M-Audio Axiom AIR 61

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

M-Audio Axiom AIR 61

Příspěvek od ondra.urban » 28 lis 2013 15:00

Řídicí klaviatura v novém.

Firma M-Audio přišla na jaře tohoto roku s novou řadou řídicích MIDI/USB klaviatur Axiom AIR. My se v následujícím testu zaměříme na nejvyšší model s 61 klávesami.

Axiom AIR 61 a jeho menší sourozenci (se 49 a 25 klávesami) tvoří novou řadu klávesových kontrolérů, které byly vyvinuty ve spojení s firmou AIR Music Technology - odtud označení v názvu. Svým vybavením a funkcemi navazuje na předchozí úspěšné modely Axiom, Axiom 2nd Gen a Axiom Pro.

Axiom AIR 61 je navržen velmi atraktivně: tělo nástroje je tvořeno převážně bílým plastem (kromě tmavých bočnic), ale téměř celý vrchní panel je opatřen hliníkem. Již na první pohled působí klaviatura velmi robustně. Oproti předchůdcům narostla její hloubka ve prospěch přehlednějšího uspořádání ovládacích prvků.
Obrázek
Začněme klaviaturou - klíčovou součástí testovaného produktu. Ta je vylepšenou variantou z předchozích modelů. Její na první pohled klavírní podoba je pouhým klamem, nikoli ovšem zklamáním. Málokdo by čekal u nástroje tohoto typu a cenové kategorie vyváženou klavírní mechaniku. Nicméně kvalita provedení je na výborné úrovni a z hlediska hráče na klávesové nástroje mohu potvrdit i její univerzálnost. Díky příjemnému chodu kláves a mírné, ale citelné tuhosti se hodí takřka do všech hudebních stylů a ke všem druhům klávesové hry a to jak ve studiu, tak na koncertě. Zkušeného pianistu vysloveně neurazí, varhaníky a hráče na syntezátory také ne. Dá se předpokládat, že klaviatura bude v prostředí domácích i profesionálních studií sloužit jako hlavní centrum hudební tvorby a zde se univerzálnost hodí. Plné provedení kláves, podobné tomu na klasickém klavíru (bez známého „vybrání“ u syntetizérů), je výhodné mj. tím, že nehrozí například jejich vylomení při divoké hře na koncertním pódiu. Příjemným bonusem poměrně kvalitní klaviatury je také funkce After Touch pro modulaci tónu v průběhu znění zvýšením tlaku na klávesu. Tato veličina pak může být nasměrována do libovolného parametru řízeného nástroje nebo plug-in modulu.

Vlevo vedle klaviatury jsou známá dvě kolečka: Pitch Bend a Modulation. Nad nimi jsou tlačítka oktávového posunu rozsahu nástroje dolů a nahoru. Vrchní panel je vyhrazen pro ovládací prvky, zcela vlevo najdeme osm otočných enkodérů (s nekonečným chodem), tři tlačítka pro volbu způsobu řízení - MIDI a dva typy HyperControl (viz dále). Napravo od enkodérů je sekce hlavního ovládacího panelu s velkým, oranžově podsvíceným displejem, který je mírně naklopen směrem k uživateli. Najdeme zde také tlačítka pro vstup do editačního módu, volbu tempa (vyťukáním nebo číselným zadáním) a dále sekci tlačítek pro ovládání DAW včetně transportu.

Uprostřed hlavního panelu najdeme devět posuvných ovladačů - faderů s potěšitelně dlouhou dráhou, která činí 70 mm. Pod každým faderem je také programovatelné tlačítko. Vrchní panel klaviatury Axiom AIR 61 uzavírá sekce dvanácti rychlostně i tlakově (!) citlivých padů pro programování bicích atd. Zajímavostí je kromě tlakové citlivosti také programovatelná funkce Roll - pad potom namísto jediné MIDI noty vyšle celou sérii not, podobně jako bubeník při tzv. víření (tremolu). Nastavitelnými parametry jsou časové hodnoty not (timing a délka).

Na zadním panelu nástroje najdeme kromě hlavního vypínače vstup pro napájecí adaptér, který ovšem není součástí dodávky - je nutné jej dokoupit v případě, že budeme pro připojení k počítači nebo zvukovému modulu využívat klasické MIDI konektory. Následuje USB konektor typu „B“ pro připojení kabelu do počítače, po kterém se klaviatura také napájí. Vedle dvou MIDI zdířek (In a Out) najdeme na zadním panelu ještě dva konektory pro připojení ovládacích pedálů - jeden typu Expression (s možností softwarové volby spínače), druhý typu Sustain (spínač).
Obrázek
K popisu Axiomu AIR 61 je nutno dodat, že všechny ovladače a tlačítka působí, podobně jako klaviatura, bytelným dojmem. Velkým plusem je dále např. to, že většina ovládacích prvků je podsvícena, což velmi usnadňuje orientaci na panelu nástroje i v šeru studia či koncertního pódia.

Programování a HyperControl
Přiřazení jednotlivých MIDI kontrolérů, RPN a NRPN parametrů nebo SysEx povelů probíhá obvyklým způsobem, který je běžný u ostatních produktů M-Audio tohoto typu. Po vstupu do editačního módu se jednoduše pohne tím ovládacím prvkem, který chceme naprogramovat - ať už je to fader, enkodér, pad nebo tlačítko. Zadání hodnoty cílového parametru se dá provést buď numericky díky vyhrazené sekci klaviatury, tlačítky nahoru/dolů anebo osmým rotačním enkodérem.

Mezi další nastavení patří volba křivek průběhu rychlostní citlivosti (Velocity) pro klaviaturu a pady. Na výběr je jedna z devíti křivek průběhu nebo pevná hodnota (fixed). U faderů je také již samozřejmostí možnost volby Drawbar módu: orientace průběhu vysílání hodnot kontrolérů se otočí, což lze s výhodou použít pro řízení virtuálních táhel simulací elektromechanických varhan, např. plug-inů typu Apple EVB3, Native Instruments B4, Gsi VB3 apod. Díky dostatečně dlouhé dráze faderů, která nebývá u přístrojů tohoto typu a cenové kategorie tak obvyklá, je reálné nasazení jako ovladače pro virtuální hammondky opravdu pohodové.

Celkové nastavení přiřazení všech vysílaných parametrů fyzickým ovladačům se dá uložit do jedné ze 128 paměťových pozic a také zálohovat do MIDI sekvenceru ve formě výpisu paměti (SysEx).

Samostatnou kapitolu tvoří HyperControl, který navazuje na dříve známý DirectLink. Jedná se o efektivní možnost mapování, která odbourává nutnost ručního nastavování všech parametrů pro vysílání. HyperControl namapuje automaticky nejdůležitější ovládací funkce DAW aplikace k fyzickým ovladačů klaviatury Axiom AIR a to jak transportu, tak i mixéru (Volume a Pan) nebo efektových či nástrojových plug-inů. Výhodou je, že se na displej Axiomu přenáší aktuální název zvolené stopy sekvenceru nebo ovládaného parametru, takže není nutné kontrolovat, co se děje v okně DAW. Mezi sekcemi mixeru s více virtuálními fadery lze pochopitelně přepínat funkcí Bank, totéž se týká i efektů a nástrojů, kde se knoby obsadí vždy prvními osmi parametry. Velkou výhodou implementace tohoto způsobu ovládání je fakt, že práce s DAW programem není odkázána pouze na použití myši. Základní funkce jako je volba stopy, aktivace nahrávání, spuštění záznamu, mixáž či efekty lze pohodlně ovládat přímo z Axiomu. U jednotlivých sekcí ovladačů (enkodéry, fadery/tlačítka a pady) má uživatel navíc možnost rychlého přepínání dedikovanými tlačítky pro určení, jestli bude vysílaná hodnota na úrovni MIDI kontroléru nebo automaticky přiřazeného parametru HyperControl.

AIR Ignite a Pro Tools Express
V balení Axiomu AIR 61 najdeme také instalaci dvou užitečných programů. Prvním z nich je produkt Ignite z produkce firmy AIR Music Technology, která je známá především z oblasti vývoje virtuálních nástrojů a efektů pro DAW Pro Tools. Jedná se o vlastně o jednoduchý audio a MIDI sekvencer, který je založen na přímé integraci s řídicími klaviaturami M-Audio i dalších výrobců. Obsahuje sadu virtuálních nástrojů a efektů a je založen na filosofii okamžitého zachycení hudebního nápadu bez použití komplikovaného DAW programu.

Druhým produktem, který dostane uživatel Axiomu AIR k dispozici, je odlehčená verze DAW Pro Tools. Verze Express nabízí maximálně 16 stop (mono nebo stereo), osm nástrojových stop, šestnáct MIDI stop, osm auxů atd. Výbava to rozhodně není špatná, když uvážíme, že projekty (Session) vytvořené v Pro Tools Express můžeme otevřít v dospělejších verzích programu. Software je chráněn USB klíčem typu iLok2, který najdeme v balení Axiomu, takže odpadá další nutná investice. Klíč můžeme navíc využít v budoucnu i pro jiné produkty.

Závěr
Řídicí klaviatura M-Audio Axiom AIR 61 potěší především svým provedením, které vypadá opravdu robustně a z řady Axiom keyboardů i ve srovnání s jinými konkurenčními produkty vybočuje přehledností ovládání, vícebarevným podsvícením prvků, délkou dráhy faderů atd. Kvality samotné klaviatury také patří mezi základní přednosti. Po funkční stránce však došlo oproti předchůdcům z řady Axiom také k několika ústupkům - Axiom AIR např. neumí vysílat na více zónách klaviatury. Pro studiové použití to není výrazným nedostatkem, na pódiu by však tato možnost mohla chybět. Svojí koncepcí a integrací s DAW pomocí HyperControl míří Axiom AIR 61 spíše do vod studiového nasazení a ne na koncertní pódia.

Produkt tak lze doporučit všem, kteří chtějí kvalitní řídicí klaviaturu do studia s mnoha možnostmi dálkového řízení DAW pomocí HyperControl, včetně začátečníků, kteří naleznou v balení základní softwarovou výbavu pro vlastní kreace.

Ondřej Urban

Výrobce: M-Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět