MAGIX Samplitude 11

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

MAGIX Samplitude 11

Příspěvek od mirek.pisa » 03 srp 2010 14:20

Jedenáctá verze profesionálního sekvenceru.

ObrázekNení to ani rok, co jsme si na stránkách PiXELu představovali program Samplitude od německé firmy MAGIX. Tehdy se jednalo již o desátou verzi poměrně populárního hudebního programu, který se svými vlastnostmi muže hrdě postavit po bok DAW softwarů jako jsou Cubase, Logic nebo SONAR. I když Logic asi příliš ohrozit nemůže, neboť je vyvíjen výhradně pro počítače založené na systémech Windows.

Od začátku své existence má program jednu zvláštnost, která jej činí jedinečným. Touto vlastností je objektová editace. Každý part na stopě je nazýván objektem a objektová editace je umožňuje zpracovávat zcela nezávisle na ostatních. Audio objekty ve vlastním editoru obsahují nastavení zisku, šest slotů pro Insert efekty, ekvalizér, dva Send efekty, hlasitost, panoramu, dále je možné nastavit počáteční a koncové prolnutí a dokonce je možné změnit ladění a délku objektu. To vše v reálném čase. Podobně jako s audio objekty je možné pracovat i s MIDI objekty, které ovšem obsahují jiné možnosti a parametry. U MIDI objektů lze nastavit Velocity, Program Change nebo třeba kvantizaci.

Objektovou editaci je možné využít například při vytváření mluveného slova do reklam nebo ozvučování filmu, kdy je v určitém okamžiku, například při vyslovení názvu firmy, potřeba použít odlišné efekty než u ostatního mluveného projevu. Samozřejmě to lze řešit přidáním další stopy s nastavenými efekty, ale proč, když je k dispozici objektová editace.

Program Samplitude nabízí mnoho nástrojů pro záznam a úpravu audio a MIDI stop. Nechybí zde nic, co by mohl uživatel při své práci potřebovat. Je zde podpora profesionálního hardwaru až do samplovací frekvence 384 kHz, až 999 stop, grafická automatizace parametrů, kvalitní virtuální efekty a nástroje společně s výbornou sadou čisticích a restauračních efektů i možnost upravit pracovní plochu a ikony podle druhu práce. Dále program nabízí propracovaný manažer, ve kterém je možné hromadně spravovat stopy, objekty, efekty, nástroje, pracovní plochy, značky a soubory přímo v jednom okně. Samplitude v sobě skrývá několik hudebních programů, díky čemuž jej lze použít i jako Wave editor a také jako masteringový nástroj umožňující vypálit výsledek na CD.

Jedenáctka je zde
Desátá verze přinesla poměrně dost novinek, které zvýšily kvalitu mnoha nástrojů a vlastností na úroveň konkurence. Co přináší jedenáctá verze?
Obrázek
Hybrid Audio Engine
Zvláštností programu Samplitude je kombinace dvou základních enginů, z nichž jeden má na starosti nízkou latenci a druhý zase dlouhou latenci. Nízká latence je využívána pro přímé zpracování signálu například pro monitoring a efekty v reálném čase. Dlouhá latence se zase využívá při zpracování objektů, stop a dalších efektů, které nemusí zpracovávat přímo vstupní signál. Automatická kombinace obou enginů efektivně využívá výpočetního výkonu procesoru počítače.

Uživatelské rozhraní
Novou verzi uživatel pozná na první pohled. Především se změnilo logo programu, není však jisté, jestli k lepšímu, záleží jen na uživatelském vkusu. To ovšem neplatí pro přepracované uživatelské rozhraní, které dostalo zcela nový kabát, jenž mu sluší. Jeho světlejší variantou je Canis a tmavší Camo. Je daleko přehlednější a díky tmavé barvě i příjemnější pro oči hlavně při dlouhodobější práci. Když už jsem zmínil barvy, musím dodat, že uživatel má možnost vytvořit z aranže „omalovánky“. Každé stopě lze pro přehlednost přiřadit libovolnou barvu a zvolená barva se objeví i v mixéru. Další novinkou je libovolné kotvení oken na pracovní ploše. Lišty s pracovními nástroji a další rozhraní lze přemístit a přizpůsobit pro co nejpohodlnější práci.
Obrázek
Stopa Revolver
Samplitude ve verzi „Pro“ přináší naprostou novinku, která hodně ulehčuje práci při výběru a vytváření několika verzí jedné stopy. Prakticky se jedná o virtuální stopy, ve kterých se zaznamenávají jednotlivé verze záznamu. Jednotlivé virtuální stopy je možné samostatně zpracovávat a lze mezi nimi nezávisle přepínat. Je také možné rozstříhat zvukové party na objekty a vytvořit tak finálovou stopu. Stopy lze vytvářet, duplikovat nebo mazat. Značně to ulehčuje práci při tvorbě sól, kdy mohou jednotlivé verze obsahovat různé virtuální stopy a pomocí nástroje Mute lze vytvořit finálovou verzi. Revolver je hodně užitečným nástrojem, který značně změní pracovní návyky.

Audio Pre-/Post-Recording
Rozšířeny byly možnosti nastavení audio záznamu. Pro produkční účely se hodí funkce nastavení doby před a po záznamu - před nahráváním až 120 vteřin a po nahrávání jen 2 vteřiny. Díky tomu uživatel nepřijde o začátek skladby nebo mluveného slova při letmém záznamu.

Zpětný záznam
Čím je Pre-/Post-Recording pro audio, tím je pro MIDI funkce zpětného záznamu. Při její aktivaci je možné obnovit zahranou MIDI melodii. Funkce je k dispozici pro každý MIDI objekt s možností nastavení až 600 vteřin.

Video
Samplitude 11 nyní dovoluje synchronizovat video soubory s hudebním projektem. Video je možné vložit do samostatné stopy s náhledem přímo ve stopě. Dokonce lze upravit začátek a konec video souboru. Zvukovou stopu video souboru lze importovat do projektu a upravovat běžným způsobem. Program podporuje běžné formáty videa jako jsou AVI, DV, MOV, MPEG, WMV a další.

MIDI efekt Velocity Dynamics
Parametr Velocity určuje v MIDI světě dynamiku hry. Jedná se o ukazatel, který udává rychlost stisku klávesy. Původně je odvozován od dvou kontaktů a rozdíl mezi stiskem prvního a druhého kontaktu vytváří parametr Velocity. Samplitude nabízí nový MIDI efekt Velocity Dynamics, který dovoluje upravovat hodnoty Velocity podle nastavených parametrů. Jednoduše řečeno, jedná se o kompresor určený pro MIDI. Efekt nabízí několik přednastavených presetů a také nahodilý režim.

Sada efektů essentialFX
Program Samplitude nabízí v základní instalaci celou řadu kvalitních efektů. Jejich kvalita je výtečná, ovšem jsou náročnější na výkon procesoru. Proto firma vytvořila zcela novou sadu efektů, které nabízejí kvalitu velkých sourozenců, ale ukrajují pro sebe jen zlomek výkonu procesoru. Sada essentialFX nabízí efekty Delay, Chorus/Flanger, Phaser, Compressor a Reverb. Efekty mají sjednocené grafické rozhraní a počet parametrů je minimalizován na čtyři až pět. Uživatel tak nemusí přemýšlet nad parametry, ale může intuitivně pracovat. Díky nízkému zatížení procesoru je sada essentialFX ideální pro Insert efekty na stopy.
ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
Obrázek
Virtuální ekvalizér EQ116
Nový šestipásmový ekvalizér EQ116 přináší dva způsoby zpracování zvuku. Buď pracuje v normálním módu s osminásobným převzorkováním, nebo s algoritmem lineární fáze. Jednotlivá pásma mohou být samostatně aktivována, čímž se dá ušetřit výkon. Mají řízenou frekvenci, zdvih a šířku. Pokud ekvalizér pracuje s algoritmem lineární fáze, je zaručena nezkreslená frekvenční úprava zvuku.
Obrázek
Limiter sMax11
Sadu dynamických efektů doplňuje výstupní limiter sMax11. Má jen tři parametry a jeden přepínač pro nastavení, který určuje mód zpracování špiček. Dva fadery určují vstupní a výstupní úroveň signálu, třetím faderem se nastavuje doběhový čas. Pět signálových metrů zobrazuje vstupní a výstupní kanály a průměrnou modulaci signálu. Smax11 dovoluje maximalizovat signál ořezáním špiček bez nežádoucího „dýchání“ signálu.

Kytarový Vandal
Pro kytaristy a basisty je připraven nový efekt s příznačným jménem Vandal. Grafické rozhraní je navrženo tak, aby připomínalo rozložení skutečné aparatury na pódiu. Do čtyř slotů je možné vybrat některý z pedálových efektů, k dispozici je Chorus, wah-wah, Phase Shifter/Tremolo, Volume, Distortion a další.
Obrázek
Od pedálů zvuk postupuje hned do dvou zesilovačů, jeden slouží pro kytaru a druhý je navržen speciálně pro basu. Tvorba zvuku pracuje na bázi výpočtů a díky tomu je neustále živý a reaguje na dynamiku hry. Zesilovač vytváří různé druhy zvuku od čistého až po silně zkreslený. Tvorbu zvuku dotváří několik druhů kabinetů s přepínatelnou konfigurací boxů a reproduktorů. Snímání je zajištěno pomocí dvou virtuálních mikrofonů. Konečný zvuk je možné ovlivnit pomocí dvou efektových jednotek, do kterých lze vložit modulační, zpožďovací nebo dozvukový efekt. Simulace kytarového aparátu je velmi dobrá. Názvy efektů jsou sice jen obecné, zkušený uživatel však dokáže pomocí připravených presetů vytvořit zvuk aparatur světových výrobců.

Nové virtuální nástroje
Samplitude 11 je nyní doplněn o tři virtuální nástroje - Revolta 2, Beatbox 2 a Vita. Se všemi nástroji jsem se již setkal při testování nejnižší verze programu Samplitude Music Studio.

Asi nejvíce využívaným bude nástroj Vita, ke kterému se váže i bohatá knihovna Vital Instruments. Byl vyvinut ve spolupráci s firmou Yellow Tools a jedná se o čistý sampler s obsáhlou bankou nástrojů a možností úpravy několika parametrů. Dodávaná zvuková banka nabízí uživateli velmi kvalitní zvuk akustických nástrojů od piana přes smyčce, dechy, kytary až po bicí sady. Zpracování vzorků je čisté a zvuky jsou průrazné a příjemně konkrétní.
Obrázek
Revolta 2 je dvanáctihlasý virtuální analog s dvěma oscilátory, šumovým generátorem a filtry, kombinovaný s krokovým sekvencerem a efektovou jednotkou. K řízení parametrů je možné využít matrici, ve které lze nastavit několik zdrojů a cílů modulace. Revolta 2 nabízí příjemné analogové zvuky, na jejichž tvorbě se podíleli tvůrci presetů pro nástroje Access Virus a Rob Papen’s Albino, což hovoří za vše.
Obrázek
Beatbox 2 je propracovaný automatický bubeník. Uživatel může využívat banku připravených groovů s několika bicími sadami, přičemž ke každé je přiřazeno několik desítek groovů. Zkušenější uživatelé mohou otevřít editační okno a mít tak tvorbu a úpravu rytmu pod svou kontrolou.
Obrázek
Bicí sady jsou složeny ze vzorků a virtuálních syntéz. Rytmy mohou být tvořeny šestnácti nástroji a až čtyřmi takty délky. Nástroje se vybírají buď pomocí připravené sady, nebo je lze individuálně vybrat z banky. Každý nástroj má bohaté možnosti editace a vlastní efektovou jednotku. I když do banky nelze přidávat vlastní vzorky, základní zvuk nástroje lze radikálně změnit s možností uložení nastavených parametrů do banky. Dokonce je možné vytvářet pomocí několika algoritmů i melodické linky.

Závěr
Samplitude 11 dokazuje, že firma MAGIX věnuje vývoji sekvenceru mimořádnou pozornost. Neustále reaguje na požadavky uživatelů a také na konkurenci, která je tvrdá. Hlavní devizou programu je objektová editace, líbí se mi i doplnění softwarových nástrojů a dobrým nápadem je také efektová sada essentialFX. Škoda, že některé funkce, jako například export do OMF/AAF formátu, nejsou standardním vybavením alespoň verze PRO, ale jsou k dispozici jen jako volitelný doplněk.

Mirek Píša

Výrobce: MAGIX
Zapůjčil: Audiopro s.r.o.

Odpovědět