Cakewalk SONAR V-Studio 100

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Cakewalk SONAR V-Studio 100

Příspěvek od mirek.pisa » 21 říj 2011 17:38

Velké studio v malé krabičce.

Mnoho světových muzikantů používá ke své tvorbě program SONAR firmy Cakewalk. Není žádným tajemstvím, že Cakewalk již několik let patří pod japonskou firmu Roland a právě pod její taktovkou vznikají nové verze programu SONAR. Je jen trochu na škodu, že od svého vzniku je SONAR určen pouze pro majitele systémů Windows. Tím se firma sama připravuje o poměrně velkou skupinu zákazníků z řad uživatelů systému Mac OS.

Domácí i profesionální studio ovšem není založeno pouze na softwarových aplikacích, je také potřeba k počítači pořídit nějaký audio převodník. K vybavení studia neodmyslitelně patří také malý mixážní pult, nejlépe digitální, a pro komfortní ovládání je dobré pořídit nějaký hardwarový kontrolér. Možná si říkáte, že jsem trochu přestřelil, vždyť by to stálo mnoho peněz. Asi ano, ale ne s hardwarem SONAR V-Studio 100.

Seznamte se, prosím
V poměrně malé, ale o to těžší krabičce je pro uživatele připraveno několik zařízení, úhledně zabalených do jednoho celku. SONAR V-Studio 100 nabízí malý hardwarový kontrolér, digitální mixér s vestavěnými procesory, audio převodník a také stereo záznamník a přehrávač SD karet. Při vybalení přístroje na první pohled zaujme jeho nadstandardní zpracování. Skoro 2 kg váhy má na svědomí kovová konstrukce šasi, která jistě vydrží dlouhá léta. Všechny otočné ovladače i tlačítka mají velmi příjemný chod a nekloužou mezi prsty. Vizuální kontrolu má na starosti černobílý grafický displej, který zobrazuje nastavené hodnoty, vstupní úrovně nebo hodnoty záznamíku. Je sice malý, ale dostatečný a přehledný.
Obrázek
Na čelní straně studia jsou umístěny vstupní konektory pro první dva vstupy se samostatnou regulací zisku. Pro připojení signálu jsou oba opatřeny XLR a TRS konektory. První vstup má navíc přepínání vstupní impedance pro TRS konektor, což se hodí pro přímé připojení hudebních nástrojů se snímači, například kytary apod. Vedle vstupních konektorů se nachází šachta pro paměťovou kartu. Ta slouží jako paměťové médium pro integrovaný Wave záznamník. Na pravé straně čelního panelu se nachází sluchátkový výstup se samostatnou regulací hlasitosti. Výstup na sluchátka je pevně spojen s prvním párem analogových výstupů. Zadní panel je osazen vstupem pro externí napáječ, který studiu zajišťuje stálé 9V napájení. Vzhledem k velikosti napětí není možné studio napájet pomocí USB sběrnice, čímž se ovšem navíc eliminovalo potencionální rušení signálu ze sběrnice. Ta je umístěna hned vedle napájecího konektoru a vypínače. Pro řízení hudebního hardwaru je integrován MIDI převodník. Jeho přípojné body v podobě dvou pětikolíkových DIN konektorů jsou umístěny ve středu zadního panelu.

Vstupní konektory pro zbylých šest vstupů zaplňují čtvrtinu zadního panelu. Každý pár má jiný druh připojení. Pár 3/4 je osazen dvěma TRS konektory, zatímco pár 5/6 je zcela záměrně vyveden na konektory typu RCA. To je výhodné, pokud bude studio používáno například při DJ produkcích, kde se lze bez problémů napojit na stávající DJ aparaturu. Poslední pár vstupních kanálů je zcela digitální a do studia se připojuje pomocí jednoho RCA konektoru. Digitální signál je přijímán na standardu S/PDIF.

U vstupních konektorů na zadní straně je zcela nelogicky umístěn i vypínač pro aktivaci fantomového napájení kapacitních mikrofonů. Kromě polohy vypínače není nikde umístěna žádná vizuální kontrola jeho zapnutí. Hlavně že návod upozorňuje uživatele na možné nebezpečí při zapojení jiného zařízení než mikrofonů. Šest analogových výstupů se nachází na zadním panelu hned pod vstupními konektory. První čtyři jsou symetricky zapojené TRS konektory a poslední dva jsou vyvedeny na dvojici RCA konektorů.
Obrázek
Musím mimochodem pochválit dodavatele výrobků Roland na český trh, jelikož je ke všem zařízením dodáván i perfektně přeložený uživatelský manuál. Sice by to mělo být standardem u všech firem, ale ne všechny jsou ochotny investovat do finančně náročného překladu.

Audio převodník
Srdcem studia je audio převodník, který komunikuje s počítačem pomocí USB sběrnice druhé generace. Díky dostatečné rychlosti dokáže přenášet celkem deset vstupních kanálů (šest analogových, dva digitální a dva z master sběrnice mixu) a šest výstupních kanálů ve 24bitovém rozlišení se samplovací frekvencí až 96 kHz.

Z měření a poslechové kontroly lze zjistit, že zvuk je nadstandardně čistý bez rušení z USB sběrnice. Ovladače jsou kompatibilní s ASIO, WDM a Core Audio rozhraním. Analogové obvody jsou také velmi kvalitní bez zbytečného vlastního šumu a s vysokým dynamickým rozsahem.

Digitální mixer
Cakewalk SONAR V-Studio 100 je možné využít jako digitální mixér. Není podmínkou mít počítač zapojený do USB sběrnice, mixér pracuje jako samostatné zařízení. Všechny analogové vstupy mají k dispozici vlastní nastavení DSP jednotky. Pro každý kanál je možné aktivovat třípásmový ekvalizér a kompresor. Navíc je možné signál poslat do Reverb efektu, který je umístěn na vlastní Send sběrnici. DSP efekty lze zapojit před nebo až po sběrnici audio převodníku. Díky tomu můžete nahrávat čistý nebo upravený signál. Mixér umožňuje u všech vstupů nastavit hlasitost a u analogových vstupů i panoramu. Oba parametry jsou umístěny za sběrnicí audio převodníku a nemají vliv na nahrávku.

Wave rekordér
Když už jsou vstupní kanály osazeny a zvuk namíchán, je možné nahrávat, aniž by bylo potřeba použít počítač. To dovoluje integrovaný Wave rekordér. Jedná se o upravenou verzi výborného záznamníku R-05. Jako paměťové médium slouží SD a SDHC karty do kapacity až 32 GB, což je dostačující pro stereofonní záznam i v té nejvyšší možné kvalitě 24 bitů/96 kHz. Rekordér má také speciální funkci Background Playback, která dovoluje přehrávat jednu stopu a zároveň nahrávat do nové. Takto je možné vytvářet vrstvený záznam, například pro účely demo nahrávek. Wave záznamník není k dispozici, pokud je studio připojeno k počítači.

DAW kontrolér
Pro snazší ovládání parametrů je v programu integrovaný kontrolér. Nejlépe pracuje s programem SONAR, ale díky kompatibilitě protokolu Mackie Control je k dispozici i pro ostatní hudební programy podporující tento standard. Kromě základních voleb jako jsou Play, Stop, Record, přetáčení vpřed a vzad a pohyb na začátek a konec projektu jsou zde ještě tlačítka na přepínání zobrazení, vytvoření značek a zapnutí přehrávání ve smyčce. Na tato tlačítka si lze velmi rychle přivyknout.

Pro ovládání parametrů kanálů je kontrolér doplněn o 100mm motorizovaný fader, který řídí hlasitost zvoleného kanálu, dále o otočný ovladač pro změnu parametrů vybíraných samostatným tlačítkem a tři tlačítka pro aktivaci funkcí záznamu, Solo a Mute. Dvě tlačítka slouží pro přímé přepínání řízení stop.
Okolo displeje je několik otočných ovladačů a tlačítek, která mají za úkol řídit parametry na displeji, ale jsou také vyhrazena k řízení virtuálních efektů a nástrojů pomocí funkce ACT (Active Controller Technology). Tato funkce je pouze v programu SONAR a dovoluje rychle přiřadit softwarové parametry pod hardwarové prvky.

SONAR VS
Společně s V-Studiem 100 získává uživatel hudební program SONAR VS. Jedná se o odlehčenou verzi postavenou na bázi programu SONAR. Program dovoluje zaznamenávat audio a MIDI stopy, které lze následně editovat a mixovat. Verze SONAR VS je sice omezena, přesto se jedná o plnohodnotnou hudební stanici, na které lze profesionálně pracovat.
Obrázek
K tomu jistě pomůže i poměrně velká sada virtuálních efektů a nástrojů. Kromě několika desítek standardních plug-inů různých kvalit je přibalen i VS Production Pack, který přidává nadstandardní nástroje a efekty, jako je sada Studio Instruments s pěknými zvuky basy, bicích, elektrického piana a smyčců. Také sampler Dimension LE, Rapture LE a efekt Guitar Rig 3 LE jsou zárukou kvalitního zvuku.

Praktické zkušenosti
V-Studio 100 jsem zkusil použít i jako mixér pro malé hudební seskupení ve zkušebně. Funkčně pracovalo studio výborně, jen univerzálnost jeho konektorů byla nepatrně limitující - co vstup, to jiný typ konektoru a řešení pomocí redukcí není vždy ideální. Wave rekordér ocení všichni muzikanti, kteří se vzbudí uprostřed noci s nápadem a většinou se jim nechce zapínat počítač. Nyní stačí zapnout studio a nápad zaznamenat. Stejně tak se rekordér hodí i kapelám na záznam demo verze nebo zkoušky.

Ovládání pomocí kontroléru je dobré, ovšem několikrát se mi stalo, že jsem se s motorovým faderem musel trochu přetahovat, než pochopil, že chci jeho pozici změnit. Nevím, jestli je to věc hardwaru nebo softwaru, každopádně po chvilkovém „nedorozumění“ byl fader poslušný. Také funkce ACT si přiřazuje parametry podle vlastního klíče a ne vždy je rozložení parametrů ideální. Pro vyšší využitelnost je možné použít funkci DAW Full Assign, která přepne prvky mixéru na kontrolér.

S programem SONAR VS jsem začal bez větších problémů pracovat, aniž bych musel dlouho studovat manuál. Pro standardní vícestopé nahrávání je více než dostačující. Jen některé základní efekty nejsou dobré, ale vše zachraňuje připojený balíček výborných plug-inů.

Závěr
Cakewalk SONAR V-Studio 100 je velmi dobře promyšlené univerzální zařízení, které lze s přehledem využít ve všech hudebních oborech. Ne nadarmo také získal cenu jako nejlepší nahrávací hardware roku 2010. Oceňuji také jeho mechanické zpracování a spojení několika přístrojů do jednoho balení.

Mirek Píša

Výrobce: Cakewalk / Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.

Odpovědět