Focusrite Saffire PRO 40

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 14:19

Focusrite Saffire PRO 40

Příspěvek od ales.dvorak » 22 dub 2011 16:45

Vícekanálové zvukové rozhraní pro opravdu hodně muziky.

Od doby, kdy v nahrávacích studiích a na zvukových pracovištích začal panovat počítač a kdy se proto práce se zvukem pohříchu stala záležitostí „lidových mas“, zaznamenáváme intenzivní aktivitu v oblasti toho nejdůležitějšího, co racionální počítač propojuje s poněkud iracionální sférou auditivního vnímání, totiž zvukových rozhraní, jimž se podle podoby prapůvodních zásuvných modulů dodnes říká zvukové karty.

Zvukových rozhraní je dnes na trhu nepočítaně, rovněž výrobců se vyrojilo neobyčejně mnoho a také kvalitativní rozsah těchto výrobků je nebývalý. V dnešní exkurzi zamíříme v rámci zmíněného rozsahu do poněkud vyšších sfér, přesto však nikdo nemusí mít obavy ani závratě z extrémních výšek. Předmětem našeho zájmu se zkrátka stane zvukové rozhraní renomované firmy, které za velmi rozumnou cenu nabízí opravdu nevšední vlastnosti a tím i vysokou užitnou hodnotu. Představíme si zvukovou kartu Saffire PRO 40 z dílny firmy Focusrite.

Stručné seznámení
Saffire PRO 40 je druhým nejvyšším typem produktové řady Saffire. Jedná se o profesionální vícekanálové FireWire rozhraní, jež je styčným bodem pro připojení a distribuci různých druhů vstupních a výstupních audiosignálů, které pomocí virtuálního mixeru univerzálně propojuje se vstupy a výstupy softwarových sekvencerů a audio editorů. Mimo to je však Saffire PRO 40 vynikajícím mikrofonním předzesilovačem schopným provozu i bez připojeného počítače. Kvalita mikrofonních předzesilovačů je pro firmu Focusrite typická. Předzesilovače tohoto výrobce od jednodušších po špičkové pracují v mnoha nahrávacích studiích a vyznačují se čistým zvukem, do něhož je, obrazně řečeno, vidět. Ačkoli řada Saffire nestojí na úplném vrcholu produktového portfolia firmy Focusrite, předzesilovače v ní použité patří v dané třídě k tomu nejlepšímu. Ostatně - kdo by zatoužil po dalším zkvalitnění své práce, může si k Saffire PRO 40 digitálně připojit některý ze špičkových předzesilovačů z firemní stáje.
Obrázek
Vzhled a provední
Po stránce vnějšího vzhledu a provedení si Saffire PRO 40 zaslouží kompliment. Přístroj je celokovový, velikosti 1 U, jeho vzhled je střízlivý a naprosto seriózní. Je laděn do tmavých barev s velmi vkusně zakomponovaným logem výrobce a štítkem typového označení. Rozložení ovládacích prvků na čelním panelu je promyšlené a logické. Snad jen polohy regulátorů vstupní citlivosti střídavě ve dvou výškových úrovních (patrně pro úsporu místa) působí v tomto designovém kontextu poněkud rozpustile. Ovládací prvky sledují tok signálu zleva doprava, jak je v našich krajinách zvykem. Na čelním panelu jsou to první dva vstupy pro mikrofonní, linkovou i nástrojovou úroveň, následují spínače fantomového napájení pro kanály 1-4 a 5-8. To je výhodné pro připojení různých druhů mikrofonů bez rizika jejich poškození. Směrem doprava následují regulátory vstupní citlivosti vybavené na prvních dvou kanálech navíc přepínači útlumu a nástrojové úrovně. Dále doprava je zcela logicky na řadě sekce měření, vybavená na každém kanálu pěti LED diodami. Díky tomu je možné celý produkční systém zkalibrovat a mít přehled o pracovních úrovních jednotlivých vstupních signálů. Jako poslední v řadě nacházíme neobyčejně bohatě vybavenou poslechovou sekci. Mimo regulátor hlavního poslechu, který disponuje i funkcemi DIM a MUTE (ztlumení a úplné vypnutí poslechového kanálu), jsou k dispozici dva sluchátkové výstupy. Do hlavního i obou sluchátkových výstupů je možno přiřadit nezávisle rozdílné signálové zdroje nebo mixy z fyzických i virtuálních vstupů a výstupů pomocí routovacího softwaru. O tom však bude ještě řeč.
Obrázek
Zadní panel sleduje uspořádání panelu čelního. Obsahuje tedy vstupní Combo konektory pro mikrofonní i linkovou úroveň, výstupní TRS konektory, digitální vstupy ADAT a S/PDIF, MIDI konektory a FireWire rozhraní. To je dokonce zdvojeno, takže umožňuje připojení dalšího FireWire zařízení mimo pevnou studiovou instalaci, například přenosného harddisku. Saffire PRO 40 je napájen přímo z elektrické sítě pomocí eurokabelu. Napájení ze sběrnice FireWire není patrně i z důvodu zajištění stability fantomového napětí k dispozici.

Konektivita
Vybavení vstupů a výstupů Saffire PRO 40 je řešeno profesionálně. Všechny analogové vstupy i výstupy jsou zapojeny symetricky, digitální rozhraní jsou standardní. Použití Combo konektorů pro mikrofonní a linkové vstupy je patrně dáno snahou o univerzálnost a dosažení maximálně kompaktních rozměrů, je to však řešení, které by mohlo být zdrojem určitých provozních nespolehlivostí. Takováto všestrannost jen dokazuje snahu i těch nejrenomovanějších firem zasáhnout co nejširší segment trhu včetně malých studií, kde se propojení často střídá. Osobně preferuji oddělené vstupy pro mikrofon a linku, ale je pochopitelné, že z obchodního zřetele k široké komunitě provozovatelů domácích studií profitují i konstruktéři a designéři. Použití levnějších provedení konektorů, byť uznávané značky Neutrik, je dnes také celkem běžné, mimo jiné má samozřejmě příznivý odraz v ceně výrobku.

Saffire Mixcontrol
Součástí systémového řešení Saffire PRO 40 je virtuální mixér a přepojovač Saffire MixControl. Je to softwarové pracovní prostředí pro konfiguraci celého systému hostitelského počítače, zvukové karty a editačního programu do spolehlivě pracujícího a dobře ovladatelného celku. Uživatelé zvyklí na práci s editory, které nejsou vázány na konkrétní hardware, se budou v tomto prostředí dobře orientovat, zatímco ti, kdo pracovali zejména v prostředí Pro Tools s proprietárním hardwarem, budou možná chvíli zmateni tím, že směrování signálů, tak zvané routování, musejí nyní dělat dvakrát a mohou se snadno dopustit chyby. Toto řešení, které je u univerzálních zvukových karet obvyklé a vlastně i nutné, mi přišlo, jak se říká, „přes ruku“. Záleží však na tom, pro jaký druh činnosti se pracovní audiostanice se zvukovou kartou využívá. Výhody tohoto řešení, které je poněkud nešikovné pro výhradně postprodukční pracoviště pracující s jinde předem natočeným materiálem, vyniknou ve studiu, kde se především nahrává a playbackuje. Virtuální mixér Saffire MixControl je totiž mostem mezi fyzickými vstupy a výstupy zvukové karty Saffire PRO 40 a virtuálními vstupy a výstupy sekvenceru či editoru a umožňuje tedy přiřazení jednotlivých kanálů softwaru ke kterýmkoli výstupům karty. To může být buď lineární, nebo je možné odesílat na výstupy karty několik nezávislých mixů, které je možné podle potřeby vyvolávat. To je důležité a užitečné zejména při postupném vrstvení zvukového materiálu do stop, kdy hudebníci často vyžadují sluchátkový poslech nejrůznějších kombinací již natočené hudby v rozličných poměrech. Pro tento účel je Saffire MixControl jedinečným nástrojem, který dokáže dodat několika účinkujícím zcela odlišné poslechové mixy zároveň. Výhodou interního mixu přímo na zvukové kartě je samozřejmě i možnost poslechu s nulovou latencí, která je pro precizní a pohodlné playbackování nezbytná, neboť právě zaznamenávaný zvuk je poslouchán ještě před průchodem nahrávacím softwarem a je tedy se znějícími základy synchronní.
Obrázek
Obrázek
Tento virtuální mix může pracovat zcela na pozadí, je však možné mít jej zobrazen například na vedlejším monitoru a využívat jeho další užitečnou funkci, kterou je softwarové ovládání poslechové sekce. Ta je na rozdíl od ovládání potenciometrem na hlavním panelu vybavena i poslechovými presety pro surroundový poslech. Zatímco softwarová monitorovací sekce umožňuje volbu, které výstupy budou regulovány, ovladač hlasitosti na panelu má vliv pouze na hlavní stereofonní monitorovací výstup.
ObrázekObrázek
Práce v samostatném režimu
Zvukové rozhraní Saffire PRO 40 není jen pouhou zvukovou kartou. Jeho výhodou je i to, že je lze provozovat v samostatném (standalone) režimu, tedy jako velmi kvalitní osmikanálový mikrofonní předzesilovač nebo mixer. Nastavení jeho parametrů a směrování jednotlivých vstupních signálů lze konfigurovat ve spojení s hostitelským počítačem, ale uložit přímo do paměti přístroje, který pak lze používat v daném nastavení zcela nezávisle, například ve spojení s hardwarovým vícestopým rekordérem. Samostatný pracovní mód rozšiřuje možnosti využití tohoto zvukového rozhraní například v rozsáhlejším systému s paralelně či kaskádově propojenými komponenty.

Spolupráce se sekvencery a editory
Saffire PRO 40 jsem testoval v interakci s několika vícestopými sekvencery i dvoustopými masteringovými editory. Od začátku bylo navázání spolupráce mezi hardwarem a softwarem zcela bezproblémové, také instalace virtuálního mixéru proběhla bez sebemenších potíží. Okamžitě se podařilo nakonfigurovat vstupy i výstupy a vlastní práce v takto vytvořeném systému probíhala stabilně bez jakýchkoli výpadků. Karta Saffire PRO 40 je připravena pro nasazení v systémech Windows XP, Vista i Windows 7 a Mac OS X (od verze 10.4).

Velmi významné pole působnosti podle všech předpokladů očekává tuto kartu ve společnosti nových Pro Tools 9, které průlomově opouštějí svoji dosud neporušitelnou vazbu na firemní hardware. Zvukové karty Focusrite řady Saffire jsou výrobcem k takovéto spolupráci přímo doporučeny a budou pro dosavadní uživatele hardwaru Digidesign (nyní Avid) znamenat příjemné překvapení.

K dalším již méně významným benefitům této karty patří to, že k výrobku jsou dodávány některé jednodušší firemní plug-iny, základní knihovna zvukových vzorků a sekvencer Ableton Live Lite 8. To však hodnotu karty již výrazně nezvyšuje.

Zvuk
Focusrite Saffire PRO 40 má objektivně vynikající technické parametry. To by však nic neznamenalo, kdyby subjektivní pocit z poslechu nebyl dobrý. V případě Saffire PRO 40 tomu naštěstí tak není. Jak již bylo řečeno, zvuk je detailní, průzračný a s přesnou prostorovou lokalizací. Je zajímavé, že sonické vlastnosti, které lze popsat přesnými technickými údaji a které jsou objektivně měřitelné, mají i poněkud iracionální a do značné míry subjektivní rozměr. Jsou jakoby přetaveny v pocit, že zvuk je doslova hudební, takový, jaký již známe z mikrofonních předzesilovačů tohoto výrobce. V případě zvukových karet řady Saffire na tom má zásluhu i patentovaná technologie eliminace časových nepřesností A/D i D/A převodu (tzv. jitteru). Právě tyto nepřesnosti převodu způsobují v konečném důsledku degradaci zvuku.

Závěr
Vysoká užitná hodnota zvukového rozhraní Saffire PRO 40 je dána jeho promyšlenou koncepcí a z ní plynoucí všestranností. Saffire PRO 40 zastane ve studiu práci za několik izolovaných zařízení (předzesilovač, interface i poslechový kontrolér), což ve spojení s více než příznivou cenou na našem trhu znamená zejména pro menší studia dobrou a doporučitelnou volbu. A navíc - mít ve studiu Focusrite bylo a je známkou dobrého vychování.

Aleš Dvořák
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět