Focusrite Clarett 8Pre USB

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 6
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Focusrite Clarett 8Pre USB

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček » 20 dub 2018 13:22

Nejvyšší zástupce z nové řady USB rozhraní z dílny firmy Focusrite.

Kdysi dávno jsem v nějaké recenzi četl zajímavou nadsázku, kde autor upozorňoval, že je známkou dobrého vychování vlastnit ve studiu alespoň jeden přístroj značky Focusrite. Pokud vás napadlo proč, tak třeba proto, že Focusrite založil v roce 1985 Rupert Neve, jedna z největších ikon studiového zvuku. Nebo proto, že řada produktů této značky se stala legendárními podobně jako samotný zakladatel. Nebo jednoduše proto, že Focusrite má prostě dobrý zvuk. Pokud tomu tak skutečně je, pak se nám dnes naskytla jedinečná příležitost uvést tuto tezi v život. Dnešní „obětí” na testovacím stole je zvuková karta Focusrite Clarett8Pre USB. Jak samotný název napovídá, jde o zvukovou kartu pracující s rozhraním USB, v tomto případě konkrétně USB-C. Karta má na palubě osm mikrofonních předzesilovačů a deset analogových výstupů.

Přední panel
Samotná karta je konstruována jako rackové zařízení výšky 1U. Hmotnost něco přes 4 kg dává tušit, že jde o bytelnou konstrukci, která něco vydrží. Je vidět, že v současnosti je u Focusrite trendem červená barva, která zcela dominuje čelnímu panelu z broušeného hliníku. Při pohledu z levé strany je umístěna dvojice kombo konektorů vstupů 1 a 2. Dvojice nad sebou umístěných tlačítek slouží k zapínání phantomového napájení. Ten je možné ovládat zvlášť pro vstupy 1 - 4 a 5 - 8. Na aktivní phantom upozorňují dvě červené LED diody, vždy jedna pro čtyři mikrofonní vstupy. Dále následuje osm otočných potenciometrů pro vybuzení jednotlivých preampů. Pod každým z potenciometrů je žlutá dioda Air, indikující zapnutí této funkce. Hned za knoby předzesilovačů jsou tři informační, zelené diody pro detekci zapojení USB, MIDI a uzamčení interní synchronizace. Nejvýraznějším prvkem předního panelu je displej se sloupcovými indikátory signálu. Celkem jich je osm, pro jednotlivé vstupy a dva pro LR výstup. Pro hodnoty -42 dB, -18 dB a -12 dB zvolil výrobce zelenou barvu. Úrovně -6 a -3 dB svítí žlutě a 0 dB červeně. Hned vedle je ještě potenciometr pro nastavení úrovně monitorů. Pod ním jsou umístěny tlačítka Dim a Mute. Dim má za úkol ztlumit monitorový výstup (o 18 dB) a Mute slouží k jejich úplnému umlčení. Clarett8Pre poskytuje ještě dva sluchátkové výstupy se samostatně nastavitelnou úrovní. To je ideální v situaci, kdy pracují dva zvukaři, nebo je-li k dispozici hudební režisér. Zcela vpravo je pak již jen hlavní vypínač karty s indikací zapnutí.
Obrázek

Zadní panel
Na zadním panelu najdeme z levé strany zásuvku pro připojení napájení 230 V, vstupní a výstupní konektor pro S/PDIF, dvojici konektorů MIDI IN a OUT a dále vstup a výstup pro optické rozhraní. Mimochodem, lze softwarově přepínat mezi ADAT a S/PDIF. Nad optikou je umístěn konektor USB-C a vpravo je BNC pro výstup World Clock. A nakonec, už jen deset výstupních konektorů TRS a zbylých šest kombinovaných XLR/TRS vstupů.
Obrázek

Instalace
Aby karta správně fungovala s počítačem, musel jsem nejprve nainstalovat příslušný ovladač. V tomto případě se jmenuje Focusrite Control a je dostupný ve verzi 2.3.4, a z počátku jsem ho hledal na stránkách výrobce pod produktovou hlavičkou karty Clarett8Pre. Avšak Focusrite má samostatnou záložku Download pro všechny produkty. Stačí tedy zadat pouze typ hledaného produktu a stránky sami nabídnou příslušné soubory. Já jsem pracoval s Mac Book Pro s OS X Sierra verze 10.12.6, s procesorem Intel Core i5 s taktem 2,7 GHz a RAM 8 GB. Instalace je v tomto případě triviální a stačí jen postupovat v tomto pořadí: stáhnout, nainstalovat a restartovat. Instalace proběhla zcela bez problému a po propojení jsem již mohl s kartou naplno pracovat.

Focusrite Control
Tento podpůrný software pracuje se dvěmi základními obrazovkami Device Seting a Output Routing. Z panelu Device Seting je možné ovládat samplovací frekvenci (44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, 176,4 kHz a 192 kHz), přepínat synchronizaci (interní, S/PDF, ADAT), nebo zvolit na jakém výstupu bude pracovat S/PDIF (RCA nebo optika). Dále je zde možné nastavit některé parametry analogových vstupů. Všech osm vstupů v této sekci disponuje zapínáním funkce Air a pouze první a druhý vstup je ještě doplněn o přepínače linkové a nástrojové úrovně. Stav přepínačů je indikován přímo na předním panelu samotné karty, již zmíněnými světelnými diodami. Při přepínání funkce Air, je slyšet v kartě cvakání relátek. Trochu mne mrzí skutečnost, že se nedá softwarově ovládat více parametrů předzesilovačů. Například otáčení fáze, zapínání high pas filtru nebo útlumu. Zkrátka vše, co k ovládání preampu patří.
Obrázek
Obrázek
Podíváme-li se na sekci Output Routing zjistíme, že jednotlivé výstupy jsou graficky vyobrazeny na levé straně nad sebou. Pokud některý z nich vybereme, můžeme řešit jeho detailní nastavení. Najdeme zde přepínání mezi mono a stereo režimem, nastavení hlasitosti, či celkové umlčení (Mute). Také je zde možnost daný výstup pojmenovat, nebo zvolit jeho zdroj signálu. Je možné si zvolit Playback, kdy je signál odesílán z DAL, nebo Hardware Input, kdy je možné signál posílat třeba z prvního vstupu na jedničku výstup. V takovém případě, může karta sloužit jen jako samostatný osmikanálový preamp. A konečně poslední možností je vytvořit Custom mix, a sestavit tak tím vlastní mix z jednotlivých vstupů, dle vlastního uvážení. Focusrite Control se tak stává do značné míry univerzální nástroj pro míchání různých pomocných formixů při studiové práci. Zajímavým využitím, může být například využití pro záznam a mix při záložním záznamu.

Na pitevním stole
Clarett8Pre jsem prakticky testoval při více kanálovém záznamu. Jako testovací materiál mi posloužila operní zkouška v našem divadle. Prakticky šlo o operní zpěv, za doprovodu klavíru. V rámci testu jsem měl v prostoru celkem osm kondenzátorových mikrofonů, Shure SM 81, Rode NT5 a AKG C391 B, zapojených přímo do karty a to tak, že tvořily stereofonní páry a systémy. Práce s kartou byla velmi intuitivní a pohodlná. Ovládání preampů je dobře přístupné a přehledné. Samotný zvuk na mne působil velmi neutrálně a transparentně. Byl frekvenčně hezky vyrovnaný. Řekl bych, že předzesilovače dobře reagovaly na rozdílné typy mikrofonů. Další rozměr do zvuku přineslo aktivování funkce Air. Na první poslech nebyla změna příliš znatelná, ale při podrobnějším zkoumání jsem pozoroval ve zvuku přítomnost vyššího tranzientu. V tento moment bych měl ještě říci, co je to zač ta funkce Air. Tak tedy ve zkratce jde o emulaci chování legendárních „focusraitích“ předzesilovačů ISA, a to včetně frekvenční odezvy v závislosti na vstupní impedanci. Pro ty z vás, kterým by pojem ISA nic neříkal, jen naznačím. Jde o předzesilovače opatřených, trochu nezvykle, ještě přepínačem vstupní impedance. Čímž je možné dosáhnout lepší spolupráce mikrofonu s předzesilovačem. Dovolím si ještě poznámku, že tyto předzesilovače jsou vybaveny transformátory Lundahl, pocházejícími ze Švédska. Emulace těchto složitých, a na nastavení náročných obvodů, je zde řešena jedním přepínačem u každého preampu, v programu Focuscrite Control. Rozsah záběru funkce Air byl ještě více patrný na vzorku mluveného slova, k jehož natočení jsem použil AKG P420, což je mikrofon s 1“ membránou. Do jaké míry je emulace preampů ISA věrné, nemohu přesně říci, ale v každém případě ji vidím jako zajímavou možnost nahrávaný zvuk obohatit.

Jako DAW jsem využil PreSonus Studio One 3. Drobný problém jsem zaznamenal snad jen se sluchátkovými výstupy. Naštěstí jen do té chvíle, než jsem zjistil, že sluchátka obhospodařují výstupy 7-8 a 9-10.
Obrázek
Obrázek
Dobré vychování je opravdu základ
Na Focusrite Claret8Pre USB, jsem nejvíce ocenil jednoduchost a přehlednost celého systému, velkou konektivitu, kvalitu A/D – D/A převodníku a hlavně velmi dobré a neutrálně znějící předzesilovače s velkým dynamickým rozsahem. Není ani zanedbatelné USB rozhraní, s kompatibilitou USB 2.0, a to především kvůli jeho značnému rozšíření. To vše dohromady jsou rozhodně atributy „dobře vychované zvukovky“. Naopak jako zápor bych viděl to, že phantom je vždy společný pro sousední čtveřici vstupů.

V samotném závěru bych ještě rád řekl, že komu by byla Clarett8Pre příliš velká, je zde varianta Clarett4Pre, se čtyřmi preampy. A pokud by ještě i ta byla moc velká, tak pak je na trhu nejmenší Clarett2Pre se dvěma vstupy. Naopak pro toho, kdo by rád ještě mohutnější řešení a nemá problém s rozhraním Thunderbolt, je tu Clarett8PreX. Má více propracovanější ovládání, a lze ji rozšířit pomocí optického ADAT rozhraní až o 16 vstupů. K rozšíření je možné zvolit poslední ze stáje, Clarett OctoPre, což je osmikanálový preamp s ADAT rozhraním.

Výrobce: Focusrite
Zapůjčil: Praha Music Center s.r.o.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět