Příspěvky: 38
Registrován: 29 lis 2014 12:00

iCON Cocoon

Příspěvek od Petr Los »

Kondenzátorový mikrofon s kardioidní charakteristikou premiové kvality.
13. 4. 2022

Světoznámé firmy, které se zabývají výrobou mikrofonů, bývají někdy docela konzervativní. Často se drží svých osvědčených mikrofonních modelů vyprojektovaných kdysi v dávných časech a argumentují nechutí zákazníků přijímat nové produkty, se kterými nemají žádné zkušenosti. Já si však myslím, že je naopak velmi dobře, že jsou odvážlivci, kteří si dovolí nabídnout zcela nové, designově i zvukově neotřelé modely mikrofonů. Vždyť by světlo světa nespatřily skvělé výrobky třeba od firem Warm Audio, SE Electronics, Austrian Audio a další.

Já si dnes (a v nejbližší další recenzi) dovolím širokou zvukařskou obec seznámit se dvěma novými mikrofonními modely od lotyšské firmy iCON. Designéři iCONu se shlédli ve vesmírné tématice, což je z tvaru obou mikrofonů znát na první pohled. Inu, proč ne? Vesmír přece skýtá inspiraci pro milióny firem na stovky světelných let. Prvním z nich je model Cocoon, který na rozdíl od druhého mikrofonu vypadá ještě celkem „pozemsky“. Přesto na první pohled zaujme svým neotřelým tvarem. Celé tělo má tvar velkého, jakoby špičatého vajíčka, nebo velké kulky bez useknuté zadní části. Protože je jeho název Cocoon, měli návrháři na mysli zřejmě jakýsi zámotek. Samotný mikrofon je umístěný ve stříbrošedé plechové krabici vyložené molitanem. Ta se nachází ve větší papírové krabici, kde kromě této plachovky naleznete ještě protiotřesový držák a leták o výrobku a nahrádní gumové podložky.

Intergalaktický design
Koš mikrofonu, s dvojitou krycí mřížkou (jemnou uvnitř a silnější, ochrannou navenek), vytváří po celém obvodu vlastní tvar mikrofonu. Žádné barevné či konstrukční odlišení přední a zadní části se nekoná. Kde má kapsle předek, určíte jen podle zlaté plastiky nápisu iCON. Zhruba v poslední čtvrtině těla mikrofonu krycí mřížka končí kovovou obrubou a následuje část kryjící elektroniku mikrofonu. Tato má matně smetanovou barvu a zakončuje celý „coconovitý“ tvar mikrofronu. Ze spodní části je vyvedena matně stříbrná kovová trubice s XLR výstupem. Mezi samotnou částí s mřížkou a zakrytou částí elektroniky je ponechána drážka, do které zapadají výstupky protiotřesového držáku dodávaného přímo k mikrofonu. Od spodní zakryté části je po celém obvodu přes bok mikrofonu až na druhou stranu veden kovový pásek vyztužující koš mikrofonu a chránící mikrofonní kapsli před poškozením. Zároveň podtrhuje tvar mikrofonu. Veškeré kovové části (kromě smetanově bílého spodku) jsou vyvedeny v elegantní stříbřitě matné barvě ala Champagne.

Protiotřesový držák CSM-1
…alias „pavouk“, v řeči zvukových mistrů, je celokovový a velmi masivní. Tvoří ho celkem dvě patra téměř uzavřeného kruhu z masivních kovových ohýbaných hranolků. Tato dvě patra mají pevnou vnější část – kostru pavouka a vnitřní část – protiotřesovou, která je k vnější soustavě připevněna pouze pomocí sedmi pružných bílých gumiček zajišťující netečnost proti nechtěnému otřesu či pohybu. Obě patra, jak větší pevné části, tak protiotřesové, drží vždy tři a tři vertilkání spojující kulaté tyčky. Tyto jsou k vrchním a spodním skružím připevněny pomocí imbusových šroubů. Zároveň tyto drží i všechny gumičky. Na zadní části držáku je umístěn nastavitelný kloub se standardním úchytem na mikrofonní stojan a na čelní lze pak část skruže odklopit, jako když otevíráte nějakou půlkruhovou zábranu a mikrofon do držáku vložit předem. Nedává se tedy vrchem, jak tomu bývá u jiných modelů. Jakmile trubice od XLR výstupu mikrofonu zapadne do vytvarovaného výlisku, odklopenou pohyblivou přední částí v držáku zajistíme mikrofon proti vypadnutí (obsahuje pojistnou závlačku v podobě pootáčející se trubičky na již zmiňované vertikální podpěře). Dvě vystupujícící krátké horizontální tyčky s gumovými čepičkami pak mikrofon přitisknou a zajistí jeho naprostou nehybnost v pavouku (zapadají do již zmiňované drážky mezi košem a krytou částí elektroniky mikrofonu). Gumové čepičky dodává výrobce v setu navíc. Myslím, že se budou ztrácet velmi rychle. Požadované polohování mikrofonu umožňuje šroub s umělohmotným křídlovým držákem.

Trocha technických informací
Mikrofon Cocoon disponuje ručně vyráběnou, zlatem napařovanou kapslí Golden Drop s aktivním průměrem membrány 1“ (34 mm). Jedná se o tlakový gradientní převodník s tlumicí kapslí a diskrétní elektronikou třídy A pro maximální výkon. Frekvenční rozsah činí 20 Hz – 20 kHz, citlivost při 1 kHz: 21 mV/Pa, výstupní impedance je 50 Ω, maximální SPL pro 0,5% THD při zátěži 1000 Ω 138 dB, S/N poměr činí 85 dB-A a ekvivalentní hlučnost je 8dB-A. Mikrofon má dynamický rozsah 130 dB a vyžaduje napájení + 48 V DC Phantom Power. Rozměry mikrofonu jsou 69 x 65 x 150 mm (d x š x v) a hmotnost činí 0,32 kg.

Na pódiu
K exteriérovému vyzkoušení našeho „zámotku“ jsem si nejprve vybral soutěž Lípa Cantantes, určenou mladým zpěvákům klasického zpěvu s doprovodem klavíru. Soutěž je určena dětem a mládežníkům do dvaceti let – převážně studentům ZUŠ celého Severočeského kraje. Jednalo se o klasické prostorové snímání v terénu systémem A/B a spotovacími mikrofony na klavír a zpěv. Tušíte správně, jako hlavní mikrofon pro zpěv jsem si vybral právě náš Cocoon. Výrobce ho doporučuje právě pro zpěv a akustické nástroje díky jeho „smooth“ zvukovému charakteru. Již devět let pořizujeme záznam ze závěrečného koncertu vítězů a tento vždy probíhá ve foyeru ZUŠ Česká Lípa. Nejedná se přímo o kontaktní snímání jako ve studiu, ale mikrofon byl umístěn zhruba metr a půl od zpěváka. Do zvuku tedy pronikly i transienty okolí. Protože na tomto koncertu není možná zvuková zkouška, je první číslo vždy tak trochu sázkou do loterie. Nakonec se ale ukázalo, že vše půjde lehčeji, než jsem předpokládal. Během záznamu nebyly vůbec nepoužity jakékoliv korekce pro úpravu sólového zpěvu. K náběru byl nasazen osmikanálový preamp Focusrite Octopre MKII s lehkou komprimací. Mikrofon (též dle výrobce) dodával velmi jemný a kulatý zvuk, ze kterého nevyčnívaly žádné nežádoucí ruchy. Přestože dětské hlasy jsou často ostré a syčí, nemusel jsem náběr ani moc doupravovat deesserem v Pro Tools. Ukázky jsou ženský a mužský hlas – jsou zde krásně slyšet veškeré jemné nuance a barevné odstíny obou hlasů.

Ve studiu
Bohužel žádné zpěvy ve studiu v této chvíli netočíme a tak jsem si dovolil dvě ukázky z nahrávání elektroakustické kytary z nového alba folkové kapely. Kytara byla snímáma více mikrofony s různou barvou zvuku a ještě byla použita aktivní linka. Pouze však tak, aby prioritně vynikla přírodní barva nástroje.

Zvolil jsem opět za hlavní mikrofon mířený na střed nástroje náš testovaný Cocoon. Z hardwaru byl použit lampový preamp UAD 610 a optokompresor Joemeek CS-2. Myslím, že tato kombinace ještě více podtrhla měkký, uhlazený zvuk, který mikrofon produkuje. Musím se přiznat, že mi v soundu samotného mikrofonu nakonec maličko ostrosti přece jen chybělo. Teprve když jsem přidal další malomembránový mikrofon mířený na hmatník nástroje, byl jsem spokojen. V další ukázce máte možnost poslechnout si pouze samotný Cocoon.
V následující ukázce pak uslyšíte celý náběr včetně linky, hmatníkového mikrofonu a dvou malomembránových mikrofonů ve stereopozici malého A/B. Veškeré ukázky nebyly následně v posprodukci nikterak komprimovány ani korekčně upravovány. Jedná se pouze o exportovaný náběr.

Závěr
Jsem moc rád, že jsem měl tu možnost seznámit se s firmou iCON. Jejich mikrofon Cocoon mě opravdu bavil a zvuk jsem ocenil. Mikrofon bude dobré nasadit všude tam, kde bude zapotřebí jemnějšího, zakulaceného „retro“ zvuku. Hlavně bude skvěle fungovat u zpěváků s hodně sykavkami. Bude skvělý na strunné smyčcové nástroje (pokud nepoužíváte ribbon mikrofony), zejména na housle a violu. Díky poměrně veliké odolnosti na akustický tlak – SPL 138 dB, bych se nebál použít ho i na agresivní žestě.

A jestli mám nějaké to pošťouráníčko? Ano, ale jen malé – křídlová matice držící kloub pavouku mi přijde velice fórová a při utahování jsem se bál, že buď strhnu závit na slaboučkém šroubečku, nebo ji utrhnu celou. Pokud by se tak stalo, byl by rázem celý konstrukčně skvělý držák mikrofonu v háji zeleném. A to by byla velká škoda.

Výrobce: iCON Pro Audio
Zapůjčil: Sound Service

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.