KRK ROKIT 7 G4

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 29
Registrován: 18 lis 2017 20:28

KRK ROKIT 7 G4

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Monitory pro blízký poslech s DSP jednotkou, aneb KRK co hlavou otáčí.
15. 1. 2020

Dnes se podíváme na studiovou techniku, která je až na samém konci audio řetězce. Řeč bude o studiových monitorech pro blízký poslech, známé a velice populární značky KRK. Ta je dnes součástí společnosti Gibson Pro Audio a vězte, že KRK založil v roce 1986 Keith Klawitter. Údajně ho k tomu přiměla vlastní nespokojenost s, v té době, dostupnými monitory. Nás bude konkrétně zajímat model ROKIT 7 G4.

Otáčení KRKem v čistě teoretické rovině
Jak už typové označení napovídá, jde o model ROKIT 4. generace a na první pohled se ke svému rodokmenu hrdě hlásí jasně žlutými kevlarovými měniči. Je to podobně signifikantní vzhled jako kdysi bílé reproduktory na NS 10. Tyto kevlarové měnič mají zajistit, aby všechny frekvence zněli co nejvyrovnaněji a aby zvuk byl co nejčistší. Reklamní texty dále hovoří také o tom, že díky těmto měničům byste při práci neměli pociťovat takovou únavu, jako při poslechu běžných monitorů s konvenčními materiály měničů. Budiž, já se domnívám, že záleží na tom, co právě mícháme, jak nahlas to posloucháme a jak často děláme při práci pauzy. Mnohem zajímavější je informace, že na palubě monitorů ROKIT 7 G4 je grafický ekvalizér řízený pomocí DSP. Jinými slovy, je možné monitory přizpůsobit akustice vašeho studia či eliminovat dopad nevhodného umístění monitorů. Já jsem k testování měl model v černém provedení, ale je možné KRK ROKIT 7 G4 pořídit také v bílém provedení, nazvaném “white noise”.
Obrázek
ROKIT 7 G4 je dvou pásmový, aktivní monitor poháněný zesilovačem třídy D, pracujícím v režimu Bi-ampu o výkonu 145 W. Basový měnič má průměr 6,5“ a twitr je 1” a jak už jsem zmínil, oba jsou z kevlaru. Na zadní straně najdeme vstupní kombo (XLR/TRS) konektor od Neutriku. Dále displej, který zpřístupňuje zmíněný grafický ekvalizér řízený digitálním signálovým procesorem. Vpravo od displeje je multifunkční ovladač pro řízení ekvalizéru, pohyb v menu a ovládání hlasitosti. Ve spodní části nalezneme vypínač a konektor pro napájení. Frekvenční rozsah monitorů je 42 Hz až 40 kHz a maximální SPL 110 dB. Měniče jsou chráněny proti destrukci limiterem. Bohužel nejsou chráněny mřížkami proti mechanickému poškození. Aby toho nebylo málo, je možné si zdarma stáhnout aplikaci KRK App, která funguje na platformách iOS a Android. Její účel spočívá v poskytnutí sofistikovaných nástrojů pro eliminaci problémů s akustikou vaší poslechové místnosti. Najdeme v ní například RTA analizér, tonový generátor, generátor bílého a růžového šumu, nástroj pro kalibraci hlasitosti a další utility usnadňující nastavení monitorů.

ROKIT 7 G4 váží 7,6 kg, je vysoký 339 mm, široký 225 mm a hluboký 284 mm. Z čehož vyplývá, že to není úplný drobeček. Pokud by vám ROKIT 7 byl příliš velký nebo naopak by nestačil, pak vězte, že KRK má v nabídce ještě ROKIT 5 (55 W), ROKIT 8 (203 W) a největší ROKIT 10-3 (300 W). Zvláště největší a současně nejsilnější model ROKIT 10-3 se mi zdá nejzajímavější a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je skutečnost, že je plně tří pásmový (tri amp) a druhým důvodem je variabilní umístění. Monitory tak lze umístit na výšku, nebo na šířku. Jen je potřeba změnit pozici středo výškových měničů. S touto variabilitou výrobce již počítal a tak jsou oba zmíněné měniče umístěny na otočné podložce, kterou je nutné, při změně umístění otočit.
Obrázek

Otáčení KRKem v praxi
Já jsem KRK ROKIT 7 G4 testoval několika způsoby. Jednak klasickým poslechem nejrůznějších žánrů, kdy došlo na hudbu klasickou, jazzovou, rockovou či folkovou. Dále jsem je používal jako monitory ve zvukové režii divadla a konečně jsem zkoušel do monitorů míchat rozpracované projekty, jejichž součástí byla hudba, mluvené slovo i ruchy. Současně jsem měl připojeny k mixu ještě monitory, na které jsem zvyklý a které, dá se říci, mám rád (jinak bych si je nekoupil). Než se pustím do hodnocení, musím upozornit na subjektivitu takového hodnocení. Je to pouze úhel pohledu jednoho člověka. Nejprve jsem se snažil poslouchat s rovným ekvalizérem. Přes poměrně vyrovnaný poslech, jsem při zaměření se na detail, měl pocit přebytku basů a nižších středů, řekněme v oblasti 200 Hz. Naopak jsem postrádal frekvence vyšších středů. Líbilo se mi podání prostoru a hloubky mixu a naopak jsem cítil lehce plošší dynamiku. Je potřeba vzít v úvahu akustiku místnosti, ve které jsem poslouchal. Ta je velmi malá a boxy tak nebylo možné umístit dostatečně daleko od stěny. Proto jsem zapátral v přednastavených presetech grafického ekvalizéru. Zde lze pracovat ve dvou režimech LOW EQ a HIGH EQ. Přitom za každým z nich je ještě číslo patřičného presetu. Jeli ekvalizér na rovno, pak za oběma režimy je zobrazeno číslo 3. Jednotlivé presety jsou nastaveny takto:

LOW EQ
1. L.SHELF -3 dB 60 Hz
2. L.SHELF -2 dB 60 Hz + L.PEQ -2 dB 200 Hz
3. FLAT
4. L.PEQ -2 dB 200 Hz
5. L.SHELF 2 dB 60 Hz

HIGH EQ
1. H.SHELF -2 dB 10 kHz
2. H.SHELF -1 dB 10 kHz + H.PEQ -1 dB 3,5 kHz
3. FLAT
4. H.SHELF +1 dB 10 kHz + H.PEQ +1 dB 3,5 kHz
5. H.SHELF +2 dB 10 kHz

To nám celkem poskytuje 25 možných kombinací pro práci s ekvalizérem. S jeho pomocí se mi povedlo nedostatky ve zvuku celkem vyrovnat. Při každém kroku, jsem zvuk porovnával se svými monitory. V okamžiku přepnutí poslechu z mých monitorů na KRK ROKIT 7 G4, jsem vždy měl pocit ztráty srozumitelnosti v oblasti vyšších středů. Ovšem po delším poslechu se tento pocit již vytratil a při návratu k poslechu mých stávajících monitorů mi rozdíl přišel jako nepatrný. Těžko objektivně soudit. Nakonec jsem skončil s nastavením LOW EQ 2 a HIGH EQ 4. Pomocí knobu je ještě možné nastavovat celkovou hlasitost monitoru od -70 dB do +11 dB. Knob je možné také zatlačit, čímž dojde k vyvolání menu. Zde jsou prakticky dvě položka a to EQ a SETUP. V Setupu je možné nastavit podsvícení displeje, kontrast, funkci standby modu, rozsvícení loga na čelní straně monitorů, najdeme zde také factory reset a zámek nastavení.
Obrázek

Otáčení KRKem na závěr
KRK ROKIT 7 G4 jsou velmi kvalitní monitory s výbornými měniči z kevlaru, DSP jednotkou a velmi jednoduchým ovládáním. Ohledně mechanického provedení je má výtka směřována jednoznačně k absenci mechanické ochrany reproduktorů. Za to ovšem dostanete krásný pohled na žluté membrány, které jsou pro značku KRK rozpoznávacím znamením. Monitory hrají dostatečně hlasitě a disponují na detail bohatým zvukem. Plusem je DSP jednotka s grafickým ekvalizérem, který velmi dobře poslouží pro eliminaci problémů s akustikou a s nevhodným umístěním monitorů. Sečteno a podtrženo, KRK ROKIT 7 G4 najdou místo v nejednom domácím a profesionálním studiu. Výborně poslouží jako hlavní monitoring, nebo jako další přídavný poslech. Své uplatnění najdou i v mobilnějších aplikacích a to díky univerzálnosti DSP jednotky.

Výrobce: KRK
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět