MIX -MONO & STEREO (prosim,nekamenovat)
MIX -MONO & STEREO (prosim,nekamenovat)
Pri nahravani jednotlivych stop do wave pro nasledny prenos do studia k mixu jsem narazil na problem. Je nutne pri finalnim mixu mit VSECHNY stopy mono? (mohl bych se teoreticky zeptat cloveka co to bude mixovat, ale asi bych fakt tim kamenem dostal) Zvuky jako basa, fletny, bass drum, atd jsou jasne mono,takze je tak taky nahravam, ale pak mam nektere syntaky, ktere ruzne obihaji panoramu, takze je bud musim nahrat stereo, a nebo jednotlive slozky toho patche nahrat zvlast, coz by bylo ale dost nesikovne a pracne. Jde mi o to, aby mi z techto stop pak neudelali mono a aby to pak neznelo uplne jinak nez ma. O zvuku vim jen ze se siri pomoci vlneni, z fyziky ze zakladky, to je asi tak vsechno. Potrebuji jen vedet jak to nahrat. Dik K
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
Pokud mas zvuky ze syntaku, sampleru nebo DAW, ktery jsou postaveny napr na silnym chorus efektu, tak je nahraj stereo tak jak se ti libi. Pokud budes vahat s kvalitou efektu zda ho pouzit ci ne, tak nahrej verzi s efektem (tedy stereo) a verzi bez efektu (mono) a pri mixu pak bude moznost volby. Tenhle zpusob ja pozaduju zvlaste u reverbu a delay efektu, protoze pokud jsou mi stopy dodany s efekty, uz nemam moznost pracovat svobodne s prostorovosti.
Zvuky jako kopak, hht, basa, atd jsou ve vetsine pripadu mono. Ale pokud se pouzivaji samplery, casto danej zvuk obsahuje efekt diky kterymu je charakteristicky a je tim padem zadouci dodrzet stereo export.
Muzes brat automaticky ze u vsech zvuku by nemel bejt pouzitej pri procesu compressor / limiter / deesser atd , aby nemenil dynamiku zdrojoveho zvuku, zrovna tak EQ. U vsech efektu plati co jsem psal na zacatku.
Dej si pozor jeste na panoramy aby ti zvuky napadaly na stranu. Druha nejcasteji opakujici se chyba je kdyz jsou z DAW exportovany zvuky pres interni mixer ve kterym jsou stopy ruzne zeslabeny tak jak cloveku livej v pracovnim demu, coz ve vysledku samozrejme zapricini ze na vystupu je audio stopa s velmi malou amplitudou/hlasitosti a tim se degraduje dynamika.
Rikam si, ze pokud tvoji hudbu nekdo micha, nemuze se prece zlobit pokud se zeptas na technicky detaily, na tom neni nic spatnyho. Naopak to povazuju za smozrejmost. Krom toho ty jako zakaznik a autor bys mel mit plnej servis i v takto zakladnich vecech. Druha vec je ze by ti studio kde budes michat melo automaticky specifikovat sve pozadavky na dodany material.
drzim palce at se ti vse povede
.
Zvuky jako kopak, hht, basa, atd jsou ve vetsine pripadu mono. Ale pokud se pouzivaji samplery, casto danej zvuk obsahuje efekt diky kterymu je charakteristicky a je tim padem zadouci dodrzet stereo export.
Muzes brat automaticky ze u vsech zvuku by nemel bejt pouzitej pri procesu compressor / limiter / deesser atd , aby nemenil dynamiku zdrojoveho zvuku, zrovna tak EQ. U vsech efektu plati co jsem psal na zacatku.
Dej si pozor jeste na panoramy aby ti zvuky napadaly na stranu. Druha nejcasteji opakujici se chyba je kdyz jsou z DAW exportovany zvuky pres interni mixer ve kterym jsou stopy ruzne zeslabeny tak jak cloveku livej v pracovnim demu, coz ve vysledku samozrejme zapricini ze na vystupu je audio stopa s velmi malou amplitudou/hlasitosti a tim se degraduje dynamika.
Rikam si, ze pokud tvoji hudbu nekdo micha, nemuze se prece zlobit pokud se zeptas na technicky detaily, na tom neni nic spatnyho. Naopak to povazuju za smozrejmost. Krom toho ty jako zakaznik a autor bys mel mit plnej servis i v takto zakladnich vecech. Druha vec je ze by ti studio kde budes michat melo automaticky specifikovat sve pozadavky na dodany material.
drzim palce at se ti vse povede
.
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
ted jsem nasel co jsem tu uz jednou psal

ECSON WALDES píše:Lymit píše: Chtěl bych vědět, co všechno můžu udělat už doma, aby to do studia přišlo pokud množno v idealním stavu.
Vzpomenu par veci, ktery se mi ve studiu vpodstate opakujou, takze jsou uz vesmes rutinou toho co kapelam vzdy rikam predtim, nez zacnu michat jejich desky.
Vemu to nejak postupne. Takze audio data idealne pripravena pro mix:
- Vyuzivej plnou dynamiku signalu. tzn stopy maji velkou amplitudu (hlasitost), opacnym extremem "tichych" stop je, kdyz jsou stopy prebuzeny a clipuji, to uz je casto nevratny. Pokud jsi stopy uz nabral potichum, tak bud je prehraj znovu, nebo to nech na studiu - rozhodne ale zadny umely normalizace na ktery se ptas.
- Co nahravas v mono dodavej v mono, co jsi nahral ve stereo dodej studiu ve stereo. Nektery kapely mi ale nosi i treba kopak nabo basu ve stereu, pak se stim musim zdrzovat a opravovat to po nich.
- Stopy pokud mozno prines v surovym stavu - neprocesovany - tzn bez efektu, compressou, EQ, normalizaci a pod. (Jednou mi klient prinesl bici ktery jejich "zvukar" gateoval uz pri nabirani, peklo, museli to pak nabrat znovu). Vyjimku tvori ale nektery charakteristy efekty, jako napr delaye, chorusy apod., kdy danej zvuk je diky nim velmi charakteristickej a studio ho tak tezko nahradi. Takze takovej nastroj stim zamerem nastavenej pro danou skladbu vzdy pozaduju jak surovou suchou stopu tak i jeji efektovanou verzi (vetsinou pak bejva ve stereu)
- Zrovna tak pokud uz nekde mas nastaveny orientacni panoramy, tak stopy ze sumacniho stereo vystupu neexportuj do sterea s touto panoramou, ale vse nastav do tvrdyho stredu (C), az pak vyexportuj bud mono ci stereo.
- Nedelat fade outy a editace nabehu a dozneni nastroju. Casto je treba stopu odsumet, coz pak takovej fade out/in znesnadni. Popr se pak pri mi mixu ukaze s pouzitim compressoru ze fade je treba v jinym tvaru nez byl dodan.
- pokud delas strihy, dbej na precizni osetreni vsech takovejch mist, aby v bode strihu pak vzdy nezaznelo neprijemny lupnuti. Na kazdej takovej strih doporucuju aplikovat miniaturni fade in/out. Pokud se jedna o strih uprostred delsich znejicich tonu, dlouha basa, doznivajici piano nebo cinely tak v techto pripadech pouzit crossfade - vzajemny prolnuti ze strihu A do B
- Vsechny stopy musej zacinat od nuly, tzn aby studio mohlo stopy natahnout do DAW a kdyz je seradi pod sebou, vse by melo sedet. Nemam rad kdyz mi kapela posle stopy s pruvodnim dopisem, kde je psano "basa zacina od 1:35, hammond od 0:25" a pod. (pokud dodavas projekt primo ve formatu Cubase / Logic / Nuendo atd tak se te tohle netyka)
- Osobne preferuju kdyz jsou stopy vyexportovany od zacatku do koce jako jeden track, proti napr Cubase aranzi kde jsou ve stopach miliony strihu a pod, vcetne rozhazenejch panoram, levelu faderu. Ale to uz je ciste osobni volba studia - z meho pohledu jde spise o prehlednost.
- Vsechny stopy peclive pojemenuj a ozanc. Je prokleti kdyz otevru DVD se stopama ktery se jmenujou "audio024, audio158, audio093... : ) tzn bici napr - Kick, SnUP,SnDN, OV-L, OV-R, atd atd. Basa linka, Basa mic. Popr ke kazdy stope muze bejt i mala poznamka napr u doprovodnyho vokalu ze ma bejt ponoren v reverbu, nebo kejtra ze ma mit silnejsi zkresleni a pod.
- Taky mam rad kdyz vim jakym mikrofonem jaky kombo jaky bubny tvorily retezec pri nahravani. (ale to neni nutnost).
- Dalsi vec je, ze od kapel ktery chtej konkretni zvuk mam rad kdyz mi prinesou nejakou ukazku hudby (max ale treba 3 skladby, ne 50 ukazek), kterou maji radi a ktery predstavuji charakter zvuku, ktery kapela chce. Tim se casto usetri spousta casu pri komunikaci, protoze zvuk sam o sobe je prilis abstraktni na to, aby se dal popsat slovy. Osobne ale preferuju kdyz mi kapela da volny ruce a ja micham hudbu vychazejic z osobnich pocitu ktery na mne pusobej pri poslechu materialu.
- Co strasne nemam rad kdyz mi kapela nosi demo a rika "ta nase kejtra ma vetsi atmosku" ( a neprijde jim rozhodujici fakt ze ji maji zaprasenou spatnou ekvalizaci, ci nevhodnym efektem), protoze zvuk na kterej si kapela zvykne behem prace na vlastnim domacim demu pak vpodstate pozaduji i od studia ktery je ma nove smichat. Takze studio to pak vlastne dle jejich slov ma udelat "stejne ale lip..." nocni mura : )
- Mej finalni uzavrenou aranz. Neni moc vhodny kdyz se finalni edtiace aranze delaji az ve studiu a vznika tak spousta vasnivejch hadek mezi egy jednotlivejch muzikantu, kdy jeden chce delsi refren a druhej kratsi sloku, to se pak ze mne stava psycholog a neni jednoduchy tenhle stres ukocirovat, je to pak zbytecny napeti. Nadruhou stranu se casto vyloupne spousta drobnosti v aranzi az pri michani a je treba je resit az pak. Nicmne je srozdil to resit treba u dvou skladeb misto deviti.
- BPM. Pokud jsou skladby nahravany v presny BPM popr kliku - fixem ozancit cislem BPM napr na pojmenovany DVD, nebo to napsat do adresa ke jmenu skladby.
- Pojemnovavat datovy nosice CD / DVD. Kdyz dostanu 4 DVD bez nazvu skladby velmi pravdepodobne si kapela koleduje o spoustu komplikaci. Napr ze se zacne michat v poradi jina jina skladba nez bylo dohodnuto. Pak taky ze kapela uz nevi ktery skladby na DVD studiu dodala a ktery ne a pod.
- Predne pokud planujes svoji hudbu vydat na CD nenahravej do 96 kHz, ale do 88.2 protoze CD se lisuje v sample rate 44.1 pro kterou prepocet z 88.2 neni problem protoze to je presna matematicka polovina, ale prepocet z 96 je velmi ztratovej a vznika chyba zaokrouhlenim. Vpodstate jako kdyz prepocitavas obrazek napr z 700 bodu na 300.
Snad ti to pomohlo, kdyz tak napis
Jeste doplnek k tomu, co napsal Ecson v prvnim prispevku:
Obecne se da rici, ze do monofonni stopy ulozis to, co bylo nahrano monofonne - napr. akusticky nastroj nebo vokal nabrany pres jeden monofonni mikrofon.
Problem ale nastava, jakmile nasledne aplikujes nejaky prostorovy efekt, ktery ti zmeni signal prehravany do prave bedny vuci signalu v leve bedne.
Abys o ten efekt neprisel, musis ukladat ve stereu.
Pri nahravani stereofonnim parem mikrofonu je jasne, ze ukladas do stereofonni stopy nebo do dvou mono stop (levy a pravy kanal zvlast).
Co se tyce vystupu z banky samplu, tak zase plati, ze pokud hraje z leve bedny to same jako z prave, tak do ukladas do mona, pokud kazda bedna prehrava neco jineho tak do sterea.
Prikladem sterofonniho zaznamu ze sample banky je treba zvuk klasickeho piana.
Obecne se da rici, ze do monofonni stopy ulozis to, co bylo nahrano monofonne - napr. akusticky nastroj nebo vokal nabrany pres jeden monofonni mikrofon.
Problem ale nastava, jakmile nasledne aplikujes nejaky prostorovy efekt, ktery ti zmeni signal prehravany do prave bedny vuci signalu v leve bedne.
Abys o ten efekt neprisel, musis ukladat ve stereu.
Pri nahravani stereofonnim parem mikrofonu je jasne, ze ukladas do stereofonni stopy nebo do dvou mono stop (levy a pravy kanal zvlast).
Co se tyce vystupu z banky samplu, tak zase plati, ze pokud hraje z leve bedny to same jako z prave, tak do ukladas do mona, pokud kazda bedna prehrava neco jineho tak do sterea.
Prikladem sterofonniho zaznamu ze sample banky je treba zvuk klasickeho piana.
To mi dost pomohlo diky za rady, jinak spoustu veci me zaujalo v tom starsim prispevku od ECSONA. Nova vec je pro me ten mini fade v tech strihach pro odstraneni lupnuti to by me nenapadlo urcite se to hodi a ten export v 88.2 kHz super. A jeste jsem zapomel asi dulezitou vec u moji otazky-nenahravam z mikrofonu, ale z workstation pripojene analogove na zvukovku...
Jeste jedna vec
Stalo se mi, ze jsem vyrendroval wavku nebo popr. z ni pak udelal mp3 a nekomu ji posilal, s tim ze se me pak ptal jaky to ma BPM ze to nemuze nasadit, ja mu tvrdil ze ma cely, protoze Fantom X neumi desetiny nebo setiny, ale on to nakonec vypocital na nakych 117,853- jak to tohle mozny?stane se to cestou ze syntaku do zvukovky, behem vzorkovani nebo behem toho rendru? Nesouvisi s tim nejak vzorkovaci frekvence?
Kdyz si je pak normalizujes, tak je s tim nakej problem? Kdyz v DAW mam dve stejny stopy, jedna hraje o neco potisejc, vyexportuju a obe normalizuju, tak by mely snad bejt 1:1 totozny, ne?ECSON WALDES píše:Druha nejcasteji opakujici se chyba je kdyz jsou z DAW exportovany zvuky pres interni mixer ve kterym jsou stopy ruzne zeslabeny tak jak cloveku livej v pracovnim demu, coz ve vysledku samozrejme zapricini ze na vystupu je audio stopa s velmi malou amplitudou/hlasitosti a tim se degraduje dynamika.
Uf... jestli muzes, tak to raci delej pres digital... a 88.2 je zbytecny pokud to vevnitr toho nastroje neni vsechno nasamplovany na 88.2KUFY píše:To mi dost pomohlo diky za rady, jinak spoustu veci me zaujalo v tom starsim prispevku od ECSONA. Nova vec je pro me ten mini fade v tech strihach pro odstraneni lupnuti to by me nenapadlo urcite se to hodi a ten export v 88.2 kHz super. A jeste jsem zapomel asi dulezitou vec u moji otazky-nenahravam z mikrofonu, ale z workstation pripojene analogove na zvukovku...
Co se tyce toho mono-stereo... kdyz si nejsi jistej, tak raci dodej stereo... zkolabovat do mona se to da vzdycky, naopak to udelat nejde.
No to prave neni idelani protoze ta zvukovka ma optic in a syntak ma cinch out ten digital takze...vim ze existuje prevodnik ale nekdo rikal ze to taky neni stastny, takze bubny nahravam pres midi a ostatni stopy analogove..urcite je tam nejakej sum oproti tomu digitalnimu prenosu ale rikam si ze se to snad da s tou analog kvalitou ne?Uz jsem to tu jednou resil, mam to doma cely postaveny jen tak abych vyrendroval stopy a hura s tim do studia...
Tohle už je dost překonaná věc. Pro dnešní SRC algoritmy je absolutně jedno jestli převádějí do 44kHz z 88 nebo 96kHz. S tím že nahrávání v 96kHz zní většinou vždy ještě o poznání líp než v 88 (zkoušel jsem to porovnávat mockrát). Takže když někdo touží ocenit zvukovou kvalitu vyšších frekvencí, tak 96kHz dává větší smysl.ECSON WALDES píše:t
- Predne pokud planujes svoji hudbu vydat na CD nenahravej do 96 kHz, ale do 88.2 protoze CD se lisuje v sample rate 44.1 pro kterou prepocet z 88.2 neni problem protoze to je presna matematicka polovina, ale prepocet z 96 je velmi ztratovej a vznika chyba zaokrouhlenim. Vpodstate jako kdyz prepocitavas obrazek napr z 700 bodu na 300.
Ale na druhé straně nahrávat ve 48kHz s cílem nahrát audio CD nedává smysl vůbec (a děje se to - nechápu proč - velmi často), ten zvukový posun proti 44kHz je téměř neslyšitelný a více člověk ztratí při převodu do 44kHz.
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
Ivo mam jinej nazor ale o to nejde : )
nechal bych to bejt, protoze tohle se tu uz jednou resilo, uplne stejny misto 88 vs 96 u stejnyho prikaldu a moc dobra debata z toho nevzesla, jen hromada OT : )))
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=7100&start=0
.
nechal bych to bejt, protoze tohle se tu uz jednou resilo, uplne stejny misto 88 vs 96 u stejnyho prikaldu a moc dobra debata z toho nevzesla, jen hromada OT : )))
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=7100&start=0
.
Jirko, v pohodě
Ona to není ani tak věc "názoru" nebo teorie, ale praxe. Já jsem takový ten blázen, co usilovně zkoumá všechny možnosti jak výsledný zvuk ještě o 0,05% vylepšit. A těch přímých porovnání 96/88/48/44 jsem dělal nepočítaně. A vždycky mi znělo ve výsledku lépe nahrávání téhož v 96k a pak převedené do 44k než 88k převedené do 44k. Zkoušel jsem několikrát i 192 kHz, ale tam jsem nějaký zvukový pokrok proti 96 kHz už nějak neslyšel (zajímavé)
Ale 48kHz, to je zbytečné unavování elektronů

Ale 48kHz, to je zbytečné unavování elektronů

Naposledy upravil(a) Ivo dne 10 říj 2008 15:39, celkem upraveno 1 x.