Austrian Audio OC-S10

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 45
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Austrian Audio OC-S10

Příspěvek od Petr Los »

Velkomembránový kondenzátorový mikrofon.
10. 11. 2025

Už moje první setkání s mikrofony rakouské firmy Austrian Audio bylo velmi podnětné a inspirující. Tato firma, existující od roku 2017, staví své produkty především na špičkové kvalitě a vysoké úrovni zvukového záznamu. Většina managementu i elektrokonstruktérů přešla do firmy Austrian Audio od AKG z důvodu nesouhlasu s její globální firemní politikou. Austrian Audio chce totiž být i nadále výrobcem skutečně špičkových mikrofonů pro opravdové profesionály. Jejich mikrofony musí obstát i v těch nejnáročnějších záznamových situacích jak ve studiu, tak i v terénu.

ObrázekVšestranný mikrofonní zázrak z Eitnergasse 15, Wien
Mikrofon je uložen ve velkém aluminiovém kufru, který ho díky pěnovému polstrování spolehlivě ochrání před nevlídným zacházením. První, co dozajista upoutá oko novopečeného majitele po otevření kufříku, je elegantní skřínka z leštěného dřeva černé barvy s červeným logem a nápisem AUSTRIAN AUDIO. Vpravo v kufříku se pod sebou nachází popfilter vyrobený z velice zvláštního materiálu a celokovový masivní odpružený držák, též zajímavé a neobvyklé konstrukce.

Otevírám dřevěnou krabičku, chvilka napětí a mikrofon je na světě. Mikrofon má hmotnost 0,69 kg a rozměry 63 x 63 x 205 mm. Rozhodně tedy nejde o žádného drobečka. Disponuje dvojitou kapslí CKR12, která je kryta dvojitou ochrannou mřížkou. První hrubší, zajišťuje ochranu kapsle, druhá jemnější pak zabraňuje průniku nechtěných fonačních hlásek a výdechům. To ještě zdokonaluje přidaný popfilter, ale o tom až dále.

Ovládání OC-S10
Mikrofon je vyveden v matně černé barvě se zlatým potiskem funkcí, což mu dodává nádech opravdu něčeho výjimečného. Na černém těle se nachází tři otočné prstence pro volbu důležitých parametrů. První, vrchní prstenec – útlumový pad – umožňuje nastavit útlum 0, -10 dB, - 20 dB. Tyto útlumy ocení mistr zvuku zejména při záznamu opravdu hlasitého zdroje. Tehdy je potřeba přizpůsobit mikrofon síle zdroje. Týká se to zejména snímání kytarových a baskytarových boxů, bicích či žesťových nástrojů.

Druhým prstencem si můžeme nastavit ořez spodních frekvencí tzv. Low cut filtr. Výrobce nám umožnil ořezávat frekvence hned tři: 40 Hz, 80 Hz a 160 Hz. Tato funkce je skvělá, pokud snímáme nástroj či hlas, který má vyšší zvuk a do spodních frekvencí by nám tak pronikalo pouze nechtěné hučení.

Třetí, spodní prstenec umožňuje uživateli využívat plnou paletu směrových charakteristik od kulové, widekardioidní, přes kardioidní, osmičkovou a duální (oboustrannou). A cože je myšleno “oboustrannou” či duální charakteristikou? Inu jednu z velkých vychytávek rakouských konstruktérů. Náš testovaný OC-S10 má totiž hned dva plnohodnotné XLR výstupy. Pokud zapojíte do záznamového zařízení oba tyto výstupy (při jejich zapojování musí být nejprve připojen hlavní výstup přední kapsle, pak teprve výstup zadní kapsle) a nastavíte na prstenci oboustranný záznam, pak nenahráváte zvuk pouze přední kapsle, ale zároveň i zadní, přičemž signál každé z obou kapslí bude přenášen samostatně.

Trocha údajů
Frekvenční rozsah mikrofonu je 20 Hz - 22 000 Hz, citlivost 14 mV/Pa, max., akustický tlak 147 dB SPL (157 dB SPL), vlastní hluk: < 8 dB SPL(A), impedance 108 Ω (symmetrical), equivalent noise level 8 dB SPL (A), napájení 48 V (< 3 mA).

Rafinované příslušenství
Jak jsem psal již v úvodu, mikrofon je dodáván spolu s odpruženým držákem a popfiltrem. Obojí, ač normálně běžné, je v tomto případě pěkně vymakané. Držák je celokovový, skládá se z dvou půloblouků, které jsou vzájemně spojeny dvěma kolmými kulatými stojkami. Na spodní straně se uprostřed půloblouku nachází závitová skruž pro upevnění mikrofonu do držáku. Ten lze umístit jak nastojato, tak i do visící polohy. Někteří zvukoví mistři totiž zavěšení mikrofonu shora dolu upřednostňují. Na zadní straně pavouka je umístěn kuličkový kloubový úchyt, díky němuž je mikrofon možné bezpečně natočit do jakékoliv polohy.
ObrázekObrázek
Na vrchním půloblouku jsou čtyři malé výstupky, které se tváří jako jakési šrouby držící pohromadě celého pavouka, ale všechno je jinak. Když jsem poprvé vzal do ruky onen popfilter, říkal jsem si, jak ho mám k mikrofonnímu držáku připevnit? Jen tak zkusmo jsem se s ním přiblížil k pavouku a on se náhle přicvakl ke konstrukci. Vše bylo hned jasné. Ony malé výstupky jsou totiž magnety, díky nimž se popfilter bezpečně přichytne k držáku ve správné vzdálenosti. Opět je jedno, zda je mikrofon v poloze visící či stojaté.

Popfilter není klasický síťovaný kotouč, jak ho všichni známe, ale jakási půlkruhová zábrana vyrobená z bezrámové kovové pěny, která bezpečně zabrání průniku retných labiál či větru do záznamu. U tohoto filtru navíc nehrozí vznik nepříjemného hřebenového filtru. Díky poréznímu materiálu, z něhož je vyroben, funguje opravdu velice spolehlivě. Pokud popfilter nasadíte na magnety, vždy se vám tento chytne přesně do stejného místa. I to mají konstruktéři od Austrian Audio hodně vymakané.

Do boje
Vždy, když testuji mikrofony, začínám mluveným slovem. To odhalí mnoho - různé frekvenční díry, syčení, placatý či přebasovaný zvuk. Započal jsem tedy vlastním mluveným slovem a natáčel přímo v zatlumené režii. Audiocesta vedla přes lampový preamp UAD 610 solo, dále přes deaktivovaný equalizer Pultec (to kvůli využití vstupního a výstupního trafa a elektronek) a přes legendární optokompresor SC 2,2. Komprese však byla zcela minimální. Na mikrofonu jsem měl nastavenu kardioidní směrovou charakteristiku. Výsledný zvuk (jak sami můžete posoudit) je velice plný a pevný, ale zároveň jemný v detailu. Nemá ani moc basů, ani moc výšek, krásně plyne (mluvené slovo: úryvek z knihy D. Forró – Domácí nahrávací studio).
Další ukázku téhož mluveného slova jsem tentokrát použil s kulovou charakteristikou. U této charakteristiky mizí mnohdy nepříjemný proximity efekt a zvuk k sobě přibírá vzdušnost prostoru, kde se natáčí. Znám hodně mistrů zvuku, kteří točí zpěv radši na kouli než na kardiodu.
Druhým způsobem, jak se poprat s mikrofonním testem je ženský zpěv. Pozval jsem si na to svou dceru, která jednak zpěv vyučuje a jednak je zpěvačkou v několika různorodých kapelách a swingových orchestrech. Protože jsem ji točil už mnohokrát, vím, že má více sykavek a úplně nejlepší volbou je pro ni páskový mikrofon, protože některé kondenzátory její sykavky hodně vytahují. Nejprve zazpívala kousek cvičné legátové vokalízy a následně pak kousek písně bez doprovodu. Zde se již objevují sybilanty. Musím však říci, že vůbec nepůsobí ostrým usyčeným dojmem, ale naopak v pohodě plynou spolu s dalším textem a neruší poslech. Obě tyto ukázky byly natočeny v kardioidním režimu. OC-S10 produkuje velmi brilantní a živě plastický zvuk, ve který má lehkost a vzdušnost a jemné valéry ženského zpěvu pak posluchač vnímá až do úplného pianissima.
Zpěv je tedy OK, ale co třeba snímání kytarového aparátu; jakpak asi tenhle mikrofonní krasavec obstojí? Vytáhl jsem jedno z malowattážních komb, které máme ve studiu k dispozici pro natáčení. Tím kombem byl Marshall Class 5, které používal i Joe Bonamassa. Je to takový zmenšený a zeslabený Marshall Bluesbreaker (i tak vypadá) a má oldschool sound. Jako kytaru jsem použil Telecastera, protože se, myslím, mají hodně rádi a rozumí si spolu. Vyrobil jsem krátkou kytarovou ukázku dvou partů křáplé crunchové kytary dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Jen doufám, že mi to kytaristi odpustí?
Obrázek
Jako preamp jsem tentokrát použil channel strip ATC-2 od Malcolma Tofta. Má hodně neutrální zvuk a vydává nezkreslené svědectví o našem mikrofonu. Zvuk natočené ukázky mě opět oslovil svým plným a prokresleným soundem. Mikrofon velice věrně zachytil zvukový obraz snímaného aparátu. Je jiskřivý, ale není přitom ostrý. S hlasitostí nebyl vůbec problém, protože útlum až -20 dB si dokáže poradit s každým křiklounem. Aby řeč nestála, ještě jsem vyzkoušel snímání čistého beglajtu z větší dálky v kulovém režimu. I zde s úspěchem.
Při poslední ukázce jsem prubnul aktivaci obou mikrofonních kapslí. Mikrofon jsem tentokrát natočil k sobě bokem tak, aby každá z kapslí zabírala jednu stranu prostoru. Jen jsem litoval, že zrovna netočím akustickou kytaru a proto přišlo na řadu opět krátké mluvené slovo. Šíře prostoru je u této ukázky jasně slyšet. S tímto mikrofonním modem se vůbec dají dělat kousky, které s obyčejnou kardioidou nikdy neuděláte.
Aby toho nebylo málo, je tu ještě jedna vychytávka, kterou pro nás konstruktéři od Austrian Audio připravili. Tou jsou volně stažitelné plug-iny určené k postprodukci nahrávek natočených tímto mikrofonem a to PolarDesigner a StereoCreator. Pomocí PolarDesigneru můžete měnit charakteristiku mikrofonu, fáze, proximity efekt, až pět různých frekvenčních pásem a mnoho dalších jeho parametrů nejen během záznamu, ale i v postprodukci. StereoCreator se zase bezpečně postará o stereofonní rozložení vašeho náběru v duálním režimu obou kapslí. Samotné plug-iny jsou dostupné ve formátu Mac/PC VST3, AU, AAX pro multitrackery Pro Tools, Cubase Ableton Live, Logic a další.

Co dodat závěrem
Mikrofon OC-S10 je zcela jistě vlakovou lodí rakouské firmy Austrian Audio. Už když jsem testoval jejich modely OC818 a OC18, tak jsem nabyl jistoty, že jde o konstrukčně i zvukově skvělé mikrofony. OC-S10 však laťku mého dojmu posunul asi o dva metry výše. Je to mikrofon, který brzo nebude chybět ve všech velkých nahrávacích studiích. Je skvělý po všech stránkách. Víc k tomu už nemohu říci, snad vám jen popřát, ať je váš život stejně jiskřivý a jasný jako zvuk OC-S10.

Výrobce: Austrian Audio
Zapůjčil: Audiomaster CZ a.s.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět