MOTU 896mk3

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

MOTU 896mk3

Příspěvek od ondra.urban » 05 lis 2010 12:58

Nejvyšší model ucelené řady FireWire audio rozhraní MOTU.

Na stránkách PiXELu jsme se již postupně setkali s mnoha modely zvukových rozhraní známé americké značky MOTU. Model 896mk3 uzavírá celou výrobní linii převodníků a karet, které komunikují s počítačem pomocí rozhraní FireWire. Již nahlédnutí do výčtu vlastností tohoto zařízení slibuje bohatou výbavu pro plně profesionální nasazení v produkčním studiu, v terénu i na pódiu. Podívejme se nyní na vlastnosti a funkce tohoto zvukového rozhraní podrobněji.
Obrázek
Rodina MOTU převodníků a zvukových rozhraní
Firma Mark of the Unicorn (MOTU) nabízí kromě plně profesionální řady převodníků HD192, 24 I/O a 2408mk3, které potřebují pro svůj provoz speciální PCI kartu v počítači, také univerzálnější a dostupnější řešení v podobě produktů řady FireWire/USB 2. Co se týká podpory USB sběrnice, ta byla u produktů MOTU typu audio rozhraní brána spíše okrajově a výrobce delší dobu sázel na stabilitu a vyšší propustnost FireWire sběrnice. Zajímavou výjimkou je nejnižší produkt řady s názvem UltraLite-mk3 Hybrid. Jedná se o sběrnicí napájené miniaturní rozhraní audio a MIDI s podporou jak FireWire, tak USB 2. Výrobce možná reaguje na postupný ústup implementace FireWire portu z přenosných počítačů Apple MacBook.

Dalšími produkty FireWire řady jsou rozhraní Traveler-mk3, 828mk3 a pro dnešní recenzi vybraný model 896mk3. Poněkud stranou, ale rozhodně ne kvalitou, stojí převodník a mikrofonní předzesilovač 8pre. Společnými vlastnostmi všech zmíněných USB a FireWire produktů MOTU jsou bohatá nabídka vstupů a výstupů, možnosti vnitřního směrování signálů, rozšiřitelnost, spolehlivost a v neposlední řadě také zvuková kvalita.

MOTU 896mk3 - popis
Zvukové rozhraní MOTU 896mk3 se ukrývá v 2U rackové krabici v kovovém provedení, s možností instalace plechových „uší“ pro zabudování do přístrojového stojanu. Čelnímu panelu přístroje vévodí LED metry vybuzení osmi analogových vstupů, osm programovatelných LED metrů (viz dále), kontrolky aktivity digitálních vstupů a výstupů a vybuzení hlavního stereofonního výstupu. Pod metry vstupů nalezneme přepínače jejich útlumu o -20 dB, zapnutí fantomového napájení 48 V pro kondenzátorové mikrofony a regulaci vstupní citlivosti (Trim). Následuje dvojice sluchátkových výstupů se samostatnou regulací úrovně signálu a sekce dvouřádkového displeje a knoflíků pro ovládání CueMix FX mixéru přímo z čelního panelu. Také zde nalezneme vstup pro nožní pedál. Čelní panel uzavírá kolečko Meters pro přepínání programovatelných metrů a síťový vypínač.
Obrázek
Na zadním panelu najdeme bohatou nabídku vstupů a výstupů různých audio formátů. Především je tu osm mikrofonních a nástrojových analogových vstupů v provedení XLR/TRS Combo konektorů, osm symetrických linkových výstupů (XLR), dvojice symetrických výstupů Main Out, vstup a výstup S/PDIF s RCA (Cinch) konektory, AES/EBU vstup a výstup XLR, dva vstupy a výstupy Optical (TOS Link nebo ADAT), dvě zdířky pro FireWire propojení, WordClock vstup a výstup a konečně síťový konektor pro napájení pomocí eurokabelu.

I přes bohatou nabídku vstupů a výstupů je nutno zmínit dva fakty, které mohou být nemilým překvapením pro ty, kteří hledají univerzální rozhraní například do produkčního studia. MOTU 896mk3 především zcela postrádá MIDI rozhraní. Je pravdou, že v době virtuálních nástrojů a klaviatur s USB připojením to není zásadní, ale pro připojení starších MIDI nástrojů a přístrojů by se alespoň jeden MIDI port hodil. Zajímavé je, že všechny nižší modely FireWire/USB série MIDI mají. Uživatelé MOTU 896mk3 se tedy musí s tímto faktem smířit a sáhnout po externím USB/MIDI převodníku s vědomím, že se MIDI konektory na zadní panel buď nevešly, nebo s nimi prostě nebylo v koncepci přístroje počítáno.

Druhým zklamáním je nepřítomnost analogových vstupů s linkovou úrovní. Kombinované XLR/TRS vstupy jsou totiž primárně určeny buď pro symetrické připojení mikrofonů, nebo pro nástrojové výstupy s vysokou impedancí (např. kytara, baskytara). Je pravda, že lze do převodníku připojit i syntezátory, efektové procesory a jiné přístroje s linkovou výstupní úrovní pomocí TRS (Jack) konektoru, ale pro plně studiovou úroveň +4 dBu nabízený útlum -20 dB a rozsah vstupní citlivosti nedostačuje. Z tohoto ohledu se jeví menší sourozenec MOTU 828mk3 s osmi symetrickými linkovými vstupy a dvěma mikrofonními vstupy jako univerzálnější.

Na všech osmi analogových vstupech je k dispozici hardwarový limiter V-Limit, takže se nemusíme obávat nečekaného přebuzení A/D převodníku např. při nahrávání bicích.

Propojení a možnosti rozhraní
Obsluha funkcí a směrování vstupních a výstupních signálů je přímo spjata s aplikací CueMix FX, která se nainstaluje do počítače spolu s ovladači zařízení. Systém je velmi flexibilní a nabízí mnoho způsobů konfigurace. Hlavní charakteristikou je zde princip tzv. mixů, kdy lze samostatně pro všechny výstupy namíchat libovolnou kombinaci signálů vstupních. Toho lze využít například pro bezlatenční monitoring při nahrávání a playbacku. V mnoha případech může MOTU 896mk3 nahradit také mixážní pult, a to dokonce ve „stand-alone“ provozu, tedy bez propojení s počítačem. Tento fakt podtrhuje přítomnost parametrických ekvalizérů a kompresorů pro vstupy a výstupy. Nechybí také globální reverb pro simulaci prostorů. Všechny efekty běží na vnitřním DSP, takže vůbec nezatěžují procesor počítače. Vytížení DSP mixu lze sledovat na ukazeteli v okně CueMix FX. Rezerva výkonu není dimenzována pro nasazení na všech vstupech a výstupech současně, ale např. pro kompresi vokálu ještě před záznamem nebo na výstupech pro ochranu reprosoustav naprosto dostačuje. Také reverb nabízí poměrně slušnou kvalitu a využijeme ho třeba pro přidání dozvuku do poslechové (monitorovací) větve při nahrávání zpěvu.
Obrázek
Obrázek
ObrázekPro monitorování signálu lze využít nezávisle oba sluchátkové výstupy. První z nich je pevně spjat s hlavním stereofonním výstupem a má s ním i společnou regulaci výstupní úrovně. Regulátor hlavního výstupu lze také nakonfigurovat na společné řízení surround monitorů, a to až do 7.1 formátu. Druhý sluchátkový výstup je zcela nezávislý a lze na něj adresovat libovolnou variantu buď z CueMixu, anebo z DAW aplikace.

Oba optické vstupy a výstupy lze využívat nezávisle buď ve stereofonním režimu (TOSLINK až do 96 kHz), nebo prostřednictvím ADAT s variantami 8 kanálů/48 kHz a 4 kanály/96 kHz (S-MUX). Pomocí dvou externích A/D převodníků s rozhraním ADAT lze počet analogových vstupů rozšířit na 24. Další možnosti rozšíření se týkají ADAT výstupů a také S/PDIF a AES/EBU portů, takže maximální počet vstupů a výstupů může dosáhnout 28, resp. 30. V režimu vzorkovací frekvence 192 kHz lze provozovat pouze osm analogových vstupů a výstupů.

MOTU 896mk3 v praxi
Jak již bylo řečeno, provoz rozhraní MOTU 896mk3 je přímo spjat s firemní aplikací CueMix FX. Veškeré vstupy a výstupy lze pochopitelně adresovat přímo z DAW aplikace. Rozhraní podporuje standardy ASIO 2.0 (včetně technologie Direct Monitoring), WDM a Core Audio. Aktuální podpora operačních systémů zahrnuje Windows 7 včetně 64bitové verze a Mac OS X 10.6 Snow Leopard. MOTU ovladač je společný pro všechny FireWire/USB produkty a umožňuje kaskádování více MOTU karet s FireWire rozhraním až do počtu tří libovolných typů. Uživatel si tak může složit vlastní sestavu dle finančních možností a aktuálních potřeb. Jako užitečný doplněk se jeví například produkt 8pre, který může posloužit buď jako samostané rozhraní v kaskádě, anebo jako rozšíření počtu vstupních kanálů přes ADAT vstup.

Rozhraní MOTU 896mk3 lze také provozovat v různých situacích jako samostatné zařízení. Nabízí se kupříkladu varianta, kdy zařízení slouží jako samostatný převodník formátů a výkonný audio router nahrávacího studia. Ovládání pomocí vlastní CueMix FX sekce na čelním panelu přístroje není tak pohodlné jako ze softwarové konzole, nicméně k většině parametrů submixů a vnitřního routingu se lze dostat pomocí koleček a LCD displeje.

Ješte je třeba zmínit vybavení osmi programovatelnými metry - ukazateli vybuzení. V nastavení ovladače zařízení lze zvolit pro zobrazení analogové vstupy, výstupy, ADAT vstupy a výstupy (pro oba porty samostatně) a všechny ostatní zbývající signály (Main Out, S/PDIF a AES/EBU). Různé sady vstupů a výstupů nelze bohužel kombinovat, takže vždy vidíme jen příbuzné signály ve skupinách - například všech osm analogových výstupů, vstupní ADAT kanály atd.
Kromě WordClock synchronizace nabízí MOTU 896mk3 také možnosti řízení pomocí SMPTE kódu. Součástí softwarového vybavení je samostatná aplikace SMPTE Console, pomocí které lze řídit generování a příjem SMPTE kódu na libovolném vstupu a výstupu.

K produktu MOTU 896mk3 dostane uživatel také zcela zdarma DAW aplikaci AudioDesk 2, kterou lze bezplatně upgradovat na aktuální verzi 3. Jedná se v podstatě o hodně zjednodušený Digital Performer. Program nabízí vícestopý záznam, střih a mix zvukových signálů až do rozlišení 24bitů/192 kHz. Nechybí základní integrované efekty a podpora vnitřního 32bitového zpracování. Oproti „dospělé“ verzi Digital Performeru ovšem zcela chybí podpora MIDI. Uživatele PC platformy ale zklamu - AudioDesk je kompatibilní pouze s Mac OS X.

Závěr
MOTU 896mk3 rozhodně důstojným způsobem uzavírá celou řadu FireWire rozhraní, kterou její výrobce nabízí. Bohatá nabídka různých vstupů a výstupů, DSP efekty, CueMix FX, podpora SMPTE kódu a samozřejmě kvalita A/D i D/A převodu činí tento produkt ve své kategorii tak trochu výjimečným. Přístroj má ambice stát se kupříkladu centrálním zvukovým rozhraním malého nahrávacího studia s perspektivou dalšího rozšiřování. Díky FireWire připojení jej lze provozovat například s notebookem takřka všude tam, kde je síťová zásuvka pro napájení převodníku. MOTU 896mk3 se tak může výborně uplatnit jako srdce mobilního nahrávacího systému, třeba pro nahrávání kapel. Jistou vadou na kráse může být snad jen nepřítomnost klasických studiových analogových vstupů, které produkt předurčují spíše pro nahrávání mikrofonních nebo nástrojových signálů.

Ondřej Urban

Výrobce: MOTU
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět