NanoStudio

Odpovědět
jiri.simek
Příspěvky: 5
Registrován: 21 bře 2004 13:02

NanoStudio

Příspěvek od jiri.simek » 18 bře 2014 16:54

V současné době nejlepší DAW pro mobilní telefony s iOS.

V dnešním článku vám představím konkurenční aplikaci k programu FL Studio Mobile, která koncept mobilního studia posunula zase o kousek dále. Tato aplikace se jmenuje NanoStudio a stojí za ní britská firma nesoucí název Blip Interactive. Hned úvodem musím konstatovat, že tato firma odvedla velký kus práce. Na to, že se jedná hlavně o mobilní aplikaci, obsahuje program celou řadu věcí, které bych zde nečekal a vzhledem k rozsahu článku nebudu moci ani vše zmínit. Program NanoStudio je k dispozici pro všechna zařízení na platformě iOS (iPhone, iPod, iPad) a počítače se systémem Windows a Mac OS. V článku se však budu věnovat verzi pro mobilní telefony.

Práce s programem
Na rozdíl od FL Studia jsou v tomto případě mobilní a stolní verze programu zcela totožné, podobně jako tomu je v případě programu Rebirth. Na rozdíl od něj jsou zde však všechna okna optimalizována pro jednotlivá zařízení. V praxi to tedy znamená, že vše, co vidíme na obrazovce v případě počítačové verze, je například u verze pro mobilní telefony rozděleno do několika oken. Díky tomu nemusíme složitě zoomovat a scrollovat po displeji.

Celý program je rozdělen na dvě části. První částí je horní lišta s menu a druhou část tvoří prostor pod ní, který je hlavní pracovní plochou programu. Zde se v případě jejich aktivace budou nacházet všechna zvuková zařízení, sekvencer apod. Jelikož prostor displeje telefonu není tak velký jako v případě stolního počítače, je tento prostor občas doplněn o tlačítka s šipkami, která slouží pro posun mezi jednotlivými částmi zařízení, jak jsem o tom psal již v předchozím odstavci.

Hned první levá položka horního menu spouští další nabídku, která je hlavním rozcestníkem v programu. Zbytek položek v horním menu se mění v závislosti na tom, na co v „rozcestníku“ klikneme. Jak můžete vidět na následujícím obrázku, tato nabídka se opět skládá z vlastního horního menu a okna s osmnácti tlačítky.
Obrázek
Myslím, že z obrázku je funkce tohoto horního menu jasná a tak se budu věnovat oknu pod ním. Zde se nachází šestnáct tlačítek s LED ukazatelem výstupní úrovně. S výjimkou prvního reprezentují tato tlačítka jednotlivé kanály v tracku. Těmto tlačítkům (kanálům) poté můžeme přiřadit jedno ze dvou hudebních zařízení, která lze prostřednictvím tlačítek také aktivovat. V základní verzi je dostupných pouze pět kanálů. Za rozšíření na patnáct kanálů je třeba si připlatit 4,49 EUR.

Mixážní pult
První tlačítko je neměnné a slouží mixážnímu pultu, který v základní verzi logicky disponuje pěti kanály. Po zakoupení již zmíněného rozšíření bude mixážní pult pochopitelně disponovat také patnácti kanály. Mixážní pult dále obsahuje dva sendové kanály a pochopitelně master kanál. Každý kanál mixážního pultu včetně masteru je vybaven faderem hlasitosti, stereo LED ukazatelem výstupní úrovně, potenciometrem pro panning, vlastním efektovým rackem, tlačítkem Mute a tlačítkem pro aktivaci zpracování zvuku zařízeními v efektovém racku.
Obrázek
Obrázek
Efektový rack je u všech kanálů stejný. Jedná se o čtyřslotový rack, kam můžete umístit některá z následujících zařízení: kompresor nazvaný TCE-1, třípásmový ekvalizér nazvaný EQ-3B, zpožďovací jednotku pro efekty Delay, Chorus a Flanger nazvanou CHRONOS, waveshaper nazvaný 5TH Planet nebo Reverb s názvem E-Space.
TRG-16
První ze zařízení, která již slouží k samotné tvorbě hudby, se jmenuje TRG-16 a jedná se o šestnáctipadový Drum Machine. V případě Nanostudia toto zařízení také slouží pro práci se smyčkami. Do zařízení TRG můžete importovat buď jednotlivé samply, nebo jeho kompletní konfiguraci. U jednotlivých samplů můžete nastavovat směr přehrávání, smyčkování, hlasitost, panning, attack, release a na výběr jsou také tři skupinové sběrnice, které slouží pro mezi skupinami odlišné zpracování zvuku.
Obrázek
Každá z těchto tří sběrnic má vlastní kanál na mixážním pultu, dva potenciometry pro zaslání signálu do obou sendů a filtr. U filtru můžeme nastavovat parametry Q, Cutoff a typ filtru. K dispozici je dolní, pásmová a horní propust. Přiřazení samplů do těchto sběrnic odpovídají i barvy jednotlivých padů. Pady odpovídající první sběrnici tak mají modrou barvu, pady odpovídající druhé sběrnici jsou zelené a pady náležející k poslední sběrnici jsou červené.
Jednotlivé samply lze také editovat v jednoduchém wave editoru. Dalšími zajímavými funkcemi zařízení TRG jsou AutoBPM a Autobeat. První jmenovaná funkce slouží k automatické synchronizaci smyčkových samplů s BPM celého projektu. Autobeat je automatický bubeník, pomocí kterého můžete simulovat údery daného nástroje v rozmezí 1/1 až 1/32. Můžeme zde nastavit i jejich sílu.

Eden Synth
Druhým hudebním zařízením je Eden Synth. Jak již název napovídá, jedná se o (subtraktivní) syntetizátor. Celý syntetizátor je rozdělen na devět oken, z nichž většina disponuje podrobným nastavením, kterému se zde bohužel nemohu věnovat, protože by mi z této recenze vznikl manuál. První okno slouží pro práci s presety. Druhé okno nám poskytuje dva dotykové XY touchpady, pomocí kterých můžeme ovládat hned několik parametrů syntetizátoru. Průběh změn parametrů syntetizátoru lze také zaznamenávat. Přiřazování parametrů syntetizátoru jednotlivým padům a jejich osám se provádí pomocí osmého okna, ve kterém lze kromě toho také konfigurovat propojení komponent syntetizátoru.
Obrázek
Třetí okno poskytuje rozšíření standardně zobrazované klaviatury. Čtvrté okno slouží k volbě módu, ve kterém bude syntetizátor pracovat a ke konfiguraci dvojice oscilátorů. Kromě několika módů zvukové syntézy nám Eden Synth umožňuje také práci se samply. V tomto případě jsou oscilátory neaktivní a Eden Synth použije jako zvukový zdroj námi vybraný sampl, případně si můžeme pomocí vestavěného mikrofonu nahrát vlastní zvuk. I zde lze zvuk editovat v jednoduchém wave editoru.
Obrázek
Zvuk lze následně upravit pomocí filtru, konfigurace obálky filtru a amplitudy, konfigurace polyfonie a efektů 5TH PLANET Waveshaper nebo CHRONOS. Všechny tyto položky se nacházejí ve zbývajících oknech.

Editor stop
Když v „rozcestníku“ klikneme na tlačítko SONG, budeme přesměrováni do editoru stop. Označením určitého úseku o velikosti jednoho baru a následným kliknutím na tlačítko Edit se dostaneme do sekvenceru. Jak v editoru stop, tak v sekvenceru najdeme všechny základní editační funkce včetně čtyřkrokové funkce Undo. V sekvenceru pod tlačítkem Note se dále nachází editor automatizace parametrů. U syntetizátoru můžete editovat tyto parametry a ovládací prvky: Knob, Pad1X, Pad1Y, Pad2X, Pad2Y, Pitch Bend, sílu úderu, hlasitost a panning. V případě zařízení TRG to jsou následující parametry jednotlivých sběrnic: Send1, Send2, Cutoff, hlasitost a panning. I mixážní pult má v editoru stop svůj kanál, kam lze v sekvenceru zaznamenat automatizaci hlasitosti a panningu u masteru a obou sendových kanálů. Automatizaci všech parametrů lze zaznamenávat také naživo přímo pomocí konkrétních ovládacích prvků daných zařízení. Kromě toho je zde také možnost editace síly úderu u jednotlivých samplů. V sekvenceru nechybí ani možnost exportu a importu MID souborů.
Obrázek
Obrázek
Práce se soubory
Poslední tlačítko v „rozcestníku“ se jmenuje MANAGE a slouží pro vyvolání menu umožňujícího práci se soubory a konfiguraci programu. Kromě standardní práce se soubory je zde k dispozici také možnost sdílení na Soundcloudu nebo zaslání souboru e-mailem. Projektové soubory stolní i mobilní verze programu jsou naprosto totožné. Můžete tedy část skladby vytvořit v mobilním telefonu a část v počítači bez nutnosti jakékoliv konverze nebo jiného zásahu. Přenos projektových souborů nebo samplů mezi mobilním zařízením a počítačem probíhá za pomoci externí počítačové aplikace NanoSync a WIFI sítě. Přenos souborů pomocí aplikace iTunes není Nanostudiem podporován.
Hodnocení programu a jeho využití v praxi
Z programu NanoStudio mám opravdu dobrý pocit. Dle mého názoru se momentálně jedná o jednoznačně nejlepší aplikaci pro tvorbu hudby na mobilních telefonech. Na druhou stranu v případě desktopových aplikací je zase NanoStudio hodně chudý příbuzný. Zde je však třeba vzít v úvahu, že tato aplikace se o soutěžení s předními DAW aplikacemi ani nesnaží a stoprocentně se koncentruje na svou silnou stránku a cíl, kterým je mobilní produkce.

Navrhnout aplikaci, která bude použitelná jak na velké obrazovce počítače, tak na malém displeji mobilního telefonu nebyl lehký úkol. Vývojářům se to však podařilo na výbornou a tak zde na rozdíl od FL Studia máme stoprocentně totožné aplikace pracující se stejným formátem. Toto v případě FL Studia vzhledem k množství funkcí jeho desktopové verze pochopitelně není možné.

Základní funkce a workflow desktopových DAW jsou obdobné jako u Nanostudia. Díky tomu a kvalitním komponentám programu lze v této aplikaci docílit opravdu dobrých výsledků. Vadou na kráse však je nepříliš povedená funkce AutoBPM. Pokud budete chtít vytvořit skladbu synchronizací a smícháním několika smyček, pak vás bohužel musím zklamat, protože zde program většinou nedokáže smyčky správně synchronizovat. Na druhou stranu zase nabízí opravdu kvalitní syntetizátor a mixážní pult s efekty. Dále musím pochválit výborně navržené GUI a ovládání všech součástí aplikace. Například import jednotlivých samplů do zařízení TRG je oproti FL Studiu bezproblémový a jednoduchý.

Co se týče využití programu v praxi, kromě tvorby „jednoduchých“ skladeb si ho dokážu docela dobře představit jako mobilní aplikaci k vašemu stolnímu DAW. Díky exportu a importu souborů MID do něj totiž následně dokážete přenést jádro skladby. Sice budete muset ve stolním DAW řadu věcí dodělat, ale i přesto považuji tuto myšlenku za jeden z hlavních důvodů, proč si tuto aplikaci pořídit. V Nanostudiu a například Abletonu si vytvoříte Drum rack se stejným obsahem. O něco podobného se následně pokusíte i v případě syntetizátorů. Výsledkem bude to, že si budete moci v mobilním telefonu vytvořit hrubou skladbu, kterou pak v Abletonu doděláte do finální podoby.

Závěr
NanoStudio nasadilo laťku opravdu vysoko a je mi vcelku záhadou, že žádný z výrobců DAW doposud nezačal s firmou Blip Interactive spolupracovat na možnosti importu projektů z Nanostudia. Tímto počinem by totiž výrobci získali opravdu kvalitní mobilní aplikaci ke svým DAW. Na závěr mi tedy nezbývá nic jiného než zopakovat to, co jsem již jednou napsal. NanoStudio je momentálně nejlepším konceptem mobilního studia, který můžete pořídit.

Výrobce: Blip Interactive

Jiří Šimek, převzato z časopisu PiXEL 2/2014 - http://www.pixel.cz/206

Odpovědět