Nová konkurence nejen pro Ableton.
30. 7. 2014
Na trhu je v oblasti DAW softwaru již nějakou dobu opravdu z čeho vybírat a nyní mají zájemci o pořízení nového programu další možnost. Touto možností je produkt zvaný Bitwig Studio, který pochází z rukou berlínských vývojářů. Mnozí z vás jistě vědí, že z tohoto města pochází také jeden ze současných lídrů na poli DAW softwaru, kterým je Ableton a ačkoliv se Bitwig Studio v celé řadě věcí inspirovalo u ostatních DAW, hlavní předlohou byl právě tento program.
Instalace
Proces instalace nevybočuje ze standardu. Nejprve je nutné si založit účet na stránkách výrobce. Pokud jste si nezakoupili krabicovou verzi, tak si instalační soubory stáhnete. Mezi DAW je standardem podpora Windows a OS X. Linux není mezi předními DAW podporován téměř vůbec. V tomto ohledu se však zřejmě blýská na lepší časy, protože Bitwig Studio je dostupné na všech zmíněných platformách v jejich 64bitové verzi. Instalace pro Linux je dostupná ve formě DEB balíčku, poté následuje online nebo offline aktivace.
Nejprve jsem vyzkoušel offline způsob, který ale nebyl úspěšný. Online aktivace však již proběhla bez problémů. Následně došlo na download nástrojů a zvukových bank. Najdeme zde zvukové sady dodané přímo Bitwigem, ale také ukázku samplů od Beatportu, Sample Magic,Wave
Alchemy a dalších. Celá instalace je pak zakončena konfigurací zvukové karty a MIDI kontrolérů.
Design
Jak již bylo naznačeno v úvodu, Bitwig Studio se nejvíce inspirovalo Abletonem. Tato skutečnost se odráží jak v pracovních postupech, tak i v oblasti designu. Bitwig Studio však posouvá obě tyto oblasti zase o kousek dál. Design programu již není tak minimalistický jako je tomu v případě Abletonu, ale používá již normální grafickou formu. Při práci pak nabízí Bitwig Studio díky celé řadě užitečných funkcí mnohem větší pohodlí a rychlost.

Jádro programu tradičně tvoří pohledy Arrangement a Session View, které doplňuje Media Browser, Device panel, Clip View a mixážní pult. Arrangement View nabízí hned několik nadstandardních možností zobrazení. Kromě klasického pohledu je k dispozici také kombinace Arrangement View a převráceného Session View, kde první zmíněný zabírá pravou část okna a druhý levou část. Poměr velikosti mezi oběma pohledy lze pochopitelně také nastavit.
Co si představit pod pojmem převrácené Session View? U standardního abletonovského Session View jsou klipy daného kanálu (sloupce) řazeny na řádcích. U převraceného Session View je kanál reprezentován řádkem a klipy daného kanálu jsou řazeny ve sloupcích. Toto převrácené zobrazení nám dále nabízí možnost nechat si zobrazit obsah jednotlivých klipů, což je v případě samplů waveform a v případě MIDI klipů notový zápis.
Co se týče mixážního pultu, konečně někdo vyslyšel volání uživatelů po tom, aby všechny kanály pultu zobrazovaly také seznam na kanálu použitých efektů, jako je tomu například u Logicu. Další novinkou jsou oddělitelné ukazatele výstupní úrovně, které jsou normálně součástí hlasitostního faderu. U Bitwig Studia můžeme tyto ukazatele zobrazit právě nad seznamem použitých efektů.

Podpora více monitorů
Snad všichni uživatelé Abletonu očekávali od verze 9 podporu více displejů. Bohužel tato velká očekávání nebyla při uvedení vyslyšena a uživatelé museli na tuto funkci čekat až do verze 9.1, která vyšla teprve před několika měsíci a v níž Ableton umožnil využití dvou displejů. Bitwig Studio šlo v tomto ohledu ještě dál - podporuje využití až tří displejů.
Při použití tří displejů máme k dispozici tři okna, která lze rozmístit na jednotlivé displeje. První okno (displej) zobrazuje Arrangement View. Druhé okno zobrazuje klasické Session View s mixážním pultem a třetí okno zobrazuje obsah klipu, tedy notový zápis nebo waveform aktuálního klipu. Při využití jednoho nebo dvou displejů musíme jednotlivé moduly programu dle potřeby přepínat. Pochopitelně, že při použití dvou displejů bude nutného přepínání méně.

Efekty, instrumenty a další funkce
Porovnání efektů, instrumentů a dalších funkcí Abletonu (Suite) a Bitwigu není jednoduchou věcí a to i přesto, že značná část těchto vlastností a následných pracovních postupů je u obou programů podobná. Vzhledem k podobnosti se tedy zaměříme především na viditelné rozdíly. Hlavním problémem je to, že někde má navrch Ableton a jinde zase Bitwig Studio, takže nelze jednoznačně říci, co je lepší. Každý totiž upřednostňuje něco jiného a tak se zde musí rozhodnout každý sám, zda v celkovém měřítku shledává lepším Bitwig Studio nebo Ableton.
Bitwig Studio nabízí jen jednu verzi, která obsahuje vše, kdežto u Abletonu je toto funkčně a cenově odstupňováno. Zjednodušeně řečeno, základní (jediná) verze Bitwig Studia je obdobou nejdražší verze Abletonu (edite Suite). Bitwig Studio ve své jediné verzi nabízí 25 audio efektů, 9 typů kontejnerů, 9 instrumentů, 3 modulátory, 5 MIDI efektů a dvě routovací zařízení. Každá z těchto kategorií plní svou specifickou funkci a možnost pokročilého řetězení různých zařízení dohromady tvoří unikátní modulární systém, který nabízí opravdu neomezené možnosti. Kompletní výčet všech zařízení najdete na stránkách výrobce pod záložkou Technická specifikace.
Dále nesmím zapomenout na velmi rozšířené možnosti řetězení zařízení a vzájemné ovládání jejich parametrů. Například u Bitwigem dodávaného syntetizátoru Polysynth můžeme pomocí hodnoty not nebo úrovně jejich intenzity ovládat další jeho parametry (ovládací prvky). A to ještě není vše. K Polysynthu můžete dále přiřadit další efekty (i externí), na které lze tuto funkci rovněž aplikovat. Ne vždy jsou však všechny kombinace ovládání dostupné. Polysynth není pochopitelně jediným zařízením, které toto dokáže. Stejným způsobem můžete například propojit audio modulátor s dalšími zařízeními, u kterých bude vybrané parametry ovládat (modulovat) audio signál z námi vybraného kanálu.
Vylepšení se dočkaly i makro potenciometry a side chain kanál u nativních zařízení, do kterého můžeme vkládat efekty (opět i externí). Na rozdíl od Abletonu, kde bylo nutné každé zařízení vkládat do Instrument Racku, zde již každé zařízení obsahuje osm vlastních makro potenciometrů, které lze využít k ovládání různých parametrů. Výhodou je, že zde můžeme nastavit směr i rozsah pohybu. Tato možnost se týká i předchozího odstavce.
Velmi podstatnou funkcí, kterou si u Bitwigu zamilujete, je možnost pracovat s několika projekty najednou včetně možnosti výměny hudebního materiálu mezi nimi. Další lahůdkou, kterou mnozí znají z jiných DAW, je možnost nastavit si při práci s MIDI materiálem pozadí, které zobrazuje waveform vybraného audio materiálu. Zajímavá je i možnost kombinace audio a MIDI materiálu ve stejné stopě. Co se týče použití VST plug-inů, i zde Bitwig Studio nabízí vylepšení. Veškeré plug-iny jsou totiž spouštěny v sandboxu a tak jejich pád vůbec neohrožuje funkčnost aplikace.
Na druhou stranu Bitwig zase na Ableton ztrácí v jiných oblastech. Naprosto nechápu absenci propojení Bitwig Studia s jinými DAW za pomoci technologie ReWire. Tvůrci programu sice argumentují možností použití alternativy v podobě programu Audio Jack Connection Kit. Tento program jsem vyzkoušel a bohužel musím konstatovat, že u mě zrovna toto řešení neoplývalo velkou stabilitou a nakonec se mi jej ani ve spolupráci s Bitwig Studiem nepodařilo zprovoznit.
Technologie ReWire je prostě lety prověřeným a zavedeným standardem. Její absence určitě odradí některé zájemce o tento DAW a musím říci, že oprávněně. Dnes je propojování DAWů celkem běžnou záležitostí. Asi nejznámějším příkladem je spojení Reasonu nebo FL Studia s Abletonem. V tomto případě nemusejí uživatelé FL Studia házet flintu do žita. Jeho tvůrci byli totiž prozíraví a nespoléhali pouze na technologii ReWire. FL Studio je k dispozici také jako VST plug-in a tak ho lze s Bitwig Studiem propojit pomocí této technologie.
Další oblastí, kde Bitwig na Ableton ztrácí, je konverze audia do MIDI formátu. Bitwig Studio totiž tuto funkci zcela postrádá. Ti, kdo používají Ableton na Live Act, budou zase možná postrádat crossfader s rozdělením kanálů na skupinu A a skupinu B. Aktuální verze Bitwig Studia nenabízí ani žádnou obdobu k abletonovskému Max4Live. Tohle však není žádnou překážkou pořízení Bitwig Studia, protože alternativy k Max4Live bychom se měli dočkat v příští verzi.
Bitwig Studio ztráci i v oblasti tutoriálů, což je samozřejmě logické, jedná se totiž o nováčkovskou daň. Ableton má v této oblasti mnohaletý náskok a na internetu tak můžete najít celou řadu tutoriálů. Řada z nich je komerčních, ale za celou dobu existence Abletonu vzniklo i mnoho kvalitních tutoriálů, které vytvořili samotní uživatelé. Tyto tutoriály jsou nejčastěji k vidění zdarma na videoportálu YouTube.

Zhodnocení
Musím konstatovat, že Bitwig Studio při své premiéře nasadilo laťku opravdu vysoko. Ze všech DAW se mi s ním pracovalo asi nejlépe. A to ještě nejsme u konce, protože vývojáři plánují v příštích verzích další zajímavé funkce, například již zmíněnou obdobu abletonského Max4Life. Za opravdu originální však považuji síťové funkce sloužící k propojení uživatelů za účelem jejich spolupráce na tvorbě hudby nebo společných vystoupeních. Na to si však budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat.
Vzhled hudebních aplikací pro značnou část producentů není důležitý, protože grafika není slyšet. Musím však uznat, že grafická prezentace Bitwig Studia mi ve srovnání s Abletonem přišla mnohem sympatičtější. Bitwig Studio však nabízí zajímavější věci než jen grafiku. Pochválit musím především vylepšené Arrangement View. Možnost zobrazení převráceného Session View společně s Arrangement View v jednom okně nám umožní jednoduché přetahování hudebního materiálu mezi těmito dvěma pohledy. Za revoluční pak považuji modulárnost bitwigovských zařízení, kde díky uplatnění modulace a jejich řetězení získáme nové nekonečné možnosti.
Možnost použití až tří obrazovek shledávám jako skvělý nápad, protože zobrazení všech potřebných věcí najednou značně usnadňuje práci. V tomto ohledu jsou dále snad jen programy, které neomezují počet displejů. Takové je například Fruity Loops Studio, které umožňuje téměř každé okno oddělit od standardní struktury programu a následně jej zobrazit jako nezávislé okno na kterékoliv obrazovce připojené k počítači. Toto bylo zmíněno jen pro zajímavost, protože koncept tří obrazovek Bitwig Studia je naprosto dostačující.
Jedinou vadou na kráse v této oblasti je snad jen nemilá chyba, na kterou jsem přišel. Pokud bude při použití dvou displejů s rozdílným rozlišením ten menší z nich nastaven jako hlavní plocha, na druhém displeji nepůjde zobrazit okno programu přes celou obrazovku. Pokud je jako hlavní plocha nastaven monitor s větším rozlišením, tak je vše v pořádku. Typickým příkladem, kde se s touto konfigurací setkáme, je použití laptopu ve spolupráci se stolním monitorem, kde chceme jako hlavní plochu používat laptop.
Ableton byl doposud považován za nejlepší DAW pro tvorbu remixů, ale nevím, zda si toto postavení udrží bez možnosti práce s více projekty najednou. Možnost výměny hudebního materiálu mezi projekty považuji za jednu z hlavních funkcí, po které se mi bude v Abletonu velmi stýskat. Na druhou stranu v Bitwig Studiu se mi zase velmi stýskalo po konverzi audia do MIDI formátu a možnosti propojení s jiným DAW pomocí technologie ReWire, což velmi sráží doposud odvedenou práci celého Bitwig týmu.
Závěr
První zmínky o vývoji nového DAW, který je podobný Abletonu, se objevily již v roce 2011. Následně byli producenti jednou za čas zásobováni celou řadou oficiálních i neoficiálních zpráv a videí. Bohužel značná část producentů čekání vzdala a využila jednu z výhodných akcí Abletonu, při kterých se dalo dost ušetřit. Momentálně je cena Suite edice Abletonu ve stažitelné verzi 599 EUR. Bitwig Studio oproti tomu stojí pouhých 299 EUR, což je skutečně hozená rukavice.
Na druhou stranu nerespektování zavedených standardů a nucení uživatelů používat nestandardní alternativy mi nepřipadá příliš profesionální. Lidé stojící za Bitwig Studiem by totiž neměli zapomenout na to, že konkurence nikdy nespí a náskok, který si jejich produkt v některých oblastech vytvořil, může být velmi rychle smazán. I přes některé nedostatky bychom však měli být rádi, že je Bitwig Studio na světě. Z konkurenčního boje především mezi Bitwig Studiem a Abletonem by totiž nakonec mohl profitovat zákazník. Ableton totiž s inovacemi příliš nespěchá a tak ho snad dnes recenzovaný DAW donutí k větší aktivitě.
Výrobce: Bitwig
Jiří Šimek