Focal Alpha 80 Evo a Sub One

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 85
Registrován: 31 led 2006 09:57

Focal Alpha 80 Evo a Sub One

Příspěvek od ondra.urban »

Hodně a ještě více zvuku nejen na basech.
6. 6. 2022

Francouzský výrobce studiových monitorů Focal uvedl v roce 2014 řadu monitorů Alpha, která splňuje požadavky na relativně dostupné monitory pro produkční nahrávací studia, jako alternativu k nejvyšším modelům Trio, Twin a Solo. Nyní přichází inovovaná řada Evo. Nejprve byl uveden studiový monitor Alpha 65 Evo, o něco později výrobce uvedl na trh menší Alpha Evo 50 – oba modely představují novou druhou generaci základní řady Alpha. Řada Alpha Evo se rozšířila o dva další modely, včetně Alpha Twin Evo a Alpha 80 Evo, která nahrazuje dříve populární Alpha 80. My se v našem testu podíváme právě na největší model a to v také v kombinaci se subwooferem Sub One.

Fakta
Alpha 50 Evo (5”), Alpha 65 Evo (6,5”) a Alpha 80 Evo (8”), jsou aktivními monitory dvoupásmové koncepce s bassreflexem. Poslední zmíněný model byl dodán k recenzi a to v doprovodu s aktivním subwooferem Sub One. Zdálo by se, že osmipalcový středobas v modelu Aplha 80 Evo další podporu na nejnižších frekvencích nepotřebuje, ale pro větší režii je taková sestava přímo žádoucí, s dostatečnou rezervou a plným frekvenčním rozsahem. Více k tomu až v pojednání o zvukovém projevu.

Monitory jsou provedeny v elegantním černém matu. Skříně monitorů Evo jsou z MDF potažené černým vinylem podobným původním modelům Alpha, ale s nově tvarovanými plastovými bočními panely. Dalším znatelným rozdílem je přední laminární basový port na spodní straně ozvučnice (na rozdíl od duálního portu u Alpha). Nový bassreflexový otvor je vnitřně drážkovaný, nabízí lepší podání nízkých frekvencí a lépe odvětrává vnitřek reprosoustavy a rozptyluje nízkofrekvenční energii.

Vysoké frekvence Alpha Evo jsou svěřeny 1” hliníkovému výškovému reproduktoru s obráceným vrchlíkem, usazeným v zakázkovém vlnovodu s řízenou disperzí vyzařování. Středobasový měnič o průměru 8 palců je vybaven membránou Slatefiber. Tato recyklovaná, netkaná uhlíková vlákna, jsou smíchána s termoplastickým polymerem, a uvádí se, že tato membrána nabízí zlepšenou rychlost při změnách frekvence, hluboké, dobře definované basy (díky vynikající tuhosti kužele) a lepší tlumení parazitních rezonancí.
Obrázek

Po rozbalení
V balení každého monitoru Alpha Evo najdeme stylové černé mřížky určené k zakrytí a ochraně středobasového měniče. V bezpečných prostředích je možno je neinstalovat a pro studiové využití mi tak přijdou zbytečné - znamenají další zvukovou překážku vyzařování. Při testu jsem je ani nevybaloval.

Model Alpha 80 Evo je mělčí a širší, než jeho předchůdce, ale došlo k úbytku hmotnosti. Stejně jako jeho menší sourozenci, Alpha 80 Evo je dvoupásmový systém s aktivní výhybkou a zesilovači třídy D. Může se pochlubit výkonem 115 W (80 W pro středobas, 35 W pro výšky). Alpha 80 Evo dosáhne maximální SPL 106 dB/1 m, s frekvenční odezvou 38 Hz-22 kHz. Je zajímavé, že tyto specifikace ukazují o něco menší výkon než 140W/109dB u Alpha 80 a také nepatrně zvlněnou frekvenční odezvu. Přímé srovnání s předchozím modelem nebylo k dispozici, ale Alpha 80 Evo nevykazuje v provozu žádné známky nedostatečného výkonu či jiných omezení.

Připojení a ovládání
Nabízené vstupy jsou jak linkové XLR, 1/4” Jack a RCA (cinch). Vstupní citlivost lze přepínat mezi 0dB a +6dB, zatímco dvojice filtrů (+/- 6dB v pásmu 0-250 Hz a +/- 3dB v pásmu 4,5-35 kHz) je plynulá a hodí se pro “naladění” pro konkrétní umístění, velikost režie, blízkost stěn atd.

Vestavěný obvod režimu spánku vypíná reproduktor po 15 minutách nečinnosti a znovu jej zapne, když se signál na vstupu obnoví. Na rozdíl od předchozích modelů monitorů Focal je nyní tato funkce volitelná pomocí přepínače umístěného na zadním panelu, vedle hlavního vypínače. Osobně se přiznám, že mne tovární nastavení “zapnuto” trochu rozčilovalo. Automatické zapnutí výkonové části chvilku trvá a pro bezpečné probuzení k životu je potřeba poměrně silný signál, takže na nějaké jemné čištění nahrávky při nižších hlasitostech je lepší tuto funkci vypnout.
Obrázek

Zvuk
Samotný test monitorů Alpha 80 Evo probíhal ve středně velké režii rozhlasového typu ve společnosti mnohem větších far-field monitorů Genelec a to jak samostatně, tak v kombinaci se subwooferem Sub One. Zde se ukázaly první přednosti těchto “malých” monitorů: přítomnost basů již na nízkých úrovních vybuzení. Tam, kde je potřeba velké monitory (ač také se zapojeným subwooferem) trochu “rozehrát”, se Alpha 80 Evo ukazuje jako výborné řešení pro bližší pole a detailní, tišší poslech. Při narůstající intenzitě poslechu stále neztrácely monitory dech a až při opravdu hlasitém poslechu elektronické hudby se ukázaly určité slabiny. Monitory nezačnou kreslit, jen se stávají chudšími na basech a znějí “středověji”. Vestavěné zesilovače a ochrany prakticky nedovolí monitory přehltit, jen už to zvukově přestává být ono.

Po zapojení Sub One se situace dost zlepšila. Vestavěný crossover se postará o dělení pásma pro nejnižší kmitočty v kombinaci se dvěma 8” reproduktory (ideálně pro frekvence pod 120-150 Hz) a do “satelitů” pak pošle jen vše vyšší. Po nezbytném sladění sestavy se stal z poslechu zážitek. Basy nejsou přehnaně dunivé, mají pevnost a čitelnost a ono “středovatění” se dostavilo až při mnohem vyšších úrovních, které už nebyly pro ucho snesitelné. Výšky také zůstávají příjemně čitelné, s poměrně širokým úhlem vyzařování, což vnímám spíše jako přednost. Zkrátka využití subwooferu není v kombinaci s dvojicí monitorů Alpha 80 Evo povinné, ale rozšíří již tak uspokojivý basový přednes o další úroveň, především díky dostatečné výkonové rezervě v širokém spektru frekvencí. Samozřejmě máme na mysli buď sestavu pro samotný near-field poslech nebo jako alternativu k většímu far-field systému.

Závěrem
Monitory Focal Alpha 80 Evo mne opravdu mile překvapily. Přímé srovnání s vyššími modely nemám, ale samy o sobě mají výborný zvuk za ještě docela rozumné peníze. Zkušební nahrávky pocházely v převážné většině z oblasti vážné hudby, akustického jazzu a soft-rocku. U elektroniky jsem snáze dosáhl limitů jediného středobasového měniče ve dvoupásmové kombinaci s výškovým reproduktorem. Pro průraznější a výkonově více dimenzovaný poslech doporučuji využití subwooferu nebo větší třípásmové monitory. Také se nabízí možnost rozšířit sestavu monitorů o Subwoofer dodatečně, pokud narazíme při mixu na omezení, která vyplynou až po čase užívání. Těch bylo ale po “zahoření” a následném praktickém využití Alpha 80 Evo poskrovnu. Zkrátka, ono rozmazlení subwooferem, který dorazil k testu také, se dá v poněkud střízlivějším přístupu oželet a užít si spoustu skvělého zvuku i v pouhém stereu 2.0.

Výrobce: Focal
Zapůjčil: Sound Service

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět