mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

MAGIX Music Maker MX 18

Příspěvek od mirek.pisa » 12 dub 2012 11:00

Program pro hudební hračičky.

ObrázekNěmecká firma MAGIX má ve svém výrobním portfoliu nejen profesionální programy Sequoia a Samplitude, ale také programy určené pro širší veřejnost. Pro ni byla vytvořena řada Music Maker, která přichází již ve své osmnácté verzi.

Obecně je Music Maker určen méně zkušeným uživatelům, kteří se chtějí rychle seznámit s tvorbou hudby na počítači. Společně s instalací programu dostává uživatel okolo 3.500 předem připravených a licencovaných hudebních smyček a zvuků pro virtuální nástroje. Hudební projekt může tvořit až 64 audio a MIDI stop. Stopy lze naplnit dodávaným obsahem jednoduchým přetažením z integrovaného průzkumníka Soundpool, nebo je možné využít vlastní tvořivosti a nahrát své party do audio či MIDI stop.

Pohled začátečníka
Program MAGIX Music Maker MX se v základním rozhraním spustí v Easy módu, který je určen pro méně zkušené uživatele, kteří si chtějí rychle vytvořit skladbu z připravených hudebních smyček. Ty jsou v základní instalaci seřazeny do šesti stylů jako je Rock, Techno, Hip-Hop a další. Styly se dále dělí na instrumenty, jež obsahují audio a MIDI smyčky. Smyčky si lze poslechnout a po vybrání je stačí přetáhnout do libovolné stopy jako objekt, s nímž lze provádět další úpravy v podobě aplikace efektů, nastavení hlasitosti či fade in a fade out nájezdů nebo změny ladění. Stavba skladby je podobná stavbě objektů ve stavebnici Lego, takže program mohou používat v podstatě i malé děti. Hotovou sestavu smyček lze publikovat v nejrozšířenějších audio formátech nebo přímo vypálit na CD. Zajímavostí je Replace mód, který po aktivaci dovoluje měnit smyčky pouhým kliknutím myši na zvolený objekt.
Z pohledu začátečníka lze v tomto módu jednoduše pochopit první kroky práce s programem. Není třeba hledat tu správnou funkci, volit nástroje a efekty. Při vytváření podkladových zvukových stop pro videa si uživatel vystačí s dodanými styly. Pro rozšíření možností si lze stáhnout další sady stylů a nástrojů z firemního serveru, zakoupit hotové styly nebo využít nepřeberné množství smyček na internetu. Program podporuje i import audio souborů nejběžnějších formátů a přímý import stop z CD. Tyto funkce najdeme samozřejmě až v módu pro pokročilé. Po přepnutí se nabídka programu rozšíří o další funkce, které dovolují vybírat ladění melodických smyček, nahrávat a editovat vlastní stopy. Do nich lze vkládat virtuální nástroje i efekty, přičemž lze využít okno mixéru. Pro publikování je možné využít kromě audio souborů i přímý přístup na internetové servery.
Pohled profesionála
Music Maker MX je jednoduchý program pro tvorbu hudby, který může být užitečným pomocníkem při rychlém vytváření podkladů. Při vypnutém Easy módu lze MIDI stopy editovat v propracovaném editoru s kvantizační funkcí, Drum a List editorem. Program není vybaven samostatným editorem na podrobnou editaci audio objektů, přesto lze přímo ve stopě na objekty aplikovat střih, seskupování do skupin, změny hlasitosti nebo úpravy délky. Další možnosti nabízí efektový rack s připravenou sadou efektů, který je k dispozici dokonce pro každý objekt zvlášť. Za zmínku stojí možnost kompletní automatizace všech parametrů stopy, objektu a připojených efektů.

Zcela unikátní, když uvážíme, v jaké cenové hladině se s programem Music Maker MX pohybujeme, je automatická detekce tempa a harmonie při importu audio souborů. Při zvolení funkce Remixer Agent lze audio souboru určit první beat v taktu a on automaticky vypočítá tempo skladby. Uživatel má samozřejmě možnost dodatečných úprav, pokud by agent byl nepřesný. Podobně pracuje i průvodce určováním harmonie, jenž analýzou skladby zjistí harmonické změny, které lze dodatečně s pomocí sluchu upravit. Po návratu se vytvoří video stopa se zobrazením akordů, které lze využít jako vodítko pro spoluhráče nebo k dalšímu video zpracování.

Míchání stop pomocí mixéru je komfort, se kterým lze vytvořit perfektní zvukový mix. Dokonce lze na každou stopu aplikovat dva Insert efekty a signál poslat do dvou efektových Send sběrnic. Chybí snad jen nějaký pokročilejší masteringový efekt. Nicméně ten je dostupný v o něco dražší Premium verzi.
Novinky v nové verzi
Music Maker MX ve své osmnácté verzi přináší několik vylepšení, která jej posouvají více směrem k profesionálním programům. Kromě přepracovaných položek v menu, kde lze nyní rychleji najít hledané funkce díky jejich logickému rozložení, jsou připraveny hlavně nové nástroje rozšiřující možnosti programu.

Jak již bylo několikrát zmíněno, program je založen na práci s audio a MIDI smyčkami. Proto byla pro novou verzi vytvořena i zcela nová sada hudebních knihoven. K několika tisícům smyček si lze po registraci stáhnout zdarma dalších 2.000 smyček pro rozšíření hudebních možností programu. Program Music Maker má solidní nabídku virtuálních nástrojů, mezi něž patří nástroj pro tvorbu ploch Atmos, bicí moduly Beatbox 2, Livid a Robota nebo sampler Vita s velkou a kvalitní zásobou zvuků. S novou verzí se nabídka dále rozšiřuje.
Lead Synth
Nový nástroj Lead je virtuální syntezátor založený na matematickém modelování analogové subtraktivní syntézy. Poměrně jednoduché grafické rozhraní dovoluje upravit pouze filtr, modulační obálky, LFO oscilátory a parametry efektové jednotky. Uživatel je odkázán na připravené presety, u nichž ovšem může upravovat zmíněné parametry. I přes tato omezení lze vytvářet poměrně velké množství zvukových variací, jež lze použít ve vlastních projektech.
Drum Engine
Pro milovníky bicích nástrojů je připraven nový zvukový modul Drum Engine založený na přehrávání vzorků. Nástroj obsahuje 16 padů, které jsou přiřazeny ke klávesám. Několik základních presetů neposkytuje příliš mnoho prostoru kreativitě. Vlastně jde jen o tři sady zvuků z analogových bicích modulů. Zvuk je možné dodatečně upravit pomocí řízení hlasitosti jednotlivých nástrojů a několika efektů. Na úpravu dynamiky je zde vestavěný kompresor a celkový zvuk dobarvují tři stálé efekty - Distortion, Bitcrusher a Reverb HQ, jež nabízejí vždy po dvou parametrech sloužících k doladění zvuku. Celkem pěkný vzhled nástroje kazí omezená možnost úprav zvuku a velmi malá nabídka bicích sad.
Loop Designer
Aby uživatel mohl snáze modifikovat hudební smyčky, je do nové verze přidán nástroj Loop Designer, který se skládá ze dvou částí. První má na starosti rytmické smyčky a druhá basovou linku. Nabídku základních smyček jak v první, tak v druhé části je podle návodu možné rozšířit o další smyčky z průzkumníka Media Pool. Jednoduchým přetažením z průzkumníka do jednotlivých částí by se měla smyčka vložit do vybrané sekce. Píši měla, neboť se mi to v průběhu testování nepovedlo. I přesto se jedná o podařený nástroj pro úpravu smyček.
Uživatel si může vybrat z několika desítek základních smyček a v bicí části může pomocí 2 x 16 tlačítek upravovat rytmiku smyčky. Jednotlivé stisky tlačítek mají odlišné následky, první čtyři přiřazují jednu čtvrtinu z doby, další stisk část zastaví a poslední stisk pustí část pozpátku. Pomocí malých stupnic je možné řídit hlasitost a frekvenci filtru pro každou část smyčky samostatně. U filtru lze plynule měnit jeden ze tří typů propustí. Pro dvojitý úder lze aktivovat Flam jako u starých analogových modulů.

Basová část nabízí podobně jako bicí 2 x 16 stupnic na editaci výšky tónu a každý tón je navíc možné transponovat až o tři oktávy. U každého tónu je také samostatně řízená frekvence filtru. Pro editaci zvuku jsou k dispozici pouze dva parametry, Vibrato a Decay, jinak je basový modul odkázán jen na základní zvuk.

Podpora VST
Nová verze programu Music Maker nyní uživatelům umožňuje využít bohatou nabídku VST nástrojů a efektů, a to jak firemních, tak od ostatních výrobců. Součástí nabídky je i kvalitní efekt Vandal SE, který přináší uživatelům legendární simulaci kytarových aparátů. Díky VST podpoře je možné rozšiřovat možnosti programu do nekonečna o nové a nové zvuky.

Media-X-Change
Pro jednodušší přenos dat mezi programy firmy MAGIX byl vytvořen protokol Media-X-Change. Ten umožňuje jedním kliknutím přenést audio a video data mezi programy Music Maker, Movie Edit a PC Backup s přívlastkem MX. Díky tomu lze jednoduše vytvořit zvukovou stopu pro sestříhané video a následně jedním kliknutím soubor publikovat na internetových serverech. Music Maker MX podporuje přímé publikování na servery MAGIX Online Album, YouTube, SoundCloud a nově také na sociální síť Facebook. Při publikování se vyplní všechny atributy jako je titul, poznámky a klíčová slova a přiřadí se k publikovaným souborům.

Závěr
I když se MAGIX Music Maker MX řadí mezi programy pro začátečníky, má co nabídnout i zkušenějším uživatelům. Nabízí přehledné uživatelské rozhraní, snadné sestavení skladby z předpřipravených stylů, propracovaný MIDI editor pro řízení virtuálních nástrojů a kvalitní efekty. Další rozšíření přináší zakoupení nových stylů, import audio souborů a nahrání vlastních nápadů. Program je dodáván také ve variantách Premium a Production Suite, které znatelně rozšiřují nabídku stylů, instrumentů, virtuálních nástrojů a efektů pro vyšší kreativitu. MAGIX Music Maker se hodí pro začátečníky a k vytváření rychlých hudebních podkladů a remixů. Zde skutečně platí - za málo peněz hodně muziky.

Mirek Píša

Výrobce: MAGIX
Zapůjčil: Audiopro s.r.o.