Heritage Audio Baby RAM

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 27
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Heritage Audio Baby RAM

Příspěvek od Petr Los »

Pasívní kontrolér určený k ovládání dvou poslechových soustav reproboxů určených pro monitoring v nahrávacím studiu.
29. 3. 2021

Firmu Heritage Audio asi netřeba nějak blíže zkušeným čtenářům představovat. Jedná se o španělskou firmu, která se zabývá produkcí všemožných přístrojů a komponentů především pro nahrávací studia. S klony jejich kompresorů a equalizerů podle legendárních konstruktérů úspěšně pracují studia po celém světě. Hlavním rysem přístrojů od Heritage Audio je prvotřídní kvalita a vysoká pracovní spolehlivost. Úsporný, ale elegantní design je pak již jen třešničkou na pomyslném zvukovém dortu.

Baby RAM
Jaký přístroj se skrývá pod tímto záhadným názvem jsem již popsal v úvodu, takže kouzlo tajemství je jaksi pryč. Domnívám se (ale nepodařil se mi pro to najít nikde žádný relevantní důkaz), že označení „RAM“ v sobě skrývá zkratku anglického „Remote Audio Monitoring“, tedy v krkolomném překladu „Ovládání zvukového monitoringu“. Někde jsem zaregistroval i slovo „Management“, a i to by šlo. Slovíčko „Baby“ v úvodu pak značí skutečnost, že se jedná o nejmenší, nejednodušší a též nejlevnější zařízení určené k ovládání studiových soustav. Heritage Audio nabízí totiž majitelům studií rovnou čtyři systémy od konstrukčně jednoduchého Baby RAM, dále pak přes RAM 500, RAM 2000 až po špičkově vybavený RAM 5000. Poslední, nejvyšší systém, je určen pro velká produkční, ale hlavně posprodukční studia s nutností ovládání i vícekanálového monitoringu. Velmi dobrou zprávou pro uživatele je však špičková kvalita všech těchto typů přístrojů, takže se nestane, že by na různé systémy byly použity součástky různé kvality.
Obrázek
Než přistoupím k popisu přístroje samotného, jen několika slovy popíšu, k čemu vlastně podobné přístroje slouží. Je to jednoduché. Pokud jste byli někdy nahrávat ve slušném studiu, určitě jste si všimli, že toto disponuje několika (vetšinou se jedná o dvě, nebo tři reproduktorové soustavy), mezi kterými zvukový mistr přepíná a porovnává zpracovávaný zvuk na té či oné soustavě. Může mít jednu soustavu s tzv. referenčním poslechem (drahá, studiově kalibrovaná soustava, přenášející co nejvěrněji veškerý zvukový obraz) a jednu soustavu složenou třeba z komerčních reproboxů, na kterých se přesvědčuje, jak bude hrát mix u koncového uživatele či v mediích. Někdy mohou být ve studiích kromě velmi drahých reprosoustav i úplně laciné, na první pohled až děsivé bedničky s placatým zvukem (někteří výrobci dokonce pro tento účel podobné hrůzy vyrábí), které též mohou prozradit o nahrávce své. Dokonce jsem viděl kdysi v jednom renomovaném studiu i plastový monitor rozhlasu po drátě. I on sloužil ke komparaci mixu.

Abyste mohli tyto reprosoustavy mezi sebou pohodlně přepínat, slouží k tomu obdobné kontrolery, jakým je náš Baby RAM. Pomocí těch jednodušších lze opravdu jen přepínat, dražší modely přepínačů pak mají v sobě integrovány další funkce, vstupy a výstupy, LED metry, talkback pro komunikaci s intepretem ve studiu, či jiné audiokontroléry.

Baby, co trochu vyrostlo
Takže se podíváme, jak to našemu miminku sluší. Pokud čekáte nějakou plastovou blikající hračku s čudlíčky, tak jste se přepočítali. Na podobné legrácky totiž nejsou chlapíci od Heritage Audio stavění. Baby RAM vypadá jako nějaká součástka, co odpadla z diesselového motoru buldozeru. Krabice ze silného plechu typické modrošedivé barvy ála Heritage s bílými a vínovými čtvercovými přepínači a velikánským krokovým přepínačem uprostřed mírně zkoseného předního panelu se zaoblenou přední a zadní hranou je to, co každému padne na první pohled do oka. Vlastním měření a vážením, protože výrobce to s podáváním informací zase moc nepřehání a na webu evropského prodejce audiozařízení čísla hrubě neseděla, jsem zjistil, že přístroj měří 140 mm na šířku, 190 mm na hloubku a výška je na přední hraně kolem 35 mm a na zadní straně 75 mm. Na babiččiných vahách jsem navážil 1325 g, což je na malý přepínač s přízviskem „Baby“ už docela pěkná hmotnost, co? Pokud by klient nechtěl akceptovat váš pohled na mix, máte po ruce pádný kovový argument.

Přední panel disponuje sedmi přepínači, z nichž čtyři jsou bílé barvy a tři vínové. Na levé straně v horní části se nachází Output 1 a 2, naproti na pravé pak Input 1 a 2. Normálně tyto funkce bývají většinou obráceně, ale už jsem viděl i otočený ovládací panel u drahého Voxe, takže se ničemu nedivím. Uprostřed trůní potenciometr Master Level s velikánským knobem model „Chicken head“ též ve vínové barvě. Chod potenciometru je krokový a má 24 kalibrovaných poloh po 3 dB.

Ve spodní části pod hlavním potenciometrem jsou umístěny zbývající tři přepínače – Mono, Mute, Dim. Stiskem tlačítka Mono dojde ke změně stereofonního signálu na monofonní (sečtení signálů). Proč? Inu proto, že mistr zvuku musí mít kontrolu nad stereobází a občas potřebuje zjistit jaká je tz. mono kompatibilita, tj. kolik stranových informací se ztratí, pokud je stereosignál převeden na monosignál. Zcela dole je pak Mute – funkce vypínající zvuk. Vpravo se nachází poslední přepínač – Dim. Je to útlumový přepínač zeslabující zvuk procházející přístrojem o -20 dB. Můžete ho použít třeba v situaci, kdy potřebujete

Jukneme se ještě na zadní stranu. Je to jednoduché. Zleva je dvojice symetrických jackových zdířek v plastovém provedení Input 2 L+R a Input 1 L+R, pak následuje malý bílý přepínač Bal & Float a Unbal . Toto tlačítko slouží k odzemnění a malý šroubek pod tlačítkem naopak k přizemnění. Na pravé straně jsou opět dvě dvojice jacků Output 2 L+R a Output 1 L+R.
Obrázek

Miluju mašiny s jedním velkým knoflíkem
Přístroj je koncipován jako pasivní; není tedy napájen a vstupní signál nemůžete zesílit více, než už je. Dá se tedy říci, že Baby pracuje na útlumové bázi. Signál lze jen zeslabovat. To je velmi výhodné, protože vám nebude v cestě stát více bodů, které by měnily intenzitu audiosignálu. Co je ještě důležitější, je skutečnost, že Baby RAM nebude nikterak ovlivňovat ani barvu signálu. Pasivní přístroj je skvěle neutrální a přitom svou práci díky kvalitnímu provedení zvládá naprosto perfektně. Pro pochybovače jen dodám, že jedny z nejdražších masteringových equalizerů jsou také pasivní.

Byl jsem trochu roztrpčen, že na výstupech a vstupech nebyly klasické kánony, protože třeba zrovna monitory Genelec, které na mix používám, disponují XLR na vstupu i na výstupu. Vhodné kabely jsem po delším hledání nakonec našel. Nejlépe mi kontrolér fungoval s dvojicí pasivních monitorů Alesis One (USA) a komerčními trojpásmovými Pioneer. Všechna tlačítka kontroléru fungují bezchybně, Master Level má naprosto přesný chod, díky němuž máte hlasitosti obou monitorových soustav zcela pod kontrolou. Monitory Alesis používám jako nearfield poslech a Pioneery jako midfield a proto je potřeba při přepnutí mezi nimi hlasitost trochu vyrovnat. Navíc je možné stiskem obou spínačů zapnout obě monitorové sekce naráz a hrají obě. Je to alternativní možnost, ale asi ji nebudete používat často.

Závěrem
I když kontroler firmy Heritage Audio Baby RAM působí jednoduchým dojmem, je to neocenitelný pomocník během studiové práce. Umožňuje přepínat mezi sebou dvě reprosoustavy a tím větší poslechovou variabilitu během mixu. Jedná se o pasivní zařízení nejvyšší kvality provedení, které je vpodstatě nezničitelné. Můžete ho i snadno přenášet mezi studiem a režií (můj případ), protože lze přeroutovat během pár vteřin. Pokud hledáte jednoduchý a spolehlivý kontroler za pár korun, pak jste zde dobře.

Výrobce: Heritage Audio
Zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět