Limity paralelizace (více prcesorového zpracování dat)

Vše o hudbě na počítačích se systémem Windows
Odpovědět
Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 5072
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Limity paralelizace (více prcesorového zpracování dat)

Příspěvek od Amorph »

Vícejádrové a víceprocesorové stanice jsou dneska v kurzu a všude je vidět radost ze světlých zítřků neomezeného počtu procesorů a tím pádem neomezeného výkonu. No po pravdě řečeno ani v nejsušší teorii to není takhle jednoduché (natož pak v praxi). U více jader bude VELMI záležet na tom, jak dobře bude program zparalelizován.

Základní poučka paralelních systémů - Amdahlův zákon (na konci)

Laicky jednoduše řečeno: čím více procesorů, tím těžší je efektivně je využít - tím více se na (ne)efektivitě projevuje sériová část programu.

Uživatelský avatar
Pierre niko
Příspěvky: 719
Registrován: 28 pro 2004 11:04

Příspěvek od Pierre niko »

Dalo by se tedy rict, ze tim vice chyb se ve vypoctu obevuje? Jakou primou souvislost muze mit tato neefektivnost s logaritmy hudebnich programu, respektive kvalitou zvuku v konecnem dusedku? Dik

PS: jak muze uzivatel zjistit, zda je jeho program dobre zparalelizovan, to prece nejde. Tohle Amdahlovo zjisteni je skvele, ale jak se z nej poucit v praxi?

Uživatelský avatar
nathanael
Příspěvky: 707
Registrován: 07 úno 2007 16:19

Příspěvek od nathanael »

Amorph: nj, to "lajcky a jednoduše řečeno" jak jsi napsal, je známá věc...Intel o tomhle na nějakém tom jejich srazu mluvil v tom smyslu, že pro domácí počítače počítá se stropem 8, maximálně však 16 jader a dál nepůjde...pěkně vypadá Intelův projekt TerraScale, ale ten jak se zdá, také nebude určený pro normální pc, no uvidíme...

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

dve veci, architektura procakov a samotne programy... to druhe sa da poriesit pri muzike perfektne, na seriove operacie bohate staci dnesny vykon. to prve bude v buducnosti skrtit, vymena dat medzi jadrami a pamatou

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 5072
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph »

Pierre niko píše:Dalo by se tedy rict, ze tim vice chyb se ve vypoctu obevuje? Jakou primou souvislost muze mit tato neefektivnost s logaritmy hudebnich programu, respektive kvalitou zvuku v konecnem dusedku? Dik

PS: jak muze uzivatel zjistit, zda je jeho program dobre zparalelizovan, to prece nejde. Tohle Amdahlovo zjisteni je skvele, ale jak se z nej poucit v praxi?
No chybovost softu s tim asi moc nesouvisi. To o cem jsem psal vypovida jen o realnem omezeni zvysovani vykonu pomoci paralelniho vypoctu na vice procesorech. Rika, ze pokud by program byl idealne paralelne napsanej, tak s rostoucim poctem procesoru se bude linearne zrychlovat vypocet. Pokud ale program nebude absolutne paralelni, ale bude mit nejakou seriovou cast (to je v praxi vzdy, napr. predavani dat mezi procesory, nebo cekani na pristup k jedne sbernici a podobne), tak cim vetsi bude tahle seriova cast, tim min se vypocet zrychli pri zvyseni poctu procesoru. Na tom grafu je to pekne videt, ze pri osmi procesorech staci aby seriova cast tvorila 20% vypoctu, a efektivni zrychleni oproti jednomu procesoru kleslo nekam na polovinu a u sestnacti procesoru staci 10% aby to kleslo na ctvrtinu.

Pouceni do praxe, no, zatim na dvou a ctyr procesorech to neni nic zasadniho (i kdyz i na ctyrech uz to muze hrat roli nekolika desitek procent), ale casem se asi na vice procesorech sakra pozna rozdil ve vykonu u dobre napsanych a zoptimalizovanych paralelnich aplikaci.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

amorph: nebude sa linearne zvysovat... rychlost vymeny dat medzi jadrami neni nekonecna a procaky nie su pri beznych klastroch pospajane kazdy s kazdym...

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 5072
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph »

ano kexiku, hw omezeni zahrnuju do te seriove casti taky. Pravda, vyslovne jsem to nenapsal.

Odpovědět