Snad 3 roky vyvíjel Andreas Eschenwecker (hlavní postava Vertigo a http://www.hestudiotechnik.de/ ) nový přístroj a stále ohlašoval, že už bude hotový, ale stále něco zdokonaloval, rozšiřoval, vylepšoval až to konečně dospělo k cíli ...
VSM-2 Satellite představuje nesmírně sofistikované řešení pro nahrávání/mix/mastering s téměř nekonečným spektrem tvůrčích možností. Má dvě základní sekce: 2 hardwarové inserty s možností paralelního a M/S processingu a pak "barevnou" sekci s možností 2.a 3. harmonické distorze/barvení/saturace. Obě sekce poskytují obrovské spektrum možností, které se navíc dají navzájem kombinovat.
Insertová sekce umožňuje připojit např. kompresor a ekvalizér. Kompresor je možné ponechat v plné akci nebo se rozhodnout pro paralelní kompresi a plynule nastavovat poměr dry/wet a najít ten pravý poměr pro daný účel. Kompresi je možné zároveň směřovat jen do středového kanálu nebo do stran, podle potřeb. V určitém nastavení pak může kompresor začít fungovat i jako expander.
Ekvalizér ve druhém insertu je možné opět nechat znít naplno anebo použít M/S processing. V kombinaci obojího je pak možné velmi jednoduše a pružně řešit a regulovat časté situace, které nastávají - např. vokál je v mixu příliš slabý nebo silný, nebo nabroušený apod., tak je možné se zaměřit jen na něj, nebo naopak kytary po stranách neznějí úplně ideálně, tak je možné se soustředit tam atd. atd. MS a paralel processing je možné samozřejmě do jisté míry dělat i digitálně, což funguje OK, pokud se používají pluginy, ale v případě hardwaru už to nějak není ono ... Mít možnost si například plynule nastavit a poslouchat poměr wet/dry u paralelní hardwarové komprese až k ideálně znějícímu bodu je velmi podnětné a moc fajn ... Podobně M/S. Nemluvě o tom, že i v tomto případě dají špičkové analogové obvody jinou zvukovou kvalitu než digitální processing, nulová latence v reálném čase atd.
Oba insterty je možné i bypassovat a též poslechnout jako "solo", tj. slyšet co doopravdy daný insert dělá na mixu.
Do obou insertů se dá samozřejmě připojit cokoliv, toto byl jen příklad.
Sekce 2. a 3. harmonický přenášejí velmi pestré "barevné" možnosti, které je opět možné aplikovat a zaměřit téměř libovolným směrem. Je to klasická "distorze"/saturace, kterou v hodně jednoduché digitální rovině nabízí např. Crane Song HEDD. Tímto způsobem je možné "oživit" trošku chcíplé nahrávky, přidat příjemný nebo mohutný drive anebo jen jemný analogový "lesk" atd atd.
U Vertiga je vše generováno v analogové rovině a 2. nebo 3. harmonický je možné směřovat bud na celé spektrum nebo jen na bas/středy/vyšší středy/výšky. A to opět bud na celé stereo, nebo jen na střed nebo na strany. Je možné regulovat "drive", tj. míru "komprese" (funguje něco jak threshold), úroveň (od nuly po stejnou uroveň originálu a "barvení" - dvě kontrolky dostanou stejnou barvu a intenzitu - až po vyšší uroveň distorze, kdy při zaměření na určitou část spektra to pak začne fungovat jako "multiband kompresor"). Dále je možné plynule regulovat úroveň wet/dry a též použít nastavení "shape", které plynule přidává jemný HF filter pro danou distorzi. Obě saturace je navíc možné nastavit na soft nebo hard mode.
Celou touto alchymií je opět možné téměř libovolným způsobem ovlivnit daný zvukový materiál podle potřeb a citu.
Je zřejmé že z možné kombinace všech těchto možností (inserty atd) se skoro točí hlava
Je to pozoruhodný přístroj a co jsem měl zatím možnost vyzkoušet, zní opravdu svěle ... a s těmi všemi možnostmi je to jako taková velmi sofistikovaná "tvůrčí sonda", která je schopna se téměř mikroskopicky ponořit do jakéhokoliv zvukového materiálu - je-li třeba. Samozřejmě se to dá všechno i velmi snadno přehnat a přepísknout. Naštěstí, kromě jednotlivých bypassů, je tam i global bypass přepínač, takže člověk si může rychle ověřit jestli něco vylepšil anebo jen pořádně zprasil ...
Jeho tvůrce Andreas Eschenwecker je takový správně posedlý a nadšený a dělá všechno s plným ponořením a zaujetím ... tak to má být a pak z toho vychází něco zajímavého ... Nemluvě o bohaté zkušenosti s obrovských spektrem vintage přístrojů, mikrofonů atd., kde hestudiotechnik dělá dlouhá léta špičkový servis/renovace.
Před asi 2 lety jsme se potkali v Mnichově (kde mi tehdy ještě prototyp Satellitu předvedl). Teď když viděl, že mně možnosti Satellitu trošku i přerůstají přes hlavu, nabídl se, že sem rád přijede na návštěvu, můžeme pokecat a jako "stvořitel" toho všeho ukáže co to doopravdy umí a s čím to celé vymýšlel. Napadlo mě kdyby to někoho zajímalo (i třeba jako jen setkání s člověkem, který kromě vytvoření kompresoru, který je ve světě považován za jeden z nejlepších, je i jedním z nejrespektovanějších expertů na vintage audio techniku), je možné se sem stavit. Přijede tento čtvrtek 6.5. odpoledne a zůstane do pátku. Ať si tu možnost nenechávám jen pro sebe ... U mě ve studiu v Jablonci nad Nisou ... Asi sem přijede Carloff a možná ještě někdo. Kdyby měl někdo zájem, dejte vědět přes PM.
A tady je pár obrázků. I designově a barevně se mi to líbí moc.













