Arturia Spark 2

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Arturia Spark 2

Příspěvek od jindrich » 22 črc 2014 09:22

Nová verze kreativního bicího nástroje.

V lednu letošního roku přibližně po třech letech od oznámení původní verze na NAMM 2011 byla odhalena nová celočíselná verze slibující nejen kosmetické, ale i poměrně zásadní změny a nové funkce. Já osobně Spark už několik let používám a to v jeho plné verzi s původním HW kontrolérem. Byl jsem tedy velmi zvědavý, kam se produkt posunul a zda došlo k změně některých konceptů, které podle mého názoru zbytečně komplikovaly jeho používání. Velmi pozitivní na dnešní poměry je ovšem již to, že nová verze je pro majitele HW (ať už původní nebo zmenšené verze LE) zcela zdarma.

Letmé připomenutí původního nástroje
Spark vyšel úplně původně jako ucelený nástroj s vlastním HW kontrolérem s osmi bicími pady a mnoha otočnými ovladači - např. třemi ke každému kanálu/padu a ke všem základním funkcím. Dalšími ovládacími prvky jsou XY dotykový pad pro práci s efekty a 16 tlačítek pro ovládání krokového sekvenceru. Nástroj je kompletní 16stopý bicí automat s 64krokovým interním sekvencerem, automatizací parametrů a mixu s interními plug-iny. Součástí je také poměrně bohatá banka bicích sad podle různých stylů (zejména současných elektronických) obsahující jak zvuky, tak rytmy jako takové. Zvukové sady jsou poskládány ze tří zdrojů - samplů, modelu analogového syntezátoru a matematického fyzického modelu. Na první pohled nejzajímavější vlastností Sparku byla vždy rozhodně možnost prostě zapnout a tvořit rytmy, aniž by člověk měl neustále v ruce myš a koukal na obrazovku. Není problém kopírovat jednotlivé smyčky, nahrávat automatizaci atd. Kromě původní verze nazvané Creative Drum Machine a dodávané s kontrolérem byly ještě vydány odvozené Vintage Drum Machines, Dubstep a EDM a následně kompaktnější verze kontroléru nazvaná SparkLE.

Velké změny GUI
Grafické uživatelské rozhraní zažilo skutečně výrazné změny. Hlavní obrazovka je stále tvořena virtuálním zobrazením hardwarového kontroléru (na výběr je buď klasický, nebo zmenšený SparkLE). Nejzásadnější změnou je přechod na záložky z původního sice poměrně originálního, ale nepříliš intuitivního a praktického „vertikálního stylu“. Nad hlavní obrazovkou se totiž v původní verzi rozbaluje horní a dolní přídavná část grafického rozhraní, což zejména při použití plug-inu pro VST rozhraní nebylo úplně jednoduché. Přece jen máme v DAW většinou otevřeno mnoho oken a nutnost scrollovat ještě uvnitř okna plug-inu věci komplikuje. Navíc se každá část stejně přepínala k ovládání různých částí, museli jsme si ale pamatovat, kde je co. Např. sekvencer byl v horní části a mix a knihovna v části spodní... Nynější varianta je mnohem hezčí a přehlednější. K dispozici máme osm záložek - Main, Sequencer, Song, Studio, Modular, Mixer, Library a Prefs. Pojďme si je projít, abychom získali velmi dobrou představu o nové struktuře nástroje.

Main - již zmiňovaná virtuální podoba hardwarového kontroléru, všechny prvky reagují naprosto stejně včetně malého displeje.
Obrázek
Sequencer - tady došlo také k výrazným změnám. Zejména zmenšení prvků a možnost vidět sekvence všech 16 nástrojů najednou (oproti dřívějším 8) velmi pomáhá a nyní také vidíme 32 kroků na stránce a ne jen 16. Proměny parametrů máme nyní pod kontrolou na stále viditelné liště ve spodní části, čili ne rovnou pod danou stopou s nutností přepínat jako u původní verze. Celkově sekvencer nyní silně připomíná MIDI editory z klasických programů jako Cubase nebo Logic, což je rozhodně pro integraci do zaběhnutých pracovních postupů velkým přínosem. Nově také můžeme přímo ze sekvenceru provádět export zvolené smyčky jako MIDI regionu nebo zvukového souboru, což je skvělá funkce, předtím trochu nepochopitelně lokalizovaná v podzáložce okna knihovny. Také přímo zde nyní volíme, který ze zmiňovaných exportů chceme provádět, nikoli v hlavním menu nastavení jako dříve.
Obrázek
Song - sekce určená pro řetězení smyček je také výrazně předělána. Hlavní novinkou je rozdělení skladby na 16 segmentů a možnost je spouštět ve speciálním módu pomocí tlačítek přímo z kontroléru. Můžeme tak snadno měnit formu skladby a to je rozhodně zajímavá možnost směrem ke stále populárnějšímu živému smyčkování a tvorbě elektronické hudby přímo při vystoupení. Jinak máme stále čtyři banky po 16 smyčkách, takže můžeme využívat původní koncept přepínání smyček pomocí kruhu tlačítek kolem hlavního otočného ovladače.
Obrázek
Studio - část programu určená pro volbu a detailní nastavení jednotlivých zvuků. Výhodou je rozhodně to, že je větší - v původní verzi šlo o jakési 3/4 okno. Nyní máme přehled o všech stopách najednou i v detailnějším pohledu se zobrazenými ovladači pro hlasitost a panoramu a není třeba nic přepínat. Středový panel byl předělán na jakýsi rack, kde nahoře je nástroj a jeho 12 ovladačů - kromě základních parametrů je to ještě šest makro ovladačů nastavitelných uživatelem. Druhá pozice obsahuje u samplovaných nástrojů ovládání sampleru a zobrazení zdrojové vlny, obdobně při přehrávání REX souborů. Dolní pozice jsou pro efekty, které jsou stále jako plug-iny v integrovaném mixu, nově k nim ale máme přístup i odsud, což je podle mě velmi pohodlné. Jediné co bych vytknul je fakt, že při volbě zvuku z menu zmizelo v rámci jednotlivých kategorií rozdělení podle typu zdroje (tedy virtuální analog, sample nebo fyzikální model). To je sice možné v záložce Library, ale myslím, že to mělo zůstat i ve studiu pro rychlé zaměňování zvuků. Zejména proto, že přibyl čtvrtý zdroj zvuků a to přehrávač REX souborů (tedy upravených souborů s vyznačenými zlomovými body a tempem).
Obrázek
Modular - zcela nová záložka umožňující nahlédnout pod kapotu a změnit zapojení. Fanoušci Native Instruments Reaktor a podobných prostředí jistě uvítají možnost takové práce uvnitř bicí stanice. Můžeme tak měnit parametry fyzikálního modelu a pracovat s moduly jako je Karplus-Strongův algoritmus pro modelaci chvění struny atp. Velmi zajímavých je i šest makro ovladačů, kterým můžeme přiřadit až čtyři parametry najednou a, jak jsem již zmiňoval, uvidíme je i v sekci Studio. Za zbytečnou komplikaci považuji to, že v menu pro volbu nástroje pro jeho úpravu nevidíme názvy jednotlivých navolených zvuků, ale pouze generické „Instrument 1..16“ a musíme se tak často vrátit zpět do záložky Studio, abychom zjistili, který je který.
Obrázek
Mixer - mix se původně nacházel ve stejné části jako Studio, čili i on je teď větší a přehlednější. Počet všech prvků zůstal stejný (2x Aux a dvě pozice pro efekty na každé stopě). Nově zvolený grafický styl je ale podle mě velmi vydařený a hlavně u zvoleného kanálu vidíme grafická rozhraní na něm běžících efektů v rackové pozici v horní části mixu. Původní verze pro zobrazení efektů skryla fadery. Nová jsou i samotná rozhraní všech efektů, která následují současný trendy vintage styl, což mně osobně ani trochu nevadí. K dosavadním 12 plug-inům přibylo šest nových, vesměs velmi kreativního charakteru - jedná se o Analog Chorus, Analog Delay, PitchShift Chorus, Leslie, Vocal Filter a Graph EQ (který doplňuje původní parametrický ekvalizér). Efekty se mi líbí, mají intuitivní ovládání a je na nich vidět zkušenost firmy Arturia s modelováním analogových zařízení (v jejich případě samozřejmě hlavně syntezátorů).
Obrázek
Library - původní koncepce knihovny obsahovala efektní cyklování „obalů“, jaké známe z chytrých přehrávačů hudby. Nebylo to ale příliš praktické a ke změně došlo ještě v rámci první verze produktu. Nově nastavený koncept dynamických kategorií byl dotažen v současné verzi. K dispozici tak máme poměrně jednoduchý a přehledný systém, jak vyhledávat materiál - ať už Project, tedy soubor nastavení zvuků a smyček, v podstatě kompletní skladby, nebo třeba jen jednotlivý zvuk, který si můžeme poslechnout a rovnou nahrát na některou z pozic nástroje.
Obrázek
Závěr
Musím říct, že jsem ze změn nadšený. Až na drobnosti je vnímám pozitivně a navíc to, že je pro majitele původní plné verze tento update zdarma, je v době placení pomalu za každý chyby opravující patch téměř neuvěřitelné. Uživatelé odvozených produktů (Vintage Drum Machines, Dubstep a EDM) obdrželi zvýhodněnou nabídku pro upgrade. Nový kabát je skutečně výrazně přehlednější, více podobný přístupům v DAW a zároveň zachovává to, čím byl Spark zajímavý, takže se není třeba bát, že bude nutné učit se nové postupy. Možnost zasahovat do modulů struktury jednotlivých zvuků přímo uvnitř je také parádní a nový přístup k Song módu a možnost přehrávat REX soubory otevírá další možnosti pro živé vystupování.

Jindřich Kravařík

Výrobce: Arturia
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět