Zvukové rozhraní s legendárními mikrofonnímu předzesilovači.
7. 11. 2024
Společnost Icon Pro Audio patří mezi výrobce s rychle se rozvíjejícím produktovým portfoliem. Donedávna byla známa především svými kontrolery pro DAW, postupně se v její nabídce objevily poslechové monitory, MIDI klaviatury, zvuková rozhraní atd. My se dnes podíváme na nedávno uvedenou novinkou z oblasti zvukových karet - model Harisson/iCON 32Ci, který vznikl ve spolupráci s legendárním výrobcem mixážních stolů Harrison.

Popis
Zvukové rozhraní Harisson/iCON 32Ci je navrženo v desktopovém provedení s krásnými dřevěnými bočnicemi. Na vrchním, mírně zešikmeném hliníkovém panelu, najdeme ovládací prvky pro dva vstupní kanály a výstupní sekci Monitor. Každý ze dvou vstupních kanálů má k dispozici tlačítko Inst pro volbu nástrojového vstupu (viz dále), tlačítko fantomového napájení +48V, otočení fáze a Pad pro útlum úrovně vstupního signálu o 20dB. Klíčovým prvkem je potenciometr Gain pro nastavení zisku předzesilovače a dva potenciometry pro nastavení mezní frekvence dolní propusti (LP) a horní propusti (HP). A tím se dostáváme k tomu klíčovému, co činí Harisson/iCON 32Ci mimořádným ve srovnání s celou řadou kompaktních zvukových rozhraní jiných výrobců. Design předzesilovačů vychází ze slavné analogové mixážní konzole Harisson 32C. Čím je tento pult tak mimořádný? Na mixážní konzoli tohoto typu nahrával a míchal např. zvukový inženýr Bruce Swedien slavná alba Michaela Jacksona “Thriller” nebo “Bad”. Pult se proslavil ale také nahrávkami AC/DC, Paula Simona, Led Zeppelin a mnoha dalšími. Klíčovým prvkem každého analogového pultu je právě mikrofonní předzesilovač, frekvenční korekce a sumační obvod sběrnice. Icon Pro Audio deklaruje, že první zmíněný znak je věrně okopírován na obou vstupech 32Ci, z druhého si vzal alespoň filtry LP a HP. Určitou modifikací originálních předzesilovačů 32C bylo možno zvýšit zisk v oblasti mezní frekvence HP filtru. I tato funkce je zde k dispozici a to díky tlačítku Bump.

Pravá třetina vrchního panelu je dedikována pro řízení úrovně poslechu na dvoje sluchátka, jejichž výstupy se nachází na přední straně přístroje, s možností přímého bezlatenčního mixu mezi vstupními kanály a návratem z DAW. Dále je k dispozici hlavní regulátor úrovně hlasitosti poslechových monitorů s možností volby Alternate, která přepne poslech na jiné výstupní zdířky, pro druhý pár reprosoustav. Potenciometr Monitor je obklopen malými diodami LED pro signalizaci vybuzení hlavního výstupu.
Zadní panel Harisson/iCON 32Ci nese vše, čím komunikuje s vnějším světem: spínač napájení a konektor pro napájecí adaptér, který je k přístroji přibalen. O digitální přenos se stará dvojice USB-C konektorů: první z nich slouží k propojení s počítači s operačními systémy MacOS nebo Windows, druhý, označený OTG (On The Go) pro připojení mobilních zařízení, jako jsou chytré telefony nebo tablety. Port OTG je určen pro streaming např. podcastů bez nutnosti mít připojený počítač. I ten lze ale současně použít, takže lze např. živě vysílat a nezávisle nahrávat do DAW, případně z počítače odbavovat nahrané příspěvky. Co se týče možností digitálních propojení, ještě není výčet úplný: dvojice ADAT optických zdířek pro vstup a výstup osmi kanálů digitálního audia a klasický MIDI vstup i výstup na pětipinových DIN konektorech. To už se dostáváme k analogové nabídce: výstupy Main a Alt pro poslechové monitory, vše na TRS konektorech 6,3 mm. Stejnými typy konektorů jsou vybaveny i linkové vstupy, označené jako “3” a “4”. Akceptují nominální úrovně signálu +4dBu nebo -10dBV, což se volí společným tlačítkovým přepínačem. Zadní panel uzavírá to nejdůležitější: dva mikrofonní/nástrojové vstupy v provedení XLR/TRS komba.

Další vlastnosti a parametry
Harisson/iCON 32Ci je schopen pracovat v Class Compliant módu, takže si s ním každý moderní operační systém počítačů poradí. Doplňkově lze naistalovat Loop-Back ovladač spolu s aplikací iCON I/O Pro, což ve výsledku znamená vytvoření virtuálního mixážního pultu v počítači. Ten pak spolupracuje přímo s rozhraním i bez nutnosti spuštění DAW. Lze tak nahrávat např. s efektem na vstupním insertu. Jako efekty lze použít libovolný nainstalovaný AU/VST plugin modul. Nutno podotknout, že tento systém připomíná vnitřní zpracování signálu pomocí DSP přímo ve zvukových kartách, jak jej známe např. u výrobce UAD. Ve skutečnosti je veškerý processing svěřen CPU připojeného počítače. K Harisson/32Ci je možnost stáhnout balík základních plug-in modulů, konkrétně sadu Harisson AVA Live a Harisson 32C Vocal Intensity Processor. Všechny efekty jsou kvalitními simulacemi vintage obvodů pultu 32C s pár přidanými efekty typu Delay, Noise Gate apod.
Zvukové rozhraní Harissson 32Ci digitalizuje audio až do vzorkovací frekvence 192kHz v 24bitovém rozlišení. Výrobce udává dynamiku převodu 129dB, což je velmi slušná hodnota. Jistě tomuto faktu přispívá fakt, že vstupní předzesilovače jsou opravdu velmi kvalitní. Rozsah jejich zisku je 70dB, což je také užitečné pro prakticky libovolný zdroj signálu a poradí si i s těmi opravdu slabými, jako jsou např. páskové mikrofony.

Zvuk
Nahrávání digitálního audia v moderní době lze provést v zásadě dvěma způsoby: buď zajistit naprosto transparentní a zvuk nijak nebarvící předzesílení signálu před A/D převodníkem a záznam pak dodatečně v DAW zpracovat pomocí plug-in efektů, nebo využít předzesilovač s určitým zvukovým charakterem, vintage otiskem. Tuto cestu voli Harisson/Icon 32Ci: využití velkého dynamického rozsahu s nízkým šumem a obvody LP a HP filtrů pro namodelování vstupního signálu ještě před digitalizací. Pouhé filtry LP a HP se zdají být málo, ale věřte, že mi propracovanější ekvalizace ani nechybí. To podstatné, co chceme z daného lidského hlasu či barvy nástroje dostat do nahrávky, se obvykle nachází v omezeném frekvenčním rozsahu, pokud přistupujeme k dramaturgii mixu nahrávky s ohledem na charakter vstupních signálů. Je vždy výhodné “ořezat” nechtěné frekvence na okrajích spektra a uvolnit si tak vlastně prostor pro dynamiku signálu. Určitou nevýhodou je pak fakt, že to, co ze signálu na začátku ubereme, už v něm nebude. Proto je potřeba pracovat s rozmyslem a mít daný zdroj zvuku, použitý mikrofon a hudební styl trochu naposlouchaný. Určitě je tedy dobré si chvilku s filtry pohrát a nalézt si pro daný nástroj či hlas a žánr vhodné nastavení. Parametr Bump funguje výborně tam, kde chceme sice odstranit přebytek basových frekvencí, ale jejich pouhý ořez s danou strmostí HP filtru by vedl ke ztrátě plnosti spektra. Zdvih na mezní frekvenci filtru kompenzuje onu ztrátu plnosti zvuku velmi zdatně a plně v souladu s legendou jménem Harrison 32C.
Harisson/iCON 32Ci je podle mne velmi zdařilým produktem. Zvukových rozhraní je na trhu celá řada, ale většina z nich je někdy poněkud nudnou variací na dané téma. Harisson/iCON 32Ci přidává nezanedbatelnou přidanou hodnotu: design předzesilovačů a filtrů, převzatých z legendárního mixážního stolu Harrison 32C. Tím se zvuk už na vstupu stává charakteristickým, nezaměnitelným a živým. Je to jako mít k dispozici dvě “šavle” klasického studiového stolu, ale za nesrovnatelně nižší cenu a s výraznou úsporou místa. Oceňuji kvalitní předzesilovač s charakterem, který známe z legendárních nahrávek, kvalitní A/D převod s dostatečně velkým dynamickým rozsahem a doplňkovou výbavu ADAT, MIDI, alternativní poslech a dva nezávislé sluchátkové výstupy. Trochu mi chybí možnost analogového měření vstupní úrovně signálu pomocí LED sloupců a funkce Talkback pro komunikaci se studiem při nahrávání.
Výrobce: Icon Pro Audio
Zapůjčil: Sound Service
Ondřej Urban

PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.