Avantone CLA-10A

Odpovědět
milos_makovsky
Příspěvky: 1
Registrován: 05 čer 2002 12:20

Avantone CLA-10A

Příspěvek od milos_makovsky »

Starý dobrý sound v novém balení.
26. 11. 2020

Většina studiových zvukařů a pracovníků jistě zná, v lepším případě i vlastní, staré dobré monitory pro postprodukci Yamaha NS-10M. Ty se ale asi před deseti roky přestaly vyrábět a sehnat náhradní díly je zdlouhavá pátrací akce s velmi nejistým výsledkem. Vlastně byla. Americká značka Avantone totiž přišla s reissue těchto studiových etalonů, a to ve dvou variantách. Pasivní CLA-10 a aktivní CLA-10A. Zvukoví režiséři mohou zase klidně spát.

Něco málo z historie
Všichni profesionální studioví zvukaři potřebují při mixu kontrolovat zvuk na malých středových bednách, aby věděli, co se stane, až bude zvuk přehráván z komerčních zařízení. V 50. až 70. létech minulého století tuto funkci zastával jeden celopásmový Auratone 5C, na němž se kontroloval i mono poslech. Tak vznikaly nahrávky Elvise, Beatles i Rolling Stones. V roce 1978 je ale nahradily dvoupásmové Yamaha NS-10, které byly mnohem felxibilnější, reprodukovaly širší pásmo a zejména byly koncipovány jako stereofonní poslech. Po několika obměnách se díky své univerzálnosti postupně staly jakýmsi povinným vybavením většiny světových studií.

Když byly před léty monitory nahrazeny novou sérií, vyslyšela americká značka Avantone volání zoufalých studiových zvukařů a spojila s dlouholetým zkušeným zvukovým matadorem Chrisem Lordem-Algem, který je podepsán pod celou řadou světových nahrávek (James Brown, Prince, Joe Cocker, Tina Turner, Madonna, Rolling Stones, Bruce Springsteen) a spolupracoval se světovými značkami na tvorbě plug-inů (Universal Audio, Waves). Společnými silami zúročili své zkušenosti a vyvinuli klon dlouhodobě nejpoužívanějších studiových monitorů CLA-10 a jeho aktivní verzi CLA-10A.
Obrázek
Popis monitorů
Po vybalení z několika krabic a igelitových obalů (vzpomněl jsem si, že před 30 roky byly mé NS-10M zabaleny prakticky stejně) vás nečeká žádné překvapení. Doopravdy z obalů vylovíte skutečné staré-nové poctivé „Yamahy“. Bytelný kabinet s uzavřenou ozvučnicí je podýhován a namořen načerno. Celková konstrukce se zdá být poctivá s dobrým dílenským zpracováním.

Přední panel je osazen tradičně bílým 7“ basovým reproduktorem a 1,5“ výškovým měničem, který je proti mechanickému poškození chráněn drátěnou síťkou. Jen nápis napovídá, že se jedná o Avantone CLA-10A. Pod nápisem je podpis Chrise Lorda-Algea.

Zadní panel je u pasivního modelu identický s předlohou (až na jiný typ reproduktorových svorek). Aktivní verze monitorů se samozřejmě při pohledu zezadu značně liší. Největší část tvoří chladič výkonového zesilovače. Na jedné straně je síťový vypínač, volič napětí, který je před nechtěným přepnutím chráněn plexisklovou krytkou. Vedle něj je eurokonektor pro napájecí kabel; u nových monitorů je přelepený informačním štítkem, aby uživatel překontroloval nastavení napájecího napětí. Na opačné straně je dvojice analogových vstupů označená INPUT; symetrický je vyveden na kombo konektoru XLR/TRS, vedle něj je nesymetrický s konektorem RCA. Při zapojení monofonního konektoru TRS do kombo konektoru se znesymetrizuje i tento vstup. K odstranění problémů se zemnicí smyčkou slouží přepínač GND Lift, který odpojí zem napájecího zdroje od země signálové části zesilovače. Zbývají dva otočné ovladače s drobnými aretacemi, díky nimž se snadno a přesně nastaví požadované hodnoty. Prvním VOLUME se nastavuje hlasitost/citlivost monitoru a to dokonce od pozice OFF, druhý s poněkud tajemným označením VTPC. Jeho funkci si objasníme dále.
Obrázek

Subjektivní poslechový test
Hned v prvních vteřinách poslechu se mně ulevilo, neboť z beden se linul zvuk mému uchu důvěrně známý. Je jasné, že Chris i tým Avantone trefili přesně do středu i do středů, protože konkrétní středový šťavnatý zvuk je charakteristický pro NS-10M a k mému potěšení i pro CLÁčka. V další fázi poslechu jsem měl pocit, že výšek je nepatrně méně. To ale pouze do doby, než jsem instinktivně sáhnul na kouzelný knoflík VTPC. Ihned se vše rozzářilo; zvuk i můj obličej.

VTPC je regulátor, kterým se dá plynule přecházet od frekvenční odezvy dřevních monitorů NS-10 z roku 1978 až k barvě novějšího modelu NS-10M z roku 1987. Přiznám se, že starší model jsem neměl možnost slyšet a nemohu posoudit rozdíl; podle dohledaných pramenů měl jiný typ výškového reproduktoru, tedy logicky jinou frekvenční odezvu na vyšších středech a výškách. To ale není podstatné. Důležité je, že si uživatel může Avantone CLA-10A přizpůsobit podle vlastní potřeby, aniž by to jakkoli ublížilo základní funkci těchto kontrolních postprodukčních monitorů.
Obrázek

Vlastní poslech
Nastavil jsem VTPC ocejchovaný v % zhruba do 1/3 dráhy, což podle poslechu odpovídalo mým NS-10M, a vrhnul jsem se do poslouchání a pitvání rozdílů ve zvuku ukázek různých žánrů. Pro poslech jsem vždy volil krátké úseky konkrétních skladeb a pak jsem se přepínáním snažil dobrat rozdílů. Zde je nutno podotknout, že drobnou nevýhodou je směrovost obou párů monitorů. Jak mých NS-10M, tak nových CLA-10A. Naštěstí má člověk v postprodukčním studiu svoji vychytanou pozici, v které si lebedí a věnuje se práci... Mimochodem jsem bedny testoval naležato i nastojato (já vždy naseďato). No, a protože je prakticky nemožné umístit monitory do identických pozic, je důležité zaujmout správnou pozici s ohledem na tuto okolnost.

Oba páry se chovaly prakticky stejně a rozdíly byly v řádu pocitů a nuancí, což jen potvrzuje, že se dílo zdařilo a v CLA-10 máme kvalitní nástupce NS 10M (nejedná o poslechové monitory, ale o pracovní postprodukční nástroj studiových zvukařů). Odezva byla na obou příjemná, nadhodnocené středy (tak charakteristické pro tento typ monitorů) odhalovaly detaily – zajímavosti i případné nešvary nahrávek. Na basech se zdály nové CLA-10A výraznější, důležité středy pocitově podávaly přesněji moje NS-10M. Zajímavé byly nejvyšší kmitočty, kde se zdály Avantone mírně jasnější. Zde je ale nutno přiznat, že moje NS-10M pocházejí z minulého století, ba i tisíciletí...

To všechno ale byly detaily, které ucho zaslechlo při pozornějším zkoumání. Důležité je, že všechny tyto charakteristiky se projevovaly stejně na více žánrech. Od vážné hudby, přes big band, jazzový kvartet, country, pop, bigbít, rock až po metal. Na všech nahrávkách bylo slyšet detaily, rozdíly mezi nahrávkami i případné nedostatky.
Obrázek

Měření
Udělal jsem kontrolní měření frekvenční charakteristiky pomocí měřicího elektretového mikrofonu s kulovou charakteristikou ve vzdálenosti 100 cm před výškovým reproduktorem. Do monitorů jsem pouštěl růžový šum. Nejedná se o laboratorní exaktní měření a má jen orientační charakter. Nicméně mnohé může napovědět.

- Podle grafů mají CLA-10A vyváženější a vyrovnanější basy do 100 Hz. Toto pásmo ale nelze brát příliš vážně. Jednak měření v těchto pásmech není příliš průkazné, dále je toto pásmo u obou modelů silně potlačeno a konečně u těchto postprodukčních monitorů není nejdůležitější.
- Zajímavé jsou dva zdvihy kolem 150 Hz a 300 Hz, které jsou prakticky stejné u obou modelů. Prakticky shodný je i pokles zhruba okolo 400 Hz ale pokles na 700 Hz vykazují pouze CLA-10A.
- Nejdůležitější pásmo vyšších středů od 1 kHz je u obou monitorů obdobné s výkyvy, které jsou překvapivě větší u NS-10M. Co je ale pozoruhodné, že celé pásmo je podle grafu výraznější u nových CLA-10A. Tak výrazný rozdíl ale poslechový test nepotvrdil.
- Výšky od 8 kHz jsou zase vyrovnanější u Yamah, což u Avantone podtrhuje 5 dB pokles na 10 kHz, zdvih na 12 kHz a strmější pokles ke 20 kHz.
Obrázek
Poznámka: Zajímavý by byl srovnávací test dvou dlouhodobě používaných „stejných“ monitorů Yamaha NS-10M. Možná bychom dospěli i k výraznějším rozdílům. U mikrofonů, jejichž membrány jsou mnohem méně mechanicky namáhány než reproduktory, jsou změny při dlouhodobém používání obecně známým faktem.

Závěr
Monitory Avantone CLA-10A jsou plnohodnotnou náhražku už neexistujících etalonů postprodukční práce. Je užitečné, že se vyrábějí dva typy modelů. Aktivní CLA-10A a pasivní CLA-10, které jdou doplnit zesilovačem Avantone CLA-100. Samostatné dodávání náhradních basových a výškových reproduktorů a výhybka pro pasivní modely, to vše je skvělou a uklidňující zprávou jak pro majitele starých NS-10M tak i nových Avantone CLA-10 i CLA-10A. Dá se s klidem říct, že záměr tvůrců reissue legendárního studiového monitoru se zdařil na jedničku a podařilo se podruhé vstoupit do téže vody. Osobně si nedovedu představit studio bez těchto monitorů a jsem rád, že kdyby něco... vím, co pořídit.

Výrobce: Avantone
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Miloš Makovský
PROFIL AUTORA: Miloš Makovský
Skladatel, zvukař, aranžér, pedagog a kytarista zaujal kytarový svět ve 2. polovině 80. let zejména během svého působení ve skupinách Synkopy, Taxi a Pojazzie. Dlouhodobě se věnuje studiové práci a příležitostně koncertuje se svojí art rockovou kapelou NEOPAK. Své zkušenosti předává i jako učitel hry na elektrickou kytaru. Pro účely výuky sestavil vlastní modulární systém cvičení, díky němuž se žák může stát opravdovou kytarovou osobností s originálním rukopisem. V neposlední řadě se Miloš Makovský věnuje hudební a zvukové režii.

Odpovědět