M-Audio Forty Eighty

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 95
Registrován: 31 led 2006 09:57

M-Audio Forty Eighty

Příspěvek od ondra.urban »

Kvalitní studiové poslechové monitory za dostupnou cenu.
8. 12. 2025

Nová řada near field poslechových monitorů známé společnosti M-Audio, nazvaná “Forty”, obsahuje dva typy: menší Forty Sixty a větší Forty Eighty. My jsme si pro tuto recenzi vybrali větší verzi. Co přesně tato nová řada nabízí a jak model Forty Eighty hraje, se pokusíme shrnout v následujících řádcích.

Fakta, technické parametry a popis
Monitory M-Audio Forty Eighty dorazily v páru. Zdá se to jako samozřejmost, ale monitory lze koupit i jednotlivě, pokud chceme např. do sestavy prostorového zvuku pořídit lichý počet. Pár je pak dostupný za zvýhodněnou cenu.

Svojí koncepcí se jedná o celkem klasické pojetí a konstrukci: uzavřená ozvučnice s bassreflexovým rezonátorem vyvedeným vzadu, dvoupásmovým osazením osmipalcovým hlubokotónovým měničem s kevlarovou membránou a kalotovým výškovým reproduktorem s hedvábnou membránou (lisovaný kulový vrchlík) o průměru 1,25 palce. Basový měnič má silný neodymový magnet pro silnou odezvu, poddajné zavěšení v gumě a celková sestava má frekvenční rozsah 32Hz - 22kHz, ovšem v tolerančním pásmu -10dB. Monitory jsou aktivní, z vestavěným bi-amping zesilovačem o celkovém výkonu 150W.
ObrázekObrázek
Přední strana poslechových monitorů Forty Eighty je velmi elegantní. Černý potah v polomatu a zlatá barva kevlarové membrány basového měniče působí solidně a atraktivně. Výškový měnič je v ozvučnici zapuštěn do zvukovodu pro lepší šířkové pokrytí vyššími frekvencemi. Na dolní straně čelního panelu najdeme v rozích dvě tlačítka: levé pro přepnutí mezi třemi režimy ekvalizace (viz dále) a vpravo pro párování pomocí Bluetooth technologie, jak monitorů např. k telefonu či počítači, tak obou monitorů mezi sebou.

Zadní strana nabízí možnost připojení monitoru k symetrickému zdroji signálu (XLR a TRS), potenciometr nastavení citlivosti (hlasitosti) reprodukce, spínač napájení a vstup pro napájecí kabel IEC (Euro). Také je k dispozici přepínač hodnoty síťového napětí, což je v poslední době stále méně obvyklé díky osazování audio techniky spínanými zdroji. Tento fakt napovídá použité třídě zesilovačů AB a využití klasického zdroje s transformátorem.

Na zadním panelu zcela chybí nějaké obvyklé DIP přepínače či jinak řešené ovladače korekcí, ale vše ohledně nastavení frekvenční odezvy se děje softwarově.

M-Audio Studio Control
M-Audio Forty Eighty jsou vybaveny DSP procesorem, který je zodpovědný jednak za dělení pásma mezi oba měniči (aktivní digitální crossover), tak také za pětipásmovou ekvalizaci. Tím lze komfortně nastavit uživatelský profil podle konkrétních podmínek umístění a akustických úprav režie. Dva továrně předpřipravené profily jsou buď Flat (rovně) nebo Hype (zdůraznění krajních pásem, především basů). Po spárování obou monitorů s chytrým telefonem lze využít dostupnou aplikaci M-Audio Studio Control, kterou lze provozovat na telefonech s Apple iOS (iPhone) nebo na platformě Android. Verze pro počítače bohužel chybí.

V oblasti ovládání pomocí mobilní aplikace lze zařadit až pět filtrů, plně parametrických - tedy s možností nastavení frekvence, zdvihu a kvality (Q). V okrajových pásmech lze přepínat mezi parametrickým a shelf typem filtru. Pro vlastní nastavování lze převzít některých z předpřipravených profilů, které lze plně editovat, vyjma dvou pevných presetů Flat a Hype. Nastavení konkrétní ekvalizace je velmi vhodným moderním doplňkem, který ve spojení s kvalitními A/D a D/A převodníky Burr-Brown odvádí skvělou práci.
ObrázekObrázekObrázek

Praxe a zvuk
V průběhu testu byly vyzkoušeny oba způsoby připojení, tedy klasicky analogově i pomocí Bluetooth. Obě připojení lze provozovat současně, což je výhodou, když chceme např. srovnat vlastní mixy s profesionální nahrávkou z telefonu a streamovací služby jako referencí. Vlastní párování je nejprve nutno provést s jedním (levým) monitorem a pomocí Link pak propojit oba dva do stereo páru. Proces se zdá být jednoduchý, ale vyžaduje určitou trpělivost - v manuálu není popsán zcela srozumitelně. Od úspěšného Bluetooth spojení si oba monitory již vše zapamatují a po opětovném zapnutí hraje vše jak má.

Vzhledem k faktu, že monitory řady Forty obsahují DSP Processing, je trochu škoda, že chybí ještě třeba možnost digitálního připojení, např. S/PDIF nebo AES/EBU, čímž by se obešel vstupní A/D převodník.

A nyní již konečně ke zvuku: v prvotním nastavení od výrobce se vzhledem k akustice poslechové režie ukázala určitá dunivost a absence středů. Celkový průběh frekvenční odezvy lze ale naštěstí velmi detailně nastavit do uživatelského profilu. Zde se vyplatí kalibrace a měření pomocí růžového šumu s měřícím mikrofonem. Případná zdůraznění či potlačení pásem v konkrétním prostoru se dá lehce vykompenzovat křivkou pětipásmového ekvalizéru. Uložený preset pak není třeba měnit, pokud nejsou nějak změněny akustické poměry dané místnosti.

Po úpravě frekvenční charakteristiky je možno označit zvuk monitorů M-Audio Forty Eighty jako kvalitní, s dostatkem basů, takže se obejdeme v menších studiích zcela bez subwooferu. Deklarovaný rozsah nízkých frekvencí směrem dolů je potřeba brát s rezervou. Jednak je uváděn v tolerančním pásmu -10dB, zadruhé basy s rostoucí hlasitostí poněkud ztrácejí “dech”, což je typické pro danou třídu a konstrukci reproboxů. Nic z toho ale neubírá na kvalitě poslechu. V přímém poli je zvuk vyrovnaný a po úvodním mírném zklamání z příliš líbivého poslechu se stává více referenční. Důležitou skutečností je to, že je vhodně citlivě zvolena dělící frekvence mezi oběma měniči. Její přesná hodnota není známa, ale funguje. Lokalizace ve stereo bázi je v pořádku, monitory mají dostatečnou výkonovou rezervu, i když na basech není možno počítat s velkým tlakem vzhledem k použitým měničům a zesilovačům. Nástup zkreslení není dlouho znatelný, zřejmě byl do DSP implementován citlivý limiter, který oba měniče chrání.

Závěr
Poslechové monitory M-Audio Forty Eighty jsou pokračováním úspěšné předchozí řady BX. Je zde cítit znatelný posun jak v provedení, tak estetice i zvuku. To vše při zachování dostupné ceny. Svým určením monitory Forty Eighty cílí do prostředí menších projektových a domácích studií. Výhodu BT připojení je nejen možnost pustit si kvalitně hudbu, ale především detailní nastavení ekvalizace pro konkrétní poslechové podmínky pomocí mobilní aplikace. Monitory navíc působí vcelku bytelným dojmem a něco vydrží. Vhodně jsou také pro domácí poslech v klasickém uspořádání dvou monitorů vše stereu, který je přeci jen o mnoho kvalitnější, než z nějakého přenosného Bluetooth reproduktoru. Příznivá cena není vykoupena příliš velkým šetřením na kvalitě a výbavě a to je dobře.

Výrobce: M-Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět