Black Lion Audio Revolution 2x2

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 73
Registrován: 31 led 2006 09:57

Black Lion Audio Revolution 2x2

Příspěvek od ondra.urban »

Od výroby “vytuněný” interface.
6. 9. 2021

Firma Black Lion Audio je na poli výrobců zvukových karet a rozhraní pro audio vlastně nováčkem. Přesto se má o co opřít: její vstup do povědomí uživatelů zvukových rozhraní se odehrál před pár lety činnostmi, které bychom mohli nazvat tuning, tedy vylepšování zvukových obvodů karet jiných výrobců, tzv. “mods” neboli “modifications”. Pojďme se nyní na první počin dosavadních ladičů zvukových karet podívat blíže.

Na úvod
Pokud si prostudujeme to, co Black Lion Audio nabízí, zjistíme, že se firma hardwarovými úpravami zvukových karet a rozhraní zabývá přibližně od roku 2006. A proč vlastně? Nejprve je potřeba říci, jaký je vlastně rozdíl mezi drahou a levnou zvukovou kartou. V samotném A/D převodníku? Ne tak docela a ne vždy. Mnozí konkurenti na pomyslných protipólech cenového spektra dokonce často používají ty samé obvody pro digitalizaci audia. V čem tedy spočívá rozdíl v cenovce? Určitě to bude v celkovém provedení, kvalitě materiálů, použitých pro konstrukci šasi, robustnosti a odolnosti zvládat časté přenášení. A co dál? Není toho málo, co se dá ošidit a co naopak dovést k pomyslné dokonalosti.

Zaprvé, analogová část. Tady se dá hodně ušetřit. Přesto je to právě analogový vstup, který přijme signál z mikrofonu a postará se o klíčovou operaci - předzesílení audiosignálu. Dynamika, odstup signál/šum, nízké zkreslení, frekvenční rozsah - to jsou věci, kde se dá přimhouřit oko u domácího demosnímku, ale už ne v profesionálním studiu. Použití levných operačních zesilovačů v předzesilovači na straně jedné, plně diskrétní provedení s kvalitními tranzistory na straně druhé. Tady se dá hodně ušetřit, ale také navýšit cenu rozhraní o slušné výrobní a tím i prodejní částky.

Druhým kamenem úrazu je napájecí část. Musí zajistit trvale konstantní, dostatečně proudově dimenzované napájení všech obvodů. Klíčová je filtrace rušivých frekvencí tak, aby zdroj sám o sobě nezanášel jednak zkreslení v podobě pronikání do zvukových obvodů nebo byl také dostatečně dimenzován pro zpracovávanou dynamiku signálu a stabilní fantomové napájení mikrofonů. Levný DC/DC konvertor, který všechna potřebná napětí získá z nedostatečně dimenzovaného USB portu, dokáže zhatit práci A/D převodníku na úroveň amatérského rekordéru.

Třetí, o nic méně problematickou oblastí, je stabilita hodinového kmitočtu pro diskreditaci analogového signálu: čím přesnější bude takt hodinového kmitočtu, tím méně problémů se otiskne do digitální domény. Parametry, jako je např. jitter, jsou rozhodující pro pravidelný odběr vzorků analogového audia a tím přesnost celého A/D převodu.

Jak je vidět, lze ušetřit na mnohém. A to vše za použití shodného nebo srovnatelného A/D čipu. A právě zde vytušila společnost Black Lion svoji šanci. Nabídla uživatelům stávajících zvukových rozhraní možnost vylepšit jejich zvuk, aniž by byl nutný upgrade v podobě výměny celého přístroje za modernější. A proč také, když je celý nahrávací systém zaběhnutý, vyladěný a investice do zcela nového převodníku by byla příliš velká.

Black Lion Audio stále nabízí možnosti upgradu velkého množství převodníků a rozhraní i staršího data výroby, kdy je možno za rozumný peníz nechat zmodernizovat analogovou část, hodiny i napájecí obvody. Zpět dostanete zvukově vylepšené zařízení, které je schopno i po čase konkurovat modernějším soupeřům. Revolution 2x2 je pak prvním a zatím jediným produktem, který zúročuje nabyté zkušenosti s vylepšováním karet jiných značek ve zcela novém, moderním a mobilním řešení.
Obrázek

Popis
Black Lion Audio Revolution 2x2 je velmi sympaticky a odolně působící produkt. V půlrackové krabičce, provedené v černém plechu, se skrývá to nejlepší, co si můžete v dané kategorii představit, ačkoli výbava působí na první pohled spartánsky: na čelním panelu najdeme dvojici kombinovaných konektorů XLR/jack pro připojení mikrofonů, linkových či vysokoimpedančních (nástrojových) zdrojů signálu. Potenciometry Gain mění zisk přezesilovačů, tlačítka Inst 1 a Inst 2 pak přepínají vstupní jack na vysokou impedanci pro elektrické kytary. Tlačítko 48V zapíná fantomové napájení kondenzátorových mikrofonů (společně pro oba vstupy), tlačítko Input Select pak přepíná mezi analogovými a digitálními vstupy. Přibližně uprostřed čelního panelu se nachází dva osmisegmentové LED ukazatele výstupní úrovně signálu. Napravo je pak větší knoflík pro regulaci výstupní úrovně poslechu Monitor, ovladač mixu vstupního a výstupního signálu pro monitoring při nahrávání a sluchátkový výstup se samostatnou regulací hlasitosti. Posledním prvkem je pak tlačítko Mono pro zapnutí monaurálního poslechu.

Zadní panel přístroje pak nabízí dvojici TRS jacků pro připojení poslechových monitorů, S/PDIF vstup a výstup na RCA konektorech a USB port typu C pro připojení k počítači. Ten poskytuje dostatečnou proudovou rezervu pro napájení celého zařízení. Revolution 2x2 vyžaduje na platformě Windows dodatečnou instalaci ASIO driveru, který výrobce poskytuje, v prostředí macOS se obejde bez jakékoli další instalace díky přímé podpoře Core Audio. K dispozici je také doplňkový software, který obsahuje DAW aplikaci Studio One Artist, sadu nástrojů Izotope Elements Suite (odlehčené verze produktů Nectar, Neutron, Ozone a RX), dále plug-iny BrainWorx BX Digital a Lindell 6X500. Příjemný bonus.
Obrázek

Zvuk
Byl jsem opravdu zvědavý, jak první interface z dílen audio-tuningové firmy hraje. Jedním slovem: výborně. Opravdu jsem byl mile překvapen, jak taková malá krabička, napájená přes USB-C, může podat takový výkon. Vše vlastně funguje jednoduše a kvalitně a jak A/D či D/A převody jsou naprosto skvělé. Nemalou zásluhu na tom má především analogová část, tedy vstupní předzesilovače a výstupní díl. Velká dynamika, nízký šum, jasný a přesný zvuk, podpora vzorkovací frekvence až 192 kHz. To jsou atributy, které lze Revolution 2x2 přisoudit a nazvat jej jako profesionální zařízení. K objektivnímu posouzení je potřeba odpovídající doplňky. V případě testovaného kusu to byly mikrofony Schoeps a DPA, na výstupu pak sluchátka Beyerdynamic a AKG nebo monitory Genelec. Se všemi uvedenými periferiemi hraje Revolution 2x2 naprosto precizně a čistě. Vstup a výstup má dostatečnou kvalitu a dynamickou rezervu pro různé druhy signálů.
Obrázek

Závěr
Prvotní nedůvěra k bus-powered rozhraní, velmi jednoduché výbavě a také rozpaky z prvotiny neznámého výrobce byly brzy zažehnány. USB-C port již poskytuje naprosto dostatečnou proudovou rezervu pro napájení všech kvalitních komponent zařízení. Nekomplikované je také užití - bez nutnosti instalovat ovladače na Macu, nebo doinstalovat jednoduchý ASIO driver na PC je v pohodě. Revolution 2x2 nemá žádný ovládací software mimo ovladač, zcela chybí softwarový mixér a DSP efekty, ale vůbec to nevadí. Monitoring vstupního signálu se provádí přímo na panelu potenciometrem Direct, který prolíná vstupní signál s výstupním. Určitě to není řešení ideální, ale zase analogové, přehledné a jednoduché.

Pro koho je tedy rozhraní Revolution určeno? Určitě pro audiofily. Poslech na monitory a sluchátka je opravdu velmi kvalitní. Zadruhé se uplatní např. při digitalizaci analogových záznamů na deskách a magnetofonových páscích - hledat podobně kvalitní a kompaktní řešení je zbytečné. Revolution 2x2 se může v klidu stát také srdcem mobilního masteringového studia, ale uplatní se i pro záznam tzv. “na dvojičku”, tedy při záznamu vážné hudby tam, kde vystačíme se dvěma mikrofony (např. varhany v kostele). Absence DSP mixu a efektů, ADAT a MIDI rozhraní a dalších funkcí je prostě nutno brát jako fakt a uvědomit si, že to, co výrobce ušetřil na vývoji pro daný účel zbytečných komponent, věnoval do vývoje kvalitních audio obvodů a o ty jde nám zvukařům především.

Výrobce: Black Lion Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět