Monkey Banana Hapa a Mangabey

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 7
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Monkey Banana Hapa a Mangabey

Příspěvek od Petr Los » 13 srp 2018 10:45

Pozdrav z temné Afriky.

Snad právě temnou a vzdálenou krásou rovníkové Afriky a jejími přirozenými obyvateli se nechala tématicky inspirovat německá firma Monkey Banana. Rozhodně nemá nic společného z dovozem banánů, ani se zpracováním legálního či nelegálního zboží, dováženého z „černého kontinetu“...

Jen vzdálené dunění pralesů
Jedná se totiž o poměrně mladou firmu, která se naplno objevila na trhu v roce 2010 a dodnes o sobě dává vědět především velice zajímavými (jak tvarově a konstrukčně, tak barevně) studiovými referenčními monitory. A jak to tak bývá, s jídlem roste chuť, a tak se naší milí „opičáčci“ pustili i do výroby dvou typů mikrofonů. Prvním z nich je široce využitelný USB mikrofon Hapa, který lze použít pro jakýkoliv poloprofesionální projekt od namlouvání mluveného slova až po záznam zpěvu či nástrojů v domácím nahrávacím studiu. Druhým je pak mikrofon určený pro plně profesionální provoz, zejména pak pro nahrávací studia. Jde o elektronkový mikrofon s externím napaječem, nesoucí název Mangabey.
Obrázek
Hapa i Mangabey jsou velikostně naprosto shodné mikrofony. Od konce konektoru měří oba 181 mm a tloušťka jejich těla má v průměru 51 mm. Koš s vložkou měří 70 mm a je tvořen kovovým rámem, který kryje dvojitá kovová mřížka - zvenku silná, protinárazová, zevnitř pak jemná, rozptylová. Drátěná mřížka, konstrukce koše, spodní našroubovatelný kryt a výstup na konektor jsou pochromovány. Těla obou mikrofonů jsou z plechu a jsou vyvedena v teplých pastelových barvách. Mikrofon může být červený, žlutý, bílý nebo černý, dle přání zákazníka. Oba mikrofony nedisponují na svém těle žádným přepínačem. Mangabey má standardní vývod v podobě konektoru XLR a jeho hmotnost je 430 g, zatímco Hapa je USBčkový a váží 330 g.

Hapa mixed
Němečtí Monkey Banana si dle mého názoru nevybrali název pro svůj mikrofon jen zcela nahodile. Hapa totiž znamená „ze dvou částí“, neboli mixovaný. Jinými slovy se jedná o název pro míšence. Nu a míšencem je i náš první mikrofon. Jedná se o plnohodnotný kondenzátorový mikrofon na bázi „back electret“. Electretové mikrofony se jednak vyrábí pro technicky velmi náročné situace, například audio měření, ale také pro použití tam, kde není nutná vysoká spotřeba energie. Jednou z možností je přímé nahrávání do počítače – plug in play – a to jak do Windows, tak i macOS.
Obrázek
Bwana tusikie
Aneb „Bože vyslyš nás“ - tak nějak určitě zní překlad výkřiku toužebného přání svahilských domorodců odkudsi ze Zambezi při propojování mikrofonu s počítačem. Jaký jiný výkřik by následoval, kdyby jim to nezačalo fungovat hned napoprvé jako mě, netuším. V krabici s mikrofonem Hapa nalezne uživatel ještě protiotřesový mikrofonní držák zvaný „pavouk“ a třímetrový propojovací USB kabel. Instalace je naprosto jednoduchá. Prostě šoupnete mikrofon do držáku a USBčkem ho propojíte s počítačem. Já jsem Hapu testoval s MacBookem Pro a jediné, co jsem musel udělat, bylo přepnutí v System Preferences/Audio na USB microphone. V tomto okamžiku je již vše připraveno a stačí jen spustit váš multitrack a aktivovat příslušný záznamový kanál. Rozhodl jsem se testovat Hapu na mluveném slovu, neboť tento záznam velice transparentně ukáže, jak si mikrofon vlastně stojí. Při propojení a napájení mikrofonu z USB portu se uvnitř mikrofonu rozsvítí žlutá LEDka. Žádný brutální světelný lunapark, jako jsem zažil u některých mikrofonů podivné provenience a kde se výrobci snažili dohnat kvalitu zářením světélek. Zde se jedná pouze o indikaci napájení.

Pro testovací záznam jsem použil ve svém MacBooku Pro software Logic Pro X. V softwaru stačilo jako Input Device nastavit USB Microphone a začít nahrávat. Během nahrávání jsem musel dávat pozor, abych svým hlasem záznam nepřebudil. Není totiž k dispozici žádný mix ani audiokarta, kde lze signál ztlumit na požadovanou úroveň. Nahrával jsem poměrně zblízka a tak se v záznamu objevilo několik nechtěných retnic. Pokud byste tento mikrofon používali na libovolné mluvené slovo, chtělo by to pořídit si tzv. „popfilter“ aneb onu známou síťku, která není před mikrofonem kvůli prskání (dávný mýtus), ale právě za účelem odstranění bouchanců při vyslovení hlásek P a B. Když jsem záznam poslechl, byl jsem velmi mile překvapen plnou, ale zároveň měkkou a frekvenčně vyrovnanou barvou zvuku.
Trochu silnější proximity efekt lze korigovat oddálením úst od mikrofonu samotného. Samozřejmě, čím jste dále od mikrofonu, tím je v nahrávce více okolního prostředí, i když má mikrofon kardioidní charakteristiku. Kardioidní elektretová kapsle měří 14 m, frekvenční rozsah sahá od 28 Hz do 20 kHz, maximální akustický tlak (SPL) je 138 dB (při 1 kHz /< 1 % T.H.D.) a citlivost činí -32 dB (0 dB = 1V/Pa @ 1kHz).
Obrázek
Ani jsem nedoufal, že by tento nový mikrofon komunikoval s mými dvěma letitými MacBooky běhajícími na systému Snow Leopard OSX 10.6.8. Když jsem ho k jednomu z nich připojil, v System Preferences se nabídka opravdu objevila. Protože používám starší Pro Tools vázané ještě na hardware, využil jsem k záznamu volně šiřitelný nahrávací software Audacity a zkusil do něho nahrávat. Šlo to bez nejmenších problémů. Audio jsem vyexporoval a mohl ho dále upravovat právě v Pro Tools. Když učím, často potřebuji rychle nahrát nějaké mluvené slovo v lepší kvalitě. Zde se nabízí mikrofon s profi příslušenstvím bratru za dva tisíce, umožňující třeba v prázdné učebně či kabinetu nahrávání kvalitního záznamu. A nepotřebujete kartu s phantomovým napájením. Tohle by určitě ocenili jazykáři?

ObrázekMangabey - Bwana M'kubwa
Přestože jsou primáti zvaní Mangabey, žijící hlavně v rovníkové Africe, velice hbití a obratní ve šplhu, často jsou součástí vyššího potravinového řetězce pro leopardy a jiné šelmy. Jejich přirozených sídlišť však díky člověku pomalu ubývá a ony se začínají řadit do kategorie ohrožených druhů. To však neplatí pro náš stejnojmenný mikrofon. Další svahilské spojení Bwana M'kubwa totiž znamená cosi jako “velký šéf”, a tím lampový mikrofon musí ve studiovém řetězci dozajista být. Od USBčkového Hapy se samotný mikrofon nikterak tvarově neliší. Já měl k dispozici banánově žlutou verzi, která je od Hapy odlišná pouze 100 gramy váhy navíc. Protože se jedná o lampový (elektronkový) mikrofon, bývá součástí výbavy externí napájecí zdroj, bez kterého by většina lampových mikrofonů nepracovala. K správnému nažhavení elektronky je potřeba silnější napájení než je klasické phantomové +48 V. Proto zdroj skrývá mohutné trafo a další důležitou elektroniku, nutnou pro správnou emisi elektronů. Náš zdroj je uzavřen v jasně červené plechové krabici s rozměry 190 x 130 x 88 mm. Po obou bocích je krabice opatřena podlouhlými větracími průduchy, které zamezují nechtěnému přehřívání trafa. Na přední straně jsou umístěny dvě zdířky – zleva Output v podobě klasického XLR konektoru, pak následuje Input. Tento konektor je speciální, sedmipinový. Slouží jednak jako přívod napájení mikrofonu a jednak vede audio z mikrofonu zpět do výstupu v napaječi. Vpravo se nachází devítipolohový otočný přepínač, umožňující plynulou změnu směrové charakteristiky od koule, přes kardiodu až po osmičku. Z toho jasně vyplývá, že mikrofon disponuje dvojitou kondezátorovou kapslí. Tato měří 34 mm. Zda je i napařena zlatem, to výrobce neuvádí. Na opačné straně napaječe je podsvícený přepínač, PSU zdířka a měnič napětí 220/110 V. Napaječ váží 1,7 kg. V příslušenství nalezne uživatel ještě onen speciální šestimetrový kabel se sedmi piny. Kabel je velice kvalitní, opatřený kromě běžné izolace i látkovou izolací. Pozor je třeba dávat při spojování mikrofonu s napaječem na piny v konektoru. Jsou slabší než u obyčejného XLR a hrozí jejich ohnutí. Uvnitř mikrofonu se nachází elektronka 12AX7, velmi často používaná u podobných zařízení. Mikrofon má frekvenční rozsah od 20 Hz do 20 kHz. Maximální akustický tlak je 135 dB (při 1 kHz/< 1 % T.H.D.), výstupní impedance 100 Ohm, citlivost činí 34 dB ±2 dB (0 dB = 1V/Pa @ 1 kHz). V setu je ještě protiotřesový držák a kožené pouzdro na mikrofon.

Žhavíme
Mangabey si nezaslouží testovat nikde jinde, než ve studiu. Po propojení všech komponentů a patřičném nažhavení elektronky, jsem nejprve provedl záznam krátké ukázky mluveného slova bez přítomnosti jakéhokoliv studiového procesoru zařazeného do cesty.
Jen ať mikrofon ukáže, co v něm doopravdy je. Takto nabraný zvuk zněl zcela bez problémů. Byl celkem vyrovnaný, bez zbytečně výrazných sykavek, což někdy některé lampáče dělají. I basových frekvencí bylo právě tak dost. Nebál bych se říci, že sám o sobě zní neutrálně. Moc se mi vždy líbí, když se o lampových mikrofonech hovoří jako “o těch s kulatým či zastřeným zvukem”. Většinou mají naopak sound plný jiskřivý a průrazný, což pro zpěváky s výraznými sykavkami není moc dobré. S opravdu kulatým zvukem u lampáčů jsem se za svou praxi setkal asi jen dvakrát. Šlo o dvoulampové mikrofony, speciálně pro tento zvuk vytvořené. Vždyť ani kytaristé netouží po zahuhlaném, temném zvuku, když si pořizují elektronková komba. Chtějí, aby to tlačilo a zářilo.
Obrázek
Další nahrávku jsem provedl tentokráte s použitím plné studiové techniky. Jako preamp jsem použil celolampové UAD 610 Solo, lehkou equalizaci jsem provedl pomocí Warm Audio EQP-1 a na lehoučkou kompresi špiček jsem zvolil mocného guru Joemeek SC2.2 od Teda Fletchera. Tyto optické kompresory jsou velice muzikální a zvuk příliš nedeformují.
Díky těmto komponentům se zvuk opravdu nakopl, tlačil a na rozdíl od mdlejší předchozí ukázky je velice plný. Trochu mi přijde, že mikrofon sám o sobě basuje trochu výš, až někde mezi 250 – 350 Hz. Abych měl srovnání, namluvil jsem na páskový mikrofon zhruba stejné cenové kategorie jako náš Mangabey ještě jeden vzorek.
Zde si lze poslechnout zvukový rozdíl mezi těmito dvěma konstrukčními řešeními. Ribbon mikrofon je opravdu zastřený a hodně nabasovaný. Mluveným slovem ještě proximity efekt narostl, zatímco náš Mangabey zní vzdušně a jiskřivě. To je právě způsobeno elektronkou.
Obrázek
Shrnutí
Závěrem musím říci, že mne zvuk obou mikrofonů velice mile překvapil. Co se Hapy týká, dokonce přemýšlím, že ho už nebudu vracet. Lampový Mangabey může klidně být hlavním mikrofonem nějakého malého produkčního studia a díky devíti směrovým charakteristikám se řadí k velmi slušně vybaveným profesionálním mikrofonům. Mít dva na natáčení ve stereu, to by bylo ještě lepší. Cena je i při součtu směšná. Jsem rád, že se mi tyto výrobky dostaly do rukou a je vidět, že jsou ještě odvážlivci, kteří se nebojí jít vlastní cestou i přes dominaci velkých nadnárodních výrobců… Hii ni khabari kubwa kabisa – totoť zvěst jest veliká.

Výrobce: Monkey Banana
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět