Akai MPK261

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Akai MPK261

Příspěvek od ondra.urban » 12 lis 2014 13:23

MIDI klaviatura.

Akai Professional přichází v letošním roce s obnovenou řadou svých řídicích klaviatur řady MPK. Po úpěšném uvedení předchozí verze došlo ještě k dalším vylepšením. Modely MPK225, MPK249 a MPK261 tvoří ucelenou řadu nejvyšší třídy ve firemním portfoliu. My se dnes podíváme na největší model v následující recenzi.

Popis
Už samotná krabice, ve které Akai MPK261 přišel zabalen, napovídala, že se nejedná o levnou plastovou hračku. Vzhledem k jejím rozměrům a váze bylo patrné, že v sobě ukrývá pořádný kousek nástroje. A bezesporu tomu tak bylo. Váha necelých sedm kilogramů a velkoryse pojatý vrchní panel nástroje dává cítit poctivé řemeslo. Pro muzikanty v pohybu to znamená cestovat s poměrně těžkou klaviaturou, nicméně má to i své výhody. Zaprvé, nástroj svým provedením působí velmi robustně a snese náročný pódiový režim. Za druhé, stabilně sedí jak na stole, tak na klávesovém stojanu. Kdo se do kláves při hře rád trochu opře, ten ví, o čem je řeč. Když už jsme se dotkli klaviatury, ta podle označení v názvu nástroje oplývá rozsahem 61 kláves, tedy celých pěti oktáv. Kromě rychlostní je vybavena také tlakovou citlivostí. O jejích kvalitách a pocitu ze hry se ještě zmíníme.

Akai MPK261 je proveden v elegantním matném černém plastu, ale dolní strana s červeným lakováním prozrazuje kovové šasi. Vrchní panel obsahuje zleva kolečka Pitch Bend (ohýbání tónu), Modulation (volně přiřaditelný kontrolér), pětici tlačítek DAW Control, která jsou volně přiřaditelná např. funkcím sekvenceru a dále šestnáct rychlostně i tlakově (!) citlivých padů s barevným podsvícením. Následuje centrální sekce panelu s displejem a souvisejícími tlačítky, enkodérem a sekcí DAW Transport. Nabídku vrchního panelu uzavírá osm rotačních enkodérů, faderů a tlačítek, opět volně programovatelných.
Na zadní straně najdeme panel připojení všech vstupů a výstupů: MIDI In a Out, USB, konektory dvou spínačových pedálů a jednoho kontinuálního a zdířku nepovinného napájecího adaptéru, který je nutno si dodatečně obstarat tehdy, pokud namísto USB připojení využijeme pouze klasické MIDI. Přístroj plní požadavky tzv. Class Compliant standardu, není tedy nutné instalovat ovladače.
Obrázek
Klaviatura
Akai MPK261 je vybaven kvalitní klaviaturou s rychlostní (Velocity) a tlakovou (Aftertouch) citlivostí. Už první dotyk ukazuje na to, že se vezeme ve vyšší třídě. Dokonce se dá říci, že svojí kvalitou předčí mnohé moderní nástroje typu workstation s cenovkou kolem dvaceti tisíc korun. Délka kláves je trochu menší než třeba u klaviatur M-Audio, ale na pocitu ze hry a rychlosti odezvy to nic nemění. S největší pravděpodobností se jedná o výrobek osvědčeného dodavatele Fatar, ale potvrdit tuto domněnku se nepodařilo. Trochu připomíná klaviaturu např. syntetizéru Clavia Nord Lead 2x, ale nepůsobí zdaleka takovým „pérovým“ dojmem. Vedení kláves je přesné, podobně i horní a dolní dorazy. Aftertouch funguje také velmi přesvědčivě - je znát potřebný bod zlomu, od kterého začíná tento kontrolér vysílat.

V globálních parametrech je možno tvarovat křivku převodní charakteristiky rychlostní citlivosti, nastavit celkový ofset a také diferencovat citlivost zvlášť pro bílé a černé klávesy. Tuto funkci jen tak jinde nenajdete - přesto je to věc, kterou bychom rádi viděli u každého dospělého klávesového kontroléru či nástroje. Černé klávesy jsou totiž díky kratší páce při otáčení tužší nežli ty bílé, takže lze touto cestou citlivost vyrovnat. Velké plus!

Pady
Sada šestnácti dotykově i tlakově citlivých padů je další silnou stránkou nástroje. Svým provedením a funkcemi vychází z osvědčených přístrojů typu MPC. K dispozici je funkce přepínání bank padů, které jsou čtyři, takže máme v jednom programu možnost pracovat s až 64 pady. Specialitou je možnost nastavení různých barev podsvícení pro každý pad zvlášť. Pady využívají RGB LED podsvícení a v editačním režimu je možno vybrat jednu barvu ze šestnácti a to nezávisle pro stav zapnuto a vypnuto. Pady mohou, podobně jako programovatelná tlačítka, fungovat buď v režimu Momentary (mžikové tlačítko), nebo Toggle (přepínání mezi dvěma stavy).
Obrázek
Fadery, knoby, tlačítka
Další významnou sekcí jsou v dané kategorii přístrojů již obvyklé rotační enkodéry, fadery (tahové potenciometry) a tlačítka. Umístění této sekce zvolil výrobce zcela napravo, což se může zdát pro hraní např. pravou rukou a provádění žádané změny parametru VST nástroje nepraktické. Všechny prvky působí kvalitním dojmem, fadery jdou příjemně ztuha a enkodéry se neviklají. K dispozici jsou tři banky, takže máme k použití celkem 24 faderů, knobů a tlačítek. Také tlačítka mohou, podobně jako pady, fungovat jako mžiková nebo zapínací a jsou podsvětlena, tentokrát žlutou barvou bez možnosti změny. Zajímavostí je, že kromě MIDI kontrolérů, povelů Program Change a Note lze libovolnému tlačítku přiřadit funkci stisku jednotlivé klávesy počítačové klávesnice nebo jejich kombinace (např. [Shift] + [Alt], [Control] + [Shift] + [Alt] apod.) a dálkově tak řídit funkce, ke kterým se pomocí standardních MIDI povelů nedostaneme. Přímo pod rukou lze tak mít například ukládání projektu atd.

Arpeggiator a zóny
Akai MPK261 nabízí klasický arpeggiator, který známe např. z některých syntetizérů. K dispozici jsou jak klasické modely (Up, Down, Random), tak dvojité módy, kdy je každá nota zahrána dvakrát. Dále jsou k dispozici režimy Inclusiv (režim nahoru - dolů s opakováním nejvyšší noty), Exclusiv (totéž, jen se horní nota neopakuje) a Chord (opakování celého akordu současně). V každém ze zvolených režimů lze nastavit počet kroků patternu (až šestnáct) a zvolit, zda se daný krok ozve či ne. Tak lze i s poměrně jednoduchým arpeggiatorem naprogramovat složitější rytmické sekvence, modifikované zahranými klávesami. Tempo arpeggiatoru lze řídit buď vnitřním generátorem s možností vyťukání zvolených rytmických hodnot (Tap Tempo), nebo z externích MIDI hodin.

Klaviatura může vysílat data not na dvou různých MIDI kanálech a to v režimu Split. Tyto dvě zóny pak dělí nastavitelný bod (Split Note) a na každé ze zón lze filtrovat některé povely pro vysílání: Pitch Bend, Modulation, pedály, arpeggiator apod. Zóny nelze bohužel samostatně transponovat, k dispozici je pouze možnost celkové změny transpozice klaviatury. Nastavení zón se ukládá spolu s ostatními parametry do programu.

ObrázekProgramování
Kompletní sadu přiřazení konkrétních MIDI povelů k jednotlivým fyzickým prvkům lze uložit jako Program. Těch je k dispozici celkem 30. Jsou připraveny šablony pro běžné DAW programy a nástroje. Programy lze buď jednotlivě, nebo jako celek zálohovat do počítače ve formátu SysEx. Domnívám se, že programů je obecně na přístrojích obdobného typu k dispozici málo. Pro práci v DAW sekvenceru to jistě stačí, ale pro živá vystoupení by se hodilo mít třeba 128 kompletních nastavení nástroje. Toto omezení lze naštěstí trochu zmírnit např. tím, že si na jednotlivé pady nebo tlačítka nastavíme povel Program Change (včetně volby banku) a během skladby můžeme měnit zvuky připojeného hardwarového nebo softwarového nástroje. Určitě by se hodil také softwarový editor, ale i tak je programování přímo na nástroji díky kvalitnímu displeji a dalším prvkům pohodlné.

Přibalený software
Spolu s nástrojem dostane uživatel k dispozici celou sadu programů pro okamžitou práci. Jednak je to známý sekvencer pro živá vystoupení v odlehčené verzi Ableton Live Lite, syntetizér Hybrid 3 od AIR Music Tech, dále dva nástroje SONiVOX (klavír Eighty-Eight Ensemble a Twist 2.0) a konečně Akai Pro MPC Essentials.

Závěrem
Akai MPK261 představuje bezesporu velmi zdařilý produkt, který jak svým řemeslným provedením, tak funkcemi a výbavou míří do vyšší třídy klaviatur pro studiové nebo live využití. Kvalitní klaviatura s tlakovou citlivostí, kvalitní pady s RGB podsvícením, knoby, fadery, tlačítka, arpeggiator a spousta dalších možností předurčuje nástroj pro každodenní nasazení v rukou profesionálů. Mírně vyšší cena je oprávněná a to jak vzhledem ke zmíněné kvalitě a robustnosti, tak i bohaté softwarové výbavě, kterou uživatel získá spolu s nástrojem. Akai MPK261 není zkrátka jen další v řadě dostupných klaviatur pro zadávání not do sekvenceru a řízení DAW. Je vydařeným rozhraním muzikant - stroj, na který je zkrátka radost hrát hudbu.

Výrobce: Akai Professional
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět