Modal Electronics COBALT8X

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 12
Registrován: 05 úno 2016 13:39

Modal Electronics COBALT8X

Příspěvek od jirineuzil »

Rozšířený virtuálně – analogový syntetizér.
8. 4. 2021

Anglická firma Modal Electronics navázala na svoji modelovou řadu ARGON novou, podobně pojatou řadou COBALT. Tentokrát by se mělo jednat o nástroje trochu tradičnějšího střihu, ale jak už jsme u této firmy zvyklí, nebude to asi jen tak. Můžeme opět čekat nástroj posouvající hranice možností své kategorie? Na to se podívejme v tomto testu.

Koncepce
Podobně jako u řady ARGON, tak i u řady COBALT najdeme tři modely – dva klávesové (37 a 61 kláves) a stolní zvukový modul. V mnoha prvcích se nástroje shodují, mohli bychom snad dokonce říci, že COBALT je ARGON v tmavě modrém. Nicméně, liší se podstatně základem tvorby zvuku – zatímco ARGON pracuje s vlnovými tabulkami, COBALT je virtuálně – analogový. Spoléhá tedy na více či méně tradiční vlnové průběhy a jejich kombinace, v celkem klasické nejčastěji používané dvouoscilátorové architektuře. Důležité je, že je ale v tomto smyslu rozšířený, nabízí tedy v tomto smyslu mnohem víc než jen pár klasických průběhů typu sinus / pila / puls / trojúhelník. Přesněji řečeno, tyto průběhy si bere jako základ pro další operace s nimi, umí to pomocí 34 algoritmů. U každého algoritmu můžeme měnit a ovládat pondva parametry (A/B), typicky např. odladění oscilátorů nebo rozsah operace s vlnou.
Obrázek
Co vše tu najdeme? Plynulé procházení (morfing) mezi vlnami (sweep), rozptyl (spread) oscilátorů do hutného zvuku s odladěním, modulace šířky pulsu (PWM) použitelná jako variace dokonce i pro ostatní typy vln, synchronizace oscilátorů „natvrdo“ (hard sync), fraktální synchronizace s nepravidelným poměrem synchronizace, obrácení směru vlny (reverse), tři druhy frekvenční / amplitudové modulace (metal, ring mod, chaos) a filtrovatelný šum. Možností je skutečně hodně, pokud vezmeme v úvahu, že můžeme využít kombinaci dvou algoritmů.

COBALT má i pokročilé možnosti práce s přiřazením svých osmi hlasů polyfonie. Můžeme využít režimy mono, poly, stack a unison, maximální počet současně znějících oscilátorů může být až 64. A aby toho nebylo málo, je možnost spojit jakékoli dva nástroje COBALT do jednoho 16hlasého nástroje.

V sekci filtru najdeme čtyři základní režimy filtru – což je u toho nástroje víc než jen typ propusti a strmosti filtru (např. LPF 24 dB/oktávu), který bychom na typickém virtuálním analogu zřejmě našli. Je tu jeden režim s rezonancí pro ostrý, koncentrovaný zvuk, další režimy naopak pro vyvážený zvuk – ty mají podvarianty pro spodní propusť, horní propusť nebo (dvou)pásmovou propusť. Každý režim může morfovat mezi účinnou variantou (čtyřpólový filtr) přes úzkou (pásmová propusť) až k méně účinné (jednopólový). Opět se jedná o velmi promyšlenou architekturu, protože jednak můžeme využívat jakékoli klasické varianty, nebo se pouštět do zvukově neotřelých a zajímavých morfujících postupů.

Další slibnou stránkou COBALTu jsou možnosti modulace. Najdeme tu tři obálky (pro zesilovač, filtr a modulační) klasického ADSR provedení, které opět nezůstává jen u tradice, ale nabízí osm možností práce s křivkou (lineární, zaoblené, záporné hodnoty apod.). Dále tři nízkofrekvenční oscilátory (LFO) s plnou škálou parametrů včetně různých režimů spouštění/synchronizace s klávesou (sync, free, retrigger). Centrem modulací je pak ještě osm programovatelných modulačních slotů s propracovanou matricí 12 zdrojů x 55 cílů. Tím jsou možnosti takřka neomezené.
Obrázek
Arpeggiator je spíše klasického střihu a ničím neobvyklým nepřekvapí, ale je jistě dobré ho mít k dispozici. Krokový sekvencer nabízí kapacitu 512 not a nahrávání v reálném čase, což může sloužit i jako rychlonáhravadlo pro hudební nápady. Je tu i klasický 64krokový režim. Výborná je možnost použití arpeggiatoru a krokového sekvenceru současně, to může vést k hudebně zajímavým výsledkům.

Efektové jednotky jsou tři, můžeme použít tři druhy efektů v libovolném pořadí. Škoda jen, že nelze použít dva druhy stejného efektu (např. dva chorusy s odlišně nastavenými parametry) – tím by se prostor pro experimenty ještě zvětšil.

V paměti nástroje najdeme 500 míst, z toho 300 předprogramovaných, což je vzhledem k možnostem nástroje adekvátní. Osm z nich si můžeme předvolit jako oblíbené pro snadnou předvolbu. Bylo by skvělé moci si sestavit seznamů oblíbených zvuků více v podobě setlistů. Dále tu je 100 míst pro sekvencer a 100 pro předvolby efektů.
Obrázek

Design
Tentokrát firma zvolila jako barvu vzhledem k názvu logicky kobaltovou modř. Působí velmi pěkně a neotřele, i když pro někoho možná také trochu chladně a odměřeně. Základní koncepce a rozložení prvků zůstalo, čili vrchní řada je opět LFO – oscilátor – filtr – efekty/obálky, ve spodní řadě najdeme apreggiator, krokový sekvener a ovládání skrze displej. Již klasicky zde také najdeme malý joystick pro ovládání ohýbání tónu a dvou druhů modulace.

Pravá část horního panelu nástroje na modelu X je záměrně prázdná – počítá se s tím, že si sem uživatel umístí mobil nebo tablet s ovládáním skrze firemní MODALapp editor. Vešel by se tam ale také např. nějaký menší Control Surface, pokud bychom ho chtěli využít pro přídavné ovládání zvuku.

COBALT váží 9 kg, což je na tuto velikost dnes poměrně dost, ale je nutno dodat, že je vyroben opravdu odolně a na ničem se nešetřilo. Základ šasi je z oceli a hliníku, bočnice z obarveného bambusu - chytře vymyšleno, při uchopení do rukou je povrch do ruky příjemný, není chladný. Dá se tedy předpokládat, že dost vydrží i při častých převozech a používání naživo.

Na zadním panelu najdeme totéž, co na řadě ARGON – čili audiovýstupy L/R a sluchátka, vstupy pro expression a sustain pedál, audiovstup (umožňuje prohnat audiosignál přes efektové jednotky COBALTu), minijacky synchronizačního vstupu a výstupu, MIDI IN/OUT, USB/MIDI a hlavní vypínač. Vedle nich ještě najdeme místo pro Kensington lock chránící nástroj před odcizením.
Obrázek
Je dobré si uvědomit, že konektory jsou umístěny spíše ke středu zadního panelu. To může být problém, pokud používáme stojan na dvoje klávesy s vidlicemi ve tvaru Y – konektory tak mohou spadat do střední části osy stojanu. Tím se budou de facto plést, a protože zde jsou nejvíce ve středu umístěny audiovýstupy L/R, je to bohužel pravděpodobné (použití zahnutých audiojacků bude zřejmě nutné). Přehodit jejich místo např. s minijackovou částí by bylo vhodnější, ta se typicky používat nebude.

Ovládání
Je opět de facto stejné jako na ARGONu. Firma volí moderní přístup a zcela pochopitelně spoléhá hlavně na ovládací aplikaci MODALapp, která je dostupná pro všechny hlavní platformy včetně VST3 a AU plug-inu do DAW programů. Pracuje se s ní velmi dobře a přehledně a pro většinu uživatelů bude asi hlavním zdrojem ovládání. Jinak můžeme opět použít ovládání na nástroji skrze displej s pomocí potenciometrů otáčením zadávajícím data a stiskem přepínající stránky menu. Na méně používané funkce se dostaneme přes tlačítko Shift.

Za zmínku určitě stojí, že COBALT má velmi rozsáhlé MIDI možnosti ovládání. Využívá pro ovládání svých parametrů většinu čísel MIDI kontrolerů a umí také nově používaný formát MIDI Polyphonic Expression (MPE), umožňující ovládat polyfonní ovládání parametrů zvuku. Zjednodušeně řečeno – na rozdíl od normálního režimu, kdy ovládáme všechny noty na jednom MIDI kanále, dostane každá nota polyfonie svůj MIDI kanál a je ovládána nezávisle.
Obrázek

Klaviatura
Opět je od firmy FATAR a je velmi příjemná a spíše měkčího typu. Má i tlakovou citlivost, která mi tentokrát přijde provedená lépe než na ARGONu, kde šla poměrně ztuha.

Zvuk
Milovníky tradičních analogových zvuků potěší COBALT, myslím, dokonale. Nechybí nic, co by takový nástroj měl umět, od jemné teplé hřejivosti až po masivní průraznost zvuku, když je to třeba. Nicméně, tím to vše spíše začíná, protože opravdu zajímavé a neotřelé začnou být spíše zvuky s využitím speciálních vlnových algoritmů, leckdy s podporou zajímavých způsobů modulace a/nebo sekvenceru a arpeggiatoru. Jako obvykle tovární zvuky nabízí jen malou ukázku možností, ale i tak je předvedená zvuková škála obrovská. Obecně si myslím, že nástroje Modal Electronics jsou pořád ještě spíše nové na to, abychom věděli, co vše z nich lze dostat, teoretické možnosti jsou úctyhodné. Jako bonus je tu to, že mají nástroje jakýsi svůj osobitý zvukový charakter, což se zrovna v oblasti (virtuálních) analogů hodně cení. Svůj podíl na zvuku mají také velmi kvalitní efekty.

Závěrem
COBALT je po všech stránkách vyspělým a profesionálním nástrojem, který – jak už je u firmy Modal Electronics dobrým zvykem – nabízí nejen starou dobrou tradici, ale i mnoho nového. Tím jsou zde hlavně možnosti práce s méně typickými vlnovými formami, možnosti modulace a filtrace zvuku. Může být skvělým nástrojem pro ty, kteří by chtěli mít všechny klasické prostředky analogových syntetizérů, ale zároveň i pole pro další experimenty a tím i originálnější zvuk. Poměr cena/výkon je velmi dobrý, takže nástroj může být dostupný většině zájemců.

Výrobce: Modal Electronics
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět