Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Ostatní audio hardware, obecná diskuse
Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Ivo » 20 kvě 2013 17:15

Sešly se mi ted ve studiu dva velice respektované high end kompresory z dílny Tube-Tech.

Obrázek

Třípasmový multiband kompresor SMC2B je jeden z mála dostupných HW multiband kompresorů (vedle Drawmer a Maselec). Jedná se o velice monumentální přístroj, který umožňuje práci s individuální kompresí každého pásma. Je možné si zvolit frekvenční crossover u výšek i basů. U každého pásma pak můžeme ovládat attack, release, threshold, ratio a gain, což otevírá velice široké, kreativní a zvukotvorné možnosti v mnoha aplikacích - od nahrávek jednotlivých nástrojů, přes submixy až k celým mixům. U každého pásma je ukazatel úrovně a celkově je možno ovládat output gain a případně i vyvážení L/R, které se v případě multiband komprese může lehounce rozhodit. Tento multiband kompresor je vlastně do jisté míry i ekvalizér, protože umožňuje zvýraznit nebo naopak potlačit vybrané frekvenční pásmo (v jeho zvoleném rozsahu).

To vše s oním typickým slavným Tube-Tech zvukem, který má svůj nezaměnitelný charakter. Před dvěma týdny jsem měl možnost si jiný exemplář tohoto multibandu krátce vyzkoušet a měl jsem pocit, že díky svému charakteru je ideální na nástroje, submixy a mixy, v případě masteringu je už třeba brát do úvahu jeho celkem výrazný zvukový charakter, což může být v některých případech limitující faktor.

Kompresor CL1B patří k nejužívanějším Tube-Tech produktům vůbec s velice univerzálním použitím na vokály, nástroje, bicí atd.

Oba přístroje plánujeme v následujících 2-3 dnech velmi podrobně vyzkoušet na různém typu použití, můžu pak podrobněji poreferovat jak se to osvědčilo a dát na poslech věřím že zajímavé ukázky ...

Ve Frankfurtu jsem měl osobní schůzku s tvůrcem všech přístrojů Tube-Tech Johnem Petersenem. Diskutovali jsme též o používaných lampách. Vysvětloval mi že nakonec se jim nejvíce osvědčily lampy čínské, zvukově i vlastnostmi. Je to něco, co u konzervativnějších uživatelů vyvolává určité nejednoznačné pocity, když jsem se o tom zmínil Jakobovi z Gyrafu, chytal se za hlavu :) ale pan Petersen je přesvědčen že je to optimální volba ...

Velice brzy mi pošlou na vyzkoušení prototyp svého nového stereo preampu. Je zatím k mání jediný kus a před zahájením výroby ho chtějí ho chtějí nechat otestovat v několika studií ve světě. Potěšilo mě že se obrátili i na mě a požádali o test na mých akustických nástrojích a případné porovnání s Forssellem a Thermionicem. Jsem velmi zvědavý, říkali že tento preamp přinesl nedávno skvělé výsledky při nahrávání houslí a symfonického orchestru. To vypadá nadějně :wink:

Poznámka: Autor příspěvku je uživatelem i prodejcem tohoto hardware... nejedná se tedy o recenzi, ale o osobní názor...

Uživatelský avatar
nixx
Příspěvky: 753
Registrován: 25 led 2008 23:18

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od nixx » 20 kvě 2013 17:43

Jé, s jedním exemplářem jsme měli tu čest tento víkend ve Studiu V ve Zlíně :)
Je to krásnej kus HW...
Do té doby jsem ho znal jenom takhle: http://www.softube.com/index.php?id=cl1b :)

Obrázek

Uživatelský avatar
K studio
Příspěvky: 69
Registrován: 03 bře 2011 11:58

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od K studio » 20 kvě 2013 18:13

Ivo Viktorin mi před časem tímhle Tube-techem taky prohnal basu a vůbec jsem neprotestoval.. ;-)
Tady na něm zrovna něco kroutí...
Obrázek

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Ivo » 20 kvě 2013 18:36

Taky tím ted budeme něco prohánět, pak dám na poslech zvukové ukázky :wink:

Uživatelský avatar
PELF
Profesionál
Příspěvky: 1986
Registrován: 12 dub 2007 12:03

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od PELF » 20 kvě 2013 18:48

Ta modrá je fakt rajcovní! A pro méně majetné mají i levnější verzi http://www.softube.com/index.php?id=cl1b :)
audio::video::postprodukce
Studio ATLAS

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1075
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Liquid Sound » 20 kvě 2013 20:40

Takový práce s těma simulacema a výsledek je jako bejt na pláži a nebo koukat se na ní v televizi... ;)
Sound engineer & producer
Smecky Music Studios | CoPPO | IMDb | ALLMUSIC | ARTIST direct

Uživatelský avatar
Magion
Příspěvky: 805
Registrován: 08 čer 2002 21:52

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Magion » 20 kvě 2013 22:53

:mrgreen:
Jo softube při analyze harmonickyho zkresleni, ktery tento plugin generuje vůbec nedopadl dobře. Plugin má tak akorat hezky GUI, ale jinak je to mrvič docela. Vubec nechapu proč vyvojáři taky dělají šumící pluginy! Přibližovat se analogu digitalním šumem je asi největší módní blbost co jsem za poslední dobu zaznamenal.

Jinak TUBETECH stroje jsou fakt krasavci!

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Ivo » 21 kvě 2013 15:35

Na testování tu přibyla ještě jedna velká lahůdka - ekvalizér E.A.R. 822Q

Obrázek

Andrey Bobrov
Profesionál
Příspěvky: 98
Registrován: 05 říj 2012 20:31

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Andrey Bobrov » 28 kvě 2013 12:07

Po testovačce SMC2B jsem se rozhodnul odepsat formou recenze. Tube-tech multiband patří mezi ty nejvíce proslulé a vyhledávané kompresory všech dob. Jeho unikátní a specializovaný design láká mastering inženýry a producenty využívat jej pro top zahraniční projekty, tím jej můžeme považovat za poměrnou světovou elitu. Byl jsem velmi zvědavý, zda skutečně se jedná o zázračný přístroj, bohatě uspokojující veškerá náročná přání v mastering prostředí, a po pravdě řečeno, vůbec jsem netušil co od SMC2B mám očekávat. Když máte v ruce kompresor za sto nebo více tisíc, jediné s čím musíte bojovat, jsou osobní předsevzetí. Objektivní pohled na to, co daný přístroj skutečně umožňuje, zda patří k té nejlepší volbě, zanechává příjemné a pozitivní emoce je možné posoudit pouze s chladnou hlavou.

Komp působí velice mohutně, což je patrné i z obrázků. Barva je velmi kvalitní, stejně jako kov a popisky. Jedná se o mix verzi, tedy má jen knoflíky, které nemají (za příplatek okolo 1000 eur) krokové nastavení. Co se týče zvukových vlastností a kvalit, jiný rozdíl mezi mastering a testovanou verzi není. Musím uznat, že nadmírná lehkost otáčení na mě nepůsobila dobře, možná se jedná o zvyk (a už jsme u předsevzetí). Je pravdou, že podobnou lehkost jsem potkal i ve spoustě jiných high-end přístrojích, ale pokud patříte k těm, kteří u vercajku „cestují‘ na židli, tak pevnost stisku a určitou tuhost jistě oceníte. O estetice bych tady už více nerozepisoval, podstatnější jsou samozřejmě zvukové vlastností. Je ovšem pravdou, že přehlédnout tento komp v racku je velmi obtížné, obzvlášť když se rozsvítí klasická Tube-tech červená žárovka.

Ovládání přístroje je kupodivu jednoduché, i když se to na první pohled nezdá. Komprese je rozdělená do tří (high-mid-low) pásem s klasickým ovládáním treshholdu, ratio, náběhu, relese a možností zesílení vybraného pásma. Na levé straně jsou pohodlně rozmístěné dva crossovery 1.2khz-6khz pro high-mid a 60-300 nebo 240khz-1.2khz (volitelně) pro low-mid rozdělení. Výrobce uvádí, že se jedná o kompresor a eq v jednom. Právě funkce separátní regulace zisku jednotlivých pásem plní funkci eq , nechybí ovšem celkový gain, což umožňuje trošku oteplit zvuk nebo naopak ho nechat transparentním pomoci lamp. Další vychytávkou je možnost balancování mezi levou a pravou stranou. Tato funkce je velice užitečná při masteringu, a je u stereo kompresoru spíše výjimkou než pravidlem. Zelené diody u každého pásma zobrazují míru komprese. Samozřejmostí je funkce hard-bypass za pomoci spínače „in comp“ a „out“.

Hned při prvním nastavování kompresoru jsem byl trošku zmatený ohromnou možnosti nastavení. V jednu chvíli ani nevíte, co vlastně upravujete a ztrácíte se. Při prvním by-pass porovnání jsem musel uznat, že jsem se vydal špatným směrem. Legendární pojem „magic box“ zde taktéž nefunguje, u mě selhal spíše lidský faktor. Rozhodnul jsem se tedy změnit nahrávku a trošku ji obohatit basy a jemně přidat výšky. Změna byla rozhodně k lepšímu, ale pořád mi něco chybělo. Měl jsem pocit, že něco není v pořádku. Při kontrole diod, které ukazovaly -2/-3db redukci na každém pásmu, jsem zvýšil treshhold u každého pásma tak, aby ukazovaly -1/-2db na výškách, prakticky 0/,05 na středech a -1db na basech. Po konzultaci s Ivo a šáhnutím i jeho odborné ruky a hrání s x-overem, kompresor předvedl úžasný výkon. Velice zvláštní a jedinečný, protože master zněl trochu jinak než jsme zvyklý. Bicí se zvýraznily, basa a kopák se spojily do celku a výšky (hat, share, sykavky) se trošku zakulatily, nevyčnívaly. Na jednu stranu je to perfektní příležitost pro menší high-end studia, kde taková „mašinka“ vyřeší dilema výběru kombinací Eq a kompresoru. Na druhou, mix muže kompletně rozhodit a jak je zvykem u high-end přístrojů, vše vyžaduje péči.

Zajímavým nápadem bylo stahování jednotlivých pásem (za pomoci separátního gain) do pozice „off“ pro zpřehlednění úpravy komprese jednotlivých frekvenci nebo nastavování crossoveru. Taková technika vyžaduje určitou zkušenost, ale určitě stojí za to, se o tom zmínit.

Na závěr bych jen rád dodal, že tento kompresor je vhodný spíše pro mixing účely. Je to výjimečný stroj na bicí, zde jeho funkce jsou opravdu nenahraditelné. Pro mastering účely je potřeba decentnější přístup ke středům a možná méně citlivý eq. Kompresor nelze používat jako mastering eq, výsledek nebude tak kontrolovatelný jak očekáváte například od PE 1C, i když musím uznat, že zvukový charakter je podobný. Doporučují tento komp těm, kteří hledají naprostou špičku pro své mixing studio s tím, že občas potřebují udělat kvalitní master. Je to věc, která řeší několik základních funkcí, nutných pro profesionální úpravu zvuku v jednom, obohacená jedinečným charakterem a nápadem.
Studiový zvukař, producent a umělec
http://www.soundcloud.com/kaze_records

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Ivo » 28 kvě 2013 12:25

Zrovna jsem chtěl něco o tom napsat, vidím že jsi mě předběhl ... :wink: SMC2B je velice zajímavý přístroj a nabízí unikátní možnosti zvukových uprav. Jak už bylo řečeno, spíše než na celkové úpravy mixu a mastering se zdá být vhodnější na submixy, případně jednotlivé nástroje, protože jeho zvukový charakter je nepřehlédnutelný ... Ale je to opravdu přístroj velice specifický - taková už fajnová záležitost, pokud přemýšlíme co ještě bychom si mohli pořídit a všechny základní věci už máme.

Co mi ale docela vyrazilo dech, byl ten mono kompresor CL1B. Stačilo tím jednoduše projet jakýkoliv vokál (mužský, ženský ), bez nějakých velkých bádání o nastavení a bylo hotovo :) Hned a bez váhání to chytilo takový ten krásný, plný "world class" zvuk, velký, ušlechtilý, se zvýrazněnými jemnými detaily. Nádhera. To samé na base apod. U bicích se ukázalo, že to zní také fajn, ale není to tak rychlé jako třeba Vertigo.
Nastavení jsou standardní - ratio, atack, release, threshold + volba mezi fixovaným, polofixovaným a manuálním režimem. Pěkný je ten velice monumentální kolík comp in/out :wink:
Kdybych se tu více zabýval nahráváním vokálů, tak asi neváhám ani vteřinu.

Jako malé minus u všech přístrojů Tubetech, které jsem tu měl, bych zmínil lehký fyzický brum (ne signálový), přece jen bych si ve studiu přál mít naprosté ticho (jako u ostatních přístrojů)

Andrey Bobrov
Profesionál
Příspěvky: 98
Registrován: 05 říj 2012 20:31

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Andrey Bobrov » 28 kvě 2013 13:51

Zcela souhlasím, o CL1B napíšu trošku později. :) A pořád mně trošku mrzí, že s mě nenechal s tím prohnat dva mono pro alespoň částečnou představu jak to bude válcovat na masteru. No, ale vzhledem k tomu, že jsem v Maďarsku sháněl první verze tohoto compu v plug-inu od softube.. což byla docela darda, tak ten plug-in už opravdu nepoužívám.. vlastně nepoužívám plug-iny vůbec.. ale o tom napíšu trošku později. Doufám, že se otevře pohodlná debata a zkušenosti i dotazy jiných uživatelů.
Studiový zvukař, producent a umělec
http://www.soundcloud.com/kaze_records

Uživatelský avatar
Fillippos
Příspěvky: 714
Registrován: 21 zář 2010 21:52

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Fillippos » 28 kvě 2013 21:46

Chlapi, a mohli byste zde postnout nějaké ukázky? S jakým "cenově dostupným" kompresorem na trhu by se dal Tubetech srovnávat? (alespoň co se týče míry pozitivních dojmů)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Ivo » 28 kvě 2013 21:56

S ukázkami je trošku potíž ... aby ty podklady za něco stály (a nebylo to jen nějaké naše vlastní halekání), musí se použít z nějakých profi nahrávek, které tady mixujeme nebo masterujeme a to zveřejňovat bohužel jen tak nejde ...

Uživatelský avatar
Fillippos
Příspěvky: 714
Registrován: 21 zář 2010 21:52

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Fillippos » 28 kvě 2013 23:09

Škoda. Hned by to bylo zajímavější..

Andrey Bobrov
Profesionál
Příspěvky: 98
Registrován: 05 říj 2012 20:31

Re: Kompresory Tube-Tech (multiband SMC2B a CL1B) v akci

Příspěvek od Andrey Bobrov » 28 kvě 2013 23:37

No a největší průšvih je, že ten CL1-B je zvukově naprosto jedinečný. Nevím o žádném jiném kompresoru, s podobným charakterem. Je zvykem, že kompresor trošku „sežere“ výšky, nebo basy, středy.. nuance, detaily atd. Ale u cl1-b mam pocit, že se naopak trošku vše zvýrazní. Jakoby ten kompresor dělaly ušima a ne měřáky.. zvukově mezi multibandem a cl1-b je velký rozdíl.
Studiový zvukař, producent a umělec
http://www.soundcloud.com/kaze_records

Odpovědět