M-Audio Code 61

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 85
Registrován: 31 led 2006 09:57

M-Audio Code 61

Příspěvek od ondra.urban »

USB/MIDI řídicí klaviatura.
3. 11. 2015

Výrobce M-Audio, známý svou širokou nabídkou zařízení pro domácí a profesionální nahrávání, přichází s novou řadou MIDI řídicích klaviatur pod názvem Code. My se dnes podíváme na nejvyšší model řady - Code 61.

Popis
M-Audio Code 61 je kompaktní MIDI/USB řídicí klaviaturou pro spolupráci s počítači a/nebo MIDI zařízeními. Oproti předchozím kontrolérům řady Axiom Pro příchází s mnohem „hranatějším“ tvarovým pojetím. Nástroj je proveden v bílé barvě a ožije po napojení na USB port počítače nebo napájecí adaptér a to mj. díky barevnému podsvětlení ovládacích prvků (viz dále).

Na vrchním panelu najdeme postupně zleva šestnáct rychlostně citlivých padů pro programování bicích nástrojů nebo spouštění samplů, nad nimi se nacházejí známá kolečka Modulation a Pitch Bend. Napravo od nich se nachází ovládací centrum s LED displejem (šestinásobný LED sedmisegmentový displej) pro zobrazování různých parametrů a sadou tlačítek pro programování. Jelikož je pojetí displeje i tlačítek trochu minimalistické, k ovládání slouží také dolní dvě oktávy klaviatury a to v kombinaci s tlačítkem Edit. Mezi tlačítky dále nechybí možnost transpozice klaviatury a padů nahoru a dolů po oktávách, tlačítka transportu DAW a tlačítka náležející režimu Zone, kdy klaviatura vysílá na čtyřech nezávislých zónách.
Obrázek
Následuje sada devíti tahových potenciometrů (faderů) s délkou dráhy 30 mm a devíti programovatelných tlačítek pod nimi. Napravo vedle faderů najdeme sekci rotačních enkodérů a XY dotykovou destičku pro vysílání různých povelů ve dvou navzájem kolmých osách.

Na zadním panelu nelezneme zprava vstup pro externí napáječ, který není součástí balení, ale pokud využíváme USB připojení, není ho ani třeba. Vedle něj najdeme spínač napájení, který je překvapivě proveden jako tlačítko - nástroj se zapíná krátkým a vypíná dlouhým stiskem. Následuje USB konektor typu B pro zapojení USB kabelu (je součástí balení), vstupy pro pedály typu spínač (Sustain) a kontinuální kontrolér (Volume/Expression). Nabídku panelu připojení uzavírá dvojice MIDI portů - vstup a výstup.

V balení najdeme kromě vlastní klaviatury Code 61 a USB kabelu už jen stručnou uživatelskou příručku (pokročilý manuál je třeba si stáhnout z webu výrobce) a licenční kartu pro aktivaci a stažení aplikace Ableton Live Lite a dvou syntetizérových nástrojů (plug-in) - Loom a Hybrid AIR Music Technology. Code 61 nepotřebuje žádné ovladače a vyžaduje existenci operačního systému Windows 7 a vyšší na platformě PC nebo Mac OS X 10.7 a vyšší u počítačů Apple.
Obrázek
Klaviatura
M-Audio Code 61 nabízí klaviaturu o rozsahu pěti oktáv (61 kláves) s rychlostní citlivostí a funkcí Aftertouch. Profil kláves připomíná klavír, ale jedná se jen o tvarovou příbuznost - klaviatura není vyvážená a už vůbec není kladívková. Nicméně v dané kategorii působí velmi solidním dojmem a je příjemně hratelná. Bohužel trpí obdobnou nectností jako ostatní modely i od jiných výrobců: osa uchycení kláves je poměrně blízko, takže při „zanoření“ hráčovy ruky více do černých kláves je poměrně tuhá, zatímco na samotné hraně kláves zase velmi měkká. Od klaviatury této kategorie jistě nemůžeme očekávat plnohodnotnou vyváženou profesionální kvalitu, ale svůj účel plní dobře a pro nahrávání hudby v elektronickém studiu a pro zadávání MIDI povelů do počítače je naprosto skvěle použitelná. Příjemný je i Aftertouch, i když nelze příliš jemně odlišovat jednotlivé body dotisku kláves. Klavituru je možné transponovat v plném rozsahu MIDI not (0-127) pomocí tlačítek Transpose a lze také nastavovat různé křivky průběhu rychlostní citlivosti.

Pady
Už jsme si zvykli na výskyt bicích padů na řídicích klaviaturách tohoto typu. Zde jsou ovšem umístěny poměrně netradičně vlevo vedle klaviatury. Jistě to je zajímavý přesun (srovnejme s umístěním padů na klaviturách řady Axiom na opačném konci klaviatury), který podporuje možnost spouštět např. samply a bicí nástroje levou rukou, při hře melodií či akordů rukou pravou. Jako hráči na klávesy mi však trochu vadí fakt, že jsou pady umístěny „v cestě“ při ovládání koleček Pitch Bend a Modulation. Rád se například při hře sóla levou rukou opřu o tělo nástroje, aby prsty levé ruky mohly ovládat zmíněná kolečka. Zde však dlaní omylem lehce spouštím pady. Je to však jistě otázka zvyku, každopádně je pozitivní, že je padů na ploše levé části klaviatury o něco víc (Axiom jich má osm).

Padům lze přiřadit různé funkce - především jsou to povely Note On/Off pro spouštění bicích nástrojů. Může to být ale také libovolný MIDI kontrolér a to v různých režimech: absolutním, kdy pad vyšle danou hodnotu vybraného kontroléru buď při prvním stisku, nebo při i uvolnění, a také relativním, který zvýší nebo sníží hodnotu zadaného parametru o 1. Stejně tak lze přiřadit i povel Program Change. Pady jsou barevně podsvětleny a lze si tak pro lepší přehlednost uživatelsky nastavit různé barvy pro odlišné funkce. Pady jsou jinak dobře hratelné, dostatečně velké a k dokonalosti jim chybí snad jen tlaková citlivost (Aftertouch). Naštěstí lze měnit křivky rychlostní citlivosti.
Obrázek
Fadery a tlačítka
Tahové potenciometry a tlačítka mohou být nastaveny do režimu MIDI (pro ovládání parametrů připojených nástrojů včetně těch softwarových) nebo Mackie Control/HUI. V druhém případě lze fadery řídit hlasitost (Volume) na osmi stopách (devátý fader je v režimu HUI přiřazen MIDI povelům). Také tlačítka mohou fungovat buď jako selektor dané stopy, zapnutí režimu Record nebo Solo/Mute. Skrolování po jednotlivých skupinách osmi stop umožňují tlačítka Bank. V režimu Mackie/HUI také využijeme tlačítka transportu.

Výhodou je, že režim faderů a tlačítek lze kdykoli rychle měnit. Tak například v režimu MIDI můžeme nastavovat jednotlivé parametry softwarového nástroje a přepnutím do Mackie nebo HUI režimu lze míchat sklabu jako na mixážním stole. K tlačítkům lze kromě povelů pro MIDI a DAW přiřadit také povely HID (Human Interface Device), tedy například klávesové zkratky pro uložení projektu, vytvoření nové stopy, zavření okna apod.

Knoby a dotyková destička
Také knoby jsou zcela volně přiřaditelné k libovolným MIDI povelům. Mohou fungovat buď absolutně (jako potenciometry), nebo relativně (jako tzv. nekonečné enkodéry). Výborným doplňkem je možnost měnit křivku průběhu regulace, resp. parametru zrychlení. Ten určuje, jak moc se budou hodnoty měnit v závislosti na rychlosti otáčení a jejích změnách.

Dotyková destička je v podstatě malý čtverec, ve kterém můžeme měnit pojížděním prstu dva na sobě nezávislé parametry - jeden v ose X, druhý v ose Y. Také zde je možno nastavit absolutní nebo relativní chování. Destičku lze v osách X a Y nezávisle nastavit do tří módů: MIDI (vysílání kontrolérů), MIDI Note (vysílání not) a HID (v podstatě trackpad, jako například na laptopu). Destička působí při ovládání trochu hrbolatě, mohou za to zřejmě senzory umístěné v mřížce pod ní. Není to však zásadní chybou. V režimu HID však neočekávejte jemnou přesnost myši nebo trackballu, tento režim je spíš nutno chápat jako doplněk.

Praxe a závěr
Celkové nastavení klaviatury Code 61 lze uložit do jedné z dvanácti pamětí. Dvanáct pozic pro presety však není mnoho, což nemusí vadit ve studiu, ale např. při živém hraní je to už trochu omezující. Nástroj ale není primárně určen na koncertní pódia a spíše najde uplatnění ve studiu v kombinaci s DAW. Uživatelská nastvení lze zálohovat a znovu načítat pomocí SysEx MIDI zpráv.

Diplej nástroje je oproti například Axiomu Pro poněkud spartánský, ale zase na druhou stranu nezobrazuje žádné zbytečnosti. K většině funkcí pokročilého nastavení se lze dostat pouze v kombinaci se stiskem některé z kláves v dolním rozsahu, popisky na horním panelu však tato nastavení zpřehledňují. Ke klaviatuře Code 61 není nabízen softwarový editor, vše se musí nastavovat ručně.

Velkou výhodou klaviatury je možnost uživatelsky měnit barvu podsvětlení jednotlivých prvků (pady a tlačítka), což velmi pomáhá při ovládání např. v šeru nebo ve tmě. Nastavení lze navíc definovat pro různé stavy daného ovladače, takže například podsvícení padu je odlišné podle toho, zda je právě aktivován a nebo je v klidovém stavu.

Řada klaviatur Code je nabízena ve třech variantách: s 25, 49 a 61 klávesami. Každý si jistě najde tu, která mu bude vyhovovat. Jedná se o povedené produkty za rozumnou cenu, které se hodí do každého studia, kde je potřeba ovládat velké množství parametrů sofwarových i hardwarových nástrojů.

Výrobce: M-Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět