Cymatic Audio Live Recorder LR-16

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 14:19

Cymatic Audio Live Recorder LR-16

Příspěvek od ales.dvorak » 17 dub 2014 13:48

Jednoduchý, pohotový a univerzální vícestopý rekordér.

Svět audiozařízení je přepestrý a není složité v něm zabloudit. Ten, kdo se do tohoto světa vydá, ať už jen jako divák, nebo s úmyslem obohatit svoje vybavení, se setká s přístroji různého určení, technické úrovně a samozřejmě i ceny. Vedle sofistikovaných výrobků nabitých funkcemi, které uživatel mnohdy ani neocení, a opravdu profesionálních přístrojů konstruovaných s ohledem na efektivní využití a odolnost v každodenní profesionální praxi nacházíme na audiotrhu i maximálně jednoduchá zařízení určená pro méně zkušené uživatele, pro něž je navíc při koupi rozhodující i cena. Je pak otázkou, do jaké míry je užitná hodnota a cena v souladu.

Představitelem výrobků z této kategorie je šestnáctistopý rekordér LR-16, který nedávno uvedla na trh společnost Cymatic Audio. Je to přístroj v mnohém zajímavý, má však některá zásadní omezení, což je nepochybně daň za jednoduchost obsluhy a příznivou cenu. Pro mnoho zájemců by to však mohl být v dobrém slova smyslu dělník, jenž práci, která je od něj očekávána, zastane. Pojďme se s ním seznámit.

Do stop!
Jak stoupají nároky na výsledný zvukový záznam, stoupají nároky i na jeho pořízení. Od hudebních žánrů, v nichž jiný než vícestopý primární záznam (pohrdlivě nazývaný náběr) není z mnoha důvodů možný, rozšířilo se vícestopé nahrávání i do oblastí, kde se dlouho vystačilo s primárním záznamem stereofonním. I zde je důvodů více, jeden z nejpodstatnějších je ten, že primární vícestopý záznam je možné zpracovat také do vícekanálových reprodukčních formátů (surround). Postprodukční zpracování multimikrofonního záznamu pak dává možnost kompenzace časově fázových rozdílů jednotlivých mikrofonních signálů. Naopak argumentace, že vícestopý záznam zachrání to, co se při natáčení nepodařilo (např. optimální práce s mikrofony), je iluzorní. Zkušenost potvrzuje, že nemá-li zvukař barevnou a balanční představu výsledného tvaru již při natáčení, nevytvoří si ji nikdy.
Vícestopý záznam tedy začal mezi záznamovými formáty jednoznačně převažovat. Proto se na trhu objevila celá řada rekordérů nejrůznější koncepce (včetně velmi kompaktních) a vícestopý záznam se stal široce dostupným.

Co je LR-16
Cymatic Audio LR-16 je dalším z řady přístrojů pro vícestopý záznam zvuku. Přiznám se, že jsem byl jižjiž připraven automaticky použít slovní spojení vícestopý záznam a reprodukci zvuku, jenže to právě není pravda. LR-16 umožňuje pouze stereofonní reprodukci zvukových souborů z předem připravené složky. Záznamovým médiem je buď flashdisk nebo pevný disk formátovaný jako FAT-32, mostem mezi centrálou a úložištěm je USB 2. Vedle zcela autonomních vícestopých rekordérů, o nichž jsem na stránkách tohoto časopisu také psal, které zaznamenávají jednotlivé zvukové soubory na paměťové karty, je LR-16 zástupcem té skupiny rekordérů, které zaznamenávají materiál na standardně formátovaný pevný disk, přičemž zvukové soubory uspořádávají do konvenční adresářové struktury. Pevný disk je po ukončení záznamu možno ihned připojit k počítači a po importu souborů do DAW zahájit zpracování. Odpadá přesun či přepis na jiná datová úložiště.

Mimo to, že LR-16 je šestnáctistopým rekordérem, je po připojení k počítači i zvukovým rozhraním s uspořádáním vstupů a výstupů 16 / 2. To v důsledku znamená značnou univerzalitu a nákladovou nenáročnost. S jedním zařízením lze záznam (například live) pořídit a po patřičném propojení do postprodukčního systému i dokončit, a to včetně případného dotáčení dalších vrstev playbackem. Spolupráce s počítačem je bezproblémová, v případě PC je nutno nainstalovat patřičné ovladače (poté se zobrazí virtuální mix jako u jiných běžných rozhraní), v prostředí Mac OS není třeba instalovat nic. Veškerá nastavení se řeší přes utilitu Audio Midi Setup.
Obrázek

Vzhled a provedení
LR-16 sice není tak kompaktní, jako některé jiné rekordéry na trhu, neumožňuje ani autonomní bateriový provoz. Přesto jsou jeho rozměry natolik příznivé, že tento přístroj lze nosit bez problémů třeba v batohu na zkoušku kapely, nebo pohodlně vozit na koncerty. Jeho vnější plášť je konstruován jako kombinace kovového šasi a plastového krytu, plast je navíc pogumován. To není zcela obvyklé řešení, pamatuji jej z některých reportážních DAT rekordérů určených primárně pro nasazení v exteriéru. V případě LR-16 to svědčí o důrazu na odolnost při provozu i přenášení, což implikuje hlavní oblast použití rekordéru v živém koncertním nebo zkouškovém provozu. Není to tedy žádný studiový naleštěný krasavec, ale jeho design je střízlivý a čistý. Při frontálním pohledu by pamětníkům mohl připomínat bojové vozidlo pěchoty pro svoji šikmou příď a zkosené boky. Na zvukovém pracovišti vypadá nenápadně, ale organicky.

Vrchní panel nese nejdůležitější ovládací prvky. Jak je z celkové koncepce jasné, není jich mnoho. Neznamená to však, že by se funkce ovládaly např. kombinací klávesových zkratek, ono spíš není co ovládat. Dominují tlačítka transportu a záznamu, po stranách malého jednobarevného bodového displeje posun v menu a potvrzování zvolených nastavení. Více nic.

Čelní panel je osazen pouze sluchátkovým výstupem s regulací hlasitosti a USB terminálem pro připojení záznamového média. Umístění terminálu na přední straně působí poněkud překvapivě, ale je to praktické zvláště pro práci s flashdisky. Mnohé se také osvětlí při pohledu na zadní panel.

Zadní panel je totiž terminály vyplněn celý. Dominuje 16 vstupních konektorů TRS, výstupní stereofonní jack, dedikovaný USB konektor použitý v módu zvukového rozhraní, vstup pro napaječ a spínač napájení. Digitální rozhraní nebo konektory synchronizace bychom hledali marně. Opět je patrný důraz výrobce na jednoduchost a úspornost.
Obrázek

Displej a ovládání
Jak již bylo připomenuto, je displej přístroje poměrně malý. Vše, co je třeba při obsluze vidět, se na něj však vejde, byť jsou ikony i popisy velmi symbolické. O přesném a detailním zobrazení např. indikátorů vybuzení jednotlivých kanálů nemůže být řeč, indikace je redukována víceméně na informaci o přítomnosti signálu a přebuzení.

Jednotlivé funkce se ovládají pomocí tlačítek po obou stranách displeje. Jde o klasický postup „vyber, proveď a potvrď“ s následným návratem výše popř. vystoupením z menu.

Pro nastavení základních parametrů je to ještě přijatelné, ale stejným způsobem se ovládá i výstupní poslechový mixer. To už je horší, protože tento sekvenční způsob ovládání je velmi nepohotový. Ovládání parametrů úrovně (6 stupňů pouze do minusu) a panoramy (5 stupňů na obě strany) je skokové a velmi hrubé. Stereofonní mix je však v tomto případě pouze orientační, slouží spíše pro kontrolu funkce rekordéru a při práci s mixážním pultem lze poslech z LR-16 zcela vynechat.
ObrázekObrázek
ObrázekObrázek

Zkušenosti z provozu
Při praktickém použití rekordér LR-16 v některých ohledech překvapí, někdy příjemně, jindy méně.

Příjemné je zejména to, že obsluha je opravdu maximálně jednoduchá. Připojit disk a spustit záznam. Naivní však tento rekordér není - připojené médium si nejprve otestuje na přístupovou rychlost a s nevyhovujícím diskem odmítne spolupracovat. Znamená to jistotu (víme, že jen do určité míry), že záznam bude spolehlivý.

Nepříjemným překvapením je naopak to, že snaha o jednoduchost, o níž jsem se již několikrát zmínil, zašla možná až příliš daleko. Například vstupy jsou u LR-16 řešeny vesměs jako nesymetrické, optimalizované pro připojení ke zdroji linkového signálu, jímž je insertní bod kanálu mixážního pultu standardními kabely (TRS). Takto vedený signál tedy z mixážního pultu odchází a přes rekordér se do něj opět vrací. Váhám nad smyslem takového zapojení. Pokud rekordér připojujeme např. k přímým výstupům z kanálů mixážního pultu, musíme použít nestandardní kabely TRS - TS, nebo čistě monofonní TS. Citlivost vstupů odpovídá nesymetrickému zapojení, což může být ve spojení s profesionálními pulty zdrojem komplikací. Jsem přesvědčen o tom, že symetrická koncepce rekordéru by jeho cenu o tolik nezvýšila.

Další úspornou zajímavostí je fakt, že rekordér LR-16 zaznamenává za všech okolností plný počet 16 stop. Jednotlivé stopy nelze aktivovat či deaktivovat. Nelze tedy praktikovat ani playbackové natáčení. Celkem to nevadí, ubývají další ovládací prvky a stopy bez signálu se v DAW jednoduše smažou, ale v digitálním světě i stopa s nahraným tichem ubírá kapacitu disku, což může vadit. Co však vadí opravdu, je fakt, že LR-16 vícestopý záznam nepřehrává. Připravuje se tím o jednu podstatnou výhodu práce s vícestopým záznamem - virtuální zvukovou zkoušku, při níž kapela nemusí být přítomna, neboť ji nahradí právě vícestopý záznam. To je velký nedostatek, protože LR-16 ve výbavě pódiového zvukaře mohl být tím pravým. Omezením, o jehož důsledcích by se dalo diskutovat, je omezení výběru vzorkovacích frekvencí na 44,1 a 48 kHz. V módu zvukového rozhraní výrobce uvádí maximum 96 kHz, otázkou zůstává, proč to tedy nejde i v módu rekordéru. Příčinou je asi snaha o absolutní spolehlivost při zápisu dat na externí disk. Příjemnou vyhlídkou je fakt, že Cymatic Audio uvádí nyní na trh profesionální rekordér podobné koncepce, jen s 24 symetrickými vstupy a záznamem ve vyšším rozlišení.

Subjektivní hodnocení
Zaznamenaný zvuk jsem hodnotil pouze subjektivně, porovnáním s rekordéry a zvukovými rozhraními vyšších cenových kategorií. I v tomto aspektu je patrná snaha o úsporné řešení, zvuk je v porovnání se špičkovými výrobky méně plastický a detailní. Naopak v porovnání s cenovými konkurenty se LR-16 naprosto neztratí.

Závěr - uplatnění
Rekordér LR-16 společnosti Cymatic Audio je vícestopým zvukovým záznamníkem, jehož funkce a ovládání jsou, jak se říká, „oholeny až na kost“. Znamená to, že jeho uplatnění bude zejména tam, kde je zapotřebí začít záznam okamžitě bez přípravy, zejména tedy v konfiguraci pevné instalace. Jeho místo by tedy mohlo být třeba ve zkušebnách, kde mohou mnohdy vzniknout cenné záznamy aspirující na postprodukční zpracování, v kostelech a modlitebnách pro zachycení hudebních produkcí, v jednacích sálech pro záznam řečníků a diskutérů apod, kdy příprava notebooku se zvukovým rozhraním přináší komplikace a ztrátu času. Ve všech těchto (a jistě i dalších) aplikacích přijde vhod nejen pohotovost k okamžitému záznamu, vyhovující parametry, ale i jim zcela odpovídající cena.

Aleš Dvořák

Výrobce: Cymatic Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět