DPA 6066

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 14
Registrován: 18 lis 2017 20:28

DPA 6066

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Menší, než miniaturní, headset mikrofon bez kompromisů.
3. 6. 2020

Pokud chceme pochopit co stojí za úspěchem značky DPA Microphones (mimochodem DPA je zkratka Danish Pro Audio), měli bychom nahlédnout do její historie. Ta sahá až do 50. let, minulého století a na jejím počátku byla věhlasná společnost Brüel & Kjær, která vyvíjela a vyráběla velmi přesné, měřící mikrofony. V roce 1992 dva přemýšliví pánové z Brüel & Kjær, Ole Brøsted Sørensen a Morten Støve přišli s nápadem tyto měřící mikrofony využít také pro studivé snímání a založili společnost DPA Microphones. Jedním z prvních úspěchů byl, dodnes ceněný, všesměrový mikrofon 4006. Díky spolupráci DPA s dánskou firmou Muphone (původně DanaBallerina), která se zabývala výrobou naslouchacích přístrojů pro neslyšící, vrhli vývojáři v DPA úsilí směrem k miniaturizaci svých mikrofonů. Tato úspěšná spolupráce vedla nakonec ke spojení obou společností a současně vznikly první DPA miniaturní mikrofony pro divadelní a televizní aplikace. Já sám jsem první „dépéáčko“ potkal přibližně v roce 2006, při hostování v divadle Archa. Myslím, že to byl model 4060. Musím říci, že v porovnání s ostatními mikrofony, které jsem do té doby požíval, byly DPA jednoznačně nejlepšími. V roce 2017 přišli v DPA s technologií Core, která přináší zmenšení mikrofonní kapsle, rozšiřuje dynamický rozsah a současně minimalizuje zkreslení. Dost historie, podívejme se společně na subminiaturní náhlavní mikrofon d: fine CORE 6066. Je dnes totiž tím, oč tu běží!

Charakteristika a vlastnosti
DPA 6066 je mikrofon s kulovou, tedy všesměrovou charakteristikou a s frekvenčním rozsahem od 20 Hz do 20 kHz. Maximální akustický tlak, jaký dokáže 6066 zvládnout bez zkreslení je 144 dB. Z toho vyplývá, že mikrofon je vhodný také pro snímání velmi hlasitých, vokálních projevů. Pro zajímavost jsem zjistil, že nejhlasitější špičky fonací (tvorba hlasu), jaké byly změřeny, dosáhly ve vzdálenosti 30 cm od úst hodnot přibližně 130 dB. Citlivost mikrofonu je 6 mV/Pa, což je prakticky stejné jako u ostatních, větších miniaturních mikrofonů DPA, ovšem za dramatického zmenšení mikrofonní kapsle. Ta funguje na principu elektretu (Pre-polarized condenser). Není se čemu divit, protože pro miniaturizaci je elektret prostě nejvhodnějším principem. Ovšem na druhou stranu, není elektret, jako elektret. Tím mám na mysli skutečnost, že elektrety obecně trpí zubem času a při stárnutí obecně ztrácejí své zvukové kvality. Aby této “vadě na kráse” v DPA předešli, našli způsob jak elektretové vložky uměle, v laboratorních podmínkách, předstárnout (pre-aging). Tím by si mikrofony DPA měli uchovat své vlastnosti po celou dobu životnosti. Pokud byste měli pocit, že se vám líbí vlastnosti mikrofonu DPA 6066, ale jaksi se vám headset nehodí nebo nevyhovuje, je zde ještě možnost pořídit lavalier DPA 6060 (citlivost 20 mV/Pa) nebo DPA 6061 (citlivost 6 mV/Pa).
Obrázek

Headset a příslušenství
Konstrukce headsetu je velmi subtilní a lehká. Vždyť také váží pouhých 11 gramů. Nosnou konstrukci tvoří dvojice tenkých, speciálně ohnutých drátků, které jsou velmi pružné a pevné. Spojení těchto drátků v jednu konstrukci, bych nejlépe přirovnal k uzlu, který se nazývá “rybářská spojka”. Posuvné spojení umožňuje přesné nastavení celkové šířky celého headsetu. Tato zvláštní konstrukce je na každé straně zakončena ušními háky, které drží na uchu pomocí tří bodů. Tím je dosaženo velmi pevné upevnění headsetu na hlavě. Ušní háky jsou změkčeny silikonovými, transparentními návleky. Oproti starším modelům je mikrofon 6066 doplněn držákem kabelu, který kabel směřuje dolů za zády, směrem kde bývá umístěn bodypack vysílače. Kabel se tak volně neohýbá a tím se eliminuje možnost jeho poškození v tomto místě. Tento držák je ještě možné posouvat po konstrukci headsetu podle toho na které straně máte umístěn bodypack. Průměr kabelu je jen 1,6 mm. Kabel je zakončen konektorem MicroDot. Pokud by váš bezdrátový systém nedisponoval MicroDot konektory, nic se neděje, DPA mají v portfoliu redukce pro každý systém (Shure, Sennheiser, AKG, Sony, Audio LTD, Audio Technica, Beyerdynamic, LD Systems, Lectrosonics, Line6, Mipro, Pastega, Ramsa, Rode, Samson, TOA, Trantec, Wisycom, X2 Digital WirelessSystem, Zaxcom) a dokonce také XLR kabelovou redukci. Tu lze pořídit vždy s opaskovou sponou ve třech variantách, DAD 6001, DAD 6024 (útlum 3 dB na 800 Hz) a DAD 4099 (HP filtr na 100 Hz). Kabel je navíc ještě vybaven kevlarovým jádrem, které ho činí velmi odolným. Pokud by se přece jen stalo, že by došlo k jeho poškození, pak vězte, že kabel je možné, díky servisnímu konektoru, vyměnit.
Obrázek
Spojení mikrofonu a headsetu umožňuje posuv mikrofonu vůči ušním hákům. Tím je zajištěna optimální vzdálenost mikrofonu od úst. Současně lze mikrofon ještě naklápět vůči ústům zpěváka, myšleno ve vertikální ose. Promyšlený mechanismus zabraňuje nechtěnému pootočení mikrofonu. Vlastní mikrofon má průměr pouhé 3 mm, což ho činí velmi nenápadným. Protože, muzikálový herci nechávají na jevištích opravdu všechno a jsou vystaveni silným reflektorům, může dojít k zalití mikrofonní kapsle potem. Tomu má zabránit silikonový, miniaturní talířek, umístěný hned za mikrofonní kapslí. Kapka potu po něm prostě steče. Kromě toho mikrofon 6066 je certifikován na IP58, což ho činí vodě odolným a také částečně prachotěsným. Toho je dosaženo pomocí nanopovlaku na pouzdru kapsle, který odpuzuje vodu, dále je uvnitř mikrofonu hermeticky utěsněn předzesilovač a konečně je zde duální pozlacená membrána. Aby mikrofon nevrhal parazitní odlesky od reflektorů, je opatřen matným lakem. Lze vybírat z černé, hnědé nebo pleťové barvy. Krycí mřížka je vyrobena v designu loga DPA a zabraňuje vnikání vody a potu do mikrofonu. Lze ji také lehce sejmout a v případě potřeby vyčistit. Tělo mikrofonu je vyrobena z nerezové oceli, což dobře svědčí odolnosti mikrofonu proti vlhkosti, vyšším teplotám a také proti nárazům. To vše jsou vlivy, které na mikrofony v divadelním, či muzikálovém prostředí, běžně působí.

Součástí setu je vlastní mikrofon DPA d: fine CORE 6066, tři miniaturní wind screeny, gumová oranžová krytka mikrofonu, která slouží pro ochranu mikrofonu během líčení a klipsna pro upevnění na oděv. To vše je úhledně uloženo v pouzdře, které je vybaveno zrcátkem s grafickým návodem, jak má být mikrofon správně umístěn. Za to rozhodně patří palec nahoru, protože ne vždy máme k dispozici portaře či portařky. Obrázky správného umístění mikrofonu jsou natolik srozumitelné, že dobře upevnit mikrofon zvládne každý.

Testování v době karantény
Když jsem si domlouval zapůjčení mikrofonu DPA 6066, předpokládal jsem, že mikrofon jednoduše otestuji přímo v divadelním, muzikálovém provozu divadla F. X. Šaldy v Liberci. V úvahu přicházela představení jako Sugar, My Fair Lady, Divotvorný hrnec či Ženy na pokraji nervového zhroucení. Věřím, že by DPA 6066 s naším systémem Meyer Sound a mixážním pultem Yamaha CL 5, udělal velkou parádu. Bohužel mikrofon přišel na test, zrovna ve chvíli, kdy se u nás divadelní, provoz zcela a bez kompromisů zastavil. Představení se ze dne na den rušila a začaly se točit nejrůznější zdravice. Na scénu vstoupil nový akustický prvek. Rouška. Díky ní, naše ekvalizační křivky získaly podobu horských masivů a údolí pod nimi. Z těchto, výše zmíněných, důvodů, jsem si musel při testování vystačit jen s minimem.

Karan-test
Celý headset je velmi tvárný a přizpůsobitelný pro správné umístění mikrofonu. Dostatečný počet variabilních, pohyblivých prvků umožňuje jej správně nastavit tak aby mikrofon držel svou optimální polohu vůči ústům zpěváka. Přitom ale na druhou stranu je velmi lehký, takže po chvíli snadno zapomenete, že jej máte na hlavě. Zvuk mikrofonu je frekvenčně velmi vyrovnaný a přirozený. Nepostřehl jsem žádné tendence hlas nepřirozeně zabarvovat.

Mikrofon jsem využil, při videopozdravu našeho operního souboru, během karantény. Tady bylo potřeba snímat kromě nástrojů také zpěv a hlas moderátora. Protože jsem měl DPA 6066 jen jeden a protože u zpěváků bylo potřeba počítat s duety, použili jsme jej pouze na moderátora. S mikrofonem se výborně pracovalo a nebýt roušky mohl být krásný také zvuk, takto jsem musel nasadit své „ekvalizační pohoří“ a roušku co nejvíce eliminovat.

Protože máme v divadle dostupný jeden mikrofon DPA 4088, udělal jsem ještě krátké srovnání s testovaným DPA 6066. Na první pohled je vidět, že konstrukce headsetů obou modelů je zcela odlišná. Modernější a novější 6066 nabízí více možností přizpůsobení tvaru hlavy zpěváka. Dále kabel lze odpojit pomocí servisního konektoru a je lépe vyřešeno vedení kabelu směrem k bodypacku. Subjektivně hodnoceno, 6066 lépe drží na hlavě a lépe se s ním pracuje. Porovnat zvuk obou těchto mikrofonů je již složitější. 4088 je kardioda, 6066 koule a oproti 4088, je výrazně menší. Opět subjektivně. Na první poslech se mi zvuk 4088 líbil více. Přišel mi víc hotový, aniž bych měl výraznější potřebu s ním něco dělat. Ovšem při opětovném poslechu jsem nabyl dojmu, že 6066 je frekvenčně vyrovnanější, více odkrývá okrajová pásma a proto mne více nutí sahat po ekvalizéru a hp filtru. Cítil jsem, že ve zvuku je i více vyšších frekvencí.

Závěr
Mikrofon DPA 6066 je jeden z nejlepších a hlavně nejnenápadnějších headsetů, jaké jsem měl kdy možnost testovat. Důmyslnost s jakou je vymyšlen a vyroben mě nepřestává udivovat. Jeho uplatnění je myslím jasné. Jeho polem působnosti bude televizní vysílání, přímé přenosy, divadelní a muzikálový provoz. Chválím zvukový projev, variabilnost headsetu a dodané příslušenství. Vše se zdá být velmi důkladně promyšleno. Jediným problémem, tak při nasazení do akce bude cena. Ta směřuje do profesionálních sfér, kde ovšem nikoho nepřekvapí. Na druhou stranu vývoj takového mikrofonu musí něco stát a je tedy logické, že si to v DPA nechají dobře zaplatit. Věřte, že nakonec za své peníze dostanete to nejlepší, s čím se dá v profesionální sféře práce se zvukem setkat. Což platí bezezbytku napříč celým produktovým portfoliem značky DPA.

Výrobce: DPA Microphones
Zapůjčil: Audiopro s.r.o.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět