Akai MAX25

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Akai MAX25

Příspěvek od ondra.urban » 25 úno 2014 15:48

Kompaktní řídicí USB/MIDI/CV klaviatura.

Novinkou mezi výrobky společnosti Akai je nová řada řídicích klaviatur série MAX. Ta zatím čítá dva modely, MAX49 a MAX25, jejichž nejmarkantnějším rozdílem je počet kláves. Na druhý, menší model se podíváme zblízka v následujícím testu.

Provedení a vrchní panel
Nová řada kontrolérů Akai MAX na sebe upozorní již při prvním pohledu výraznou červenou barvou. Když říkáme barvou, myslíme opravdu barvou - při bližším ohledání lze zjistit, že se plastové tělo přístroje pyšní lesklým, metalickým, jasně červeným lakem. Určitě je to elegantní a neotřelé provedení ve srovnání s tónovanými plasty a snad bude i trvanlivé, což ukáže čas. Nicméně zvýšená viditelnost otisků prstů na těle přístroje nemusí lahodit oku každého uživatele.
Obrázek
Akai MAX 25 působí velmi robustním dojmem. Dokladem toho je i spodní část přístroje - ta je vyrobena z plechu. Tento fakt a s ním související vyšší hmotnost a velké gumové nožičky rozhodně přispívají k celkové stabilitě a pocitu pevnosti při umístění.

Vrchní panel přístroje je doslova přeplněn ovládacími prvky: zleva jsou na něm umístěna kolečka ohýbání tónu (Pitch Bend) a modulace, pod nimi tlačítka oktávové transpozice dolů a nahoru, pomocí kterých lze klaviaturu transponovat v rozsahu deseti oktáv. Nahoře vedle koleček najdeme sadu tlačítek pro volbu funkcí a programování. Pod nimi jsou tlačítka zabudovaného arpeggiatoru a sekvenceru. Středu vrchního panelu vévodí osm rychlostně citlivých padů s LED podsvícením. Nad pady se nachází LCD displej s podsvícením, vpravo od něj pak rotační enkodér kombinovaný s funkcí tlačítka Enter a čtveřice kurzorových tlačítek.

Pravá část ovládacího panelu je vyhrazena dotykově-tahovým ovladačům (Touch Fader). Tyto virtuální tahové potenciometry pracují na osvědčeném technickém principu, který známe z páskových (ribbon) kontrolérů používaných u syntezátorů. V kontextu zaběhaného způsobu ovládání pomocí mechanických faderů se jedná o nové nasazení známé technologie. Firmě Akai se tento nápad opravdu povedl. Fadery reagují rychle a aktuální pozici hodnoty parametru, který se „táhlem“ řídí, vidí uživatel v podobě LED sloupce (v případě napájení z externího zdroje) nebo jednotlivého bodu (při napájení přes USB). K sekci faderů a dalším ovládacím prvkům se vztahují i tlačítka, která se zde nacházejí: přepínání bank padů, faderů a tlačítek pod nimi. Pro jednotlivé skupiny ovladačů lze zvolit jednu ze čtyř bank a tak je možno adresovat 32 padů, 16 faderů a 16 tlačítek.

Zadní panel
Zadní panel přístroje je vyhrazen napojení Akai MAX25 na okolní svět. Najdeme zde vstupní konektor napájecího zdroje, který je součástí balení a pro využití některých pokročilých funkcí klaviatury je nutné ho zapojit. Dále se zde nachází USB konektor typu B pro napojení na počítač, obstarávající také nezbytné napájení v základním módu klaviatury. Dále jsou zde konektory MIDI IN a OUT, trojice konektorů pro pedály (dva spínače, jeden kontinuální) a CV/Gate výstupy.
Obrázek
Klaviatura a pady
Rychlostně citlivá klaviatura Akai MAX25 je přirozenou hlavní součástí přístroje. Je příjemně hratelná, polovyvážená, klávesy se rychle vrací, přesto nejsou přehnaně tuhé. Příjemným faktem je také zaoblené provedení kláves prosté nebezpečných hran. Upřímně řečeno, od klaviatury rozsahu dvou oktáv nelze očekávat plnohodnotné hudební nasazení. Plně však dostačuje pro programování basových či sólových linek, akordických patternů, bicích atd. Nečekaným a milým bonusem je také tlaková citlivost (Channel Aftertouch). Co se týče padů, ani tady Akai nezklamala. Není divu, vždyť je průkopníkem v tomto oboru - produkční stanice řady MPC to jen dokazují. Padů je na MAX25 celkem osm, ale pomocí volby banky se dostaneme až na celkových 32. Pady jsou rychlostně citlivé a programování bicích je díky nim ještě příjemnější nežli pomocí klaviatury. Pravda, mohly být větší, ale to by zabíraly mnohem více místa. Pady slouží kromě spouštění MIDI not také k volbě typu arpeggia a přepínání sekvencí.

Arpeggiator a sekvencer
Akai MAX25 je vybaven s ohledem na třídu podobných nástrojů velmi netradičně - obsahuje zabudovaný arpeggiator a krokový sekvencer. Arpeggiator nabízí tradiční módy Up, Down, Up/Down a Random, ale např. i opakovanou hru akordů a další režimy. Chod arpeggiatoru lze uzamknout (Latch).

Krokový sekvencer je moderní obdobou přístroje, který vlastně předurčil vývoj elektronických automatofonů na dlouhá léta. Původní označení sekvencer (Sequencer) vycházelo z cyklického přehrávání not různé výšky a různého trvání v uzavřené smyčce. Na Akai MAX25 lze využít až šestnáct kroků pro jednu sekvenci. Každý krok obsahuje výšku (číslo) noty, rychlost stisku (Velocity) a hodnotu zvoleného MIDI kontroléru, např. pro parametr Cutoff. Sekvence je možno vybírat pomocí padů a transponovat prostřednictvím klaviatury. Každý program může obsahovat až čtyři různé sekvence.

CV/Gate výstup
Nevídaným doplňkem Akai MAX25 je také integrovaný CV/Gate výstup pro napěťové řízení analogových syntezátorů v normě 1V/Oct. Zdrojem pro CV/Gate výstupy může být hra na klaviatuře, arpeggiator, sekvencer, vstupní data MIDI IN nebo USB. CV výstup může být ovládán nejen výškou zahrané noty, ale například pomocí kolečka ohýbání tónu, modulace, kontinuálním pedálem (Expression), páskovými ovladači (fadery) apod. Maximální rozsah výstupního napětí je 0-5 voltů. Pro využití CV/Gate rozhraní je nutno zajistit napájení pomocí externího adaptéru - USB na to nestačí.

Páskové fadery
Páskové ovladače, které na Akai MAX25 nahrazují tradiční tahové potenciometry, jsou také vítanou inovací v oblasti MIDI kontrolérů. Fungují na kapacitním principu, podobně jako známý touch-pad notebooku. Aktuální pozice zvoleného kontroléru je v případě USB napájení zobrazována jednotlivou LED kontrolkou, v případě externího napájení nabídne luxusnější zobrazení v podobě LED sloupce. Jak již bylo řečeno, fadery se využívají kromě vysílání libovolných MIDI kontrolérů také pro programování hodnot parametrů jednotlivých kroků sekvenceru.

Spolupráce s DAW a softwarová výbava
Akai MAX25 lze detailně editovat přímo pomocí ovládacích prvků a displeje. Součástí doprovodné programové výbavy je editor Vyzex, který přiřazení MIDI povelů jednotlivým ovladačům velmi usnadňuje. Editor a klaviatura Akai MAX25 jsou při editaci obousměrně spřaženy, takže vše, co se nastaví na nástroji, se projeví v editoru a naopak. Výhodou je tak zejména detailní programování sekvencí v grafickém zobrazení a další parametry. Výrobce nabízí také možnost automatického namapování parametrů VST a AU plug-in ve spolupráci s prostředím AkaiConnect.
Obrázek
Obrázek
Pro uložení celkového nastavení lze využít jednu ze třiceti paměťových pozic. Nástroj přichází od výrobce se sadou předprogramovaných nastavení pro nejběžnější DAW aplikace - Logic, Cubase, Ableton Live a Pro Tools díky podpoře HUI a Mackie Control protokolů. Po volbě šablony na klaviatuře a nezbytném nastavení v DAW aplikaci vše funguje perfektně. Při práci s DAW velmi oceníme zobrazení polohy faderů mixu na dotykových ovladačích. Nejen okamžitá aktualizace hodnoty parametrů, ale také rychlá a pohodlná možnost změn staví konkurenty s klasickými mechanickými fadery bez motorů do role outsiderů. Jen škoda, že jsou k dispozici pouze čtyři fyzické fadery (větší sourozenec MAX49 jich nabízí osm).

Ke klaviatuře MAX25 dostane uživatel také odlehčenou verzi známé aplikace Ableton Live 8. Dodatečně je také možno stáhnout si aplikaci AIR Ignite pro okamžitou tvorbu hudby.

Závěr
Akai MAX25 se tak trochu vymyká zaběhaným zvyklostem v oblasti MIDI klaviatur a kontrolérů. Svojí výbavou směřuje do rukou tvůrců elektronické hudby ještě více, než kterákoli jiná MIDI/USB klaviatura: arpeggiator, krokový sekvencer, CV/Gate interface, to vše je možno považovat za nadstandardní výbavu. Vše je velmi intuitivně ovladatelné a vzhledem k robustnímu provedení klaviatura nezapře svůj původ u výrobce s dlouholetou tradicí. Akai MAX25 je nabízena za cenu, která je o něco vyšší než u konkurenčních výrobků podobné velikosti, ale vlastnostem a výbavě přístroje plně odpovídá.

Ondřej Urban

Výrobce: Akai Professional
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět