě uchovávají vlhkost a pokud mikrofon díky tomuto znečištění nesnímá zvuk jak by měl pak je čas na profesionální vyčištění membrány. Z toho důvodu by neměly být mirofony používány v zakouřeném prostředí jelikož mastné částice kouře velmi značně poškozují membránu. Mikrofonu takéž neprospívá nepoužívání ¨pop filtru¨. Při nahrávání vokálu kromě rozptylu tlaku vzduchu taktéž zachycuje vlhkost dechu a sliny z úst vokalisty.

Pokud se o mikrofon pečlivě staráte, bude sloužit po velmi douhou dobu. Nejsou vyjímkou mikrofony které podávají precizní výkony po 30-ti či 50-ti letech. Velmi drahé mikrofony by se měly posílat na běžný servis k výrobci jednou za rok či dva podle frekvence používání.

Některé mikrofony však díky svému stáří ztrácí svoji účinnost, což se většinou projeví ztrátou vysokých frekvencí či zvýšeným šumem. Jedná se hlavně o elektretové mikrofony, zejména z 70. a 80. let, jelikož díky stáři postupně ztrácí elektrický statický náboj. Některé ribbon mikrofony vyrobené před rokem 1970 mohou mít již permanentně slabší magnet. Vzhledem k zachování originality snímání se opravy provádí pokudmožno originálními díly a takováto oprava nedostatků vzniklých stářím je vzhledem k ceně opravy z praktického hlediska již neefektivní.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 29 pro 2015 11:19

Díky za kompletní info! Tak jsem vše "zakonzervoval".

Co mě překvapilo bylo to balení do igelitu. Díky němu pak nemá kam odcházet vlhkost.

Já použiju original obaly, asi nejlepši dostupné řešení.

Uživatelský avatar
Stan
Příspěvky: 1904
Registrován: 27 dub 2013 15:26

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od Stan » 29 pro 2015 11:49

Ve studiich se vetsinou pro prisun a vymenu vzduchu pouziva klimatizace takze vlhkost je minimalni a i tak nektera studia maji specialni mistnost pouze pro uskladneni mikrofonu ale to uz je jina liga :).

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od carloff » 29 pro 2015 11:55

Mikrofony by se měly skladovat v krabičce - v zavíracím sáčku, který je ale otevřený směrem od kapsule a s balíčkem silicon proti vlhkosti. Měly by být někde kde je konstantní vlhkost a teplota. Někteří sběratelé používají speciální skříně s nastavitelnou vlhkostí (dají se koupit v obchodech s laboratorními potřebami ). Capsule dělané z Mylaru jako KK67,KK47 ( U87, 67, KM84,U47FET,M a TLM řada a většina kapslí jiných moderních výrobců i číňanů-) jsou celkově "blbovzdorné" a vlhkost vodních par jim celkem nevadí pokud se pak dostanou do prostředí, kde se kondenzovaná vlhkost vysuší .I tak Mylar je velmi náchylný na korozi solnými parami.Ty jsou boužel přítomné v lidském dechu, takže se postupné deterioraci nevyvarujem. Kapsle typu CK12 ( C12 starý, starší C414EB nebo C12A) jsou sice (až na nejstarší typ CK12, ktery byl ze Styroflexu a myslím, že už žádná neexistuje v použitelném stavu ) také z Mylaru ale díky své konstrukci ztrácejí tenzi a tím se mění zvukově .Navíc jim dost rychle odchází většinou jedna strana. Kapsle M7 z PVC ( CMV 563, UM57 , starší typ kapsle pro U47,M49) je nejnáchylnější ze všech: nemá ráda jakoukoliv vlhkost , navíc dochází k "zteření " stářím stejně jako to známe u podlahových krytin z pvc.
Ribbony : Wes Dooley z AEA doporučuje uskladnění veritkálně, ale třeba staré EMI mikrofony byly určeny k skladování na ležato,Obecně jde většinou o "prověšení" a ztrátu tenze ribbonu, ale myslím, že to nebezpečí hrozí jen u opravdu dlouhých a velkých pásků uvnitř u mikrofonů jako je RCA 44 nebo AEA44.Možná i RCA 77.Dnešní moderní ribbonové mikrofony ( jako Sandhill nebo Shure) mají pásku z kompozitů a tam je to ůplně jedno.Naopak pokud se jedná o Phantom , pokud ribbon není aktivní ( i jim může ovšem přepínání na patchbay se zapnutým 48V ublížit) tak ho může 48 V naprosto zničit. Celkově nejčastěji ribbony odcházeji ( ty starší) díky "přefouknutí " pásku, nechtěně zapnutým 48V a také díky postupné demagnetizaci elektromagentu sloužícího jako "motor" mikrofonu.Obojí (páska i magnet)se dá celekem snadno opravit a není ani drahé.Problém jako u všech mikrofonů může být transformer ale i ten se dá ručně navinout .
O stále zapnutých 48V jsem ještě neslyšel, a celkově mechanické části především německé výroby jsou natolik dobře udělané, že slouží 50-60 let bez problémů ( třeba holdery na moje U47 jsou naprosto perfektní , jsou z roku 56). Stačí je občas prostříknout silikonovým olejem.
Já osobně skladuji svoje mikrofony v krabičkách s plastovými sáčky, siliconem .
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 29 pro 2015 12:19

Ani jsem nečekal tak komplexní rozbor. Já mám doma zatím jen takové "hračky" oproti těm drahým, ale i tak už to něco stálo a chci, aby to spolehlivě fungovalo. Zatím tu mam jen Neumann TLM102 a MXL V67i tube a chystám se vyzkoušet Preamp a Ribbon, co tu testoval Ivo od Golden Age Pro. Aby si člověk otestoval kondenzátor, lampu a ribbon. Zároveň mě ale právě zajímalo to uskladnění.
Zatím to tedy asi bude originální balení + skříňka a je na zvážení ten plastový obal nebo do original obalu dát proti vlhkosti ten pytlíček silicon. Ten se asi dá někde běžně koupit, když se dává např. do bot.

Ještě jak jsem psal o těch kabelech a konektorech - třeba ten MXL má jako lampa blbej mogami cable, kterej zase jen tak nekoupíš v běžných hudebninách a viděl jsem ho třeba na amazonu, ale třeba ani u Thomanna jsem ho neviděl samostatně k prodeji.
Má více malých pinů, které se dají mechanicky poškodit. Je to o něco náchylnější než klasický XLR.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od carloff » 29 pro 2015 12:24

No podle mě to bude obyčejný 5 -7pin kabel http://www.vovox.ch/en/professional-aud ... one-cable/
daji se sehnat kdekoliv
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 29 pro 2015 12:37

Asi máš pravdu je to http://www.amazon.com/MXL-Cable1-Mogami ... B00119TO7E čili 7pin XLR. Budu muset koupit do zásoby. Nejhorší je, když něco chceš udělat a vypeče tě taková prkotina jako kabel.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od carloff » 29 pro 2015 12:51

Kup si nějaký pořádný s neutrik konektory a mělo by to vydržet.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 29 pro 2015 14:13

Jojo díky za tip! Já jinak používám obecně kabely s neutrik konektory, asi žádný high-end ale imho dostačující když je to cca 1000-1500/ kus.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od carloff » 29 pro 2015 17:15

Jinak mě to inspirovale ke změně avataru:)))
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
Stan
Příspěvky: 1904
Registrován: 27 dub 2013 15:26

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od Stan » 29 pro 2015 19:09

To jsou U47 a C12 ? Jen ze zajimavosti ty tyhle kousky vlastnis?

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 29 pro 2015 20:49

To si dám do biografie :D - "inspiroval Borise Carloffa ke změně avataru"

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od carloff » 30 pro 2015 10:39

Stan píše:To jsou U47 a C12 ? Jen ze zajimavosti ty tyhle kousky vlastnis?
jj vlastním:) je to pár U47 a pár Siemens SM204 ( verze c 12 s větším trafem) na podlaze ve studiu:)
tohle je momentální obsah skříně
2x Neumann U47 tube with VF14
1x Andreas Grosser Voxorama VS47
1x Neumann M49
1x Brauner VMX
2x AKG C12 Siemens version SM204
1xNeumann U67
1x Neumann M269
2x Neumann U87 (P48)
2x AKG C414EB s CK12 kapsulí
Small diagram condensers
2x Neumann KM 84
2x Neumann KM 54
1x Neumann KM56
2x AKG C28
Ribbon
2x Sandhill 6011A
2x Royer 122
2x EMI Abbey Road 337 Ribbon
2x AEA 84
1x Beyer M160
2x Lewilson ribbons
1x RCA77 DX
Dynamic
2x Beyer TG88
1x Beyer M 201
2x Sennheiser MD421
1x AKG D112
2x Shure SM57
1x Heil PR48
1x Heil PR20
1x EV RE20
1x AKG D12
1x Blue Ball
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Péče o mikrofony - údržba / uskladnění

Příspěvek od TOM-Thak » 30 pro 2015 11:37

A ty si sběratel, nebo to upotřebíš tzn. víš, že sada těhle majků je dobrá na tyhle bicí sady, jiná zase na jiné, o vokálech nemluvě... (každému sedí něco jiného, kytary taky), ale i tak jich máš hodně :c))

Odpovědět